Photos - niet bruikbaar als je al een folder structuur hebt?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:00
Ik probeer over te gaan van foto's die op een (nep) NAS staan (een HDD die aan de router hangt en het aan het begeven is) naar de Photos app. Op die NAS/Shared drive staan > 13.000 foto's, netjes gesorteerd in mapjes voor onze diverse vakanties, concerten, familie, etc.

Ik wou dat allemaal naar iCloud brengen in een shared library zodat ik en vriendin erbij kunnen op iPhone en iPad (beiden). Helaas werkt dat al niet zo, als ik op mijn Mac alles netjes in albums onder breng krijgt vriendin een grote blob foto's te zien: albums en folder structuur wordt niet geshared. Zucht. Maar wie weet komt dat nog, dus toch door gegaan.

Ik ben nu al tientallen uren bezig geweest maar het is een grote bende. Importeren van de NAS werkt eigenlijk niet. Af en toe foutmeldingen, meestal niet, maar dan heb je vaak toch maar een deel v/d foto's.

Vandaag dan maar de hele boomstructuur eerst gekopieerd naar mijn MacBook (ook al een drama, finder doet dat niet goed en dus rsync gebruikt) en vanaf daar geïmporteerd. Wederom hetzelfde: Ik heb bv een '2010 Amerika' folder met daaronder 22 subfolders van de plekken waar we toen geweest zijn. De import heeft vrolijk alleen het 1e foldertje half gedaan.

Wat het echt hopeloos maakt is dat er soms wel files in je database gekomen zijn (maar dus niet in de folder structuur). Opnieuw importeren geeft dus duplicates. Als ik die skip dan komen ze ook niet in een folder/album. Wat dan te doen? In de > 13k "All photos" gaan zitten browsen om ze handmatig naar een juist album te brengen is geen optie. Dan ben ik maanden bezig. De sortering daar is dan ook nog eens hel, want er zitten oudere of gescande foto's bij die geen GPS info of juiste timestamp hebben dus die staan vaak niet bij de rest van een vakantie in de buurt.

Bovendien kom ik er net achter dat deleten van een foto uit een album hem wel in all photos laat staan, dus het vele opruimwerk om bv slechte foto's te verwijderen dat ik al gedaan had in de albums die wel gelukt zijn is ook voor niks geweest, dat kan ik nog eens gaan doen. (cmd-delete had het kennelijk wel gedaan).

Ik heb het gevoel dat ik iets mis, dit kan toch niet zo slecht werken? Zit er serieus aan de denken om dit maar op te geven, een echte NAS te kopen die je ook via internet kan benaderen. Dat blijft onze folder structuur behouden, kunnen we beiden ook de foto's terug kijken en ben ik van dit onbetrouwbare geklooi af. Maar er zitten ook weer fijne features in photos die ik dan weer niet heb.

Mis ik iets? Hoe doen jullie dit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wanneer alle Exif data klopt heb je de foto's van momenten als vakanties of feesten toch bij elkaar staan? Dat maakt het een stuk makkelijker om ze in een album te plaatsen in Foto's.

Of je doet net zoals ik en het zal je een worst zijn hoe Foto's het allemaal organiseert en je kijkt alleen in "Alle foto's". Ik sorteer helemaal niks meer in albums, allemaal extra werk terwijl het voor mij weinig meerwaarde heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stiggy
sypie schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 19:52:
Wanneer alle Exif data klopt heb je de foto's van momenten als vakanties of feesten toch bij elkaar staan? Dat maakt het een stuk makkelijker om ze in een album te plaatsen in Foto's.

Of je doet net zoals ik en het zal je een worst zijn hoe Foto's het allemaal organiseert en je kijkt alleen in "Alle foto's". Ik sorteer helemaal niks meer in albums, allemaal extra werk terwijl het voor mij weinig meerwaarde heeft.
Ja success met >13.000 photos uit en periode van meer dan 15 jaar. Dat is lekker scrollen :+
En exif data klopt nu eenmaal niet altjd. Vooral bij oudere foto’s zoals ik aangaf, toen werd exif nog niet altijd ingevuld. En bij ingescande foto’s al helemaal niet natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dat lekkere scrollen is eenvoudig op te lossen. Uitzoomen in Alle foto's zodat de dagoverzichten maandoverzichten of zelfs jaaroverzichten worden.

Die EXIF-dingen... Tja, dat blijft altijd moeilijk. Ik heb er ook een zooi gescande dingen tussenstaan. Gelukkig kun je in Foto's best wel makkelijk voor een hele serie een "datum genomen" aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-07 17:47

MrMonkE

★ EXTRA ★

Ja, onhandig.
Gewoon me er aan ergeren en met folders doen.
Ben je ook niet afhankelijk van een suffe tool.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Kan het zo snel niet vinden, maar ik vermoed dat hier vast een 3rd-party tool voor is. Al gezocht?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Falcon schreef op zondag 12 november 2023 @ 08:46:
Kan het zo snel niet vinden, maar ik vermoed dat hier vast een 3rd-party tool voor is. Al gezocht?
Wat bedoel je? Een 3rd-party tool om betrouwbaar te importeren naar je Photos library?

Of een 3rd-party tool om foto management zelf te doen? Die zijn er uiteraard en ik heb er ook een paar geprobeerd. Maar dan raak je natuurlijk alle voordelen van het Apple/iCloud gebeuren kwijt.

Neem aan dat @MrMonkE ook bedoeld om lekker file based te blijven werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Stiggy schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:12:
[...]
Neem aan dat @MrMonkE ook bedoeld om lekker file based te blijven werken.
Ja, dat besluit heb ik voor mezelf genomen.
Het is slecht in de zin dat je heel makkelijk zaken kunt kwijtraken met een verkeerde shift del.
Is wel voorgekomen. :'(

edit: Op windows gebruikte ik daarvoor DirectoryOpus. (Dual list file manager)
Maar dat weegt niet op tegen een goede tool die alle meta data kan gebruiken.
Bij mij zijn het voornamelijk bestanden zonder metadata of met metadata van anderen.
Dus TS scenario is niet echt geschikt voor mijn suggestie.

[ Voor 29% gewijzigd door MrMonkE op 12-11-2023 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
offtopic:
Soms is het wel warrig die afkortingen en gelijke appnamen - Photos is ook een MS app, dus dacht eerst waarom de Microsoft app er mee te maken heeft..., daarnaast roep je NAS, Synology heeft ook de Photos App (die trouwens ook niet om kan gaan met een custom folder, dus moet je daarnaartoe verplaatsen

De categorie in het forumoverzicht Macs en Software is afgekort als MS.

De Photos app is trouwens niet snel met importeren - als jij 15 jaar aan foto's importeert kan hij daar zo een hele dag of zelfs 2 / 3 dagen mee bezig zijn (rechtsboven zie je de progressie). Daarna komt nog de AI eroverheen voor de indexatie van wie, wat en waar.

Geduld is soms de schoonste taak bij de app.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Vorkie schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:59:
De Photos app is trouwens niet snel met importeren - als jij 15 jaar aan foto's importeert kan hij daar zo een hele dag of zelfs 2 / 3 dagen mee bezig zijn (rechtsboven zie je de progressie). Daarna komt nog de AI eroverheen voor de indexatie van wie, wat en waar.
Wat ik vaak doe in dit soort gevallen dan maak ik een test directory.
Zodat ik niet met 15000 files ga testen.
Dan probeer je de software uit en als het bevalt ga je het met je echte directory gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Stiggy schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:12:
[...]

Wat bedoel je? Een 3rd-party tool om betrouwbaar te importeren naar je Photos library?

Of een 3rd-party tool om foto management zelf te doen? Die zijn er uiteraard en ik heb er ook een paar geprobeerd. Maar dan raak je natuurlijk alle voordelen van het Apple/iCloud gebeuren kwijt.
Eerste. Dat hoeft niet als zo’n tool het beter importeerd en folderstructuur aan kan houden.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Vorkie schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:59:
offtopic:
Soms is het wel warrig die afkortingen en gelijke appnamen - Photos is ook een MS app, dus dacht eerst waarom de Microsoft app er mee te maken heeft..., daarnaast roep je NAS, Synology heeft ook de Photos App (die trouwens ook niet om kan gaan met een custom folder, dus moet je daarnaartoe verplaatsen

De categorie in het forumoverzicht Macs en Software is afgekort als MS.

Geduld is soms de schoonste taak bij de app.
Er is ook een progress indicator (cirkeltje dat langzaam vol loopt). Ik mag aannemen dat als die 100% is en verdwijnt de import klaar is en er niet plots nog foto's bijkomen mag ik hopen.

Import vanaf je MacBook SSD gaat wel behoorlijk vlot trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Falcon schreef op zondag 12 november 2023 @ 11:20:
[...]

Eerste. Dat hoeft niet als zo’n tool het beter importeerd en folderstructuur aan kan houden.
Wel gezocht, nog niet gevonden :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-07 20:05

M-ThijZ

Riding on Rails

Een tijd geleden ben ik ook overgegaan van mappen op een netwerkschijf – waar we in de praktijk nooit in keken – naar een Shared Apple Photos Library.

Het importeren ging bij mij wel goed, ik geloof dat ik dit per jaartal heb gedaan en met de optie 'Behoud mappen' ingeschakeld. Ik heb nu een map per jaartal, met daarbinnen een album per event.
als ik op mijn Mac alles netjes in albums onder breng krijgt vriendin een grote blob foto's te zien: albums en folder structuur wordt niet geshared. Zucht. Maar wie weet komt dat nog, dus toch door gegaan.
Dat is voor mij ook een van de grootste gebreken van Apple Photos. Je verwacht gewoon dat dit werkt. Hopelijk komt het ooit.

Wat daarentegen wel goed werkt is dat mijn vrouw en ik foto's van beide telefoons en van mijn camera eindelijk centraal en beschikbaar hebben op alle devices. Voorbeeld: als ik vakantiefoto's van mijn camera importeer, dan kan mijn vrouw favorieten op haar telefoon uitkiezen en dan zien we ze 's avonds in de AppleTV screensaver als slideshow voorbij komen.

Ook de 'Terugblikken' en 'Uitgelichte foto's' widgets zijn daardoor veel completer. En er is nu zelfs een desktop widget op macOS Sonoma, zodat ik daar onze mooiste herinneringen terug zie.

Als workaround voor het ontbreken van gedeelde albums, zorg ik voor de juiste keywords. Keywords worden wel gesynchroniseerd, dus via de zoekfunctie kun je als nog foto's van een bepaald event terugvinden.

Een perfecte oplossing is het inderdaad nog niet. Als ik bijvoorbeeld RAW foto's vanuit Capture One exporteer en importeer in Apple Photos dan is de workflow om daarna nog wijzigingen aan te brengen via Capture One erg omslachtig.

Ik ben ook niet zo blij met de bestandsstructuur die de Photos Library heeft. Vroeger was dit een mappenstructuur op basis van jaartal en maand, met daarin de originele bestandsnamen. Tegenwoordig is er een map op basis van het eerste karakter van een interne UUID. Dit maakt het moeilijker om naar een ander systeem te migreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:31
Je kunt er ook anders in staan. Ik wil mijn foto's minimaal op twee plekken opgeslagen hebben (eigenlijk 3, later hier meer over). Zo hebben wij Google Foto's met beperkte kwaliteit, dat is niet ideaal, maar is in ieder geval één plek. Daarnaast heb ik op mijn NAS Immich staan met de foto's in oorspronkelijke kwaliteit. Immich kan de foto's daarnaast ook eenvoudig in een gewenste folder structuur opslaan. Of je kunt (tegenwoordig) zelfs werken met een bestaande folder en zelf de structuur beheren. Dat is al plek 2.

Als derde maak ik ook nog (incrementele) backups van Immich. Deze staan op een externe schijf, maar eigenlijk wil ik die ook buitenshuis bewaren. Dat is nu nog wel een risico, maar ik heb helaas nog geen goede (cloud)provider gevonden waar ik voor een redelijke prijs terecht kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
M-ThijZ schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:58:
Een tijd geleden ben ik ook overgegaan van mappen op een netwerkschijf – waar we in de praktijk nooit in keken – naar een Shared Apple Photos Library.

Het importeren ging bij mij wel goed, ik geloof dat ik dit per jaartal heb gedaan en met de optie 'Behoud mappen' ingeschakeld. Ik heb nu een map per jaartal, met daarbinnen een album per event.

[...]

Dat is voor mij ook een van de grootste gebreken van Apple Photos. Je verwacht gewoon dat dit werkt. Hopelijk komt het ooit.

Wat daarentegen wel goed werkt is dat mijn vrouw en ik foto's van beide telefoons en van mijn camera eindelijk centraal en beschikbaar hebben op alle devices. Voorbeeld: als ik vakantiefoto's van mijn camera importeer, dan kan mijn vrouw favorieten op haar telefoon uitkiezen en dan zien we ze 's avonds in de AppleTV screensaver als slideshow voorbij komen.

Ook de 'Terugblikken' en 'Uitgelichte foto's' widgets zijn daardoor veel completer. En er is nu zelfs een desktop widget op macOS Sonoma, zodat ik daar onze mooiste herinneringen terug zie.

Als workaround voor het ontbreken van gedeelde albums, zorg ik voor de juiste keywords. Keywords worden wel gesynchroniseerd, dus via de zoekfunctie kun je als nog foto's van een bepaald event terugvinden.

Een perfecte oplossing is het inderdaad nog niet. Als ik bijvoorbeeld RAW foto's vanuit Capture One exporteer en importeer in Apple Photos dan is de workflow om daarna nog wijzigingen aan te brengen via Capture One erg omslachtig.

Ik ben ook niet zo blij met de bestandsstructuur die de Photos Library heeft. Vroeger was dit een mappenstructuur op basis van jaartal en maand, met daarin de originele bestandsnamen. Tegenwoordig is er een map op basis van het eerste karakter van een interne UUID. Dit maakt het moeilijker om naar een ander systeem te migreren.
toon volledige bericht
Wij kijken wel eens in die mappenstructuur, en een enkele keer staat er naast de foto's en videos ook wat extra documentjes in. Dat past sowieso niet in Photos, dus i.c.m. de andere problemen twijfel nu toch weer over een andere oplossing. NAS kopen? Alles in (andere?) cloud oplossing?

Voor nieuwe foto's werkt een Shared Photo Library wel weer erg fijn. Vroeger zaten we foto's naar elkaar te Airdroppen of mailen of zo. Nu is het op vakantie in je camera app aanzetten dat de foto's in je Shared Library moeten komen, en tadaa, op onze beide iPhones en iPads dezelfde foto's zonder moeite. Ook de intelligentie in Photos met standaard foldertjes voor People & Pets, Places en zo vind ik wel handing.

Maar op andere plekken is de UI weer super clumsy. Waarom kan ik geen 2 windows naast elkaar zetten zodat ik makkelijk kan vergelijken of alles in een album staat? Waarom komt er bij een import en een folder en een album voor hetzelfde mapje? Hoe kan ik makkelijk foto's terug vinden die nu alleen in de hele library staan maar eigenlijk in een album hoorde? etc. etc.

Als ik alles netjes in Photos had gekregen dan had ik idd overal keywords op gezet die de album naam hadden. Dan had vriendin in ieder geval daar op kunnen filteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
alex3305 schreef op zondag 12 november 2023 @ 14:10:
Je kunt er ook anders in staan. Ik wil mijn foto's minimaal op twee plekken opgeslagen hebben (eigenlijk 3, later hier meer over). Zo hebben wij Google Foto's met beperkte kwaliteit, dat is niet ideaal, maar is in ieder geval één plek. Daarnaast heb ik op mijn NAS Immich staan met de foto's in oorspronkelijke kwaliteit. Immich kan de foto's daarnaast ook eenvoudig in een gewenste folder structuur opslaan. Of je kunt (tegenwoordig) zelfs werken met een bestaande folder en zelf de structuur beheren. Dat is al plek 2.

Als derde maak ik ook nog (incrementele) backups van Immich. Deze staan op een externe schijf, maar eigenlijk wil ik die ook buitenshuis bewaren. Dat is nu nog wel een risico, maar ik heb helaas nog geen goede (cloud)provider gevonden waar ik voor een redelijke prijs terecht kan.
Nieuwe foto's die ik maak gaan ook naar OneDrive en af en toe trek ik een backupje van de HDD die aan mijn router hangt. Dat vind ik eigenlijk wel voldoende qua risico op iets verloren gaan. Wat ik veel zorgelijker vind is dat die HDD een gewone uncrypted USB disk is. Bij diefstal ligt alles op straat. Daarom nu toch over een echte NAS aan het denken, maar ik tot mijn verbazing is drive encryption ook geen vast gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Als je graag een NAS in wilt zetten, dan zou ik naar Synology Photos kijken, dat is ook altijd nog mijn plan B.

Mijn beeld van Synology Photos is dat je veel meer controle houdt over je mappenstructuur. Dus dat je je foto's zoals je die nu op je shared HDD hebt staan 1-op-1 op je NAS kunt zetten en dat Synology Photos er een mooie tijdlijn en navigatie per map (album) van maakt.

Ik denk alleen dat het minder mooi integreert met het Apple ecosysteem. Zoals bijvoorbeeld in de camera-app kunnen aangeven of de foto naar je persoonlijke over gedeelde bibliotheek moet gaan.

Zelf ben ik overigens gestopt met het aanmaken van albums voor elke gebeurtenis. Voor vakanties wil ik nog wel een album aanmaken, puur voor mijzelf, maar voor de rest kan ik snel genoeg de juiste foto's vinden door naar een bepaalde periode te gaan of smart folders te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
M-ThijZ schreef op zondag 12 november 2023 @ 17:51:
Als je graag een NAS in wilt zetten, dan zou ik naar Synology Photos kijken, dat is ook altijd nog mijn plan B.

Mijn beeld van Synology Photos is dat je veel meer controle houdt over je mappenstructuur. Dus dat je je foto's zoals je die nu op je shared HDD hebt staan 1-op-1 op je NAS kunt zetten en dat Synology Photos er een mooie tijdlijn en navigatie per map (album) van maakt.

Ik denk alleen dat het minder mooi integreert met het Apple ecosysteem. Zoals bijvoorbeeld in de camera-app kunnen aangeven of de foto naar je persoonlijke over gedeelde bibliotheek moet gaan.

Zelf ben ik overigens gestopt met het aanmaken van albums voor elke gebeurtenis. Voor vakanties wil ik nog wel een album aanmaken, puur voor mijzelf, maar voor de rest kan ik snel genoeg de juiste foto's vinden door naar een bepaalde periode te gaan of smart folders te gebruiken.
Nou, ik wou het eigenlijk niet graag op een NAS zetten :o
Beetje beroerd dat ik een €3650,- MacBook Pro gekocht heb, er nu een iCloud abo bij genomen heb en alsnog honderden euros aan een NAS uit zou moeten geven om een beetje fatsoenlijk door foto's te kunnen bladeren en ze te kunnen delen.

Ben nu gewoon door aan het ploeteren en foldertje voor foldertje aan het vergelijken: wat staat er om mijn NAS en wat is er in Photos terecht gekomen. Soms alles goed of verklaarbaar (als er wat bestandsformaten tussen zitten die Photos niet snapt). Maar soms ook maar de helft van de foto's erin.

Ik weet eigenlijk niet goed hoe ik dat op moet lossen.
  • Of ik doe de import opnieuw met "keep folder structure" aan en alle duplicates accepteren. Dan heb ik in ieder geval alle foto's van een NAS folder in een vergelijkbaar Photos Album staan. Maar moet ik er handmatig doorheen om de duplicates weg te gooien. Behoorlijk werkje.
  • Of ik skip de duplicates, maar dan moet ik uit zien te vissen welke foto's ik in het Album mis, en die in het overzicht van de hele Library zien te vinden en vandaar in het Album zetten. Dat lijkt me nog lastiger.
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Stiggy schreef op zondag 12 november 2023 @ 18:30:
[...]

Soms alles goed of verklaarbaar (als er wat bestandsformaten tussen zitten die Photos niet snapt). Maar soms ook maar de helft van de foto's erin.
Dat blijft inderdaad vreemd. Ik weet dat ik zelf ook steekproefsgewijs controles heb gedaan en bij mij was de import volledig.
  • Of ik doe de import opnieuw met "keep folder structure" aan en alle duplicates accepteren. Dan heb ik in ieder geval alle foto's van een NAS folder in een vergelijkbaar Photos Album staan. Maar moet ik er handmatig doorheen om de duplicates weg te gooien. Behoorlijk werkje.
  • Of ik skip de duplicates, maar dan moet ik uit zien te vissen welke foto's ik in het Album mis, en die in het overzicht van de hele Library zien te vinden en vandaar in het Album zetten. Dat lijkt me nog lastiger.
Ik zou het wat betreft de foto's uit je archief opnieuw proberen en dan niet alles in een keer, maar per jaartal, zodat je steeds kunt controleren of het goed is gegaan. Desnoods maak je een tijdelijke tweede photos library om mee te testen.

Apple Photos is vrij goed in het ontdubbelen van foto's. Sinds dit jaar werkt dat ook voor een Shared Photo Library. Dat was in mijn geval wel handig omdat mijn vrouw en ik vaak foto's rechtstreeks van een SD-kaart in onze eigen Photos library hadden gezet, en die dus allemaal dubbel waren toen we de libraries gingen samenvoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Ik ben nu PowerPhotos aan het proberen, die kan je zelf de opdracht geven om dubbele foto's op te sporen. En je kan hem als 2e window naast Photos openen, dat is ook wel makkelijk.
Pagina: 1