Netwerkprinter gaat steeds offline (Brother HL-L2360DN)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quo_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-08 11:13
Ik heb een netwerk met daarin 4 netwerkprinters. (wel wat overkill maar wegggooien is zonde)
Probleemloos zijn een via ethernetkabel aangesloten Brother 3040 en een Canon 5050.
Ook de Wifi Brother 2135 is probleemloos. Allemaal oude beestjes maar ze doen het nog prima en de toners voor deze modellen zijn inmiddels lekker betaalbaar.

Echter de als standaardprinter bedoelde HL-L2360DN (bekabeld) levert de nodige hoofdbrekens op.
Na een x-aantal uren schakelt hij naar offline en is voor de pc's en laptops (met windows 11) niet meer te vinden, op het display staat de normale tekst "sleep". Door uitschakelen en weer aanzetten komt de printer weer in ready status. Na 10 minuten valt de printer weer gewoon in slaap, met een printopdracht wordt deze weer wakker.

Mijn netwerk bestaat uit een Fritzbox 5490 met daarachter een Netgear switch GS116E.
Op de plaats waar de printers staan zit nog een simpele 5-poort switch van TP link.

Alle recepten die er op internet te vinden zijn heb ik inmiddels uitgeprobeerd maar elke ochtend is de printer opnieuw offline.
Geprobeerd heb ik:
  • Nieuwe kabel van printer naar switch
  • Factory reset printer
  • Fixed IP op printer (buiten DHCP range van de Fritzbox)
  • Firmware check (is nieuwste versie)
  • Offline schakelen van de printer uitgezet via de webinterface
  • Deep Sleep via printermenu uitgeschakeld
  • Printer verwijderen en opnieuw installeren (al tig keer)
  • SNMP uitgezet in printereigenschappen
Op een of andere manier verliest de Brother zich na een periode van inactiviteit (op het netwerk ?) de connectie.
Maar het vreemde is dat met pingen of tracert er gewoon antwoord komt vanaf het IP adres van de printer.

Rete-irritant dat je eerst naar de printer moet lopen om deze aan te trappen voordat je kunt printen. Maar de echte kopppijn krijg ik van het feit dat ik het niet voor elkaar kan krijgen.

Wie kan me helpen?

Beste antwoord (via quo_ op 13-11-2023 11:15)

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:15
Energy Savings op de ethernetpoort van de switch waar de printer op zit aanstaan?

Daar heeft mijn brother laser printer (bekabeld) ook 'last' van. Ik kan met energy efficient ethernet aan wel altijd printen vanaf een bekabelde pc maar niet vanaf een telefoon/ipad die aan de wifi hangt. Vraag mij niet wat de relatie tussen die twee is. Uitgezet op die poort van de switch, probleem over, aan.. probleem weer terug.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:15
Energy Savings op de ethernetpoort van de switch waar de printer op zit aanstaan?

Daar heeft mijn brother laser printer (bekabeld) ook 'last' van. Ik kan met energy efficient ethernet aan wel altijd printen vanaf een bekabelde pc maar niet vanaf een telefoon/ipad die aan de wifi hangt. Vraag mij niet wat de relatie tussen die twee is. Uitgezet op die poort van de switch, probleem over, aan.. probleem weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:00

Yucon

*broem*

Ik heb hetzelfde met een Brother DCP-1610W. Het is ook nog niet gelukt de oorzaak te vinden, maar irritant is het wel. Is dit een Brother dingetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:42

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Yucon schreef op zondag 12 november 2023 @ 15:06:
Ik heb hetzelfde met een Brother DCP-1610W. Het is ook nog niet gelukt de oorzaak te vinden, maar irritant is het wel. Is dit een Brother dingetje?
Ik heb al jaren een Brother 2375DW en die werkt feilloos op Wifi. Staat 24x7 aan en verliest nooit de verbinding. Lijkt me dus niet echt een Brother dingetje.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• quo_
BMW_Gizzmo schreef op zondag 12 november 2023 @ 15:00:
Interessante denkrichting en ook eentje die ik nergens tegen ben gekomen.

De hoofdswitch achter de fritzbox is managed en daarvan had ik standaard de energiezuinige optie al uit staan. De switch waar de printers op aangesloten zijn is unmanaged maar wel eentje die volgens de folder slim en energiezuinig omgaat met de poorten.

Voor de zoveelste keer de printer gede-installeerd op de computers en een factory reset op de printer uitgevoerd en de switch vervangen voor eentje uit het jaar kruik. (ik denk bijna 20 jaar oud)
Vervolgens alles weer geinstalleerd en een nachtje afgewacht.

En verdraaid: vanmorgen was de 2360 in een gewone slaap en prima benaderbaar. Nu maar eens kijken of dit een week vastgehouden kan worden !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quo_
Update.
Na een week is de printer keurig benaderbaar gebleven. Kennelijk toch iets met de switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Yucon schreef op zondag 12 november 2023 @ 15:06:
Denk het niet, hier een HL-L2360DN die ondanks diepe slaapstand zowel via LAN als wifi automatisch aangaat en gaat printen als er een opdracht binnen komt.

Indien het switch gerelateerd (b)lijkt te zijn, hier een uitvoering: TP-Link JetStream 16-Port Gigabit L2 Managed Switch with 2 SFP Sl..., werkt daarmee prima :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Pagina: 1