webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Wat voor materiaal zit er onder het fineer?
Als dat vezel is, dan kun je stomen wel vergeten.
Ik zou de gaten wat opboren, dan rampamoeren erin en i.p.v. deze schroeven M6 metaalschroeven erin.
Willekeurige shop voor het idee: https://www.ecotools.nl/200st-rampamoeren-m6
Als dat vezel is, dan kun je stomen wel vergeten.
Ik zou de gaten wat opboren, dan rampamoeren erin en i.p.v. deze schroeven M6 metaalschroeven erin.
Willekeurige shop voor het idee: https://www.ecotools.nl/200st-rampamoeren-m6
Ik kan het niet goed zien, maar als ik zou gokken zou het MDF achtig iets zijn (egaal zeg maar). Hoewel ik twijfel want de tafel is goed zwaar voor zijn formaat.
die vulkanen moeten weg
Rubberen hamer? blokje? eraf schuren? Dat fineer met die fragmenten die omhoog komen maken het wat complex.
die vulkanen moeten weg
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Waarom moeten de vulkanen weg? De poot een paar mm verschuiven en weer vast maken in nieuwe gaten? Dan valt het plaatje vast deels over de vulkanen.Jazzper schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:30:
Ik kan het niet goed zien, maar als ik zou gokken zou het MDF achtig iets zijn (egaal zeg maar). Hoewel ik twijfel want de tafel is goed zwaar voor zijn formaat.
die vulkanen moeten wegRubberen hamer? blokje? eraf schuren? Dat fineer met die fragmenten die omhoog komen maken het wat complex.
Waarschijnlijk heb je pittig teveel geld voor je tafeltje uitgegeven.
Dit is een manier van monteren die je alleen bij heel goedkope meubeltjes tegenkomt.
Het is de onderkant, dus met een (scherpe) beitel de 'bultjes' afsteken, de gaten opvullen met vloeibaar hout, laten drogen. tafelpoot er op zetten, gaten aftekenen, voorboren met 1 mm kleinere boor dan de schroef en de poot weer monteren.
Dit is een manier van monteren die je alleen bij heel goedkope meubeltjes tegenkomt.
Het is de onderkant, dus met een (scherpe) beitel de 'bultjes' afsteken, de gaten opvullen met vloeibaar hout, laten drogen. tafelpoot er op zetten, gaten aftekenen, voorboren met 1 mm kleinere boor dan de schroef en de poot weer monteren.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Even los van hoe een fineer tafeltje met zo’n verbinding “pittig duur” kan zijn: waarom niet gewoon poot verplaatsen? Of vastlijmen met high tack? Vulkanen kun ke wegschuren, msar toch net zo goed laten zitten?
Als die "volkanen" fineer zijn dan kan je de poot er toch gewoon weer overheen zetten? Beetje aanduwen en klaar zou je denken,
Het is pittig duur omdat mijn eega het gekocht heeft. Uit mijn hoofd iets van 750 voor twee van deze. Zal je de bovenkanten besparen na 4 jaar met drie drukke kinderen hier in huis. De ander is grijs afgelakt en de bovenkant is een krassenparadijs
Net even snel geprobeerd de 'vulkanen' wat te effenen met een nylon hammer en een blokje. Ze zijn nu van bergen naar heuvels maar nog niet geasfalteerd om in dezelfde termen te blijven
En zoals hierboven gesuggereerd wordt: Zomaar terugschroeven zit die stalen plaat niet meer strak op onderkant tafelblad. Dat zie je met 3 poten niet gelijk terug maar dan is de tafel niet meer waterpas.
hele middag druk, kijk er vanavond of morgen weer naar. Fijn dat jullie zo meedenken!
Net even snel geprobeerd de 'vulkanen' wat te effenen met een nylon hammer en een blokje. Ze zijn nu van bergen naar heuvels maar nog niet geasfalteerd om in dezelfde termen te blijven
En zoals hierboven gesuggereerd wordt: Zomaar terugschroeven zit die stalen plaat niet meer strak op onderkant tafelblad. Dat zie je met 3 poten niet gelijk terug maar dan is de tafel niet meer waterpas.
hele middag druk, kijk er vanavond of morgen weer naar. Fijn dat jullie zo meedenken!
[ Voor 16% gewijzigd door Jazzper op 12-11-2023 13:57 ]
Je kan de vineerlaag rondom die 'vulkanen' scherp afsnijden. Dan de fineerlaag er afhalen. Dan weet je ook beter hoe het onder de oppervlakte zit. Als het dan nog rechtop staat, met scherpe beitel / mes restant weghalen. Quick fix is houtlijm met wat zaagsel mengen, wordt misschien wat steviger dan houtvuller. De rest van de oppervlakte kan je nog eerst even afplakken. Dan komt die fineerlaag niet zo snel mee en kan je het nog opschuren. Het metalen trapezium levelt dan uit met de rest van de oppervlakte.
Dan zoals @Yaksa zegt, voorboren.
Op het oog lijkt de poot ook niet geheel vlak te zijn met het metalen trapezium.
Dan zoals @Yaksa zegt, voorboren.
Op het oog lijkt de poot ook niet geheel vlak te zijn met het metalen trapezium.
Dat gaat 'm niet worden. Een smid doet dat nog wel eens bij een vulkaan, maar goed, dat is metaalbewerking. Hout (in welke vorm dan ook) kun je niet meer terughameren, de oorspronkelijke structuur is nou eenmaal aangetast en je zult daar iets aan moeten doen middels verlijmen, opvullen o.i.d. Met hameren beschadig je de oorspronkelijke structuur van het hout steeds meer en de kans bestaat dat de plek waar straks de schroef weer moet komen alleen verzwakt is geraakt door het hameren en uitbreekt wanneer je er kracht op zet.Jazzper schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:56:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Ik zou voor het door jou genoemde plan B gaan, en eventueel een ijzeren cirkelvormige plaat tussen het blad en de poten zetten. Dat beperkt de kans op herhaling en drukt die vulkaantjes terug/schermt ze af.
Een d2 houtlijm in de schroefgaten en dan met een klosje hout en stevige lijm klemmen de vulkanen een 24 uur bedwingen. Ik denk dat de tijd, iets vochtige houtlijm en druk de bultjes helemaal wegwerkt. Hierna de poot 1 cm verplaatsen en opnieuw vastschroeven.
Epoxy erin en klemmen. Kun je daarna zo de schroeven er weer indraaien.
u can fool all people some time and fool some people alltime
Gaten 8 mm uitboren. En houten deuvel er in lijmen. Afzagen gelijk met de tafel en je hebt vers hou vast.
Dat en voor een waterpas staande tafel even met een beitel of schaafje de vulkanen weghalen. Mag na het plaatsen van de deuvel.The Fatal schreef op zondag 12 november 2023 @ 17:09:
Gaten 8 mm uitboren. En houten deuvel er in lijmen. Afzagen gelijk met de tafel en je hebt vers hou vast.
Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier
Pagina: 1