Ingang kruipruimte maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anja78
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 29-01 14:14
Goedemorgen,

De Kruipruimte van mijn woning is momenteel niet bereikbaar. Voor isolatie en trekken kabel moet ik een opening in de houten vloer gaan maken. Ik heb Eén multi tool geleend maar Hoe pak ik dit aan?
Alvast bedankt.

Vriendelijke groet

Anja

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:21
Wij hebben dat ook in de woonkamer. Er zit wel een luik onder, maar het laminaat hebben we er overheen gelegd. Achteraf niet slim en ook geen idee waarom.

Weet niet hoe je vloer verder in elkaar zit, maar zou eigenlijk kijken of je het netjes richting de buitenkant van je huis open kunt maken door het hout te verwijderen. Wellicht daarna kijken of je het makkelijker toegankelijk kan maken. Of als er niets zit, daar een luik creëren door een metalen frame.
Maar dat ben ik zonder ervaring verder. Wellicht dat iemand anders een betere oplossing heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
De volledige vloer is van hout? Ik zou dit niet met een multitool doen, maar met bijvoorbeeld een decoupeerzaag. Een multitool is niet echt geschikt om zoveel te zagen, bovendien zal het enorm lang duren en krijg je geen rechte zaagsnede.

Eerst is het belangrijk om te achterhalen waar je draagbalken lopen, want daartussen komt het gat. Balken zijn vaak ongeveer rond de 60 cm hart op hart. Als je een houten vloer hebt, zullen de schroeven of spijkers je een goed beeld geven waar de draagbalken lopen, zodat je ongeveer kan inschatten waar je gat moet komen. Dan is het een kwestie van een gat boren zodat je voorzichtig kan beginnen met zagen tot de draagbalk (en hier netjes langs zagen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:04

orf

Gebruikelijk is een luik in de keuken of de hal onder een vloermat. Weet je zeker dat je nergens toegang hebt?

Heb je dat niet, dan kun je zoeken naar de beste plek en daar tussen twee balken de toegang maken. Waar de balken lopen herken je door de spijkers.

Als je het gat uitgezaagd hebt, moet je een raveling maken om de planken op die plek te ondersteunen.

Op de plek van het luik kun je een frame maken voor een luik. Bij de Hornbach hebben ze (geïsoleerde) vloerluiken en frames. Als je die gebruikt, moet je de juiste maten aanhouden bij het zagen van het gat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-05 16:35

LauPro

Prof Mierenneuke®

De beste kans heb je als een duidelijke bouwtekening kan vinden van de woonkamer, mogelijk dat daar duidelijk het stramien aangegeven staat van de balken en ook waar het luik komt.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 20:40

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@frennek of gewoon een cirkelzaag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:08

Sebazzz

3dp

Het is ook mogelijk dat je geen kruipruimte hebt, en daarom ook geen gat ;)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
Ik zou het inderdaad met een invalzaag doen, maar dit zou ik niet adviseren als je er geen ervaring mee hebt (en dat vermoeden heb ik bij TS).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:43
invalzaag > cirkelzaag > decoupeerzaag > multitool

Ik zou er met een multitool niet aan beginnen.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Sebazzz schreef op maandag 13 november 2023 @ 08:39:
Het is ook mogelijk dat je geen kruipruimte hebt, en daarom ook geen gat ;)
Bij een houten vloer heb je eigenlijk altijd wel een kruipruimte. Houten balken direct in het zand of de modder gaat niet goedkomen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-05 08:57

Tijntje

Hello?!

frennek schreef op maandag 13 november 2023 @ 08:40:
[...]

Bij een houten vloer heb je eigenlijk altijd wel een kruipruimte. Houten balken direct in het zand of de modder gaat niet goedkomen natuurlijk.
Er is nergens gezegd dat de hele vloer van hout is, ;) misschien is het een houtenvloer op beton.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

frennek schreef op maandag 13 november 2023 @ 08:40:
[...]

De aanname is dat TS zich heeft voorbereid en er gewoon een volledige kruipruimte is, maar voor isolatie hebben ze niks aan een minimale kruipruimte van 15-20 centimeter. Ik heb genoeg woningen gezien waar je nét plat op je rug onder de vloer door zou kunnen, genoeg voor leidingen en afvoer van vocht, maar waar een isolatieboer echt niet aan zou beginnen.

Dus @TS: is er al iemand met een camera onder de vloer door geweest om te zien wat daar de situatie is en of die matcht met evt. bouwtekeningen? Is zonde als je dadelijk de hele vloer hebt opengetrokken en er geen gebruik van blijkt te kunnen maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anja78
Dank voor jullie reacties. Het huis is uit 1848. De bouwtekening zegt helaas niet zoveel. Er is niet gekeken onder de vloer, donderdag komen ze voor de isolatie met het idee dat de kruipruimte bereikbaar is wanneer er eenmaal een gat zit maar ik zou zelf graag zelf vooraf willen kijken wat er wel of niet mogelijk is.
Ik ga even op zoek naar O n luik bij de hornbach. Eerste idee is om de ruimte onder de trap te proberen dat zit achter de muur in de woonkamer en is alleen bereikbaar via een kastje in de muur. Ik zal gelijk proberen de balken in kaart te brengen. Decoupeerzaag heb ik dus die kan ik zeker gebruiken. Cirkelzaag vind ik te spannend. De ruimte is nogal krap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 20:40

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@anja78 je kunt bij Boels (en anderen) een inspectiecamera huren om even te kijken:

https://www.boels.com/nl-...wkijker-endoscoop/p/15291

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:28

BCC

Paar planken tussen de balken weghalen en dan later een mooie plaat multiplex van dezelfde dikte terugleggen en vastschroeven.

Als je er 1 plank uit hebt kun je al zien hoeveel ruimte er onder is en kun je hem zonder problemen weer terugzetten als het tegenvalt :)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-05 20:44
heb je geen kelder(tje) toevallig? Dan kun je van daaruit een doorgang maken..

Als je een paar keer stampt op de vloer heb je wel een goede indicatie of er ruimte onder zit..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-05 18:15
Ergens een bergkast oid, een onbeschut plekje waar je een klein gaatje in de vloer kan boren? Dan stop je er iets (koperdraad bijvoorbeeld, heb je maar een klein gaatje voor nodig) in, waarmee je kan voelen hoe diep je raakt. Zo'n gaatje maak je net wat gemakkelijker dicht dan een gat de grootte van een luik, als er toch geen kruipruimte blijkt te zijn.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:02
anja78 schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:17:

Ik ga even op zoek naar O n luik bij de hornbach.
Vergeet dat maar, die standaard luiken zijn bedoeld om bij betonvloeren in de dekvloer mee te smeren.

Je moet gewoon een mooi vierkant of liever rechthoekig gat zagen ter breedte van de ruimte tussen de vloerbalken.
Dan kan je op de vloerbalken tegen de onderkant van de vloer een regel (rechthoekig balkje) schroeven.
En dan daartegen weer regels die de overspanning overbruggen.

Zorg dat van bovenaf de regels ongeveer 2cm zichtbaar zijn, zodat je een randje hebt waarop je luik komt te liggen.

Zaag een plaat hout op de maat van het gat in de vloer, die je dan op die balkjes legt.
Eerste idee is om de ruimte onder de trap te proberen dat zit achter de muur in de woonkamer en is alleen bereikbaar via een kastje in de muur. Ik zal gelijk proberen de balken in kaart te brengen. Decoupeerzaag heb ik dus die kan ik zeker gebruiken. Cirkelzaag vind ik te spannend. De ruimte is nogal krap.
Lekker met de decoupeerzaag doen dan.
Met een cirkelzaag krijg je rechtere zaagsnedes, maar je kan er met het luik rekening mee houden dat je een paar mm extra speling houd.

Oh, en maak het luik lekker ruim.
Ik heb zelf tussen de balken en dan vierkant gedaan, maar dan kan ik nauwelijks de kruipruimte in draaien.
Dus ik ga mijn luik nog eens wat groter maken zodat ik er makkelijker in kan.

[ Voor 8% gewijzigd door FRANQ op 13-11-2023 10:37 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-05 18:27
donderdag komen ze voor de isolatie met het idee dat de kruipruimte bereikbaar is
Dus een bedrijf komt isoleren zonder dat iemand weet hoe je kruipruimte eruit ziet, hoe hoog en groot die is, hoeveel vocht erin staat e.d.? Wonderlijk...

Is het niet handiger om eerst een goed beeld van de kruipruimte te krijgen, de leidingen die er lopen, de hoogte, evt. lekkages, de staat van de vloer etc, en daarna te gaan bepalen of en hoe je de vloer wil isoleren, met welk materiaal en dikte etc?

Of zijn het van die beunhazen die er wat vlokken in spuiten en daarna snel weer weg zijn (met jouw geld)?
Want bodemisolatie is geen vloerisolatie, het is in de basis een vochtoplossing (tegen natte kruipruimtes) wat als bijwerking een licht isolerend effect heeft (omdat de minder vochtige lucht in je kruipruimte minder makkelijk warmte uit je vloer kan onttrekken, maar dat is dan ook alles)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
Dank voor jullie reacties. Het huis is uit 1848. De bouwtekening zegt helaas niet zoveel. Er is niet gekeken onder de vloer, donderdag komen ze voor de isolatie met het idee dat de kruipruimte bereikbaar is wanneer er eenmaal een gat zit maar ik zou zelf graag zelf vooraf willen kijken wat er wel of niet mogelijk is.
Ik ga even op zoek naar O n luik bij de hornbach. Eerste idee is om de ruimte onder de trap te proberen dat zit achter de muur in de woonkamer en is alleen bereikbaar via een kastje in de muur. Ik zal gelijk proberen de balken in kaart te brengen. Decoupeerzaag heb ik dus die kan ik zeker gebruiken. Cirkelzaag vind ik te spannend. De ruimte is nogal krap.
Een bedrijf wat een kruipruimte komt isoleren zonder onder de vloer te hebben gekeken?

Die kwamen er bij mij niet in!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:01
Analamoebe schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:47:
[...]

Een bedrijf wat een kruipruimte komt isoleren zonder onder de vloer te hebben gekeken?

Die kwamen er bij mij niet in!
Hier kun je bij vloerisolatie al snel het kaf van het koren scheiden. Al die Jan-Doedel bedrijven adviseren met nette schoenen van alles en nog wat, maar kijken ho-maar. Die moet je absoluut niet hebben. Een goed bedrijf inspecteert de kruipruimte om te controleren hoe hij die het beste kan isoleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik zou geen multitool, geen decoupeerzaag, geen boormachine en geen andere powertools gebruiken. Gewoon een ouderwetse handzaag, en dan boven op een balk beginnen met zagen. De zaag bijna horizontaal houden, en stoppen met zagen als je bij de balk bent. Dan heb je alvast iets om het luik weer op te laten rusten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• frennek
RemcoDelft schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:00:
Ik zou geen multitool, geen decoupeerzaag, geen boormachine en geen andere powertools gebruiken. Gewoon een ouderwetse handzaag, en dan boven op een balk beginnen met zagen. De zaag bijna horizontaal houden, en stoppen met zagen als je bij de balk bent. Dan heb je alvast iets om het luik weer op te laten rusten.
En hoe wil jij met een handzaag beginnen met een zagen op een dichte vloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
frennek schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:32:
[...]

Als je dat niet kunt, ben je ook geen klusser :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
Analamoebe schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 08:35:
[...]

Als je dat niet kunt, ben je ook geen klusser :P
Klinkt vooral als erg veel gedoe. Ik pak liever een invalzaag met liniaal en stel netjes de juiste diepte in tot op de balk. Hoekjes even snel nalopen met een multitool. Heb je zo een prachtig gat in je plankenvloer met steun voor je luik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
RemcoDelft schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:00:
Dat is wel het handigste als het luik op de balken kan liggen. Zo wordt de doorgang ook al snel 10 cm breder.

Met de hand --> handzaag
Met machine --> cirkelzaag of nog beter invalzaag

Een cirkelzaag en invalzaag kun je op diepte instellen, zodat die niet door de balk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
frennek schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:32:
[...]

Precies hoe ik zei: de zaag bijna horizontaal houden, en gaan zagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tormentor1985
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:30
RemcoDelft schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:08:
[...]

Precies hoe ik zei: de zaag bijna horizontaal houden, en gaan zagen.
Dan ben je toch gigantisch lang bezig 😊 met zo'n invalshoek zaagje is het zo gepiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anja78
Ik heb eerst een gat gemaakt onder de trap, daar was geen ruimte om onder de rest van de woning te komen ondiep dichtgemetseld en water leidingen te n een riool.
Poging twee in de keuken. Eindresultaat kruipruimte is erg ondiep 10/15 cm onder de balken en er ligt tussen alle balken isolatie materiaal. Ik heb dus het isolatiebedrijf afgebeld. Die zei nog wel we zuigen de kruipruimte wel uit maar ik heb bedankt.
Betekend dus wel dat er geen perilex stekker kan worden aangelegd om te gaan koken op inductie en dat het aansluiten van kabel van de zonnepanelen ook ingewikkeld wordt 😫.
Leuk je huis verduurzamen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07-05 18:30
@anja78 Als je 10 cm hebt, dan kan daar wel een kabel onderdoor getrokken worden. Je hoeft niet met de kabel mee onder de vloer door hoor, daar zijn genoeg trucjes voor.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman55
  • Laatst online: 08:00
Ik ben wel benieuwd naar die trucjes. Kun/wil je die delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:53

jgj82

Ja, maar = nee

Gaatje maken op de plek waar de kabel uit de vloer moet komen, trekveer/buis/stok daarnaartoe manoeuvreren, kabel eraan en terug trekken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:28

BCC

En bolletje wol, een kat en een visje werken vaak ook prima. Maar ik doe vaak een touw tapen aan installatiebuis. Die kun je ook makkelijk verlengen :) Als je over de lengte moet leggen 1 plank over de lengte eruit halen.. etc etc

[ Voor 63% gewijzigd door BCC op 15-11-2023 15:08 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman55
  • Laatst online: 08:00
jgj82 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 15:00:
Gaatje maken op de plek waar de kabel uit de vloer moet komen, trekveer/buis/stok daarnaartoe manoeuvreren, kabel eraan en terug trekken?
Uh? Wat nou als je van de ene kant van de kamer naar de andere kant moet? Afstand een metertje of vier. Dan lukt dat volgens mij niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anja78
Het is een meter of 4/5 met twee gemetselde muurtjes onder de vloer. Dus de hele vloer moet er dan uit, laminaat en daaronder. Op gas koken klinkt daardoor nog wel prima…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:25

Pizzalucht

Snotneus.

Zit er geen doorgang in die gemetselde muurtjes? Ik kon zelf ook niet onder de vloer kruipen maar heb toch 2 grondkabels van 5 aders erdoor gekregen voor de zonnepanelen en inductiekookplaat. Heb dit voor elkaar gekregen dmv installatiebuis. Ik denk dat de afstand ongeveer hetzelfde was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07-05 18:30
anja78 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 15:22:
Het is een meter of 4/5 met twee gemetselde muurtjes onder de vloer. Dus de hele vloer moet er dan uit, laminaat en daaronder. Op gas koken klinkt daardoor nog wel prima…
Ik heb zelf ruim 5 meter overbrugd in een verdiepingsvloer met installatiebuis. De glasvezelman heeft met een speciaal setje (glasfiberstokken en magneten) een kabel door de kruipruimte gelegd. Dat was binnen 5 minuten gepiept. Een electriciën heeft dat vast ook.

Je kan misschien via het plafond, als door de vloer niet kan. Zit er geen ruimte tussen de muurtjes en de vloer?

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Pagina: 1