Eneco zet energietarief piek en dal gelijk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 11supplier
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21-04 18:53
Ik dacht dit is mogelijk nieuwswaardig dus ik deel het. Om 23:15 vandaag (11-12-2023) krijg ik bericht dat de energietarieven veranderen bij Eneco. Het is een mail zoals die wel vaker komt, maar wat opvalt is dat ze de tarieven voor 'normaal' en 'dal' gelijk getrokken hebben.

Natuurlijk niet een hele gekke ontwikkeling met al die zonne-energie, hoewel ik het zelf pas in de lente zou hebben ingevoerd. Ben benieuwd of (eigelijk meer wanneer) andere energieaanbieders volgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ya08NVKKSOOzBUXsJiawTCglkGQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hb5p3oOQEa20GmJQ6iGhc6sL.jpg?f=fotoalbum_large

Alle routines van in het weekend de was doen tot de vaatwasser op timer zetten zodat die na '23:00' aan het werk gaat kunnen nu zo de prullebak in ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Vanaf 19 Oktober was het
Normaal:€ 0,39994
Dal: € 0,39105

Kan mij voorstellen dat er echt geen noemenswaardig verschil is tussen de dal en piekuren.

Daarnaast gaat je normaal iets goedkoper en dal behoorlijk wat duurder.

Eindstand is dat ze toch wel doen waar ze zin in hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06:20
Volgens mij zijn er aanbieders die dit al een tijd langer doen. Herinner me dat toen ik ging verlengen paar maanden terug dit ook tegenkwam.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-05 00:16

Gé Brander

MS SQL Server

Ik vind het toch wel vreemd, welke incentive heeft de klant nu nog om rekening te houden met verbruik op tijden dat er veel aanbod is en minder verbruik op tijden dat er krapte is.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Ik heb sinds kort een jaarcontract via Energie Direct. Daar was het verschil 0,3 cent tussen piek en dal.
Daarna is het op enkel tarief gezet. En dan nog op 0,1 cent lager dan dal.
Ik vind het ook wel logisch dat ze dat doen om het dal en piektarief af te schaffen. Zo hoef ik ook niet rekening te houden met de tijden dat ik de EV laad ivm salderen.

EV:VW ID3 PV:15 x 295Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:17
Gé Brander schreef op maandag 13 november 2023 @ 07:34:
Ik vind het toch wel vreemd, welke incentive heeft de klant nu nog om rekening te houden met verbruik op tijden dat er veel aanbod is en minder verbruik op tijden dat er krapte is.
Geen. Maar het punt is dat tegenwoordig (vooral in de zomer), stroom 's middags (zeg tussen 13:00 en 17:00) overvloediger beschikbaar dan in de nacht. Een lager tarief in de nacht geeft dan eigenlijk juist een verkeerde prikkel. Daarom zijn de traditionele dag/nachttarieven steeds minder logisch.

Als je een piek/daltarief wil hanteren, is het tegenwoordig logischer om 06:00 - 10:00 & 17:00 - 23:00 als piekuren te hanteren, en de rest als daltarief. Maar dat is aan de netbeheerder, en niet de energiemaatschappij. Want de netbeheerder regelt het omschakelen van de energiemeters.

[ Voor 7% gewijzigd door marcop23 op 13-11-2023 09:46 ]

Pagina: 1