1860 huis bovenverdieping

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kemile13
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 26-04 23:15
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZKe56GqXfXOQGc_n0k9nDPLgZ3Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ls9GzgtZ5uCLOeWuqXCB7zi0.jpg?f=fotoalbum_large

We hebben afgelopen jaar een huis uit 1860 gekocht, niet echt een standaard indeling dus.
Dit jaar hebben we de buitenmuren en benedenverdieping grondig aangepakt. Maar komend jaar is boven aan de beurt. Ik kan er helaas maar niet uitkomen hoe ik deze het beste kan gaan indelen. De badkamer en trap zitten op een vaste plek, en we willen 4 slaapkamers. Hebben jullie tips en ideeën om ons op weg te helpen?

Groetjes,

Kelvin & Anna

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:34
Om iets als leefruimte aan te merken ( voor latere verkoop) dan zal je ook iets met daglicht moeten doen. (dacht dat dit 1m² raam moet zijn?)
Daarnaast geld de m² pas vanaf 1,5m hoogte. Ik vermoed dat je tekening waar dakpannen getekend zijn onder die 1,5m zit?
Wellicht dat je op het overloop 1 slaapkamer erbij kan maken maar dat moet je ook iets van een dakraam erbij maken.
Als er een flink budget is dan een dakopbouw realiseren zodat je overal goede hoogte hebt en dan ook gelijk veel vrijer bent in het indelen.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:01
Kun je aangeven welke mogelijkheden/beperkingen er zijn voor dakkapellen of dakramen? Ik zie dat de hoogte nu is aangegeven op 80 en 50 cm, dat is veel te laag om gebruik van te kunnen maken. Het helpt ook al je aangeeft waar de 1.50m lijn is. Zonder aanpassingen daarop met dakkapel of inderdaad dakopbouw, zou ik niet weten hoe je er vier kamers met voldoende hoogte en daglicht in kwijt kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kemile13
Dakramen kunnen inpricipe overal wel geplaatst worden. Een dakkapel zou eventueel ook kunnen ( het budget is niet giga helaas)
Alle muren, behalve die waar de schoorsteen tegen aanzit, zijn niet dragend en dus eenvoudig te verplaatsen of verwijderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kemile13
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WQxsXqsOD-4Kv0ngw2SyERusaYQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZTDtI4m9JIwFIuqmzTCVb2s9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:12
Als het huis uit 1860 is is de kans groot dat je in een monument (rijks of gemeente) woont, dan heb je weer met allerlei regeltjes te maken, dus daar zou ik ook eens naar kijken voor je begint met mooie plannen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:16

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Heb je die 4 slaapkamers echt nodig? Ik zou denk ik van dat resterende stuk overloop 1 slaapkamer maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kemile13
@pman63 Dat zou een grote kans zijn inderdaad, maar het is niet eens beschermd dorpsgezicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kemile13
@AtomicShockwave Minimaal 3, we hebben 2 jongens en een dame die best graag hun eigen kamer willen. De jongens zouden in pricipe een kamer kunnen delen natuurlijk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:16

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Kemile13 schreef op zondag 12 november 2023 @ 17:39:
@AtomicShockwave Minimaal 3, we hebben 2 jongens en een dame die best graag hun eigen kamer willen. De jongens zouden in pricipe een kamer kunnen delen natuurlijk
Tsja, als je bedden in gaat tekenen wordt het aardig proppen binnen de bestaande ruimte

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/fywHw0NM/kamers.png
Die kledingkast kan je nog wel kwijt, maar een bureautje ofzo wordt lastig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kemile13
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y7Y-kJZFhdIGGmbxDdLOmUFgAPs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oUKxowdBNieLNBwX0vd5RoXa.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is een plan die ik net kreeg van iemand anders, dan wel de bestaande kamer door 2 delen en iets de overloop op trekken met bijhorende kledingkasten. En dan een ruime overloop met bergruimte.

Is dit haalbaar of worden de kamers dan te smal? Ik vind het moeilijk om de ruimte voor te stellen.

@AtomicShockwave bedankt voor je plattegrond, maar dit wordt inderdaad erg krap

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:15

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wat goed werkt is om op de plek zelf de kamer met tape op de grond te maken, schaal 1:1 eventueel kan het ook in bv de woonkamer. (hou wel rekening met schuine kanten als je de kamer niet op de plek zelf kan maken) over schuine kanten gesproken zet een bed tegen die schuine kant aan, het kan best wel een lastig ding zijn om op te maken zoals ze getekend zijn. dus gewoon even test in het echt.

wat denk je van 3,5 kamer?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xPx2MGSadPA1XtoPdB-TCGz43RU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vhHZAYbAUhN6WmU7KaftPEo0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door twain4me op 12-11-2023 21:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:01
Als je aan de noordkant een (grotere) dakkapel zou kunnen maken en aan de zijkant een dakverhoging met dakramen (grijsgroen op deze schets), dan kun je er wel vier kamers kwijt. Ik denk nog steeds wel dat je je rijk rekent met de schuine wanden, dus ik zou daar goed naar laten kijken voor je begint. Mogelijk helpt een dakopbouw voor het achterdeel van de verdieping je.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WMb90rbxs1JjP_kpHJlmHMpNfaY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZctKLnixgCGXvaBYt75ofhhP.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:57
Kemile13 schreef op zondag 12 november 2023 @ 16:46:
Dakramen kunnen inpricipe overal wel geplaatst worden. Een dakkapel zou eventueel ook kunnen ( het budget is niet giga helaas)
Je beperkt je veel te snel in je opties.

Het oppervlak is enorm beperkt en de enige manier om het optimaal te gebruiken zijn dakkapellen: 2x 12m.

Zonder krijg je hooguit 4 hokjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19:13
Ook wel handig. Hoeveel budget is er ongeveer beschikbaar? Praat je over 20.000 of 60.000?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:56
Kemile13 schreef op zondag 12 november 2023 @ 17:37:
Dat zou een grote kans zijn inderdaad, maar het is niet eens beschermd dorpsgezicht
Voor de situatie in NL. Dat zegt niets over de monumentale status van een gebouw. Een gebouw kan ook zonder beschermd stads- of dorpsgezicht een gemeentelijk / rijksmonument zijn.

Dakkapellen en ramen in een dak zullen bij een monument altijd langs de monumentencommissie moeten gaan. Vaak kan je wel van te voren met een gemeenteambtenaar overleggen over het hoe en wat bij het gebouw.

Mogelijk is het verstandig een architect mee te laten kijken.

[ Voor 5% gewijzigd door RonnieKo op 13-11-2023 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kemile13
@Orkaan Het budget is maximaal 10.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kemile13
@RonnieKo Ik snap je punt, maar het is echt geen monument in welke vorm dan ook. Hier heb ik onderzoek naar gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danoontjeh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08-05 10:25
Dan wordt die dakkapel al een hele opgave vrees ik, dus het zal toch met creatieve indeling moeten gebeuren vrees ik.

Een oplossing die nog zou kunnen schelen is ter plaatse van een scheidingswand tussen twee slaapkamers een constructie te maken waarbij je de twee bedden boven elkaar plaatst, maar wel van elkaar gescheiden door een wand. Uiteraard is dit ook nogal onderhevig aan beschikbare hoogte, dus wellicht dat dit niet gaat.

Even een primitief schetsje met wat ik bedoel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ieBlnnw40RO98yVNF_rDVhdIwW0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xxqFZJjC7FrxujkTb8twJhm1.png?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door danoontjeh op 13-11-2023 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kemile13
@danoontjeh wat een idee, ik vind m leuk. de hoogte van de kamer is zo'n 3 meter, dus dat zou moeten lukken
Pagina: 1