Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rein_stein
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-09 20:02
Ik heb hier een (enorme) Daaldrop Comfort 32/80+ (CW6) hangen die nog prima werkt. Twee jaar geleden heb ik er een 6kW Elga Ace naast gehangen en de conclusie is dat de Daaldrop eigenlijk alleen nog maar voor SWW gebruikt wordt, misschien moet hij 2 of 3 dagen per jaar bijspringen voor de Elga Ace. Het gasverbruik ging van 2090m3 naar 490m3 per jaar :-)

Iedere dag verstookt die Daaldrop ongeveer 0.35m3 gas om het SWW reservoir warm te houden. Dit resulteert in 120m3/200EU per jaar wat ongeveer 25% van het totale (490m3) gasverbruik is. We hebben een bad en stortdouches, maar ze worden eigenlijk nooit gelijktijdig gebruikt. We hebben voorlopig nog geen douchende pubers in de ochtend.

Ik heb het idee dat die Daaldrop overkill is en gezien de hoge kosten voor gas het warmhouden van dat 80L reservoir ook zonde is. In hoeverre is het vervangen door bijvoorbeeld een Intergas Xtreme 36 een goede optie? Als je alleen kijkt naar de besparing op het warmhouden van SWW duurt het een jaar of 10 voordat de aanschafkosten zijn terugverdiend. In hoeverre is zo'n Intergas ook zuiniger bij het leveren van het SWW en is de tvt korter?

Zijn er inmiddels al goede warmtepomp-achtige alternatieven voor (enkel) SWW?

De vraag is dus of het de investering waard is om de Daaldrop te vervangen door een (e.g.) Intergas Xtreme, de Daaldrop te vervangen door een SWW warmtepomp of is het beter om nog even te wachten op nieuwe ontwikkelingen voor SWW verwarming en de Daaldrop nog even te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:05
Heb je overschot aan zonne energie? Dat scheelt namelijk flink (overschot is 6 ct waard, inkoop 40 ct).
Als je warmtepomp op die 6 ct werkt is terugverdientijd bijna 7x zo laag (dus 2 jaar) als wanneer je geen overproductie hebt.

Met 10 jaar tvt is het eigenlijk niet rendabel, zeker omdat je op comfort inlevert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rein_stein
Nee, geen overschot maar ik zou er nog wat panelen bij kunnen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjibbe Moed
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 17-06-2024
Heb je ook de tweede zone in gebruik met een thermostaat. Ik zoek namelijk een hybride warmtepomp die overweg met de twee zones/circuits die de Daaldrop heeft. Ik heb op de tweede zone mij vloerverwarming in de keuken zitten en de rest van het huis op zone 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:17
Rein_stein schreef op zondag 12 november 2023 @ 23:01:
Ik heb hier een (enorme) Daaldrop Comfort 32/80+ (CW6) hangen die nog prima werkt. Twee jaar geleden heb ik er een 6kW Elga Ace naast gehangen en de conclusie is dat de Daaldrop eigenlijk alleen nog maar voor SWW gebruikt wordt, misschien moet hij 2 of 3 dagen per jaar bijspringen voor de Elga Ace. Het gasverbruik ging van 2090m3 naar 490m3 per jaar :-)

Iedere dag verstookt die Daaldrop ongeveer 0.35m3 gas om het SWW reservoir warm te houden. Dit resulteert in 120m3/200EU per jaar wat ongeveer 25% van het totale (490m3) gasverbruik is. We hebben een bad en stortdouches, maar ze worden eigenlijk nooit gelijktijdig gebruikt. We hebben voorlopig nog geen douchende pubers in de ochtend.

Ik heb het idee dat die Daaldrop overkill is en gezien de hoge kosten voor gas het warmhouden van dat 80L reservoir ook zonde is. In hoeverre is het vervangen door bijvoorbeeld een Intergas Xtreme 36 een goede optie? Als je alleen kijkt naar de besparing op het warmhouden van SWW duurt het een jaar of 10 voordat de aanschafkosten zijn terugverdiend. In hoeverre is zo'n Intergas ook zuiniger bij het leveren van het SWW en is de tvt korter?

De vraag is dus of het de investering waard is om de Daaldrop te vervangen door een (e.g.) Intergas Xtreme, de Daaldrop te vervangen door een SWW warmtepomp of is het beter om nog even te wachten op nieuwe ontwikkelingen voor SWW verwarming en de Daaldrop nog even te houden?
Als je gasverbruik nu echt alleen nog voor SWW is zou ik hem zeker niet vervangen door een andere gas-gestookte ketel. Vervanging door een Warmtepomp-boiler is dan een betere optie, dan ben je namelijk ook van je vastrecht kosten voor het gas af. Maar je moet er natuurlijk wel de ruimte voor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01-10 17:47
Rein_stein schreef op zondag 12 november 2023 @ 23:01:

als je huidige nog in een goede conditie is lekker laten hangen en jaarlijks onderhouden. als je storingen
en problemen krijgt is het vroeg genoeg hem te vervangen. deze ketel is wat gevoelig voor lekkages.

weet je dat er problemen zijn/waren tussen de remeha elga ace en intergas hre/intergas extreme ?
ze spreken niet dezelfde opentherm taal met elkaar. de ketel moet via de ketel zijn eigen aan/uit contact verbonden worden. en de cv ketel terug geschroefd zijn kw vermogen cv zijdig, zodat je nog zuinig stookt.
als het goed is dat met de recentere versies verholpen en kan je wel via opentherm ingang verbinden
maar ik zou dat eerst even verder uitzoeken alvorens je een intergas eraan hangt op aan/uit/of opentherm.
maar het is ook weer niet zo,n probleem dat je er wakker van moet liggen. het is een oplosbaar probleem.
andere optie is gewoon een ketel van remeha met cw 5 helaas kan je niet helpen aan welke serie /versie.
er nauw beter is beter werkt etc. dat weten we eigenlijk over een paar jaar pas.de ace serie is vrij nieuw.
ik merk wel dat er wat problemen zijn aangaande de tzerra kwa duurdere/gecombineerde onderdelen.

mag ik vragen welke aanpassingen er zijn geweest en of gedaan of is het enkel ertussen pluggen van de
hybride warmte pomp die 1500 m3 besparing heeft opgeleverdt ? (ik vind het echt bizar dat je dit behaalt)
daar mag je wel een applausje voor krijgen. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rein_stein
Die CV ketel heeft zoveel vermogen dat hij continue stond te pendelen. Ik had dat hier al eens gevraagd, een paar reacties eronder wordt uitgelegd dat die CV teveel vermogen heeft voor een vloerverwarming.

Het enige wat ik gedaan heb is die Elga ACE opgehangen en die staat gewoon de hele dag op minimaal vermogen te pruttelen en houdt het daarmee wel warm, helemaal als het warmer dan 6-8 graden is buiten. Daaronder gaat hij harder lopen. De CV springt misschien 2-3x per jaar bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rein_stein
Tjibbe Moed schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 12:12:
Heb je ook de tweede zone in gebruik met een thermostaat. Ik zoek namelijk een hybride warmtepomp die overweg met de twee zones/circuits die de Daaldrop heeft. Ik heb op de tweede zone mij vloerverwarming in de keuken zitten en de rest van het huis op zone 1.
Nee, ik heb alleen de eerste zone in gebruik. Maar die 2e zone zou je met een simpele aan/uit signaal vanuit een warmtepomp kunnen schakelen toch dmv van die K2 connector op de CV (ref. servicehandboek pag. 23).
Pagina: 1