WIN10 local account inloggen onmogelijk na SSD wissel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svokke
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-08 19:37
Wat aan het probleem voorafging:
Een SSD met daarop een WIN10 installatie tijdelijk in een andere PC (WIN11) geplaatst.
WIN11 PC gewoon in WIN11 opgestart..
Op de WIN11 pc een kopie van bestanden (C:\Gebruikers\Home) van die SSD geplaatst. Daarbij vroeg WIN11 of ik permanent toegang tot deze bestanden wil krijgen => "Ja" geselecteerd :X
WIN10 SSD terug in de originele PC geplaatst.

Probleem:
Bij het opstarten wordt gebruiker "Home" weergegeven met daaronder "windows voorbereiden". Daarna gaat hij door tot de windows desktop, maar in "gast" account en met foutmelding :
" Er kan niet worden aangemeld bij uw account"
Het is niet meer mogelijk om als de gebruiker "Home" in te loggen

Al geprobeerd:
Afmelden + heropstarten
Heropstarten in "safe mode" => logt correct in bij gebruiker "Home"
Opstartherstel => Geeft enkel melding dat opstartherstel het probleem niet kan oplossen.
directory c:\Gebruikers aan alle gebruikers "volledig beheer" machtiging geven.

Iemand enig idee hoe ik terug kan aanmelden als de local user "Home"?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04:49
Hoewel ik niet weet of dit het op gaat lossen ga ik zeggen kijk eens naar de rechten op die mappen. System en Administrators moeten full control hebben.

Maar ik weet niet of en hoe een transplantatie zoals je gedaan hebt kan werken.

Ik zou de migratie anders aanpakken. Ik zou niet eerst een Windows 11 maken en dan transplanteren.

Ik zou een cloon van je huidige Windows 10 installatie maken op de SSD die je voor Windows 11 gaat gebruiken. En als je eenmaal stabiel in Windows 10 geland bent op het Windows 11 systeem je Windows updaten naar Windows 11.

Kopieer voor de migratie de installers van de belangrijkste drivers op je Windows 11 SSD: moederbord, grafisch, netwerk en audio.

Na het klonen monteer dan de Windows 11 SSD in het nieuwe systeem en boot meteen naar Safe Mode. Maak in Safe Mode Windows hardware agnostisch zoals beschreven in How to install a new motherboard without reinstalling Windows. Deze is voor Windows XP maar is nog steeds bruikbaar. Er zijn mensen die zeggen dat je een schijf met Windows 10 zo kunt overzetten maar ik zou het netjes doen door Windows hardware agnostisch te maken voor de belangrijkste drivers (moederbord, grafisch en geluid).

Als het systeem hardware agnostisch boot je Windows 10 op het nieuwe systeem.

Installeer de belangrijkste drivers en laat Windows Update naar drivers zoeken. Verwijder eventueel de ghosted drivers waar de tutorial over spreekt.

Als Windows 10 stabiel draait Installeer dan Windows 11 als ugrade.

Voordat je de Windows 10 gaat klonen check de integriteit van WIndows 10. Voer system file checker uit op de command prompt (als administrator) met sfc /scannow .

Check daarna de component store op de command prompt (als administrator):
code:
1
DISM /Online /Cleanup-Image /ScanHealth

Als dat aangeeft dat een reparatie nodig is doe dan:
code:
1
DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:26

Quad

Doof

Als je in safe mode kan booten, adviseer ik je om daar een nieuwe gebruiker aan te maken, met administrator rechten. Daarna de data overhevelen naar het nieuwe account en het oude verwijderen.

Je gaat anders teveel klooien met zaken wat waarschijnlijk je installatie om zeep gaat helpen.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svokke
Hoewel ik niet weet of dit het op gaat lossen ga ik zeggen kijk eens naar de rechten op die mappen. System en Administrators moeten full control hebben.
-> heb ik nagekeken, was helaas de oplossing niet. Volgende keer zal ik de migratie anders aanpakken.
Als je in safe mode kan booten, adviseer ik je om daar een nieuwe gebruiker aan te maken, met administrator rechten. Daarna de data overhevelen naar het nieuwe account en het oude verwijderen.
Je gaat anders teveel klooien met zaken wat waarschijnlijk je installatie om zeep gaat helpen.
-> Te overwegen indien het inloggen bij normale boot niet in orde geraakt, want dit zet de instellingen van de windows en geinstalleerde programma's niet terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
@svokke Heeft jouw methode ooit gewerkt? Ik ken hem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svokke
@svokke Heeft jouw methode ooit gewerkt? Ik ken hem niet.
Het doel was de data overzetten naar de nieuwe PC, wat gelukt is. Het is geen methode voor de transplantatie van de windows installatie,geinstalleerde programma's en alle instellingen

Niet de bedoeling was dat de oude windows installatie op het oude moederbord de lokale gebruiker niet meer vindt. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Het lijkt op een methode voor transplantatie van de Windows installatie met geïnstalleerde programma's en instellingen. Vandaar mijn reactie.

Mijn reactie kwam omdat je de hele map Home kopieert. Dan neem je ook naast de instellingen voor applicaties (in AppData) ook sommige Windows gerelateerde instellingen mee (ntuser.dat en Windows instellingen in AppData).

Als het doel is om data over te zetten dan volstaat het om de standaard data mappen te kopiëren. Als je ook instellingen van programma's wilt overzetten kopieer dan de mappen van die programma's in AppData mappen staan.

Ik sla de Windows gerelateerde mappen in AppData altijd over als ik Windows opnieuw installeer en instellingen van programma's wil behouden. Dat werkt zonder glitches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16-09 22:05

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Makkelijkste oplossing die bijna altijd werkt is:
- Clean install doen
- Meuk zoals candy-crush verwijderen
- Alleen de nodige programma's & drivers installeren
- Bestanden uit backup terugzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svokke
Probleem opgelost:
In safe mode opgestart, eigenschappen van de folder c:/gebruikers/Home bekeken:
Als eigenaar stond "system". Dit gewijzigd naar de local account "Home (Home-PC\Home)" en toegepast op alle objecten binnen de folder.
Opnieuw opstarten -> terug automatisch als gast aangelogd :(
Opnieuw opstarten in safe mode
folder c:/gebruikers/Home eigenschappen -> beveiliging -> geavanceerd -> "overname inschakelen" aanvinken
Opnieuw opstarten -> correct aangelogd als de local user home *O* *O* *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Gefeliciteerd. Dus het was toch een rechten issue.
Pagina: 1