Motor van L6FBN84GP zet niet door

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptrrsr
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 14-11-2023
Mijn vraag

Ik hoop dat het collectieve brein van tweakers mij een beetje kan helpen.
Ik heb een AEG L6FBN84GP wasmachine sinds sept. '19
De trommel wil gaan draaien maar zet niet door.

Filter is gecontroleerd, machine is gereset. Er is geen water meer in de machine.
Ik heb een filmpje gemaakt maar ik moet even zoeken hoe je dit moet uploaden.

Mijn vraag is dit. Ik ben enigszins handig en een riem vervangen oid. zie ik wel zitten.
Maar er is 10 jaar garantie op de motor.
Nu weet je hoe dat gaat, er komt een monteur die zegt dat het niet de motor is en je bent 250 euro lichter met een oude machine.

Nieuwe kopen? Of toch fixen?

Beste antwoord (via ptrrsr op 12-11-2023 09:25)

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Als je nu de bovenplaat eraf haalt zie je misschien wat.
En bij sommige machines zit er een plaatje achterop dat er af kan door een schroef los te draaien.

[edit]
Als ik de machine bekijk bij de MM website kun je de achterkant ook vrij makkelijk losmaken en kijken wat de boel blokkeert.

[ Voor 30% gewijzigd door hjs op 12-11-2023 09:22 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptrrsr
YouTube: IMG 8583

[ Voor 74% gewijzigd door ptrrsr op 12-11-2023 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:47
Wat zegt de gebruiksaanwijzing / fabrikant?
Pakt de machine nog wel water?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

En bij sommige machines zit er een plaatje achterop dat er af kan door een schroef los te draaien.

[edit]
Als ik de machine bekijk bij de MM website kun je de achterkant ook vrij makkelijk losmaken en kijken wat de boel blokkeert.

[ Voor 30% gewijzigd door hjs op 12-11-2023 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptrrsr
De fabrikant/gebruiksaanwijzing zegt filter, water en waterpas checken.
Dat heb ik allemaal gedaan.

Volgende optie is techneut bestellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptrrsr
hjs schreef op zondag 12 november 2023 @ 09:18:

[edit]
Thanks, dat is een mooie klus voor vanmiddag.
Kom ik op terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Die twee schroeven rood gemarkeerd haal je de bovenplaat mee los.
en met de gele die achterplaat.

Dan zie je misschien wat.
En zie je een koolborstel motor die helemaal zwart is uitgeslagen heb je ook een antwoord.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vXy7_HsizUKpg4DjZLvEEArWrN0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NysLqTdvc6G3V9BFiFWiiSso.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door hjs op 12-11-2023 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
ptrrsr schreef op zondag 12 november 2023 @ 09:10:
Mijn vraag

Ik hoop dat het collectieve brein van tweakers mij een beetje kan helpen.
Ik heb een AEG L6FBN84GP wasmachine sinds sept. '19
De trommel wil gaan draaien maar zet niet door.

Filter is gecontroleerd, machine is gereset. Er is geen water meer in de machine.
Ik heb een filmpje gemaakt maar ik moet even zoeken hoe je dit moet uploaden.

Mijn vraag is dit. Ik ben enigszins handig en een riem vervangen oid. zie ik wel zitten.
Maar er is 10 jaar garantie op de motor.
Nu weet je hoe dat gaat, er komt een monteur die zegt dat het niet de motor is en je bent 250 euro lichter met een oude machine.

Nieuwe kopen? Of toch fixen?
Die machine is 4 jaar oud en nu al een kapotte motor..... en dan staan sommige tweakers op hun achterste benen als ik zeg dat Aeg overpriced is en niet meer wat het geweest is;-)
dat filmpje klinkt idd als een borstelloze motor die niet wil starten. maar dat kan 2 redenen hebben. de motor kan kapot zijn, mar het geluid wat deze motor maakt doet me ook een beetje denken aan hoe een bosch klinkt als de invertermodule kapot is. ik weet alleen niet hoe dat bij aeg gemonteerd is, bij bosch is dat een losse printplat maar ik weet niet of aeg die ook los heeft of dat motor en invertermodule 1 onderdeel zijn, dat was heel vroeger bijb eko bijvoorbeeld wel zo(nu niet meer).
brengt wel het volgende probleem met zich mee:
als het de mootr is zou je als je een eerlijke monteur hebt dus een gratis nieuwe motor krijgen,, maar zit je wel met voorrijkosten en areidsloon. maar als het de motor niet is, of ook de invertermodule en de motor, dan kom je op veel hogere kosten uit. ik weet niet wat zo'n moudel bij aeg kost bij bosch zijn ze rondde 250 euro(het onderdeel zelf dan). en zo'n montuer laten langskomen om het uiteindelijk dan toch maar niet te vervangen kost je ook veel geld.
wat je zou kunnen proberen is of je zo'n motor ergens 2ehands kan vidnen op marktplaats ofzo zodat je kan proberen de motor te vervangen. maar dat zou ik alleen doen als je zo'n motor een beetje goedkoop kan krijgen.
anders zou ik toch voor een andere machine gaan. gezien jij net veel geld hebt uitgegeven vor 4 jaar gok ik dat je dan het meeste voelt voor een machine met 5 jaar volledige fabrieksgarantie, omdat je dan in elk geval zeker weet dat je met de volgende langer gaat doen dan met deze. ddan zou ik ol bol.com kijken naar de everglades wasmachines. er is een 7kg en ene 9kg model het 7kg model kost rond de 419 het 9kg model rond de 469.
als je nog goedkoper uit wil zijn en toch kwalitiet wil hebben kan je ook voor frilec gaan, ook te krijgen op bol.com. 2 jaar volledige garnaite en 3 jaar op onderdelen(maar dan dus wel weer net als met aeg voorrijkosten en arbeidsloon betalen). een 8kg frilec kost 389 euro. chiq is ook een goed merk, ook op bol.cm te vinden maar heeft maar 2 jaar garnaite. alle bovengenoemde machiens zijn bedoeld voor een levensduur van rond de 10 jaar, zijn solide machines met degelijke kwaliteit. maar everglades geeft dus de meeste zekerheid met 5 jaar voledige fabrieksgarantie, dus geen voorrijkosten of wat ook in de eerste 5 jaar bij reparaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptrrsr
Ding ziet er als nieuw uit van binnen. Ik zie hier helemaal niets geks aan.
Misschien iemand van jullie maar ik vrees dat lk een nieuwe machine ga bestellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:46
Dat is wel een heel abrupte stop. Is de trommel vrij te draaien als de machine uit staat?

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:22
Kan je de trommel vrij ronddraaien als de machine uit staat?
En dezelfde vraag voor de motor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptrrsr
Draaien allebei vrij, zonder problemen

Ik krijg eerder het idee dat het een spanningsprobleem is ofzo

[ Voor 46% gewijzigd door ptrrsr op 13-11-2023 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:22
Een rare abrupte stop dan wat @P5ycho ook al aangeeft.
Doet mij denken aan een motor probleem?
gebeurt er nog iets als je de trommel even 'helpt' als hij wil gaan draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:43

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@ptrrsr even buiten de discussie wat er kapot kan zijn.

is dit niet een garantiegevalletje?

https://www.google.com/ur...eH8KZEKYscRU&opi=89978449

afhankelijk van de aanschafprijs is 4 jaar misschien nog binnen je "garantie" lees conformiteit.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ik gok een van de fases van de inverteraansturing kaput?

In het filmpje hierboven bij de closeup van de motoras zie je de motor eerst een stukje terug lopen, en daarna door, maar hij wil geen hele slag maken.
De motor heeft denk ik geen slijtdelen, dus moet het de aansturing zijn.

[ Voor 67% gewijzigd door P5ycho op 13-11-2023 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Ik zie niet waarom een nieuwe een abrupte stap zou zijn. een montuer laten komen om die motorgarantie te claimen + het feit dat dan waarschijnlijk de aansturign stuk blijkt kost inclusief vervangin bijna net zovel als een nieuwe everglades, of meer dan een nieuwe frilec. en dan heb je nog het feit dat dit dus na 4 jaar gebeurde, dus de kans dat het na 4 jaar weer gebuerd. dan heb je dus de keuze: een gebruikte machine repareren, of een nieuwe kopen waar je langer garantie op hebt dan dat deze meeging als je voor everglades zou gaan. daar zou dit probleem gewoon binnen de fabrieksgarantie zijn gevallen want 4 jaa valt binnen de 5 jaar garantie.
naar conformiteit zou je kunnen kijken idd maar deze persoon heeft nu een machine die niets wast dus dat gaat dan wel een paar weken ergens anders wassen oploeveren, want je moet een redelijke termijn van in gebreke stelling bieden enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Laten we ook nog even proberen om die machine te fixen zodat het ding niet nodeloos bij het oud ijzer belandt? Milieu enzo O+.
Als je voor 250 weer minstens 4 jaar vooruit kunt, is dat dan niet beter dan nu 750+ uitgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
P5ycho schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:17:
Laten we ook nog even proberen om die machine te fixen zodat het ding niet nodeloos bij het oud ijzer belandt? Milieu enzo O+.
Als je voor 250 weer minstens 4 jaar vooruit kunt, is dat dan niet beter dan nu 750+ uitgeven?
ik heb het nergens over 750+ uitgeven. want waarom zou je weer zo'n aeg nemen als het vorige ding zo beroerd beviel, terwijl je voor 469(als hij het 9kg model wil anders maar 419 euro) een everglades kan hebben met 5 jaar garantie. ik bedoel, warom zou iemand met slechte ervaring met aeg weer voor aeg gaan? of voor bosch/siemens waar ook geneog klachten staan over invertermodules die stuk gaan na 2,5 jaar 4 jaar of 6 jaar?
die 250 euro die jij noemt is in het heel gunstige geval dat het echt enkel de motor zou zijn. als het een invertermodule is kost die alleen al 250 euro zonder de montuer met voorrijkosten en uurloon erbij. en wie zegt dat hij dan weer 4 jaar draait, voor hetlzefde geld beggeven de lagers het binnen die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptrrsr
Uiteindelijk maar opgegeven en een nieuwe Bosch gekocht.
Bedankt voor jullie input jongens.

De documentaire "Build to break" zit weer vers in mn hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Begrijpelijk.

Die documentaire kan ik niet vinden, heb je een linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
ptrrsr schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:12:
Uiteindelijk maar opgegeven en een nieuwe Bosch gekocht.
Bedankt voor jullie input jongens.

De documentaire "Build to break" zit weer vers in mn hoofd.
Waarom nou juist een bosch? bosch is nu specifiek het merk wat bekend staat om zwakke invertermodules. als je zoveel geld uitgeeft had je weer beter je huidige machine kunnen repareren want dan was je goedkoper uit geweest. wat maakt dat je dan toch voor een bosch kiest? ik heb gisteren nog geschreven dat hier op tweakers in de afgelopen periode meerder bosch machiens juist met een kapotte invertermodule voorbij kwamen. en dat speelt al veel langer. dus nu heb ej weer een machine die het 4 jaar gaat volhouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:57
@dicksterk in werkelijk elk witgoed topic blijf je keihard pushen op een Everglades en dat is puur op prijs gebaseerd. Misschien moet je je avatar veranderen in het Everglades logo, want het begint wel duidelijk te worden dat je weer wat belangen hebt hier of daar.

Laatst kreeg je al de vraag of je niet voor die firma werkte.. Misschien willen mensen die goedkope meuk gewoon niet. En kiezen ze voor reparatie of een vertrouwd merk. Of je nou matrassen, witgoed, wcbrillen of pannen aan het "adviseren" bent. Je denk teveel vanuit je eigen financiële situatie.

TWEAKERS FC EREDIVSIE VOETBALPOULE 24/25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Lekkerboeie86 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 12:21:
@dicksterk in werkelijk elk witgoed topic blijf je keihard pushen op een Everglades en dat is puur op prijs gebaseerd. Misschien moet je je avatar veranderen in het Everglades logo, want het begint wel duidelijk te worden dat je weer wat belangen hebt hier of daar.

Laatst kreeg je al de vraag of je niet voor die firma werkte.. Misschien willen mensen die goedkope meuk gewoon niet. En kiezen ze voor reparatie of een vertrouwd merk. Of je nou matrassen, witgoed, wcbrillen of pannen aan het "adviseren" bent. Je denk teveel vanuit je eigen financiële situatie.
Ik zou willen dat je gelijk had. in de afgelopen 3 maanden zijn er minstens 15 everglades machines op basis van mijn advies gekocht waarvan ik weet. als ik voor al die machines een percentage kreeg kon ik kerst in londen doorbrengen dit jaar. Maar voglens jou werk ik overal, bij diverse matrassenfirma's, waarschijnlijk ook wel bij een fabrikant van wcbrillen en nu dan ook bij everglades. Ik snap dan niet waarom je tegeljik denkt dat mijn financiele situatie zo slecht is;-) want dan moet ik toch in al die jaren behoorlijk goed verdiend hebben. Maar hoewel jij enkel reageert uit een sorot behoefte tot pesten, Je hebt me imeers niet voor niets pbtjes gestuurd met de vraag waarom ik niet weer eens in het matrassentopci kwam want er wachten zoveel vragen op me, ga ik even doen alsof je serieus antwood op je vraag wil hebben:
Ik adviseer everglades niet op basis van de prijs. als ik op basi van prijs zou adviseren zou ik voor een 7kg model enkel frilec noemen. kost 359 in plaats van 419 euro, is net zo stil, heeft bijna dezlefde wasprogramma's en zal bijna net zo lang meegaan. ik noem frilec ook vrijwel altijd, net als chiq overigesn, maar in dit geval was everglades het beste idee omdat de vorige aeg maar 4 jaar was meegegaan. de everglades heeft 5 jaar volledige fabrieksgarantie en zou dus 100% zeker langer meegaan dan de eerdere aeg.
In het matrassentopic was je argument vaak dat ik niet kon weten wat voor iemand goed ligt of niet. Ondanks dat ik dat vaak wel wist, was dat voor mij een bron van spanning. want stel dat ik 30 mensen goed geadviseerd had in 2023 en 1 verkeerd, dan zou jij er voor zorgen dat die ene tot in alle breedte zou worden uitgemeten en de andere 30 vergeten zouden worden. Jij bent dan ook de enige rede dat ik niet meer in het matrassentopic kom, omdat je mijn pleizer in matrassen adviseren gewoon laat afnemen door je manier van doen. bij witgoed ligt het gelukkig anders. een wasmachine is veel minder subjectief. Hij wast goed of hijw ast slecht, hij doet het lang of fhij doet het niet lang er zijn geen subjectieve factoren zoals bij matrassen. darom kan ik je vragen ook heel feitelijk weerleggen:
- wat is voglens jou het voordeel van een bosch/siemens/aeg van 700+ euro met 2jaar garantie boven een everglades van max 489 euro met 5 jaar garantie? volgens mensen die hiervor een bosch/siemens hadden wast de everglades even goed. de starter van dit topic heeft 4 jaar met zijn aeg gedaan. als hij nu een everglades gekocht ahd wist hij zeker dat die langer zou meegaan dan zijn huidige aeg, bij de veel duurdere bosch is dat maar afwachten want hij heeft 2 jaar garantie. en bosch is nu net bekend met kapotgaande invertermodules. Invertermoduels gaan het meest kapot door overbelading. dat kan dus zijn door teveel kleding in de machine, maar ook door kleding die extrem zwaar wordt zoals strandlakens. ligt het kapotgaan van die invertermoudles dan aan de gebruiker? nee, want andere merken zijn wel in staat invertermoduels te produceren die overelastign aankunnen en van een gerenomeerd duur merk zou je mogen verwachten dat ze hun machines bouwen op zo'n maneir dat ze ook bij wat overbelastign niet gelijk de geest geven.
wat is voglens jou het voordeel van de aeg die de topicstarter heeft gehad de afgelopen 4 jaar? hij was duurder dan de merken die ik adviseer, is korter meegegaan dan 1 van de merken die ik adviseer kan doen(omdat die 5 jaar garantie hebben) ene qua wasprestaties zijn ze gelijk. het enige voordeel is dus voor aeg, zij verdienen geld omdat hun merknaam vertrouwd klinkt. datzlefde geldt voor bosch/siemens/ miele en asko doen weldegelijk iets om hun reputaite waar te maken maar dan nog is het lang niet voor iedereen zinvol om zo'n dure machine te kopen. maar bijvoorbeeld bij extreem veel wassen in de week heeft het zeker zin zo'n miele of asko te kopen.
Jij en ik strijden voor een verschillende zaak. Ik vind dat mensen neit teveel moeten betalen. niet alleen arme mensen maar ook rijke mensen hoeven niet teveel te betalen. als een chiq/frilec/everglades/sharp machines kan maken die even lagn meegaan als de gevestigde merken, even goed wassen als de gevestigde merken, maar de helft of midner kosten dan de gevestigde merken, zie ik voor de meeste van deze merken geen nut. Natuurlijk iemadn met een bosch die 15 jaar meegaat die daarvoor of daarna een indesit had die 3 jaar meeging zal zeggen, ik koop weer een bosch. Maar er zijn ook genoeg mensen met een bosch die 4 jaar meegaat. bosch zelf zegt op hun site dat de te verwwachtne levensduur van een wasmachine 2-8 jaar is.
Je kan dus zeggen dat alles wat jij niet kent meuk is, maar waarom zou een bedirjf 5 jaar volledige garnaite bieden op meuk? dan zijn ze snel failliet dat ga je echt niet doen als je niet zeker bent dat de kwalitiet van je machines zo'n garantie niet aankan. je stellling is dus onjuist; everglades adviseer ik omdat het het enige merk is dat gratis 5 jaar volledige fabrieksgarantie aanbiedt. en zelfs als ik andere mekren noem, gaan de meeste mensen toch voor everglades omdat ze die 5 jar garnaite erg geruststellend vinden. Het gaat dus niet om prijs want er zijn goedkopere goede opties. maar waarom zou ik een machien van 700 euro adviseren waarvan ik maar moet hopen dat die het na 2 jaar garantie nog doet, als ik iemand iets kan adviseren dat het in elk geval gegarandeerd 5 jaar blijft doen, en dan ook nog voor veel minder geld?
Pagina: 1