Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mycroft
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-09 23:18
Ik heb een onverklaarbare situatie waarvan ik niet weet hoe ik deze moet aanpakken.
Recent heb ik mijn netwerk met meer Deco M5 units uitgebreid en wat hardware op een andere plaats aangesloten.
Sindsdien haal ik in bekabelde verbinding met mijn Synology DS220+ NAS een (download)snelheid van exact 355 kb/s. Resetten e.d. veranderde niets. De NAS staat naast mijn PC en die zijn met een switch (TP-Link LS1005G) met elkaar verbonden. De switch is aangesloten op de rest van het netwerk via een kabel naar een M5 unit die het signaal van de begane grond oppikt. De wifi snelheid is uitstekend en boven de 100 mb/s.

Na veel gegoogle blijkt dat het deconetwerk de veroorzaker is van de lage snelheid van NAS naar andere units (via ethernetkabel of wifi). Zodra ik de kabel van de M5 unit naar de switch weghaal (en de NAS en PC alleen met elkaar zijn verbonden en niet met de rest van het netwerk) haal ik opeens downloadsnelheiden richting de 80-100 mb/s.

Ik heb alle settings nagekeken in de Deco-instellingen maar ik kan niet zien waar de oorzaak zou zitten. Heeft iemand een idee waarom mijn Deco netwerk stoort met de (bekabelde) verbinding tussen PC en NAS?

Beste antwoord (via Mycroft op 03-01-2024 14:23)

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-09 17:25
Mycroft schreef op donderdag 28 december 2023 @ 15:07:
[...]

Goede vraag. Geen idee.

Hoe maak ik hier één subnet van? Door in Deco de instellingen aan te passen? En wat moet ik dan aanpassen? De LAN IP, IP-adres onder internetverbinding, default gateway of (primaire) DNS? En moeten deze instellingen dan overeenkomen in de pc en NAS? Het lijkt me dat de IP-adressen uniek moeten zijn.

En wat is in deco het verschil tussen LAN IP en IP-adres onder 'internetverbinding'. Als ik LAN-ip probeer aan te passen naar een 192.168.2.1 adres krijg ik de melding dat dit niet in hetzelfde subnet kan zijn als de WAN IP.
Kan ik voor de DNS-en ook zoiets als 1.1.1.1 instellen of moet dit een 'intern' adres zijn?

Ik vraag me ook af of er niet iets misgaat tussen de deco en router.
Wellicht dat ie inderdaad extern verbinding maakt. Al vind ik het wel apart dat de downloadsnelheid van NAS naar PC (tweezijdig) altijd 355kb/s is. Alsof ie strak gelimiteerd is.Wie het weet mag het zeggen.
@Ben(V) had het al opgemerkt/gevraagd : staan die Deco's in Router of in Access Point mode?
(ik heb zelf geen ervaring met Deco's). Dus svp kijk even in de handleiding.
In Router mode krijg je twee subnetten, ik veronderstel dat dit bij jou ook speelt.
Dus, Access Point mode lijkt me the way to go.
Ik zou zelf 192.168.2.0/24 aanhouden, dan hoef je in je "hoofd" router niks (of niet veel) aan te passen.
Al je apparaten moeten inderdaad elk een uniek ip adres hebben/krijgen (statisch dan wel via DHCP).

Voor DNS kun je inderdaad 1.1.1.1 gebruiken, maar ik zou ook 192.168.2.254 erbij zetten in de lijst.

Die 355kb/s kan een QoS setting zijn die de boel afknijpt tot exact die snelheid (dus check je router en de Deco's).

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:24
Kun je een plaatje maken hoe alles verbonden is?
Klinkt alsof je decls verkeerd verbonden zijn en nu netwerklus maken

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mycroft
@laurens0619 Een beetje beholpen het volgende schema getekend. De PC en NAS zijn dus bekabeld via een switch verbonden. Zodra de Deco aangesloten is op de switch via kabel reduceert de snelheid tussen PC en NAS van vele mb/s tot exact 355 kb/s. De WiFi-snelheid via pc is wel uitstekend.

Geen idee wat dects verkeerd verbonden zijn dus alle hulp is welkom!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AZjAlSvQHFUR7zzVWtlaAAB15B4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L0LcLKcBUHq2H7P5Re7G4zja.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:24
Hoe verbind je met de nas?
direct via intern ip?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:04
Je weet dat die Deco's standaard in router mode staan en dus een eigen subnet maken?
Welk ipadres krijgt die Nas?
Heb je die zelf in de Nas ingesteld en zo ja in welk subnet zit die en heb je niet een conflict met een door de Deco uitgegeven ipadres?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:28
Ben(V) schreef op zondag 12 november 2023 @ 09:19:
Je weet dat die Deco's standaard in router mode staan en dus een eigen subnet maken?
Heb je die zelf in de Nas ingesteld en zo ja in welk subnet zit die en heb je niet een conflict met een door de Deco uitgegeven ipadres?
@Mycroft Geef meteen maar alle ipadressen van alle hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mycroft
Ik ben een aardige leek op het gebied van netwerken dus ik probeer zo goed mogelijk antwoord te geven op de vragen.
laurens0619 schreef op zondag 12 november 2023 @ 08:42:
Hoe verbind je met de nas?
direct via intern ip?
Interne verbinding ja. Als ik het goed heb via SMB-service (windows workgroup?) waarmee ik via PC > Netwerk toegang heb tot de bestanden op de NAS.
Ben(V) schreef op zondag 12 november 2023 @ 09:19:
Voor wat het uitmaakt: ik heb de wifi van de router van mijn provider uitgezet en alles loopt (dacht ik) via de Deco's (dus zowel wifi als bedraad). De NAS heb ik zelf ingesteld.
De NAS heeft een statisch IP: 192.168.68.104 (dit omdat anders na elke stroomonderbreking de Nvidia Shield en de NAS elkaar niet meer konden vinden).
Subnetmasker (als dat relevant is): 255.255.255.0 (die zie ik ook terug in de Deco instellingen en via ipconfig op de pc). Geeft dat antwoord op de vraag over welk subnet het opzit?
IPV4 IP adres van Deco: 192.168.2.2
IP adres PC: 192.168.68.110
(ook in reactie op @W1ck1e)

[ Voor 3% gewijzigd door Mycroft op 12-11-2023 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Een subnet is in dit geval alle ipadressen waarvan de eerste drie octets gelijk zijn.

Heb je ervoor gezorgd dat die statische ipadressen die je instelt buiten de dhcp scope van de deco zitten?
Je loopt anders de kans dat het ipadres van je Nas ook door de deco wordt uitgegeven en dan heb je een ip conflict.

Een fixed ipadres instellen is meestal niet handig, je kunt de Nas beter op dhcp laten staan en in de dhcp sever van de deco ervoor zorgen dat die Nas altijd hetzelfde ipadres krijgt.
Dit doe je door het macadres van je Nas in die dhcp server te koppelen aan een vast ipadres.

Verder wat heb je met de twee netwerkpoorten van die Nas gedaan, je kunt ze het beste beiden aan de switch aansluiten en ze in de Nas in een bond zetten.
Als je ze beiden wel op de switch aansluit maar niet in een bond zet krijg je hele vreemde effecten.

[ Voor 7% gewijzigd door Ben(V) op 12-11-2023 13:25 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Ben(V) schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:23:
Verder wat heb je met de twee netwerkpoorten van die Nas gedaan, je kunt ze het beste beiden aan de switch aansluiten en ze in de Nas in een bond zetten.
Als je ze beiden wel op de switch aansluit maar niet in een bond zet krijg je hele vreemde effecten.
Ik heb ook een DS220+ met allebei de nics aangesloten maar niet in een bond gezet.
(wel statische ip adressen, geen dhcp)
Werkt voor mij prima, geen klachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Mycroft schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:06:
Ik ben een aardige leek op het gebied van netwerken dus ik probeer zo goed mogelijk antwoord te geven op de vragen.

[...]

Interne verbinding ja. Als ik het goed heb via SMB-service (windows workgroup?) waarmee ik via PC > Netwerk toegang heb tot de bestanden op de NAS.

[...]

Voor wat het uitmaakt: ik heb de wifi van de router van mijn provider uitgezet en alles loopt (dacht ik) via de Deco's (dus zowel wifi als bedraad). De NAS heb ik zelf ingesteld.
De NAS heeft een statisch IP: 192.168.68.104 (dit omdat anders na elke stroomonderbreking de Nvidia Shield en de NAS elkaar niet meer konden vinden).
Subnetmasker (als dat relevant is): 255.255.255.0 (die zie ik ook terug in de Deco instellingen en via ipconfig op de pc). Geeft dat antwoord op de vraag over welk subnet het opzit?
IPV4 IP adres van Deco: 192.168.2.2
IP adres PC: 192.168.68.110
(ook in reactie op @W1ck1e)
Wat zijn de gateway en DNS adressen in je pc/nas/deco's ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
@EverLast2002
Tja het staat je vrij om goede adviezen naast je neer te leggen.

[ Voor 12% gewijzigd door Ben(V) op 12-11-2023 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mycroft
Door familieomstandigheden heeft dit helemaal stilgelegen aan mijn kant maar het probleem is nog precies hetzelfde.
Het voelt allemaal erg frustrerend. Voor een gewone user zoals ik hebben zowel de TP-link apparatuur als de Synology NAS allemaal duizend meer functies dan ik nodig heb en daar zit ook ergens de oorzaak van mijn probleem. Ik heb niet geks gedaan en toch ligt een bekabelde verbinding tussen PC en NAS opeens plat door het Deco netwerk zonder dat iemand een reden weet. Doordat de verbinding tussen NAS en PC zonder extern netwerk wel draait moet het ergens in de samenwerking tussen Deco en de rest misgaan.
Ben(V) schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:23:
Een subnet is in dit geval alle ipadressen waarvan de eerste drie octets gelijk zijn.

Heb je ervoor gezorgd dat die statische ipadressen die je instelt buiten de dhcp scope van de deco zitten?
Je loopt anders de kans dat het ipadres van je Nas ook door de deco wordt uitgegeven en dan heb je een ip conflict.

Een fixed ipadres instellen is meestal niet handig, je kunt de Nas beter op dhcp laten staan en in de dhcp sever van de deco ervoor zorgen dat die Nas altijd hetzelfde ipadres krijgt.
Dit doe je door het macadres van je Nas in die dhcp server te koppelen aan een vast ipadres.

Ik had het vaste IP-adres van de NAS via de deco ingesteld. Die moeten in de range 192.168.68.100 tot ".".".250 vallen. Die range zie ik terug onder 'DHCP Server' in de deco-app. Ik heb geprobeerd om de IP handmatig aan te passen naar ergens achter in de range en ook om de statische IP helemaal weg te halen. Dit heeft beide geen effect.

Ik had altijd maar een ethernetkabel gekoppeld aan de NAS. Ik heb nu een tweede toegevoegd van NAS naar de switch en die ge-bond, ook dat heeft geen effect.
EverLast2002 schreef op zondag 12 november 2023 @ 14:22:
[...]

Wat zijn de gateway en DNS adressen in je pc/nas/deco's ?
PC:
Gateway: 192.168.68.1
DNS (servers): 192.168.2.254 en 192.168.68.1

NAS:
Gateway: 192.168.68.1
DNS: 192.168.2.254

Deco:
Gateway (default): 192.168.2.254 (ik weet niet of dit hoort, als ik 192.168.68.1 als primair of secundair DNS-adres wil invoeren krijg ik de melding dat deze IP in conflict is met het subnet van de LAN IP.
DNS: 192.168.2.254

[ Voor 4% gewijzigd door Mycroft op 25-12-2023 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Waarom heb je twee verschillende subnetten, 192.168.2.0/24 en 192.168.68.0/24 ?
Ik zou zeggen maak daar allemaal hetzelfde van, bijv 192.168.2.0/24

Het lijkt wel of je via internet/extern verbinding maakt (en bestanden kopieert)...

• Mycroft
EverLast2002 schreef op maandag 25 december 2023 @ 22:45:
Waarom heb je twee verschillende subnetten, 192.168.2.0/24 en 192.168.68.0/24 ?
Ik zou zeggen maak daar allemaal hetzelfde van, bijv 192.168.2.0/24

Het lijkt wel of je via internet/extern verbinding maakt (en bestanden kopieert)...
Goede vraag. Geen idee.

Hoe maak ik hier één subnet van? Door in Deco de instellingen aan te passen? En wat moet ik dan aanpassen? De LAN IP, IP-adres onder internetverbinding, default gateway of (primaire) DNS? En moeten deze instellingen dan overeenkomen in de pc en NAS? Het lijkt me dat de IP-adressen uniek moeten zijn.

En wat is in deco het verschil tussen LAN IP en IP-adres onder 'internetverbinding'. Als ik LAN-ip probeer aan te passen naar een 192.168.2.1 adres krijg ik de melding dat dit niet in hetzelfde subnet kan zijn als de WAN IP.
Kan ik voor de DNS-en ook zoiets als 1.1.1.1 instellen of moet dit een 'intern' adres zijn?

Wellicht dat ie inderdaad extern verbinding maakt. Al vind ik het wel apart dat de downloadsnelheid van NAS naar PC (tweezijdig) altijd 355kb/s is. Alsof ie strak gelimiteerd is.Wie het weet mag het zeggen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• EverLast2002
Mycroft schreef op donderdag 28 december 2023 @ 15:07:
[...]

Goede vraag. Geen idee.

@Ben(V) had het al opgemerkt/gevraagd : staan die Deco's in Router of in Access Point mode?
In Router mode krijg je twee subnetten, ik veronderstel dat dit bij jou ook speelt.
Ik zou zelf 192.168.2.0/24 aanhouden, dan hoef je in je "hoofd" router niks (of niet veel) aan te passen.
Al je apparaten moeten inderdaad elk een uniek ip adres hebben/krijgen (statisch dan wel via DHCP).

Voor DNS kun je inderdaad 1.1.1.1 gebruiken, maar ik zou ook 192.168.2.254 erbij zetten in de lijst.

Die 355kb/s kan een QoS setting zijn die de boel afknijpt tot exact die snelheid (dus check je router en de Deco's).

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:29

DukeBox

loves wheat smoothies

↑ Met als aanvulling, sluit je NAS met 1 NIC aan als je geen bond hebt. Met asymmetrische routering wordt het er ook niet beter op.

[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 28-12-2023 21:41 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mycroft
EverLast2002 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 21:18:
[...]

Het omzetten naar access point heeft het opgelost! Wat de onderliggende oorzaak was weet ik niet maar het is dus wel opgelost.

Ik had de comment gelezen over router mode en destijds al eens geprobeerd in access point te zetten alleen werkte toen veel meer niet dus heb het weer teruggezet. Omdat het daarvoor al jaren in router mode stond en gewoon werkte zocht ik daar de oorzaak niet.

Maar heel veel dank aan iedereen voor het meedenken!
Pagina: 1