Woonsituatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke-san
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 11:32
Ben aan het twijfelen geweest in welk forum ik dit juist zou zetten, wonen of verbouwen,

Situatieschets : Belgie, gezamenlijke muur, huis jaren 50, buur sloopt (rennoveert huis door 1 of 2 muurtjes te laten staan voor een goedkope btw schaal)

Sinds begin dit jaar is het huis naast dat van mij verkocht geweest en hebben de enthousiastelingen deuren en whatever buiten gekieperd in januari. Een 'renovatie' terwijl ze er niet inwonen. Daarbij was er blijkbaar een groot raam aan de voorkant wat niet meer dicht kon doordat ze meer dan enthousiast vanalles naar beneden smeten. Toen ik ze daar van op attend maakte was het van 'gaat niet meer dicht' en daar was de kous mee af terwijl dat ik hen er op attend maakte dat de verwarming hier nu constant stond te branden. ..... Ik mompel nu op het moment iets met duct tape en noppenfolie, maar vroeger dacht ik nog aan mijn buren als ik mijn verbouwingen heb gedaan.
Toen een paar weken later was de muur, over de hele diepte van het huis, buitentemperatuur + x-graden.

In mei begonnen de sloopwerken door een aannemer, Resultaat, scheuren, vocht wegens niet afdekken, deuren die niet meer open of toegaan, barst in de voorgevel etc. Onvoorstelbare lawaai- stof en ... hinder. Puin op mijn terras, afscherming nihil of onbestaande.
Heel de voor- en achtergevel, muren, terras, dak .... alles eruit.
Om 7uur 's ochtends werden zowiso de sloophamers ingezet. Heel leuk omdat je dan niet meer van thuis kan werken en een zoon die met laatste jaars examens etc zat en die nu in het hoger moet studeren.
Met de dB meter heb ik hier eens op een bepaald moment aan het meten geweest binnen in huis, 100 a 105dB, eigenlijk gehoorschade rijp. Wij zaten hier soms met een hoofdtelefoon op in huis.
Meer dan regelmatig lagen er brokstukken op mijn terras en op de oprit waar mijn auto dus staat.

Moraal van het verhaal eigenlijk, heel mijn huis is mijn huis niet meer. Ik heb mij hiervoor 25 jaar kapot gewerkt. Zelfs mijn auto waar ik zeer zorgzaam over ben is beschadigd. ( 'is niet door ons gedaan' commentaar ) terwijl die eigenlijk enkel op de oprit staat vermits ik met de fiets ga werken.

Nu wat schiet er nog over van het huis hiernaast, geen enkel raam, wat nieuwe muurtjes etc, Je kan van de straatkant gewoon in de tuin stappen. Zelf het dak is er niet meer, gewoon een doek. Verbouwingen zie ik nog niet eindigen binnen een paar maand tijd.

Wat is nu op dit moment het grootste probleem. Heel de zijkant van het huis staat dus eigenlijk open aan de temperatuur van buiten. Denk dat die muur 18cm dik is.
Momenteel is het 8C buiten. Meet ik die muur, dus 1 kant van het huis dan meet ik 11C met een IR meter. Het condensatie water staat gewoon op de muur en op sommige plekken staat er al schimmel op.
edit: quick check home assistant:vochtigheid in mijn slaapkamer zie ik deze nacht 86%.

Je zou zeggen verzekering, allemaal al ingelicht, maar zij willen pas de schade opmeten na het einde van de werken.
Wat doe ik het beste? Zelf een advocaat inschakelen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Steamwitz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:16
Ik kan je niet echt helpen, maar ik zou zelf in ieder geval elke nieuwe schade die je ontdekt direct melden bij de verzekering, vertellen dat je denkt dat de verbouwing nog wel enkele maanden zal duren, jij je zorgen maakt over het oplopende schadebedrag, en vragen of ze er een aantekening van willen maken.
Misschien dat de verzekering op een bepaald punt dan toch in actie komt, als ze gaan zien dat de verbouwing bij de buren wel erg lang duurt, en het schadebedrag alleen maar hoger en hoger wordt.
Ik zou alles (ook) per mail doen, eventueel met foto's, zodat je zelf ook een dossier kan opbouwen, en ze jou dan nooit kunnen verwijten dat je ze te laat of onvoldoende geïnformeerd hebt.

Ook zou ik een flinke luchtontvochtiger neerzetten. Al is het maar voor je eigen gezondheid. Misschien dat de verzekering er wel één wil betalen of huren, als je uitlegt dat het ook in hun belang is dat niet alles onder de schimmel komt te zitten.

Ik wil je in ieder geval heel veel sterkte wensen met deze situatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:28
Klinkt bijna als onbewoonbaar. Natuurlijk heb je altijd overlast tijdens een bouw, maar dit slaat echt alles. Wat een klotesituatie. Wat je ook doet, het zal door je buren niet in dank afgenomen worden. Ondanks dat zij degenen zijn die voor de problemen zorgen.

Ik zou de buren verantwoordelijk stellen voor alle schade (is er een 0-meting uitgevoerd?) en vanwege de overlast ook voor gederfd woongenot. En daarna subiet verhuizen, langs zulke mensen wil je niet wonen.

Kan de gemeente nog iets voor jullie betekenen via bouwtoezicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke-san
@Steamwitz Klopt, doe ik constant, foto's en mails maar veel reactie komt er niet. Iets in de vorm van, het dossier is lopende. Voor mij is dit gewoon onleefbaar geworden.
Luchtontvochtiger, check, was ik deze week al naar aan het kijken, maar dan zou ik wel een heel stevig ding moeten hebben. Het huis is hier beneden 15m, 1ste verdieping en zolder 8m diep. Ook slurpen die dingen stevig wat vermogen, en geld is nu wat een, spijtig genoeg, alleenstaande vader niet al te veel heeft. Vind ook niet dat ik daar zelfs voor zou moeten opdraaien.

@Joris748 Idd, ik heb 20 jaar geleden mijn buren ook moeten 'lastigvallen' toen ik verbouwde maar daar hingen de nodige persoonlijke excuses, wensen, en persoonlijke toelatingen aan vast. Er is idd een 'beschrijf' uitgevoerd zoals dat hier in Belgie het geval is. Er zijn dus foto's genomen van de kamers aanpalend aan die kant (wou huis typen maar dat staat er niet meer). Alles staat dus op foto.
Dat verhuizen, als je 25 jaar ergens voor werkt en je eindelijk na 20 jaar 2 a 3 uur pendelen een job vindt op 5 minuten van de deur met de fiets dan ga je niet zomaar weg. Trouwens de prijzen van de huizen zijn in deze buurt astronomisch hoog.

Gederfd woongenot, dergelijks bestaat hier ook, maar daar wou de verzekering niet op ingaan. Moet je weten dat ik al van deze ochtend 9u al bezig ben met 'kuisen' van schimmel en foto's aan het nemen ben van de opgelopen schade. 30min tekst hier typen, een sandwich in de mond en dan verder kuisen en schade opmeten en noteren.
Mijn zoon is net gaan kijken, verwarming staat aan hier, in de traphal is het nu 12,2C en 88% vochtigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wat zegt de gemeente van zo'n proces?
Gemeenten zijn uiteindelijk verantwoordelijk voor de veiligheid vd burgers en dat is hier discutabel.

[ Voor 58% gewijzigd door Sport_Life op 12-11-2023 15:00 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:25
Als de geluidsoverlast echt zo groot is, zou je ook de politie kunnen bellen. Dat klinkt alsof er geluidsnormen worden overschreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke-san
Denk dat de gemeente hier in Belgie weinig over te zeggen heeft, die verwijzen vermoedelijk meer naar de vrederechter en de verzekering.
Politie, met de schade aan de auto moest ik een afspraak maken om naar kantoor te komen dit wanneer de stenen nog op de oprit lagen. Ben ik trouwens al 2 keer naartoe geweest voor andere schade die veroorzaakt was. Die zaak is ook ondertussen verticaal geclasseerd, dat was dan ook uren kwijt en nog blijvende schade.
Ook voor de scheuren moest ik maar de verzekering contacteren.

Ik word er echt moedeloos van. Het beheerst momenteel mijn al onbestaand leven,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:25
Steeds opnieuw de politie contacteren kan soms helpen, als ze dan een groeiend dossier over deze zaak hebben. Dat kost wel weer extra tijd en energie natuurlijk, dus ik kan me voorstellen dat je dat niet ziet zitten.

Het klinkt echt als een heel nare situatie. Een goede oplossing heb ik niet, maar ik kan me voorstellen dat het je leven grondig overhoop haalt en dat je je totaal machteloos voelt. Ik zie in België wel vaker dergelijke situaties, waar een rijwoning compleet tussen de andere woningen uit gesloopt en heropgebouwd wordt. Ik snap niet waarom dat überhaupt toegestaan is. Nog los van de eventuele schade, wonen de buren zo een jaar op een bouwplaats. Ook onbegrijpelijk dat mensen een ander dergelijk leed aan willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
thomas_n schreef op zondag 12 november 2023 @ 16:17:
Steeds opnieuw de politie contacteren kan soms helpen, als ze dan een groeiend dossier over deze zaak hebben. Dat kost wel weer extra tijd en energie natuurlijk, dus ik kan me voorstellen dat je dat niet ziet zitten.

Het klinkt echt als een heel nare situatie. Een goede oplossing heb ik niet, maar ik kan me voorstellen dat het je leven grondig overhoop haalt en dat je je totaal machteloos voelt. Ik zie in België wel vaker dergelijke situaties, waar een rijwoning compleet tussen de andere woningen uit gesloopt en heropgebouwd wordt. Ik snap niet waarom dat überhaupt toegestaan is. Nog los van de eventuele schade, wonen de buren zo een jaar op een bouwplaats. Ook onbegrijpelijk dat mensen een ander dergelijk leed aan willen doen.
Het kan gewoon, mits de juiste voorzorgsmaatregelen getroffen worden. Dat is in dit geval heel duidelijk niet gedaan.

De buren hadden ook voor een oplossing kunnen kiezen waarbij de bestaande tussenmuur ingepakt werd. Of ze hadden er een nieuwe tussenmuur tegenaan kunnen bouwen (met luchtspouw). Was ook heel fijn geweest om (contact)geluiden te reduceren. Win-win voor beide partijen.

Maar dat is lastig voor mensen die vooral met zichzelf bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke-san
Ik vrees dat Joris 748 met de laatste zin de hoofdvogel afschiet. Een bericht sturen en een antwoord krijgen als 'spijtig, contacteer de aannemer maar of de verzekering en ik hoop dat het snel opgelost wordt' meer komt er niet uit.

Hier zijn geen enkele voorzorgsmaatregelen getroffen of werd ik bij geen enkel afbraakproces bij betrokken dat wel eens van invloed zou kunnen zijn op dit huis. Ik moet het maar regelen met de verzekering en ondergaan.
Er is nu een mail gestuurd naar de verzekering dat ik deze week een oplossing wil, niet binnen een paar maanden maar deze week. Desnoods huren ze maar een huis met dezelfde oppervlakte hier vlak in de buurt. De verhuis en dergelijke mogen ze dan ook regelen en mij een schadevergoeding geven voor alle tijd, zowat bijna al mijn jaarlijkse vakantiedagen dus, die ik momenteel al kwijt ben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Ik zou lekker naar een advocaat gaan, dat is denk ik het enige juiste advies nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:14
De overlast is natuurlijk al heel erg vervelend, maar als er zo onvakkundig wordt gesloopt, zou ik me ook zorgen maken over het uiteindelijke resultaat. Heb je een verbouwplan ingezien, en hadden ze daar niet in een aanvraag voor moeten indienen waarop vervolgens toezicht mogelijk is? Geen idee hoe dat in België werkt maar een huis, grenzend aan een ander pand, bijna volledig slopen zou hier niet zomaar mogen. Slopen/afbreken/afvoeren moet ook aan regels voldoen.
Ik zou toch eens nader informeren bij de gemeente wat je mogelijkheden zijn vlg Belgisch recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke-san
Toke_gt schreef op zondag 12 november 2023 @ 17:34:
De overlast is natuurlijk al heel erg vervelend, maar als er zo onvakkundig wordt gesloopt, zou ik me ook zorgen maken over het uiteindelijke resultaat. Heb je een verbouwplan ingezien, en hadden ze daar niet in een aanvraag voor moeten indienen waarop vervolgens toezicht mogelijk is? Geen idee hoe dat in België werkt maar een huis, grenzend aan een ander pand, bijna volledig slopen zou hier niet zomaar mogen. Slopen/afbreken/afvoeren moet ook aan regels voldoen.
Ik zou toch eens nader informeren bij de gemeente wat je mogelijkheden zijn vlg Belgisch recht.
Hier noemt dat een ouder pand renoveren. Oudere panden krijgen het voordeel van slechts 6% ipv 21% btw te moeten betalen dacht ik. Nu als je alles afbreekt en nog 1 muurtje laat staan is dat vermoedelijk ook een renovatie.

De plannen heb ik als rechtstreekse buur mogen inkijken, en wist dat er wel wat impact ging zijn maar wat dat eigenlijk voor ons zelf zou betekenen daar had ik het raden naar. Je krijgt die plannen ook zo maar niet echt mee en toen wist ik ook niet hoe het huis erbinnen uitzag. Dus het is even op een schermpje gluren en klaar ermee.

Nu het plan is, morgen bel ik naar de verzekering, zoveelste mail is al onderweg. Wordt er niet concreet ingegrepen en blijft het bij woorden stap ik naar een advocaat vermits ik niet denk dat iemand dit allemaal maar normaal vindt of hoef te ondergaan.
Het plan om de boel te verkopen is er wel maar begin maar als alleenstaande vader die ook niet meer zo jong is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:34
Kan je die aannemer niet vragen om de muur aan die kant te voorzien van isolatie? Al was het maar 5cm piepschuim, dat neemt die gigantische koudebrug weg en zorgt ervoor dat jij geen condens meer op die muur krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke-san
_JGC_ schreef op zondag 12 november 2023 @ 18:22:
Kan je die aannemer niet vragen om de muur aan die kant te voorzien van isolatie? Al was het maar 5cm piepschuim, dat neemt die gigantische koudebrug weg en zorgt ervoor dat jij geen condens meer op die muur krijgt.
Ik ga zowiso morgen vragen aan de verzekering wat de opties zijn en zal dit zeker ook voorleggen. Alvast bedankt voor die optie!
De andere optie om zelfs tijdelijk te verhuizen zitten daar ook in, al is het maar voor mij en mijn zoon zijn gezondheid.
Heel de boel heeft al effectief een aanslag geweest op mijn gezondheid en psychische ingesteldheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
@Luke-san Misschien zelf even bij de huisarts langs gaan? Onderschat de effecten op je psychische gesteldheid niet. Jij en je zoon hebben er niets aan als je ook nog eens onderuit gaat.

[ Voor 26% gewijzigd door Joris748 op 12-11-2023 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:26
Je zegt de verzekering is ingelicht. Maar welke verzekering is ingelicht?

Jouw schadeverzekering gaat niet pro-actief handelen. Die handelt schade af wanneer er schade is, en kijkt dan eventueel of zij die schade kunnen verhalen.

Voor het voorkomen van verdere schade aan jouw eigendommen zul je moeten afdwingen dat de buren/hun aannemer vanaf nu zo snel mogelijk wél pro-actief gaan handelen. Een rechtsbijstandverzekering en/of advocaat kan daarbij helpen. Ook kunnen zij reeds geleden schade direct bij de buren vorderen. Desnoods via een stap naar de vrederechter.

Als laatste dan de gemeente. In Nederland is de gemeente verantwoordelijk voor het toezien op bouwprojecten. Bij meldingen over ernstige hinder voor de omgeving of situaties die gevaarlijk zijn voor mens en dier, is de gemeente verplicht om een ambtenaar langs te sturen en rapport op te maken van de situatie. Als de ambtenaar inderdaad onwenselijke situaties aantreft, kan deze aan de bouwer opleggen dat de situatie direct veranderd wordt. Indien dat niet gebeurt, kan de gemeente het werk stil leggen tot naar wens alles in orde is gebracht. De bouwer moet dan een uitgebreid plan indienen hoe de hinder en gevaren weggenomen gaan worden én hoe voorkomen wordt dat bij hervatting van de werkzaamheden opnieuw onaanvaardbare hinder of gevaar ontstaat.
Ik weet niet hoe dat in België is, maar in Nederland weten bouwers héél goed dat de gemeente op dit vlak "enorm lastig" kan zijn. Eén bezoek van een ambtenaar is hier meestal teken dat de werf in de gaten gehouden wordt en daarmee voor de meeste aannemers reden genoeg om zorgvuldig(er) te werk te gaan. Want een tweede bezoek van een ambtenaar zal anders slecht nieuws betekenen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luke-san
@Joris748 Met de dokter ben ik reeds bezig, echter thuis afschrijven zou momenteel een straf zijn ;-) (soms nog wel een beetje zin in humor)

@Ivow85 Via een makelaar die alle verzekeringen etc regelt heb ik wel rechtsbijstand maar de communicatie met de makelaar loopt niet echt zoals ik wil. Ivm de wetgeving vrees ik dat het hier anders gesteld is en dat de gemeente hier weinig in te zeggen heeft.

Normaal had ik vandaag al moeten bellen maar het werk heeft het vandaag niet echt toegelaten. Morgen staan er 15 minuten ingepland hiervoor en die gaan kost wat kost voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus81
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16-04 12:44
Ik zou ook de politie bellen wegens overlast en vernieling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:27

SeatRider

Hips don't lie

Is het huur of koop? Je gaf aan dat het huis naast je verkocht is, maar dan kun jij nog steeds zelf huren natuurlijik.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-05 19:39

Ligone

Moeha!

Ik wil het probleem nie omdraaien maar hoe warm stook je je huis eigenlijk? 12 graden traphal, vocht op de muren... Lijkt wel alsof ze af staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke-san
@SeatRider Het is koop

@Ligone Is nooit een probleem geweest. Is 1 verwarmingselement in die traphal. Zondag in de eetkamer gemeten op 3 meter naast, dus niet boven de radiator, die al een hele ochtend stond te draaien. Met een IR-meter was het een graad of 13C. Een muur van 18cm dik waar het aan de andere kant 8C buiten is dan mag je nog zoveel stoken als je wil maar je komt er niet meer. Eigenlijk is het nu 1 gigantische koudebrug. Een jaar geleden moest ik misschien nu de verwarming 1 uur opzetten om het hier toch wel gezellig warm te krijgen. (en ja de ketel is een oude goude en goed onderhouden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:34
Luke-san schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:28:
@SeatRider Het is koop

@Ligone Is nooit een probleem geweest. Is 1 verwarmingselement in die traphal. Zondag in de eetkamer gemeten op 3 meter naast, dus niet boven de radiator, die al een hele ochtend stond te draaien. Met een IR-meter was het een graad of 13C. Een muur van 18cm dik waar het aan de andere kant 8C buiten is dan mag je nog zoveel stoken als je wil maar je komt er niet meer. Eigenlijk is het nu 1 gigantische koudebrug. Een jaar geleden moest ik misschien nu de verwarming 1 uur opzetten om het hier toch wel gezellig warm te krijgen. (en ja de ketel is een oude goude en goed onderhouden)
Dat vooral. Als ik kijk naar mijn traphal hangt daar een T11 radiator van 40x60. Dat is bij 75/65/20 maar 400W. Daar ga je nooit een halfsteens muur over de hele diepte en hoogte van je huis zonder isolatie mee warmstoken.
Pagina: 1