Raadsel: veel files kopieren lukt niet, maar handvol wel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
Situatie:

Aan mijn Macbook Pro M1 hangen:
- links een moderne Seagate Expansion 4TB 2.5' externe schijf aan de USB C kabel met NTFS indeling
- rechts een oude 640GB SATA schijf met ouderwetse USB kabel in een casing

Nu ben ik die oude harde schijf aan het leegtrekken en gelijk goed indelen op die nieuwe harde schijf. Als ik grote hoeveelheden kopieer (of liever nog verplaats) breekt de boel halverwege af. Selecteer ik echter een handvol bestanden (tot circa 100, maar lijkt vrij willekeurig) dan gaat het helemaal probleemloos.

Het wordt nu een beetje lange exercitie: ik kopieer een folder of folders en als ik erg veel geluk hebt gaat dit goed. Maar meestal breekt het. af en moet ik handmatig die folders vullen (met overschrijven van reeds gekopieerde/verplaatste).

enig idee? Vooral de willekeur maakt me gek. Er lijkt ook niets beschadigd want eenmaal in die kleine stapjes overgezet heb ik prima bestanden die het doen. Het gaat 99% om fotos in RAW formaat. Alles tussen de 10 en 30mb.

Foutcode is 8058 overigens in MacOS 13 Ventura.

Edit: beide schijven werken in MacOS ondanks NTFS doordat ik Paragon heb.

edit2: nog gekker. Met het tooltje FileFillet lijkt het goed te gaan (die is kennelijk hardnekkiger), maar de UX ervan is drama. En ik wil de oorzaak weten. Allicht moet ik op een Windows bak een CHKDSK op die schijf doen?

[ Voor 12% gewijzigd door Jazzper op 11-11-2023 21:47 ]

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:46
Ik heb dit onder windows ook wel gehad. Het is net alsof bij het kopiëren van een hele directory de zaak verstopt raakt. Ik weet niet of de command line cp opties heeft voor de directory structuur instand houden.

Ik ben op een gegeven moment overgestapt op robocopy, die kopiéert file voor file, met retry mogelijkheden. Maar ja, dat is een windows utility. Er is wel een site met Robocopy alternatieven voor de Mac. Utilities die speciaal bedoeld zijn om hele directories met veel en grote bestanden om te zetten.

https://alternativeto.net/software/robocopy/?platform=mac

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:57
Kan je niet beter naar EXfat overstappen als je toch opnieuw gaat indelen? Heb je ook die extra programma’s niet nodig.

Doet rsync in de terminal het wel? Dat zou ik gebruiken en dan later indelen om dit probleem evt te omzeilen.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
Ja zou nieuwe harde schijven opnieuw kunnen indelen, zeker. Maar iets meer achtergrond: ik wil toe naar 2 lokale ext HDD's, een NAS in de meterkast en Dropbox Plus voor cloudopslag (mirrors allemaal dus).

De situatie nu is dat er nog geen 1 waarheid is. Daar ben ik nu naartoe aan het werken. En onderdeel ervan is een mooie stapel IDE en SATA schijven naast me die ik aan het wegwerken ben. En het is een zooitje. Van 1990-2015 heb ik amper netjes gewerkt. Daarna ben ik begonnen met gestructureerde mappen. En dan heb ik van die stapel een deel al wel overgezet en een klein deel niet. Maar in de tussentijd ook nog gesorteerd. Zo kan er over schijven heen een lappendeken zijn van /fotos/iphone2012, op de volgende schijf /fotos/2012_Q1 en op de 3e schijf /fotos/2012/eventxyz. En het betreft voor 90% dikke RAW's van 25 jaar fotografie. Waar het systeem ook over zijn nek van gaat is als ik met mijn lompe vingers tijdens het foto's maken per ongeluk op de camera op sleuteltje heb gedrukt (lock). Dat kan ik dus als ADMIN niet ongedaan maken in de Finder. Bizar echt. Ook CHMOD in de terminal pakt hij niet. Lees daar meer mensen over. Mogelijk een MacOS 13 Ventura bug. Normaal is het bestandseigenschappen (CMD+i) en dan schrijven/lezen aanpassen. Nope... Ik kan met chflags nouchg de lock weghalen maar in CMD+i blijft het locked boxje greyed out.

Vooralsnog doet FileFillet het aardig maar die geeft geen feedback terwijl die bezig is. Teracopy ook goede verhalen over gehoord maar die interface is even uitzoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door Jazzper op 11-11-2023 22:41 ]

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl