Simpele en zuinige Home server om mee te starten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degoeisten
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 25-09-2024
Na het lezen van diverse discussies hier ben ik enthousiast geworden en wil ik zelf ook graag aan de slag gaan met een home server.
Ik ben hier helemaal nieuw in, maar vind het leuk om mij hier verder in te verdiepen.

Op de home server wil ik in eerste instantie de volgende dingen draaien:
  • Home Assistant
  • Pi-hole / adguard
  • NVR
Het liefst in VMs of containers.
Aangezien mijn netwerk is opgesplitst in diverse VLANs vroeg ik me ook af of ik een server nodig heb met 2 Ethernet porten om zo Home Assistant in mijn IOT netwerk te laten draaien en Pi-hole in mijn main netwerk.
Daarnaast vind ik het erg belangrijk dat hij energie zuinig is, aangezien hij 24/7 staat te draaien en probeer ik ook op de kosten te letten. Mijn doelstelling was rond de 100-200euro, maar ik weet niet of dat realistisch is.

Aangezien ik redelijk nieuw hierin ben, verwacht ik dat ik hier eerst mijn handen vol aan heb, voordat ik door kan gaan met andere / meer uitdagende projecten, zoals VPN servers en diverse andere leuke projecten die ik hier voorbij zag komen.

NAS functionaliteit is niet nodig, aangezien ik nog een hele trouwe Synogloy DS214play heb staan, die nog soepel draait voor de taak die hij heeft.

Nu was ik initieel van plan om met een Raspberry PI te beginnen, echter lees ik daar ook veel mindere verhalen over m.b.t. de betrouwbaarheid als ook dat deze niet krachtig genoeg zou zijn.

Nu heb ik inmiddels vele discussies hier gelezen als ook diverse tutorials gekeken, maar blijf het lastig vinden wat nu de juiste keuze is. Ik lees bijvoorbeeld op diverse plaatsen dat je minimaal CPU met 4 cores en minimaal 3.0Ghz moet hebben om soepel VMs te draaien, maar kom diverse NUCs tegen die er minder hebben. Uiteraard natuurlijk ook de BBG juli 2023 gelezen, maar dan zit je al snel op een server die €560,- kost.

Kortom, ik kom er niet helemaal uit wat nu verstandig is om mee te starten en hoop dat jullie mij hier bij kunnen helpen. Alvast voor jullie kennis, kunde en hulp.

Beste antwoord (via degoeisten op 29-11-2023 23:30)

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-04 15:05
Scoor op Vraag&Aanbod een kleine desktop en je bent klaar. Klein, zuinig en krachtig genoeg om alles mee te doen wat je wilt.

Eerste voorbeeld dat ik tegen kom op V&A rond de 100 euro: v&a aangeboden: Dell OptiPlex 3060 Micro (i3-8100t, 8GB en 256GB M.2 SSD) 11 Pro

while (! ( succeed = try ()));

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:21

Sebazzz

3dp

Ik lees bijvoorbeeld op diverse plaatsen dat je minimaal CPU met 4 cores en minimaal 3.0Ghz moet hebben om soepel VMs te draaien
Diverse plaatsen praten onzin, even plat gezegd. Wanneer je hardware-accelerated virtualisatie hebt, zeker wanneer je een type 1 hypervisor hebt, dan is de overhead van een virtuele machine minimaal (1-2%) op de compute die je erin wilt doen.

Ik had bijvoorbeeld op mijn Gigabyte BRIX BACE-3150 met Intel Celeron, SSD, 8GB geheugen, een VM met Home Assistant, met daarnaast in containers diverse andere applicaties zoals nginx-proxy-manager en kuma. Dat werkt, ondanks de leeftijd van de NUC, op zich prima. Eerst had ik VirtualBox, dat was wel merkbaar traag, maar ik ben daarna overgestapt op KVM.

Nu ben ik, omdat ik ook wat ingewikkeldere dingen zoals OpenWhisper wilt draaien en transcoding met Plex wilt doen, overgestapt op een Minisforum UM480XT (€160), maar anders had ik de de NUC wel aangehouden. Dat gezegd, als je het nog allemaal niet zeker weet, koop gewoon een tweedehands NUC, beter voor het milieu, en als het toch een te hoge leercurve heeft, dan verpats je die weer.

Betreft je VLAN vraag, volgens mij kunnen de meeste netwerkchips wel een bridge aan (in Linux althans) waarbij je verschillende virtuele interfaces met verschillende VLANs krijgt waar je VMs aan kan knopen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22:45
Als je zuinig wil dan zou ik het gebruik van PCIe add-on kaarten wel kritisch bekijken en niet onderschatten, elke add-on kaart kan zomaar 10-15W idle toevoegen (RAID, 10GBit NIC, GPU, etc..).

Als je (tijdelijk) wil experimenteren dan maakt te weinig kracht (tijdelijk) niet echt uit?
Gewoon de makkelijkste optie pakken en door wat maandjes heen wat ervaring op doen.
Wanneer je je benodigdheden beter weet dan kan je er ook een betere server op afstemmen.

[ Voor 48% gewijzigd door grasmanek94 op 13-11-2023 08:44 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-04 15:05
Scoor op Vraag&Aanbod een kleine desktop en je bent klaar. Klein, zuinig en krachtig genoeg om alles mee te doen wat je wilt.

Eerste voorbeeld dat ik tegen kom op V&A rond de 100 euro: v&a aangeboden: Dell OptiPlex 3060 Micro (i3-8100t, 8GB en 256GB M.2 SSD) 11 Pro

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:10
Ik zou ook iets van een Dell Optiplex 30XX aanraden om mee te beginnen. Valt binnen je budget en is makkelijk uit te breiden. Kijk ook gelijk naar Proxmox als Open-Source Server Virtualization Platform, dan kan je later ook gemakkelijk VM's uitbreiden en hardware upgraden.