Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• TdeKruijff
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 25-06 17:27
De tijd is gekomen om de keuken aan te pakken en over te stappen naar een inductie kookplaat (Etna KIF890ZT 2fase aansluiting (voor 3fase aansluiting is 380 nodig en is me geen +€1000 vastrecht waard).
Ik heb een 3x25A aansluiting aangevraagd en deze wordt spoedig geleverd (lees 3 maanden).
Groepenkast is verouderd en is niet ingericht op 3 fase, dus aan de slag gegaan voor een nieuwe kast.
Graag zou ik jullie willen vragen of de indeling correct is en wat er eventueel verbeterd kan worden.
In de nabije toekomst komen er nog zonnepanelen en een split airco unit(s)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-dlsm3xDnHFM3KQ0_6vMz391sI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zVXgUChqk85d8nJ8YEzopOaO.png?f=fotoalbum_large

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:23
Deze plaat kun je 3 fasig aansluiten op 3x25. 380v levert 3x25 oo.

• Skubba
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-10 13:02
Wat je hebt gemaakt, ziet er prima uit.

Ik zou persoonlijke de volgende zaken wijzigen:
- groep 14 en 15 verplaatsen naar 4, 8 en/of 12.
- De vrije positie (automaat 4, 8 of 12) wel alvast plaatsen. Later te gebruiken voor de airco's.
- kookgroep en 3 fase aardlekschakelaar laten vervallen. Kookplaat aansluiten op een 3 fase aardlekautomaat.
- Alvast oriënteren op wat voor PV systeem je wilt laten installeren en de aardlekautomaat hiervoor alvast plaatsen.

Als kers op de taart kun je overwegen om schuur en buitenverlichting op een aparte aardlekautomaat aan te sluiten. Deze groepen hebben een groter risico op een aardfout ivm regen en vocht.

Succes!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:19
@TwingyTwingy stipt het aan, maar vraag me af of het voldoende duidelijk omschreven is.

Een oprecht 3-fase kookplaat is geen 3x35A nodig, waarbij het hoge vastrecht geld. Dat kan ook op een 3x25A.

De kookgroep zou ik dus als een 3-fasige automaat uitvoeren en controleren of het hele traject in orde is. (perilex contactdozen zijn een grote bende wat betreft aansluiten en kookplaten zijn weinig beter).

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• TdeKruijff
Allen bedankt voor de snelle reacties.
mbt kookplaat aansluiting, volgens het schema is alleen een 3fase aansluiting mogelijk als er 380V geleverd wordt. De aansluiting die is aangevraagd is 3x230V 25A en zover ik weet onvoldoende voor de kookplaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ypm5EYMmJ5Z1FfP1_-KpdZpvAb8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hxARIAjn8yjQuMjUivVhaVPM.png?f=fotoalbum_large
En na dagen lezen,rekenen en bedenken, zie ik nu mijn fout. Ik ben ervan uit gegaan dat 380 geleverd moest worden, maar de spanning tussen 2 fase is 380-400V en kan ik dus met mijn 3x230V 25A de kookplaat op een 3fase aardlekautomaat zetten |:(
Perilex moet nog worden aangelegd.
Dan inderdaad 14 en 15 verplaatsen naar 4 en 8.
Idee was inderdaad om de schuren en buitenverlichting op een aardlekautomaat te zetten, maar twijfelde over welke fase.

PV is iets waar ik me nog amper in verdiept heb, hiervoor zal ik de andere topics op dit mooie forum moeten gaan doorlezen.

• gebruiker 007
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21-10 23:50
3x230= 380v tussen de lijnen

• TdeKruijff
Allen bedankt voor de reacties, ik heb een nieuwe indeling gemaakt. Volgens mij moet dit gaan werken.
2 extra groepen er vast ingezet voor toekomstige airco of iets anders.
Aardlekautomaat voor de schuur en buitenverlichting
3fase Aardlekautomaat voor de inductie kookplaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t1WzQnjCMv6o0ypxQD6OcawR50Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XXMUW6RavySi2DVlQsFZYssI.png?f=user_large

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:40
een 3x25A is ruim voldoende. de gangbare b-karakteristiek automaten kunnen gedurende bijna een uur 40% overbelasting hebben voordat ze eruit knallen. (140% van 25A is 35A)

ik neem niet aan dat je alle fornuispitten meer dan een uur continu op max vermogen stookt

[ Voor 4% gewijzigd door peter-rm op 20-11-2023 15:57 . Reden: aanvulling ]

Pagina: 1