Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhorden
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-07 17:52
We hebben onlangs een nieuwe Intergas HRE ketel gekocht en hebben daarnaast een oude heteluchtverwarming unit. Waar we nu tegen aan lopen is dat heteluchtverwarming laat aanslaat en nog heel lang 'na blaast' als de thermostaat temp al bereikt is. Dit was met de vorige ketel niet het geval. Wat mij opvalt is dat de ketel op gegeven moment in stand 1 'temp bereikt' springt en dat de temperatuur dan onder de 40 graden zakt.

Ketel is een Intergas HRE 36/30 CW5
Ventilatie unit is een oude Biddle

Op de hetelucht unit zit een temperatuur knop en als deze hoger wordt gezet slaat de unit later aan en bij lagere temperatuur eerder. Zit de oplossing in een hogere minimale aanvoer temperatuur op de CV in te stellen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Kun je de huidige opstelling wat uitvoeriger omschrijven? Ik zit hier met een "normale" HR CVketel die middels een heel kort circuit zijn warmte aan de ventilatorkast afgeeft. De ketel heb ik daarop zo optimaal mogelijk afgesteld zodat de luchtverwarming ook zo optimaal mogelijk zijn werk kan doen.

Ik heb geen regelaar aan de buitenzijde van de luchtverwarming zitten maar er zit een thermostaat regeling in de kast die ervoor zorgt wanneer de ventilator gaat blazen en ook weer gaat stoppen.

Helaas niet met een variabele snelheid maar start/stop. Mijn luchtverwarming is dan ook al ruim 40 jaren jong. De ketel relatief jong (~ 7 jaar nu).

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhorden
Mijn ketel is van dit jaar. De luchtverwarming is zover ik weet de originele uit 1985. Ik heb begrepen van de buurt dat er in de beginjaren iemand is geweest die iets in de luchtverwarming heeft ingebouwd om de verwarming 'zuiniger' te maken. Dit is vermoedelijk het kastje in de unit waar de temperatuur op te regelen is.
Ik ben niet zo technisch dus weet niet wat je met kort circuit bedoeld, maar er zit een korte afstand tussen CV en luchtverwarming (1-1,5m).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Je hebt geen idee hoe je vorige ketel stond ingesteld?

Ik heb hier de pompsnelheid op de laagste stand, het ketelvermogen eveneens flink naar beneden geschroefd. De maximale temperatuur ook lager gezet en de nadraaitijd van de pomp aangepast om optimaal gebruik te maken van de nog aanwezige watertemperatuur.

Je moet aan allerlei knoppen draaien om het optimaal in te stellen voor luchtverwarming, totaal anders dan voor een regulier radiator systeem. Zeker als je net zo'n simpele luchtverwarming oplossing hebt dan ik hier heb.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhorden
Ik heb geen idee inderdaad, dat was de ketel die we hebben overgenomen van de vorige eigenaar. Valt me ook wel tegen dat ze dat niet bij de installatie hebben ingeregeld!

Ik ga eens kijken of ik de pompsnelheid, max temp en ketelvermogen kan verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhorden
Het ketelvermogen was al minder dan de standaardwaarde. Het pompvermogen heb ik een stuk naar beneden geschroefd en de nadraaitijd op 8 min gezet. Ook de temp met 5 graden verlaagd naar 65, maar ik heb hem nooit hoger dan 60 graden gezien. Ben benieuwd wat voor effect dit gaat hebben...

[ Voor 2% gewijzigd door jhorden op 12-11-2023 15:15 . Reden: typo's hersteld ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:08
Gaat dit om een Brink Elan die door de CV verwarmd wordt?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhorden
Ik dacht dat het een Brink was maar er staat Biddle op de kast. Hij wordt inderdaad door de CV verwarmd en het is een lichtbruine kast, ong. 1,5m hoog, met donkerbruine panelen aan de zijkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhorden
Het is wel iets beter geworden, maar nog lang niet op het oude niveau. Ik ga denk ik maar eens de installateur aan zijn jasje trekken. Tenzij iemand hier mij in de goede richting kan wijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-07 00:40
Het klinkt een beetje alsof de Biddle niet overweg kan met de modulerende ketel.
In ieder geval om hem eerder te laten starten kun je de temperatuur op de Biddle iets lager zetten.
De temp op de ketel maakt vrij weinig uit omdat de ketel gaat moduleren op retourtemperatuur, dus die zou ik eigenlijk vrij hoog zetten.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhorden
De monteur die langs is geweest heeft de temp van de CV ook weer omhoog gezet, maar hij staat nu ook al weer uren te draaien op 60 graden.

Is het een optie om de modulatie uit te zetten? Ketel heeft een optie genaamd "C: Stappenmodulatie tijdens CV bedrijf". Of ben ik dan het HR element helemaal kwijt?
Pagina: 1