Isoleren met voorzetwand, hoe?

Pagina: 1
Acties:

• DPeters
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 14-12 16:12
Ons jaren 70 huis heeft een spouwmuur met daarin iets van isolatie vanuit de bouw. Dit lijkt niet of moeilijk na te isoleren in de spouw dus nu ben ik aan het kijken om op sommige plekken een voorzetwand te maken. Nu vind ik allerlei uiteenlopende instructies en mogelijkheden zonder veel verklaring, dus vandaar dit topic. Wat is de beste methode?

- buitenmuur is spouwmuur met iets van isolatie erin. (Rc uit energielabel is ~1.3 volgens mij)
- er zijn geen vochtproblemen nu.
- kleine slaapkamer, dus liever niet te dik isoleren (zeg max 10cm)

Vanwege de ruimte dacht ik aan PIR, waar een paar cm al redelijk wat toevoegt.

De meeste instructies omschrijven het plaatsen van ventilatielatten, maar hier en daar staat dat dit niet nodig is bij een spouwmuur. Wat is waar en waarom?

En de andere vraag gaat over dingen ophangen aan de wand. Er zijn PIR platen met steviger gips of met OSB ertussen oid, maar als je daarin gaat schroeven moet je dan alsnog niet oppassen voor de dampdichte laag die eronder zit? (zelfde als je ervoor kiest de platen met schroeven te bevestigen eigenlijk?)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
1 van de functies van een spouw is vocht regulatie als bv vocht door een baksteen heen slaat zal het nooit de binnenmuur berijken. dat creeer dus als je bij een steensmuur (dus geen spouwmuur) ventilatie latten plaatst.
voor die reden is het dus in jouw geval niet nodig dan blijft vocht van binnen over dat kan je vrij makkelijk simuleren in ubakus.

nog een tip: zor dat alle extra lagen behang etc niet achter je voorzetwand verdwijnen. ik ben daar nog wel eens champignion kwekerijen tegen gekomen. waarbij het papier hoogst waarschijnlijk een aandeel in had.

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 12-11-2023 16:54 ]