Problemen met uitvallen computer tijdens gamen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woutje34
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:04
Casus:
Ik heb al enige tijd problemen met mijn computer en ik hoop dat iemand mij kan helpen, ik ben namenlijk ten einde raad.

Als ik wat zwaardere spellen speel krijg ik soms een zwart scherm, valt het RGB lampje van mijn GPU uit en slaan de fans op hol. Vervolgens start de computer vanzelf opnieuw op, maar doet mijn beelscherm het niet meer, wel hoor ik het geluid van Windows dat opstart.

Wanneer ik vervolgens mijn computer uitzet door de knop ingedrukt houdt en ik mijn computer opstart zijn mijn drivers helemaal verpest. Mijn beeldscherm ondersteund dan geen 240hz meer en spellen halen nog maar 4 fps.

Als ik de drivers in de veilige modus verwijder en opnieuw installeer, zijn alle problemen tijdelijk opgelost (tot dat ik weer ga gamen en weer crash). Ik speel soms ook spellen zoals Black Mesa, maar hier ervaar ik deze problemen niet.

Een tijd geleden heb ik een GPU swap gedaan en heb ik een week zonder problemen gegamed (minder intensief) en de persoon die mijn GPU heeft gebruikt heeft ook een week zonder problemen (intensiever) gegamed.
Nadat ik mijn GPU terug heb mogen ontvangen heb ik twee weken zonder problemen gegamed tot dat gisteren ik weer problemen kreeg.

(Clean Windows install heb ik ook geprobeerd).

Vraag:
Kent iemand dit probleem, of heeft iemand een idee wat het kan zijn?
Zo ja, help me alsjeblieft!

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Processor: AMD Ryzen 5 7600X
Processor Koeler: Phanteks Glacier One 240 T30
Videokaart: AMD Radeon RX 7900 XTX 24GB
Verticale Beugel: NZXT Vertical GPU Mounting Kit
Moederbord: MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI
RAM: Corsair Vengeance RGB 32 (2x16) GB DDR5-6000 Mhz
Opslag: Kingston Fury Renegade SSD 1TB M.2
Behuizing: NZXT H5 Flow
Voeding: Seasonic Focus GX-1000 Gold Certified
Ventilators: 3 x Lian Li SL120 V2 en 2 x Lian Li SL140
Besturingssysteem: Windows 11

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zoals boven al genoemd, maar hier nog een keer benoemd:
- Clean Windows install;
- GPU swap;
- BIOS updates;
- Verticale Beugel verwijderen en de GPU normaal installeren.
- Driver updates en downgrades.

Alvast bedankt allemaal!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-09 22:05
Hieronder een aantal vragen:

1. Heb je ook alle chipset drivers gedownload voor je moederbord? Deze willen ook nog wel eens problemen geven.

2. Krijg je ook helemaal geen foutmelding? Ook niet na de herstart?

3. Daarnaast heb je MSI afterburner geïnstalleerd? Deze heeft known issues met de Adrenalin software van AMD.

4. Welke videokaart is het precies? Dus van welke leverancier is deze?

5. Had je ook al de drivers een keer opnieuw geïnstalleerd d.m.v DDU? Windows wil nog wel eens een oudere versie van Adrenalin downloaden.

6. Heb je ook geprobeerd om "Core Performance Boost" uit te zetten binnen je BIOS? Dit geeft ook wel eens problemen met GPU's.

Graag hoor ik je bevindingen.

[ Voor 10% gewijzigd door KilleBladhark op 13-11-2023 10:18 ]

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woutje34
Bedankt @KilleBladhark voor je reactie, hieronder de antwoorden!

1. Heb ik in de afgelopen weken niet meer geupdate of iets dergelijks, goed dat je het zegt. Ga ik naar kijken.

2. Nee geen foutmelding, na de crash doet mijn scherm het niet meer en kan ik dus ook niet zien wat er gebeurd. In de Windows log zie ik wel fout codes, maar niet iets wat het probleem kan duiden (zover ik hier verstand van heb).

3. Nee heb ik niet.

4. Van AMD zelf.

5. Ik verwijder de drivers aan de hand van de utility van AMD zelf en download ze via de AMD site. Dus nee heb nog geen gebruik gemaakt van DDU.

6. Heb ik gedaan, heeft helaas niet geholpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KilleBladhark
Ben benieuwd of de chipset drivers iets uithalen, gezien als deze niet aanwezig zijn nog wel eens vage problemen kan veroorzaken.

Daarnaast ben ik benieuwd als je bijvoorbeeld de GPU zijn frequency capped op 2300mhz (i.p.v. dat hij boost naar de rated 2500mhz) om te kijken of hij dan nog steeds crashed. Uiteraard ga ik er van uit dat hij niet te heet wordt, gezien hij in het andere systeem normaal werkte.

Gezien het allemaal leek te werken op het andere systeem, ga ik er van uit dat er iets fout gaat qua installatie en anders dat er een stuk hardware niet helemaal lekker meer is. Mocht het om iets hardware matigs gaan kan ik alleen de PSU en het moederbord als culprit zien, dus mocht je de mogelijkheid hebben om bijvoorbeeld het systeem met een andere PSU/moederbord te testen kan je dat afstrepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:53
Hoe heb je je videokaart aangesloten?
Hoeveel PCIE stekkers zitten erin?
Hebben die allemaal hun eigen kabel naar de voeding?
Of delen die een voeding?

Wat doet je systeem bij een 3DMark? Crasht ie dan ook?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:03
Hoeveel aparte kabels naar de videokaart? Seasonic heeft waardeloze kabels en connectors. Het is bij high end videokaarten noodzakelijk zoveel mogelijk aparte kabels te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isotope5004
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-09 21:43
Hoe oud is je voeding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-09 21:17
Herkenbaar probleem, waarbij ik heel lang dacht dat het aan koeling lag of dat ik een nieuwe videokaart moest hebben. Ik had nog een oude GPU liggen, maar toen bleef het probleem bestaan. Onverklaarbare crashes, videodrivers elke keer in de soep. Windows opnieuw installeren, alles goed schoonmaken, maar probleem bleef bestaan.
Uiteindelijk bleek 1 van mijn geheugenbankjes kapot aan het gaan te zijn. Ik heb 1 eruit gehaald, geen enkel probleem. De andere erin en de pc startte op, maar crashte al snel.
Dus kijk daar ook nog eens naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woutje34
Bedankt allemaal ik ga ermee bezig!

@KilleBladhark ik ga alles updaten en even kijken of dat iets helpt. Heb helaas zo 123 geen andere moederbord en of ram paraat, dus zou ik even moeten kijken hoe ik dit kan oplossen.

@GarBaGe
1. Voorheen aan de hand van een vertical mount in de PCIE en 2x een 8pin. Nu direct in het moederbord, met ook 8pin. Ik gebruik costum cables "Asiahorse Black ​PSU extens​ion cables 300mm"
2. Ik durf zo niet meer te zeggen hoe deze kabels precies lopen, ga ik even naar kijken!
3. Bij de meeste benchmarks ervaar ik geen problemen en zijn de scores goed.

@Uszka Ik gebruik kabels van Asiahorse.

@Isotope5004 Uit mijn hoofd ongeveer 1,5 jaar, maar ik zou de factuur even kunnen opzoeken straks!

@Prosac Top dankjewel! Ik zal even kijken of ik met één stick kan gaan gamen, of misschien ergens anders twee vandaan kan halen!

[ Voor 3% gewijzigd door Woutje34 op 13-11-2023 17:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KilleBladhark
Even snel, die custom kabels kunnen ook de culprit zijn. Mocht je de standaard kabels er nog bij hebben deze ook uitproberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:03
Woutje34 schreef op maandag 13 november 2023 @ 17:06:
Ik gebruik costum cables "Asiahorse Black ​PSU extens​ion cables 300mm"
Dat zijn geen custom kabels. Dat zijn universele extensions. Probleem met extensions is dat ze de totale kabel langer maken en 2 extra connectors toevoegen. Dat alles geeft meer weerstand waardoor het voltage aan het einde van de kabel lager wordt. Vaak zo laag dat er met high-end videokaarten stabiliteitsproblemen ontstaan. De crappy 18AWG van de Seasonic kabels helpt ook niet mee. Haal de extensions er tussenuit en sluit de Seasonic kabels direct aan op de videokaart en zoals gezegd met zoveel mogelijk aparte kabels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woutje34
Ik heb vandaag even het volgende vandaag gedaan.
1. ik heb de chipset drivers geupdate;
2. Ik heb met de vriend waarmee ik de GPU heb gewisseld de RAM gewisseld.

Bij het opstarten van een spel was het meteen weer mis met hetzelfde probleem. Zwart scherm en de drivers waren weer verpest. Terwijl mijn vriend zonder problemen en met mijn RAM aan het gamen was.

Ik heb vervolgens weer alles schoongemaakt met de cleanup utility van AMD en heb de chipset + graphic drivers weer opnieuw geinstalleerd.

Vervolgens heb ik de extension cables eruit gehaald en de orginele kabels van Seasonic erin gedaan. Weer een game opgestart en nu een goede 3 kwatier tot uur probleemloos gegamed. Ik hoop snel even wat uitgebreider te kunnen testen om te kijken of de cables nu het probleem zijn!

Conclusie die ik nu getrokken heb is dat het niet de RAM sticks zelfs zijn of de chipset drivers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woutje34
Ik heb van het weekend wat uitgebreider getest met de orginele kabels van Seasonic. Tot op heden geen problemen meer ervaren. Ik ga het de komende tijd meemaken, maar voor nu lijkt het erop dat de kabels inderdaad de problemen veroorzaken.

Mocht ik na verloop van tijd weer problemen ervaren, ga ik weer verder op onderzoek uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woutje34
Hallo Allemaal,

Helaas is het probleem nog niet opgelost, het is ongeveer een maand geleden, maar na weken probleemloos gegamed te hebben is het weer helemaal mis.

Ik zal mijn volgende fouten hieronder toelichten:

Ik wou Satisfactory gaan spelen, maar na op vrijdag probleemloos gegamed te hebben ging het zaterdag helemaal fout. Ik kreeg direct een zwart scherm, RGB van mn videokaart ging uit en niks deed het meer.
Nu op advies van een vriend heb ik een HDMI in mijn moederbord gestop. Toen deed het beelscherm wel en heb ik naar de foutmelding en het logboek kunnen kijken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GaKZf8s3_htLv2B2-NhnAy3zxXA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XfsSAlLVEulBX3Ik5XDQuHeD.png?f=fotoalbum_large

AMD gaf de volgende foutmelding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dfPZqIh8JOOB4XRsu-B2CFrTPsM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xXxcEzrZOmxYYfg0gyBSOodo.jpg?f=fotoalbum_large

Na veel dingen geprobeerd te hebben zoals underclocken van mijn GPU, zonder internet opstarten, drivers opnieuw installeren en het volgende:https://community.amd.com/t5/drivers-software/7900xtx-display-driver-amduw23g-stopped-responding-and-has/m-p/638353. Kon ik het spel nog steeds niet opstarten.

Na veel frustratie zijn wij maar Risk of Rain 2 gaan spelen en dit heb ik 4 uur lang probleemloos en zeer intensief gespeeld toch maar weer Satisfactory opgestart. Het ging helaas meteen weer mis.
Nu dacht ik dat de savefile misschien het probleem was, bij bij het verwijderen en herinstalleren van Satisfactory krijg ik een blue screen of death "Critical_service_Failed"

Ik ben echt volledig radeloos en weet niet meer of ik een tweaker of een exorsist nodig heb. Daarnaast zitten mijn vrienden met hun Nividia GPU gewoon vrolijk verder te spelen.

Dank alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woutje34
Toevoeging op hierboven:

Ik heb het systeem teruggezet naar het moment dat het goed werkte, helaas heeft dit niet geholpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woutje34
Dag allemaal,

Ik heb de computer naar Azerty toe gestuurd en daar hebben ze geconcludeerd dat het een defecte CPU is.

Mysterie opgelost.
Pagina: 1