[Win10] The shell stopped unexpectedly

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimborntobewild
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
M'n Explorer.exe stopt vaak (en wordt dan automatisch herstart).
Ik heb het idee dat het probleem veel vaker voorkomt nadat ik de Nvidia-drivers heb geupdate.
Er wordt een dmp-file gegenereerd in C:\Users\Username\AppData\Local\CrashDumps.
Deze regel komt daarin voor:
__cuda_sm20_div_rd_f32llvm.nvvm.fabs.ftz.f32llvm.nvvm.add.ftz.f32llvm.nvvm.rsqrt.approx.ftz.f32... Etc
Verderop:
// Generated by NVIDIA NVVM Compiler
Etc.

In Eventvwr.msc staat:
The shell stopped unexpectedly and explorer.exe was restarted.

En:
Exception code: 0xc0000005
Fault offset: 0x000000000008b639 [[..b639 is anders per error]]
Faulting application path: C:\WINDOWS\explorer.exe
Faulting module path: C:\WINDOWS\explorer.exe

WinDbg zegt:
EXCEPTION_RECORD: (.exr -1)
ExceptionAddress: 00007ff7985db639 (explorer!CWindowTaskItem::UpdateLastActivatedTime+0x0000000000000039) [[Dat adres zit boven de 140 TeraByte. Het getal ..39 verschilt per error]]
ExceptionCode: c0000005 (Access violation)
ExceptionFlags: 00000000
NumberParameters: 2
Parameter[0]: 0000000000000000
Parameter[1]: 0000000000000030 [[is anders per error]]
Attempt to read from address 0000000000000030 [[=hetzelfde getal als erboven]]

PROCESS_NAME: explorer.exe
READ_ADDRESS: 0000000000000030
ERROR_CODE: (NTSTATUS) 0xc0000005 - The instruction at 0x%p referenced memory at 0x%p. The memory could not be %s.
EXCEPTION_CODE_STR: c0000005
EXCEPTION_PARAMETER1: 0000000000000000
EXCEPTION_PARAMETER2: 0000000000000030

STACK_TEXT:
00000000`02d2ec50 00007ff7`98598ad2 : 00000000`003608aa 00000000`0a1583c0 00000000`02d2ed98 00000000`0a184a40 : explorer!CWindowTaskItem::UpdateLastActivatedTime+0x39
00000000`02d2ec80 00007ff8`c291ee19 : 00000000`001a0cea 00000000`0a378ce0 00000000`0a1445a0 00000000`0000000b : explorer!CTaskListWnd::ActivateTask+0x82
Etc.

FAILURE_BUCKET_ID: NULL_CLASS_PTR_READ_c0000005_explorer.exe!CWindowTaskItem::UpdateLastActivatedTime

In een andere dmp-file staat:
FAILURE_BUCKET_ID: INVALID_POINTER_READ_c0000005_explorer.exe!CWindowTaskItem::UpdateLastActivatedTime

Als ik Windows niet actief gebruik, dan blijft Explorer.exe draaien.
Ga ik aan de slag (programma's gebruiken), dan gebeurt 't vaak. Maakt niet zoveel uit welke programma's, heb ik het idee.

Software en hardware die ik gebruik:
Win10, uptodate.
Nvidia GeForce GTX 1050 Ti, drivers uptodate.
64 GB memory.

ChatGPT zegt:
"Typically suggests: attempt to read from an invalid memory address" bij INVALID_POINTER_READ en
"...such as: trying to read from or write to an invalid memory address" bij NULL_CLASS_PTR_READ.

Da's mooi, maar hoe los ik dat op? NB: Ik ga niet Windows opnieuw installeren of met een nieuw profiel beginnen. Ik heb intussen wel een paar duizend modificaties in Windows/dit profiel gedaan. (Ja, het probleem kan in één van die modificaties zitten. Maar welke?)

Ik hoop dat iemand kan aangeven wat de oorzaak is. Ik denk dat het erg moeilijk is de exacte oorzaak/oplossing te vinden :).

[ Voor 3% gewijzigd door kimborntobewild op 12-11-2023 13:01 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-09 09:29

ResuCigam

BOFH

Begin eens met Memtest86+ een nachtje te laten draaien.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimborntobewild
  • Niet online
ResuCigam schreef op zondag 12 november 2023 @ 12:49:
Laatste keer dat ik dat gebruikte, keurde hij alle geteste PC's af. Ik had problemen met één PC. Als reference had ik nog 4 PC's getest. Ook bij die PC's keurde hij het geheugen af, terwijl er helemaal geen problemen waren met die PC's.

Kan het installeren van nieuwere Nvidia-drivers ervoor zorgen dat de error vaker gebeurt, als het probleem het geheugen is? Test Memtest ook het geheugen van de videokaart?

Bij problemen met het geheugen zou ik trouwens ook andere problemen/vastlopers verwachten.

[ Voor 7% gewijzigd door kimborntobewild op 12-11-2023 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

kimborntobewild schreef op zondag 12 november 2023 @ 12:56:
[...]

Laatste keer dat ik dat gebruikte, keurde hij alle geteste PC's af. Ik had problemen met één PC. Als reference had ik nog 4 PC's getest. Ook bij die PC's keurde hij het geheugen af, terwijl er helemaal geen problemen waren met die PC's.
Heb ik ook wel eens gehad. Achteraf bleek dat Memtest de chipset in die machine nog niet ondersteunde. Toen er een paar maanden later een nieuwe versie van Memtest uitkwam kwam die machine gewoon door de test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimborntobewild
  • Niet online
ResuCigam schreef op zondag 12 november 2023 @ 12:49:
Het is niet het geheugen.
Als ik inlog met een nieuw profiel, is er niks aan de hand.
Toch wil ik niet met een nieuw profiel beginnen, want ik heb duizenden mods gedaan in mijn profiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:18

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Hebben je "duizenden" mods ook betrekking op je startmenu/taskbar/shell? (al dan niet door middel van een third party app.)

Dan heb je grote kans dat er daar ergens een bugje zit aangezien een schoon profiel geen problemen heeft.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimborntobewild
  • Niet online
sh4d0wman schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 05:15:
Hebben je "duizenden" mods ook betrekking op je startmenu/taskbar/shell? (al dan niet door middel van een third party app.)

Dan heb je grote kans dat er daar ergens een bugje zit aangezien een schoon profiel geen problemen heeft.
Zou zeker kunnen. Maar ik weet niet welke. Ik zit ook regelmatig in het register, om instellingen te wijzigen die niet op een andere manier toegevoegd kunnen worden (ShellTools, etc.). 't Punt is dat ik nooit 'vlak daarna' een probleem tegenkwam. Er is tijd overheen gegaan, tussen de laatste regedit en de storing. (In principe is elke wijziging die je via control.exe een wijziging in het register, alleen dan via de GUI.)

Ik hoop dat een techneut richting kan geven.

Als het nodig is een nieuw profiel te gaan gebruiken of Windows opnieuw te installeren, dan wil ik er niet weer zoveel tijd in steken om weer een gelijkaardig profiel te maken op deze 'oude' PC, en ga ik waarschijnlijk een nieuwe PC kopen. Da's financieel gezien weer vervelend... :|
(En als ik dat ga doen, ga ik deze keer wél periodiek systeemimages maken, zodat ik stappen terug kan.)

Ik wil een Windows-versie, die automatisch exact bijhoudt (databaseje) op welk moment er wat handmatig in het register is toegevoegd (de toevoegingen via 'generieke' tools/software vertrouw ik wel).

[ Voor 52% gewijzigd door kimborntobewild op 14-11-2023 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04:49
kimborntobewild schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 17:08:
[...]

Ik wil een Windows-versie, die automatisch exact bijhoudt (databaseje) op welk moment er wat handmatig in het register is toegevoegd (de toevoegingen via 'generieke' tools/software vertrouw ik wel).
Zo'n Windows versie bestaat helaas niet. Er zit niets anders op dan zelf bij te houden wat je wanneer hebt gewijzigd.

Kijk eens wat er gebeurt als je een vorige versie van de NVIDIA drivers installeert.

[ Voor 8% gewijzigd door EricJH op 14-11-2023 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Je kunt natuurlijk zoiets als Regshot gebruiken wanneer je zaken in het register aanpast. Dan heb je sneller een idee waar problemen mogelijk vandaan komen.

[ Voor 3% gewijzigd door sh4d0wman op 15-11-2023 00:47 ]

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimborntobewild
  • Niet online
EricJH schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:30:
[...]
Zo'n Windows versie bestaat helaas niet. Er zit niets anders op dan zelf bij te houden wat je wanneer hebt gewijzigd.
Ik hoop dat MS dat in gaat bouwen :). Al ga ik pas overstappen naar een nieuw OS als 't niet meer anders kan.
Kijk eens wat er gebeurt als je een vorige versie van de NVIDIA drivers installeert.
Ik ben teruggegaan naar de vorige drivers. Geen verschil. Daarom denk ik nu dat 't niet aan (een combinatie met) NVidia ligt, alhoewel er wel in dat crash-log staat dat NVidia iets gelogd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimborntobewild
  • Niet online
sh4d0wman schreef op woensdag 15 november 2023 @ 00:46:
Je kunt natuurlijk zoiets als Regshot gebruiken wanneer je zaken in het register aanpast. Dan heb je sneller een idee waar problemen mogelijk vandaan komen.
Die kende ik nog niet, dank.
Had 2 shots achterelkaar gemaakt, dan zijn er al 122 verschillen.

Ben er nog niet achter hoe je 2 reeds gemaakte shots vergelijkt.
Lijkt niet te kunnen?

[ Voor 19% gewijzigd door kimborntobewild op 15-11-2023 03:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimborntobewild
  • Niet online
Ik denk dat ik een stap verder ben, in het uitzoeken.
Ik heb alle programma's die bij het starten van Windows automatisch worden opgestart, uitgeschakeld. In een uurtje werken heb ik het probleem niet meer gehad (al is het werken nu moeilijker, omdat ik veel van die zaken vaak gebruik).

[ Voor 30% gewijzigd door kimborntobewild op 15-11-2023 04:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

@kimborntobewild klik first shot, maak wijzigingen, klik second shot. Gebruik dan compare om beiden te vergelijken. Al is het wel lang geleden dat ik dit gebruikt heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimborntobewild
  • Niet online
Ik heb het volgende ondekt: als '7+ Taskbar Tweaker.exe' (tag: 7tt), draait, gebeurt het.

Echter, dat programma heeft jarenlang gedraaid zonder problemen.
Dus denk dat het een interactie of dependency is tussen dat programma en een aanpassing die ik later heb gedaan. En geef ik voornamelijk die latere (onbekende) aanpassing de schuld, aangezien '7+ Taskbar Tweaker' jarenlang goed heeft gedraaid. Al kan je ook zo redeneren: de bug in 7tt is pas naar boven gekomen door een verandering elders. Maar de kans daarop lijkt mij erg klein. Ik gebruik 7tt ook op andere PC's, en ook daar geeft het niet de genoemde problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04:49
Een probleem dat ineens opduikt bij een programma dat met de shell interacteert kan diverse oorzaken hebben. Een Windows Update, driver update, andere tweaks of tweak programma's. Dat kunnen echte puzzels zijn. Misschien dat de support forums van 7+ Taskbar Tweaker een vingerwijzing kunnen geven waar te zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Toch memtest draaien. En probeer als dat nog kan andere drivers (naast videokaart, zoals moederbord).

Check ook of je in de event logs iets ziet rond de tiujd dat het fout gaat.
kimborntobewild schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 17:08:
Dat kan. Bijvoorbeeld met de processmonitor kan je alle schrijf-acties loggen. Je zult dan zelf een filter moeten maken dat alles uitsluit dat je niet wilt zien. En een grote harde schijf kopen voor de logs. https://learn.microsoft.com/en-us/sysinternals/
Ik zou het erg afraden te proberen, gaat zinloos zijn. Beter is om niet "vage" wijzigingen door te voeren zonder 100% zeker te weten wat de neveneffecten kunnen zijn, ook na een volgende update van Windows zelf.

Er is goede kans dat dat is waar je tegen aan loopt: een tweak werkt vandaag, maar omdat het niet iets is dat anderen ook hebben wordt er niet op getest en kan het fout gaan ook als later juist iets anders legitiem veranderd. Als je "maatwerk" hebt zal je zelf dat maatwerk moeten testen. Bij elke relevante wijziging, ook in andere applicaties dan die van jezelf.

Voor een volgend systeem (bijvoorbeeld backuppen & formatteren & opnieuw installeren) zou ik toch adviseren dichter bij de standaard te blijven. Althans als je anderen aanduidt als 'techneuten' en daarmee suggereert dat je zelf de tech details niet kent.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimborntobewild
  • Niet online
[b]F_J_K in "[Win10] The shell stopped unexpectedly"
Voor een volgend systeem (bijvoorbeeld backuppen & formatteren & opnieuw installeren) zou ik toch adviseren dichter bij de standaard te blijven. Althans als je anderen aanduidt als 'techneuten' en daarmee suggereert dat je zelf de tech details niet kent.
Ik kan niet dicht bij de standaard blijven. Windows zit boordevol onhebbelijkheden, onverstandigheden, verkeerde defaults, onproductiviteitsheden.
Met techneuten bedoel ik hier uiteraard slechts 'collega's' die een idee kunnen hebben wat de oorzaak zou kunnen zijn, danwel me de goede richting opsturen.
Pagina: 1