Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Petech
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13-11 06:34
Hoi allemaal,

Het volgende probleem doet zich voor. In mijn garage(die geïsoleerd is) is er een luchtvochtigheid van rond de 60/70%. En soms gaat deze naar de 80%. Daarom heb ik vorige jaar ook een condensatie droger gekocht om de lucht te droge. juist deze omdat deze bij een lagere temperatuur ook werken. Er is geen verwarming. Nu daalt de temperatuur daar in de winter tot 5 graden.
De koelkast/wasmachine en opgeslagen spullen vinden dit niet fijn.
Graag wil ik elektrische gaan verwarmen om het er in ieder geval boven de 10 te gaan houden. De vraag is alleen welke soort verwarming kan ik nu het beste gebruiken? Zeker ook omdat ik het vocht gehalte zo laag mogelijk wil houden .
Dus is lever IR verwarming/ straal verwarming of een olie radiator? Of heeft iemand nog een ander idee?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:48

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

IR verwarming verwarmt primair objecten, geen ruimtes. Zelf zou ik neigen naar een olie radiator. Let wel dat dergelijke elektische verwarming een COP van 1 hebben, dus het gaat je de nodige kWh's kosten.
Daarnaast wellicht eens onderzoeken waarom het zo vochtig is in je garage? Ergens nog gaten of kieren?

[ Voor 20% gewijzigd door Microkid op 12-11-2023 20:16 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Zodra je gaat stoken zal het RLV vanzelf zakken.
En als je de ontvochtiger inschakelt, verwarm je ook vanzelf iets.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Over het algemeen is temperatuur alleen niet de grootste factor. Hoge luchtvochtigheid kan komen door gebrek aan verwarming, maar het gaat dan meer over dat warme lucht meer lucht kan afvoeren, als je geen ventilatie hebt gaat dat niet opschieten.

Klinkt dus alsof je óf niet genoeg ventileert, óf mechanische ventilatie moet toepassen.

Onze garage is niet geïsoleerd, in de winter komt het wel eens onder 0 in bepaalde hoeken, maar we hebben geen last van schimmel of hoge luchtvochtigheid want er staat altijd een raampje open. We hebben ook gewoon een waslijn in de garage en je ruikt wel dat het wat muffig wordt als er net de natte was is opgehangen, maar na een paar uur ruik je dat ook al niet meer.

Het probleem zit 'm dus in dat je hebt geïsoleerd zonder rekening te houden met ventilatie, dat los je op door te ventileren. Verwarmen versnelt dat proces alleen, maar lost het niet op zonder ook te ventileren. Verwarmen zorgt dan wel weer voor stromende (opstijgende) lucht, maar als het vocht nergens heen kan krijg je gewoon een vochtig plafond.

[ Voor 6% gewijzigd door Oon op 12-11-2023 20:16 ]

• Petech
Ik denk dat het klopt wat Oon aangeeft.
Er is eigenlijk geen goede ventilatie in de garage aanwezig. los van het feit dat ik de de deur overdag met enige regelmaat open zet om te ventileren. Ik ben ook een beetje huiverig om zomaar een ventilatie gat in de muur te gaan boren. Als ik de ruimte nu verwarm in combinatie met ontvochtiging dan zou ik de ruimt kurk droog moeten kunnen krijgen? Er zou dan toch bijna geen vocht meer binnen moeten komen?
Er staat geen natte auto enz.

[ Voor 3% gewijzigd door Petech op 12-11-2023 20:34 ]

• paQ
  • Nu online

paQ

Petech schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:29:
Er is eigenlijk geen goede ventilatie in de garage aanwezig. los van het feit dat ik de de deur overdag met enige regelmaat open zet om te ventileren. Ik ben ook een beetje huiverig om zomaar een ventilatie gat in de muur te gaan boren. Als ik de ruimte nu verwarm in combinatie met ontvochtiging dan zou ik de ruimt kurk droog moeten kunnen krijgen? Er zou dan toch bijna geen vocht meer binnen moeten komen?
Als die deur meerdere malen per dag open zwiept (naar buiten?) dan ververs je vaak zat voor zo'n ruimte m.i.
Maar als je niet stookt heeft ventileren ook niet zo heel veel nut. Als het binnen 5 graden is, en je zwaait de deur open voor nog meer lucht van 5 graden, dan verschilt er niet zoveel.

Zet die ontvochtiger gewoon aan en kijk wat er met het klimaat gebeurt.
Je kunt altijd een Eurom kacheltje bij Hornbach halen die je op stand 1 zet, iets van 700W ofzo, maar die zal dan met koude 24/7 aan staan.
Kost je dan zo 4 euro per dag om je garage op temp / niet TE koud te houden... mja...

Ik heb een kleine ontvochtiger in de kelder (27m2) staan. De enige verwarming daar is een 40l voorschakelvaatje van de warmtepomp (opzettelijk niet geïsoleerd) en de ontvochtiger zelf. Het is er eigenlijk nooit koud.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Petech schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:29:
Je moet er ook rekening mee houden dat warme lucht meer vocht op kan nemen.
En wanneer de luchtvochtigheid buiten erg hoog is dan is het logisch dat het in de garage ook vochtiger wordt.
Maar het vocht wat je nu in de garage hebt moet wel ergens vandaan komen. Hoe zit het met de vloer? En hoe is de isolatie toegepast? Zorgen voor een luchtstroom is eigenlijk de beste manier om vocht te verdrijven, maar dan wel eerst uitzoeken waar het vocht vandaan komt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:19
Ligt er geen CV leiding in de buurt ergens?

Kan er lucht uit het verwarmde deel van de woning richting garage gaan? Die zal heel erg vochtig zijn na afkoelen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Ronald schreef op zondag 12 november 2023 @ 21:11:
Kan er lucht uit het verwarmde deel van de woning richting garage gaan? Die zal heel erg vochtig zijn na afkoelen.
:?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Petech
Yaksa schreef op zondag 12 november 2023 @ 21:06:
[...]

Je moet er ook rekening mee houden dat warme lucht meer vocht op kan nemen.
En wanneer de luchtvochtigheid buiten erg hoog is dan is het logisch dat het in de garage ook vochtiger wordt.
Maar het vocht wat je nu in de garage hebt moet wel ergens vandaan komen. Hoe zit het met de vloer? En hoe is de isolatie toegepast? Zorgen voor een luchtstroom is eigenlijk de beste manier om vocht te verdrijven, maar dan wel eerst uitzoeken waar het vocht vandaan komt.
Het betrof een enkel steens garage die tussen twee woning is ingebouwd. De woningen en garage is pas vijf jaar oud dus. De voorkant (de stalen deur) is geïsoleerd met 20 mm dik pir platen. Het dak had al isolatie maar is extra aan de binnenzijde met 60mm platen geïsoleerd met daarvoor een gipsplaten plafon
De achtermuur is met een houten voorzet muur met dezelfde 60mm platen geïsoleerd. De vloer is nog de standaard beton vloer. Hier zal waarschijnlijk geen of weinig isolatie onder zitten denk ik.

Kan het zijn dat er nog oud vocht aanwezig is en één keer extreem droogstokken voldoende is? Er is na de verbouwing namelijk wel een soort van lekkage geweest. (kind had kraan open laten staan)

• Petech
Ronald schreef op zondag 12 november 2023 @ 21:11:
Ligt er geen CV leiding in de buurt ergens?

Nee er zit geen doorgang of koppeling tussen het woonhuis en de garage.

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-11 23:14
Het vocht komt gewoon uit de vloer. Mijn berghok heeft bij langere regenval natte stoeptegels over het gehele oppervlakte. En buiten is er dan ook 60-80% luchtvochtigheid. Ventileren heeft wel nut, maar het wordt niet droger dan. Verwarmen is geld de deur uit gooien, maar voor een goede werking van de koelkast heb je minstens 15 graden nodig of duurdere, er zijn nl klassen in koelkasten voor lagere/hogere temperaturen.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:59
Probeer het gewoon eens met een elektrische ventilatorkachel. Die dingen kosten niets in aanschaf.

Vermogensmeter ertussen om verbruik te meten en evt op afstand uit te kunnen zetten.

Daarnaast zou ik met een IR thermometer alle oppervlakken eens meten voor een warmtelek. En een temperatuur en luchtvochtigheidssensor plaatsen om te monitoren.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Als het al redelijk geisoleerd is dan zou je al met een heel klein beetje stoken al van het vocht af moeten kunnen komen.

• paQ
  • Nu online

paQ

Is best een goeie tip.
Als je warme lucht bijv richting je garage kan brengen dan lift die mee.

Of radiator aankoppelen uit het huis.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Dat koelkast niet werkt onder 8 graden is toch geen probleem? Zet de deur open en alles blijft koel.

Wasmachine in garage geeft natuurlijk ook vocht. Als je dat dan opsluit kan dat ook niet weg...

• Ronald
paQ schreef op zondag 12 november 2023 @ 22:54:
[...]

Is best een goeie tip.
Als je warme lucht bijv richting je garage kan brengen dan lift die mee.

Of radiator aankoppelen uit het huis.
Ik bedoelde hem andersom. Warme lucht in de woning kan een boel meer vocht bevatten dan buitenlucht. Als dat naar de garage zou gaan dan kan het daar fijn condenseren...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• paQ
  • Nu online

paQ

Ronald schreef op zondag 12 november 2023 @ 23:05:
[...]

Ik bedoelde hem andersom. Warme lucht in de woning kan een boel meer vocht bevatten dan buitenlucht. Als dat naar de garage zou gaan dan kan het daar fijn condenseren...
Ah zo. Ik dacht je bedoelde verwarmde lucht uit een airco bijv

• Ronald
Verwarmende airco kan niet ontvochtigen (als in water daadwerkelijk verwijderen uit de lucht, het daalt wel relatief natuurlijk, maar dat is net zo voor een radiator)

• .GoO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-11 10:21
Wij hebben onze garage ook onlangs laten isoleren vanwege vocht en kou. We hebben er ook een badkamer ventilator met vochtsensor laten inbouwen. Werkt perfect.
Pagina: 1