iMac van 2017 traag ondanks 1TB SSD. MacOS downgraden?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-08 17:12

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
Beste leden.

Mijn moeder heeft een iMac 21.5” van Retina 5K uit 2017, op dit moment heeft ze macOS-versie Ventura (13.4.1).

Echter, het loopt allemaal niet zo soepel. Het lijkt dat bij elk jaar dat er een nieuwe uitgave komt, de software trager wordt.

Daarom overweeg ik de originele OS (macOS High Sierra 10.13) te installeren.

Is dit iets wat in principe zo kan, met een beetje technisch verstand, en een reservekopie maken 😉, of ligt dit wat complexer?

Mijn theorie is dat de huidige software gemaakt is voor de generatie 2022 iMac’s, en de hardware daarvan. En wellicht dat de iMac in kwestie niet de volledige ervaring kan bieden i.v.m verouderde hardware.

Ik hoor graag jullie gedachtes en ideeën.

What a terrible day to have eyes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@AltTabKeys Als het om dit model gaat uitvoering: Apple iMac 27" Retina 5K (2017) i5 3,4GHz, 8GB, 1TB sshd dan is het een SSHD en geen echte SSD.

Downgraden zou ik niet doen, maar waar ik meer benieuwd naar ben is wat er dan precies trager is, is dit gevoelsmatig of heb heb je het echt gemeten?

Veel mensen doen overigens elk jaar gewoon upgraden, maar heb je ook al eens een schone installatie gedaan? Mogelijk is het dus software of bepaalde geïnstalleerde applicaties die er voor zorgen dat de Mac traag is.

Maak dus een backup voor de zekerheid met Time Machine op een externe schijf

https://support.apple.com/nl-nl/HT201250

Daarna een schone installatie

https://www.appletips.nl/macos-ventura-clean-install/

En je zou eventueel nog kunnen overwegen om een echte SSD aan te schaffen en die aan te sluiten via USB en die als bootschijf instellen.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:50

nelizmastr

Goed wies kapot

In aanvulling op bovenstaande:

Alle macOS versies voor Big Sur (dus alle macOS 10 versies, ook 10.13 t/m 10.15) zijn inmiddels end of life en zullen geen updates meer krijgen.

Je zult door moeten met de nieuwere versies, de hardware upgraden of de machine vervangen.

Begin eens met een echte SSD. Elke USB3 SSD volstaat in feite. Zet daar macOS op. Die Fusion drive die je nu hebt is maar voor 32GB een SSD en dat is niet voldoende om daadwerkelijk snel te zijn. Daar zit macOS maar voor een klein deel in.

[ Voor 4% gewijzigd door nelizmastr op 11-11-2023 21:26 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-08 17:12

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
nelizmastr schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 21:25:
In aanvulling op bovenstaande:

Alle macOS versies voor Big Sur (dus alle macOS 10 versies, ook 10.13 t/m 10.15) zijn inmiddels end of life en zullen geen updates meer krijgen.

Je zult door moeten met de nieuwere versies, de hardware upgraden of de machine vervangen.

Begin eens met een echte SSD. Elke USB3 SSD volstaat in feite. Zet daar macOS op. Die Fusion drive die je nu hebt is maar voor 32GB een SSD en dat is niet voldoende om daadwerkelijk snel te zijn. Daar zit macOS maar voor een klein deel in.
Ik reageer even op @Greatsword & @nelizmastr in 1 antwoord.

Op dit moment heeft ze een Samsung T9 Portable SSD waar de back-ups van haar iMac op staan. Ze gebruikt slechts maar iets van 180gb totaal.

Betreft wat er traag aan is, zo goed als alles. Van het opstarten tot het moment dat je Safari kan openen, heeft een goede 4 tot 5 minuten nodig.

Vanaf dan gaat het browsen wel oké.
Maar als je dan weer een extra of nieuwe applicatie opent, zoals Microsoft Word, mag je wel weer ‘n minuut of twee wachten.

Ook de Finder is traag. Niet zo heel ernstig, maar indexeren duurt wel even een paar zuchten.

Moet de Samsung T9 volledige geformatteerd worden om een schone installatie te installeren? Of kan ik de schijf een beetje opruimen, en de kopie van TimeMachine er op laten?

What a terrible day to have eyes!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:50

nelizmastr

Goed wies kapot

Op basis van je beschrijving heeft die Mac inderdaad intern geen SSD maar hooguit een Fusion Drive, een gewone 5400rpm harde schijf met een kleine SSD voor cache.

Als je macOS op die externe SSD zou willen zetten zou je een kloon kunnen maken naar een andere externe schijf en na de installatie van macOS op de SSD time machine weer laten herstellen en hervatten.

Tip: internet recovery werkt niet zo goed meer op Macs die met High Sierra zijn geleverd, maak voor het formatteren een bootable USB stick en doe de installatie + format via de stick en niet recovery.

[ Voor 22% gewijzigd door nelizmastr op 13-11-2023 08:06 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-09 18:51
AltTabKeys schreef op zondag 12 november 2023 @ 16:39:
[...]
Moet de Samsung T9 volledige geformatteerd worden om een schone installatie te installeren? Of kan ik de schijf een beetje opruimen, en de kopie van TimeMachine er op laten?
Ik zou je Time Machine schijf hier niet voor gebruiken, leg die apart zodat je je backups niet kwijt bent. Als je MacOS gaat installeren op een externe schijf zou ik met een lege schijf starten. Eventueel zou je een grote externe schijf wel kunnen partitioneren... maar het is denk ik beter om je werkschijf en je backupschijf geheel apart te houden.
Pagina: 1