Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Verouderde meterkast i.c.m. zonnepanelen offerte

Pagina: 1
Acties:

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:36
Hallo allemaal,

Het is lang uitgesteld, maar het aanschaffen van de zonnepanelen staat op de planning. Er zijn verschillende bedrijven langs geweest, maar je weet eigenlijk niet echt waar je goed aan doet.

De situatie is wel dat we een meterkast hebben uit 1985 waar nog smeltstoppen inzitten. Die moet vervangen worden, maar dit maakt voor een leek (mijzelf) wel lastig om te beoordelen waar je goed aan doet.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_B0JGj9v1BiYeIVHwYNLXwgIrLk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ffRvAqIXtnqCtdANGG60INGk.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Het gaat om een schuur waarbij de panelen kunnen liggen aan de binnenkant van 11 meter bij 4 meter. De insteek is om ze horizontaal neer te leggen.
Schaduw
Er is geen schaduw. Het dak ligt op het zuid/oosten.
Huidige elektriciteitsaansluiting
De meterkast is niet meer van deze tijd. De meterkast komt uit 1985 met oude smeltstoppen, dus de meterkast moet vervangen worden.
Wie gaat het project uitvoeren
De bedrijven willen geen kabels trekken naar de schuur, dus het trekken van de UTP en grondkabels doen we zelf.
Bijhouden van data
Het gebruik van de standaard monitoring zou voldoende zijn. Geavanceerde monitoring programma's zijn niet per se nodig.
Reeds verkregen offertes
Offerte 1:
12 DAS-DH108NA 420 Wp dubbel glas
12 Enphase Micro Inverter IQ8+
12 Enphase Q kabel 400VAC-1 Landscape conne
1 Enphase Q-Relay controller 400V
1 Enphase Eindkap 3 fase ( Q )
1 Blubase Roboost montagesysteem
10 Aardedraad
2 Attem Gietmofpakket Ak1-M25
1 3F Kabeltraject tot 20M inclusief kleinmateriaal
1 Enphase Envoy-S Standaard
1 Montage voor 12 panelen schuin
1 Schneider Acti9 IC60 Aardlekautomaat 4P 16A 30mA B 6KA

Totaalprijs: €6.855

Prijs per wattpiek per zonnepaneel = €1,36
Offerte 2:
12 REC, Alpha Pure-R 420Wp
1 SMA met ShadeFix, STP4.0
1 Meterkast Model Z inclusief:
- 12x installatieautomaat B16 1P/N -
- 4x aardlekschakelaar 40A 30mA 2P
-1x beltrafo 8-12V 8VA
-1x hoofdschakelaar 40A 4P
-1x kookgroep B16 2P/2N

Zonnepanelen + installatie = € 7.990
Meterkast = € 1.275,00 exclusief btw

Totaalprijs van € 9.532,75
Prijs per wattpiek per zonnepaneel = € 1,89
Regio
Regio Amsterdam

Nu weet ik eerlijk gezegd niet zo goed waar ik goed aan doe. Als je puur naar de prijs per wattpiek kijkt, dan is offerte 1 beduidend interessanter, maar het zijn ook twee verschillende set-ups waarbij je als leek niet echt weet wat "beter" is.

Hoe kijken jullie naar deze offertes? Zou je op basis van deze twee offertes een voorkeur hebben wat de beste optie zou zijn?

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Waar in offerte 1 staat de nieuwe groepenkast?

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:35
In de eerste offerte zit de te vervangen meterkast niet opgenomen.
Ik vermoed dat de tweede zelfs goedkoper is.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:25
Beide offertes zijn overbodige luxe. Er is geen schaduw dus micro's is niet nodig en high-end REC's en SMA gaat je ook niets extra opleveren tov een veel goedkoper paneel en omvormer. Zo'n simpel dak zou makkelijk naar de €1,-/Wp kunnen excl. meterkast. Voor bijna 10k leg je dan het hele zuid-oost dak vol met 18 panelen, 6 - 8kW 3-fase omvormer stringomvormer en vervangen van de meterkast. Leg wel 5x4mm² of 5x6mm² naar de schuur.

• Crasheeee
Ben(V) schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:32:
In de eerste offerte zit de te vervangen meterkast niet opgenomen.
Ik vermoed dat de tweede zelfs goedkoper is.
Dat is toch de post ‘ 1 Schneider Acti9 IC60 Aardlekautomaat 4P 16A 30mA B 6KA’?

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05:01
Crasheeee schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 13:17:
[...]

Dat is toch de post ‘ 1 Schneider Acti9 IC60 Aardlekautomaat 4P 16A 30mA B 6KA’?
Dat is alleen de automaat om de zonnepanelen in de groepenkast aan te sluiten.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hoezo maar 12 panelen bij 11 x 4 ?

Er passen 2 rijen van 9 in portrait (18 panelen)
https://www.stralendgroen...eo-all-black-n-type-435wp €1,591.74
https://www.stralendgroen...-3-av-40-smart-connected/ €1,918.26
(neem de 10, dan kan je aan de andere kant ook nog panelen kwijt)
https://www.stralendgroen...ait-1-rij-9-zonnepanelen/ 2x €195.54

wat dc kabels en een paar mc4 stekkers aan de paneel zijde, totaal €3901
€0,50 per Wp en dat met een "relatief" dure omvormer :+
(maar wel een die je naar 0 kunt regelen via modbus tcp/ip als terugleveren geld kost)

Groepenkast bij sandervunderink of elektramat bestellen.
Gewoon een fatsoenlijk merk nemen als bijvoorbeeld ABB en geen emat

[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-11-2023 14:03 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Crasheeee schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 13:17:
[...]

Jouw hele huis, incl PV, draait op een enkele groep?

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Een groepenkast zou ik normaal apart vervangen.

Dat is een losse klus, met allerlei andere vragen. Daar zit evenveel keuze in als bij PV.

PV offerte zou ik vragen zonder aanpassing van de meterkast.

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:02

Aardedraadje

Met kabelschoen

Offerte 1 vindt het nodig om driefase materiaal/draad te leggen en een 4-polige alamat voor de zonnepanelen. Blijkbaar heb je dus drie fases binnen komen.

In offerte 2 wordt alleen gesproken over een 4-polige hoofdschakelaar en verder wordt enkelfase materiaal opgegeven, en wordt een 2p/2n kookgroep geïnstalleerd. Gaat dit wel goed? Meestal is een kookgroep ongewenst met drie fases.

Wat zit er nu? Een foto van je groepenkast zou ons helpen goed advies te geven.
jadjong schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 19:21:
[...]

Jouw hele huis, incl PV, draait op een enkele groep?
TS geeft aan een leek te zijn, beetje flauw om rhetorische vragen te stellen dan.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:19
https://www.sandervunderi...aalstroombeveiliging.html

Deze groepenkast in 3-fase met 3 fase distributie groep voor de schuur.

In de schuur een mini verdeler zodat je ook gelijk stroom daar hebt, niet alleen de omvormer aansluiten.

Vunderink doet dit op verzoek. Leg uit wat er moet gebeuren. Installeren door knappe elektriciën.

PV dan los aanbesteden. Dakloze vol zoals hierboven keurig omschreven .

Richtprijs moet richting of onder €/Wp kunnen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Crasheeee
Aardedraadje schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 19:34:
Offerte 1 vindt het nodig om driefase materiaal/draad te leggen en een 4-polige alamat voor de zonnepanelen. Blijkbaar heb je dus drie fases binnen komen.

In offerte 2 wordt alleen gesproken over een 4-polige hoofdschakelaar en verder wordt enkelfase materiaal opgegeven, en wordt een 2p/2n kookgroep geïnstalleerd. Gaat dit wel goed? Meestal is een kookgroep ongewenst met drie fases.

Wat zit er nu? Een foto van je groepenkast zou ons helpen goed advies te geven.

[...]

TS geeft aan een leek te zijn, beetje flauw om rhetorische vragen te stellen dan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j2rHhCa45AUxsPKEsxa4iC5DZZg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bw7NYarY7SCAxrfCRFSlxnz4.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is een foto van de groepenkast.

• Crasheeee
Bedankt allen voor het geven van tips en informatie. Wordt oprecht gewaardeerd.

Na jullie vragen moet er vanuit mij ook nog toelichting komen. Mijn startpost was onvolledig en onduidelijk merk ik, want offerte 1 gaf aan dat er geen nieuwe meterkast nodig was. Maar dat het toevoegen van een nieuwe aardlekautomaat ook uit kon. (Had ik mijzelf even in vergist bij de startpost.)

Waarom 12 panelen? Dat komt o.a. door de overkapping. Daardoor gaat er een rij van 1/2 pannenrijen verloren. Maar het is ook een inschatting mbt het gebruik.

Maar eigenlijk lees ik tussen jullie adviezen/regels door dat het beter is om toch even een losse opdracht/offerte op te vragen voor de groepenkast, maar ook dat beide offertes gewoon (onnodig) duur zijn.

Ik zie ook verschillende posts met voorbeelden van goedkopere opties met losse producten, maar dat is natuurlijk goed gespot, maar het moet dan nog wel gelegd en aangesloten worden.

Zijn er suggesties van bedrijven waarmee de kans groter is dat het project meer uitkomt €/Wpiek? Want ik heb het idee dat zonder dat men het hier letterlijk schrijft, dat eigenlijk beide opties te duur zijn voor het type dak/setup.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Die groepenkast is heel makkelijk.
Wel een dubbele nemen ivm elektriciteits buizen. Maar dan hou je ook meer ruimte voor de toekomst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-2n53aC8b0tZI5f_hh_U8bQJkE0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PwwOPzD6H2Ff3WpiWaU1FLRv.jpg?f=fotoalbum_large
https://www.groepenkastbe...enkast-configurator/index

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-11-2023 15:23 ]

• Ronald
Je hebt op 1,2,3 en 4 geen aardlekbeveiliging. Dat is niet meer van deze tijd... Dus renovatie is wel op zijn plek.
Smeltveiligheden an-sich zijn niet het probleem. Je hebt er wel een hoop op reserve liggen / kapot achtergelaten :-D

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05:01
Offerte 1 probeert ermee weg te komen een uitbreidingskastje kastje van €10 (+ €110 voor de automaat) te plaatsen en op de bestaande kast door te lussen. Technisch gesproken mag dit omdat er een hoofdschakelaar is (verplicht vanaf 2005). Ik zou het niet adviseren door de hogere belasting van zonnepanelen (in de groepenkast) met daardoor risico op brand.

Offerte 2 heeft een 'standaard' groepenkast samengesteld waarmee ze in de 9 van de 10 gevallen niks hoeven bij te plaatsen. 12 groepen ipv 8 en een kookgroep die niet in jouw huidige kast zit. Jij kookt nog op gas?

Ik zou inderdaad een nieuwe groepenkast laten plaatsen door een onafhankelijke elektricien. De witte groepen hebben geen aardlekschakelaar. Als je daaraan komt ben je dood.

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Je zou er ook voor kunnen kiezen om alleen een extra aardlek te plaatsen, met de smeltzekeringen zelf is niets mis mee. Het vervangen zou dan alleen zijn voor het gemak van de nieuwe automaten.

• Crasheeee
Ricko1 schreef op zondag 12 november 2023 @ 15:20:
Offerte 1 probeert ermee weg te komen een uitbreidingskastje kastje van €10 (+ €110 voor de automaat) te plaatsten en op de bestaande kast door te lussen. Technisch gesproken mag dit omdat er een hoofdschakelaar is (verplicht vanaf 2005). Ik zou het niet adviseren door de hogere belasting van zonnepanelen (in de groepenkast) met daardoor risico op brand.

Offerte 2 heeft een 'standaard' groepenkast samengesteld waarmee ze in de 9 van de 10 gevallen niks hoeven bij te plaatsen. 12 groepen ipv 8 en een kookgroep die niet in jouw huidige kast zit. Jij kookt nog op gas?

Ik zou inderdaad een nieuwe groepenkast laten plaatsen door een onafhankelijke elektricien. De witte groepen hebben geen aardlekschakelaar. Als je daaraan komt ben je dood.
Er wordt inderdaad nog wel gekookt op gas. Het plan is wel om het stel te vervangen naar een elektrische variant.

• Ronald
@Crasheeee Kun je ook een foto posten van de meter? De hoofdschakelaar staat 380V op, dus ik zou denken dat het een 3-fase model is.

Wat er op de meter te vinden is een betere indicatie over wat er daadwerkelijk is.

• Crasheeee
Ronald schreef op zondag 12 november 2023 @ 15:33:
@Crasheeee Kun je ook een foto posten van de meter? De hoofdschakelaar staat 380V op, dus ik zou denken dat het een 3-fase model is.

Wat er op de meter te vinden is een betere indicatie over wat er daadwerkelijk is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W2PKqAmGBEPTVULYVTEXZ0uE7oM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5bMtH0zlNSNQi93oJAn1e2mu.jpg?f=fotoalbum_large

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

@Crasheeee heb je nu al een 3-fase aansluiting in je woning?
  • Zo ja, mooi gemakkelijk (ik geloof het niet gebaseerd op je foto's).
  • Zo nee, ga navragen hoe lang het ongeveer zal duren voordat je netbeheerder dit kan komen wijzigen.
In beide gevallen zal ik ten zeerste adviseren een onafhankelijke elektricien je groepenkast te laten vervangen en die niet door een PV-boer te laten doen. Op het forum komen er zoveel voorbeelden voorbij waar dat gedaan is het één grote puinhoop is.

Een eventueel offerte van een elektricien kun je ook op GoT laten beoordelen. Ik zou ten zeerste adviseren te kiezen voor een bewezen A-merk zoals bijv.: ABB, Eaton, Hager of Schneider Electric. Tevens is een dubbele kast (zoals je nu ook hebt en bijv ook deze: AUijtdehaag in "Verouderde meterkast i.c.m. zonnepanelen offerte" echt een goed advies, je hebt de ruimte voor die kast én eventueel toekomstige uitbreiding is ook een optie bij: inductie, warmtepomp, laadpaal e.d. .

Bij de PV-installateurs zal ik het volgende doen: aangeven dat de groepenkast vervangen wordt en ze verzoeken met 3-fase aardlekautomaat te komen die geschikt is voor de omvormer en PV-installatie van hetzelfde merk als de rest v.d. componenten (dus die ABB, Eaton, Hager of Schneider Electric) eventueel kun je als je weet wat voor aardlekautomaat je moet hebben (het grote verschil zal 300mA of 30mA zijn) kun je dit meenemen bij de elektricien offerte.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Ronald
Ook de meter is 3-fasig, dus heel waarschijnlijk dat je ook echt een 3-fase aansluiting hebt. (@True het zou HEEL gek zijn als het niet 3F is)

De kast configuratie van @AUijtdehaag heeft hier al netjes op geanticipeerd. In die configuratie blijft de oude hoofdschakelaar overigens behouden. Voordeel is dat daarmee de hele installatie stroomloos kan zonder zegelrecht.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ronald schreef op zondag 12 november 2023 @ 15:47:
Ook de meter is 3-fasig, dus heel waarschijnlijk dat je ook echt een 3-fase aansluiting hebt. (@True het zou HEEL gek zijn als het niet 3F is)

De kast configuratie van @AUijtdehaag heeft hier al netjes op geanticipeerd. In die configuratie blijft de oude hoofdschakelaar overigens behouden. Voordeel is dat daarmee de hele installatie stroomloos kan zonder zegelrecht.
Helemaal mee eens, ik begon met tikken van mijn post voordat jij jouw post gemaakt had, beetje spuit 11 ;)

[ Voor 8% gewijzigd door True op 12-11-2023 15:50 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• AUijtdehaag
  • Niet online
Komt nog een 3-fase aardlekautomaat bij voor de inductiekookplaat (dus geen kookgroep!)
Ook al gebruik je daarvoor maar 2 fasen. (*maar sommige kunnen wel gewoon op 3 fasen)

Dit is ook een handige doos ipv een perilex (ondingen)
https://www.conrad.nl/nl/...oos-1-stuk-s-1875373.html

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-11-2023 15:58 ]

• Crasheeee
Daar ben ik weer. Aangezien meerdere mensen de moeite hebben genomen om te reageren.

In de tussentijd een onafhankelijke elektricien gevonden die tijd had om een nieuwe meterkast te plaatsen. Van de week geplaatst, dus dat is ondertussen geregeld. Scheelde overigens we paar honderd euro en binnen paar uurtjes was de meterkast alweer vervangen.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-11 16:49

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hopelijk een merkkast?
Met een beetje extra ruimte?
En gelijk een groep voor de PV aan laten leggen?

• Crasheeee
Septillion schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:16:
Hopelijk een merkkast?
Met een beetje extra ruimte?
En gelijk een groep voor de PV aan laten leggen?
AEG en het bijna exact dezelfde opstelling als een voorbeeld van een Tweaker hier. Er is idd gelijk een extra groep gemaakt voor de PV.
Pagina: 1