Nieuwe build (13900 / 4080 / 64GB / 2x NVME) - advies PSU?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10-09 10:34

Dexter

d((o_o))b

Topicstarter
Het is tijd om mijn huidige desktop te gaan vervangen en ik merk dat ik daar toch wel een klein beetje hulp bij kan gebruiken.

Huidige setup/desktop
Mijn huidige workstation is een zelf gebouwde setup met:
Intel Core i9 7900x (10c/20t)
Noctua NH-D14 luchtkoeler
Asus X299 Prime Deluxe moederbord
32 GB Corsair DDR4 geheugen
MSI Geforce 1080 Gaming X
2x NVMe SSD drives
1x SATA SSD drive
Plextor 810 SATA drive
Antec P180 case

De voeding die ik daarvoor gebruik is een Enermax MaxTytan 750W (Titanium efficiency). Die voeding is stil tot een load van 55% (fanless mode).

Nieuwe setup/desktop
In de planning staat om de volgende setup te gaan bouwen:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i9-13900K Tray€ 614,-€ 614,-
1MoederbordenASUS ProArt Z790-CREATOR WIFI€ 511,-€ 511,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 4080 16GB SUPRIM X€ 1.415,-€ 1.415,-
1Behuizingenbe quiet! Silent Base 802 Zwart€ 164,71€ 164,71
1ProcessorkoelingNoctua NH-U12A chromax.black€ 119,90€ 119,90
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK64GX5M2X6800C32€ 280,25€ 280,25
1Solid state drivesLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 197,89€ 197,89
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 141,90€ 141,90
1OverclockingArctic MX-6 ULTIMATE Performance Thermal Paste 4g + 6pcs MX Cleaner€ 7,99€ 7,99
1OverclockingThermal Grizzly Intel 13th/14th Gen CPU Contact Frame€ 32,25€ 32,25
1OverclockingThermal Grizzly Spatel (3 stuks)€ 3,10€ 3,10
Totaal€ 3.487,99

Ik wil de nieuwe setup graag voorzien van voldoende power. Daarvoor zou wat ik her en der becijferd heb de 750W in principe genoeg moeten zijn.

Het plan is om in elk geval de CPU en mogelijk ook de GPU in optimaler powermodus/voltage te laten draaien. Doel is niet maximale performance, wel een hoger dan standaard efficiency als het gaat om prestaties in verhouding tot opgenomen vermogen.

Ik heb even getwijfeld ten aanzien van AMD vs Intel (7950x3d vs 13900k), maar ik neig na het lezen van talloze reviews toch weer naar Intel. Belangrijk daarbij nogmaals, ik zoek niet de maximale performance die overall haalbaar is, maar wel hoge performance bij gunstig stroomverbruik. En de setup moet als het kan weer een jaartje of 5 meegaan. En ja...ik weet, het AMD platform is waarschijnlijk meer futureproof, maar met mijn huidige Intel i9 7900x doe ik het ook al bijna 6 jaar.

De PC wordt +/- 45-50 uur per week gebruikt voor hoofdzakelijk CAD/Office/Photoshop/Indesign/Lightroom/3dsmax. Gaming is niet meer van toepassing, 'Das war einmal' ;-) Meerdere apps die ik gebruik hebben baat bij cores/threads en een snelle GPU/RTX, vandaar deze keuzes.

Een belangrijke review bij mijn keuzes was een youtube video van Tech Notice waarin dieper ingegaan wordt op juist ook een soort dagelijkse 'workload' waarin office/content creation elkaar afwisselen. Sowieso ben ik in dat opzicht meer geïnteresseerd in verbruik in diverse scenarios (idle/simple use/power-optimized-settings) dan maximale waarden.

Gezocht: advies mbt de PSU/voeding
Als ik het zo her en der lees is mijn voeding geschikt om deze setup te gaan draaien.
750W zou voldoende moeten zijn en ik zou met 3x 6+2 PCI-e aansluitingen het verloop naar de benodigde 12VHPWR aansluiting op de 4080 moeten kunnen maken.

Ik twijfel nu een beetje of ik er toch goed aan zou doen om een overstap te maken naar een ATX 3.0 voeding met 12VHPWR direct uit de PSU. Daarbij eventueel een iets hoger wattage zodat ik misschien langer fanloos kan blijven (zoals nu ook het geval). Vooral die connectie naar de GPU, daar ben ik een beetje huiverig voor merk ik in verband met alle issues die er geweest zijn.

ATX 3.0 Titanium voedingen lijken er niet echt veel te zijn.
Ik kwam dus uit bij de FSP Hydro TI Pro 850W (uitvoering: FSP Hydro Ti PRO 850W)

Wat is je budget?
Niet heel belangrijk, maar als mijn huidige voeding niet vervangen hoeft te worden, dan wordt de wereld daar niet slechter van denk ik.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt. Ik heb wel even naar BeQuiet gekeken (Dark Power 13 serie), maar lees teveel issues met die fan. Enermax heeft naast de MaxTytan eigenlijk geen echte performers met hoge efficiency. Ik ben al een jaar of 10-15 gebruiker van Enermax voedingen (dit is mijn tweede), maar ik zoek nu eigenlijk het beste advies richting het totaalplaatje.

DANK!
In het vooruit alvast bedankt voor het meekijken en meedenken in dezen.
Als ik zaken onjuist of onvolledig heb beschreven, let me know. Als ik iets over het hoofd heb gezien of er is meer informatie benodigd, ook in dat geval, laat het me gerust weten.

[ Voor 6% gewijzigd door Dexter op 12-11-2023 17:45 ]

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:05
De FSP Hydro Ti Pro is je beste keuze als je Titanium wilt. 850w is al genoeg, de 1000w laat alleen de bankpas wat extra roken. Hier een review van de 1000w https://hwbusters.com/psu...-ti-pro-1000w-psu-review/
Platinum kan nog wat van de prijs af doen met de bq! Straight Power 12.

[ Voor 21% gewijzigd door Uszka op 12-11-2023 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Topicstarter
Dank voor je snelle reactie. Wat ik me nog afvroeg, heeft het zin om meer wattage te nemen en daarmee optimaler gebruik te maken van fanless mode?

Reviews die ik lees over de FSP zijn erg positief. Dankjewel voor jouw review-bijdrage. Die had ik nog niet gezien. KitGuru was ook al erg positief.

[ Voor 11% gewijzigd door Dexter op 12-11-2023 17:57 ]

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Ja en nee, het best werkt de voeding op ongeveer 50% van zijn maximum.
De 4080 en de i9 verbruiken wel veel, maar 850W is ruim voldoende. Die paar keer dat hij boven 500w piekt... Tsja... , dan maar even iets lager rendement van voeding.

Vraag is, waarom wil je titanium? Platinum scheelt op naar basis misschien 1 euro qua stroomkosten, en qua warmte productie scheelt het ook niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:05
Van de 850w zijn geen testgegevens bekend maar FSP belooft fanless tot 50% belasting. HWBusters test de 1000w fanless t/m 60% belasting, in de hotbox nog wel. Ik verwacht dat de 850w onder normale temperaturen een langere fanless mode heeft dan de 50%. Maar ja, we hebben het over een meerprijs van 1% tov het hele systeem als je de 1000w neemt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter

Dexter

d((o_o))b

Topicstarter
99ruud99 schreef op zondag 12 november 2023 @ 18:01:
Ja en nee, het best werkt de voeding op ongeveer 50% van zijn maximum.
De 4080 en de i9 verbruiken wel veel, maar 850W is ruim voldoende. Die paar keer dat hij boven 500w piekt... Tsja... , dan maar even iets lager rendement van voeding.

Vraag is, waarom wil je titanium? Platinum scheelt op naar basis misschien 1 euro qua stroomkosten, en qua warmte productie scheelt het ook niets...
Goede en terechte vraag. Heb ik mezelf ook al gesteld. Sluitend antwoord geven lukte me niet anders dan voor het beste te willen gaan op een component dat meerdere builds meegaat en dat aan het begin staat van de hele keten ten aanzien van optimaal stroomverbruik. Verschil met Platinum zal wat je zegt relatief klein zijn. Ik ga het nog eens overwegen. De FSP spreekt vooralsnog wel tot de verbeelding.

Pagina: 1