TE923 - ontvangst verbeteren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-09 16:49
Ik wil graag de ontvangst (433MHz) van een TFA TE923 weerstation verbeteren.
Het betreft een TFA sinux. Het probleem is dat de ontvangst wegvalt als de usb kabel wordt aangesloten.
Ik kwam dit topic tegen om de ontvangst te verbeteren, maar het is me niet duidelijk of die "102pF" capacitor er eentje is met de markering 102 (dus 1000 pF)

Zou dat de beste / eenvoudigste manier zijn om de ontvangst te verbeteren?

PS bij een eerder station heb ik inderdaad gewoon de interne antenne vervangen door een staafantenne, maar de WAF factor is wat laag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Misschien wel, niet om de ontvangst te verbeteren maar eerder (zoals aangegeven) hogere stoorfrequenties weg te filteren. Met al dat Wifi etc kan een breedbandige ontvanger snel verstoord worden. Het is een component van een paar cent dus baat het niet schaad het niet.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Ik heb het eens getest met een cap met marking 102, maar het lijkt geen verbetering van de ontvangst te geven. Is er iemand die kan aangeven of die capaciteit (dus 1000pF) correct is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Yep, 10 x 10^2 = 1000pF ofwel 1nF

Ik heb zelf voor een telemetrie project ook vele goedkope 433MHz setjes geprobeerd die veel beloofden maar niets waar maakten, met 50 meter goed bereik zou ik al blij geweest zijn maar niets kwam daaraan. Uiteindelijk ben ik bij Radiometrix uitgekomen die wel fatsoenlijke 433MHz modules maakt. Nu heb ik over 100 meter nog steeds vol signaal op de signaalsterkte meter met gewoon 17cm lange drade als antennes.

Zit er toevallig niet eenzendamateur in de buurt? Ooit meegemaakt dat ik op een parkeerdek niet eens mijn auto kon sluiten tenzij ik de sleutel bij de voorraam dicht bij het dashboard hield. Bleek dat in die buurt een (legale) zenamateur zat die de 433MHz band een beetje weg drukte.

[ Voor 24% gewijzigd door memphis op 15-11-2023 21:40 ]

• DaWaN
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

Heb je een foto van de binnenkant van het weerstation?

Om dit soort problemen effectief te kunnen oplossen zul je ook moeten begrijpen wat er precies mis gaat.
Als de ontvangst gestoord wordt door ruis gegeneerd intern in het apparaat, dan is het afschermen daarvan veel effectiever.
Grote externe antenne kan wel helpen in zo'n situatie omdat je dan verder van de ruisbron zit.
Maar als de interne antenne goed werkt zonder USB kabel, dan moet het in theorie ook mogelijk zijn die werkend te krijgen als de USB wél aangesloten zit.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• memphis

memphis

In een zoektocht kwam ik ook nog dit tegen:
https://www.weerstationko.../wsp-433-3ch-groot-bereik

Er wordt dus meer gemod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Ik heb enkele foto's genomen van de binnenkant. De blauwe cap van 102 had ik er nu al zelf bijgesoldeerd tussen een gnd en de antenne.
De bovenste foto is de print voor de 433MHz ontvanger, de 2e de usb print en de 3e het overzicht. (Het geheel klapt dicht.)

Bij mij is het probleem vooral de ontvangst van de windmeter, die staat het verst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UA7PjdvCKX2tDRtc0REdIHsCQpk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NT0hpaK1o0Nj9v7OGUTS2CD7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y7zLZ4pXn_4ZxnGYy9SPHTk-5pA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0XfAyJbBOkfzFzreHbVghjBh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ttqxq2m4dForIj5SRgZb-10-Oxs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i0QMfKIvIOcWlSyGMjS5pn58.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1