[ChromeOS] Copy operation failed.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buntmans
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-04-2024
Ik heb een vraag over de Chromebook die ik laatst cadeau heb gedaan aan mijn moeder.

Het is de 14a-na0950nd, volledig geupdate (chromeos 118 uit mijn hoofd). Er zit een harddisk in van 128gb.

Ik heb een pixel 6a smartphone met daarop 2 bestanden. Een file van 100kb en een file van 8gb. Ik wil deze bestanden kopieren naar de local storage. Het kleine bestand kopieert prima, maar de 8gb file geeft een "Copy operation failed. The file or the directory is not useable".

Het eerste waar ik aan dacht is dat de harddisk van de chromebook FAT32 is en dat dat het probleem is. Ik kan alleen nergens een tool vinden om de internal storage te formatten naar NTFS bv. Of om uberhaupt uit te lezen wat het filesystem van de HDD is.

Nu probeer ik wat te googlen en het lijkt alsof ChromeOS wel vaker problemen heeft met grote bestanden en dat dat niet altijd aan het filesystem ligt.

Ik kan zo 123 nergens een antwoord vinden. Lijkt me dat dit een super basic functie is en dat als dit een probleem is het internet vol zou moeten staan met mensen die hier tegenaan lopen. Maar nee dus. Wellicht heb ik een blackout en zie ik de voor de hand liggende oplossing even niet.

Het bestand is niet corrupt. Ik kan het bestand vanaf dezelfde telefoon naar mijn eigen pc kopieren.

Wat is hier aan de hand?

[ Voor 3% gewijzigd door Buntmans op 13-11-2023 00:10 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-09 22:42

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Aangezien NTFS een gesloten file system van Microsoft is, ga je dat absoluut niet helpen en moet je al helemaal niet willen. Zeker op ChromeOS.

Grote kans dat het OS en internal storage gescheiden zijn en waar het OS zelf op een file system draait dat extra mogelijkheden heeft en hoogstwaarschijnlijk gewoon overweg kan met grote bestanden, zal vanwege eenvoud de andere opslag idd FAT32 zijn.

Misschien dat er nog iets van een optie is voor ext3 of ext4, maar meer verwacht ik niet. Je zit namelijk ook gelijk met een file system dat een uitgebreidere rechtenstructuur heeft. Omdat op Android al de apps als een sandbox draaien en speciale toegang moeten krijgen om naar de interne opslag te kunnen denk ik dat Google dat met ChromeOS ook zo regelt. Een uitgebreide rechten structuur op het file system zal dat systeem een stuk complexer maken.

Kom nu net wel een SU post tegen van 6,5 jaar geleden, maar is wellicht nog steeds relevant en kan je gebruiken om dit na te kijken:
https://superuser.com/que...-information-in-chrome-os

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buntmans
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-04-2024
Hero of Time schreef op zondag 12 november 2023 @ 21:18:
Aangezien NTFS een gesloten file system van Microsoft is, ga je dat absoluut niet helpen en moet je al helemaal niet willen. Zeker op ChromeOS.
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Een ander filesystem dan NTFS, maar niet FAT32
Grote kans dat het OS en internal storage gescheiden zijn en waar het OS zelf op een file system draait dat extra mogelijkheden heeft en hoogstwaarschijnlijk gewoon overweg kan met grote bestanden, zal vanwege eenvoud de andere opslag idd FAT32 zijn.
Dat was dus ook mijn conclusie. Het is het enige wat ik kan verzinnen. Maar aan de andere kant lijkt het me zo onlogisch. Het is 2023. Neem een videotje op met een beetje kwaliteit en je zit al snel boven de ~4gb max van FAT32.
Misschien dat er nog iets van een optie is voor ext3 of ext4, maar meer verwacht ik niet. Je zit namelijk ook gelijk met een file system dat een uitgebreidere rechtenstructuur heeft. Omdat op Android al de apps als een sandbox draaien en speciale toegang moeten krijgen om naar de interne opslag te kunnen denk ik dat Google dat met ChromeOS ook zo regelt. Een uitgebreide rechten structuur op het file system zal dat systeem een stuk complexer maken.

Kom nu net wel een SU post tegen van 6,5 jaar geleden, maar is wellicht nog steeds relevant en kan je gebruiken om dit na te kijken:
https://superuser.com/que...-information-in-chrome-os
Thanks. Ik ga de volgende keer dat ik er ben idd eens neuzen in developer mode. Ben nu wel benieuwd hoe het zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-09 22:42

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het zou ook kunnen dat er ondertussen exFAT wordt gebruikt. Nog steeds geen POSIX complient file system, dus geen uitgebreide rechten mogelijk, maar het heeft niet de bestandsgroottebeperking die FAT32 heeft.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiam S
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 15-09 13:23
Kun je niet de bestanden gewoon uploaden naar de google drive, en ze dan eraf downloaden op de computer? Ik snap dat dit niet handig is maar het is wel een oplossing voor je probleem. :)