Ziggo gigabit modem smarthome 2.4ghz activeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VySio
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:34
Sinds vorige week ben ik overgestapt naar Ziggo met de nieuwe gigabitmodem met 1 wifipod. Dit werkt perfect. Alleen maak ik gebruik van Wifi stekkers op 2.4ghz. Tijdens het koppelproces moet mijn telefoon ook op 2.4ghz zitten, en dit lukt niet omdat alleen de 5ghz band zichtbaar is (2.4ghz is wél actief)

Ik zat zelf te denken om de 5ghz tijdelijk uit te schakelen tijdens het koppelproces, dit kan alleen niet omdat er een wifipod actief is. ook de pod uitschakelen helpt niet. Nu kan ik de pod vast wel uit het netwerk verwijderen (hoewel ik de optie nog niet heb zien staan) , maar ik heb het gevoel dat het efficiënter kan dan dit.

Ik voeg nog regelmatig apparatuur toe, dus dit zal vast wat vaker voorkomen. Iemand die een makkelijke optie heeft?

[ Voor 5% gewijzigd door VySio op 11-11-2023 12:19 ]

Beste antwoord (via VySio op 11-11-2023 12:58)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:26

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik voeg nog regelmatig apparatuur toe, dus dit zal vast wat vaker voorkomen. Iemand die een makkelijke optie heeft?
Ik hoop het niet, dit is namelijk hersendood ontwerp van de stekker software. Het is technisch nergens voor nodig dat je op zelfde band zit, dit is puur bedacht als een nogal niet waterdichte controle dat je op zelfde netwerk zou zitten. Band steering is al jaartje of acht de norm bij degelijke WiFi-apparatuur dus daar zou dergelijke meuk mee overweg moeten kunnen.

Dat gezegd, je kunt een workaround doen, maar mooi is het niet... ik ga er even vanuit dat je een redelijk recente Ziggo gigabit modem hebt (Sagemcom F3896?) en dat alle instellingen verder op default staan. Tip: dit is relevante info, met andere types modem kan het anders moeten, vooral Ubee UBC1318 werkt anders. Geef dus exacte merk- en typenrs en geef aan welke instellingen je er al in gedaan hebt.

Enfin:
- log in op modem.
- zet Smart WiFi uit. Let op dat evt pods die je hebt om dekking elders in huis te realiseren dan stoppen met werken...
- nu kun je de twee banden apart instellen. Stel 5GHz in op ander SSID. Wachtwoord kun je gelijk laten.
- verbind met telefoon op 'oude' SSID die alleen op 2.4GHz actief is.
- doorloop hersendode installatie van je "WiFi-stekkers" ook hier: merk+type is allerminst overbodige luxe :o
- gelukt? log weer in op modem.
- wijzig 5GHz SSID weer terug in zelfde als 2.4GHz
- zet Smart WiFi aan. Na halfuurtje ofzo zou hele netwerk weer als vanouds moeten werken.

Bovenstaande gaat dus alleen goed als je gare stekkers in staat zijn rechtsteeeks op modem te verbinden. Staan ze te ver weg zodat het alleen met pod lukt, dan gaat dit niet werken. In dat geval moet je de stekker tijdelijk dichterbij halen zodat het wel met modem kan verbinden.

Maar bovenal: rapporteer incompatibiliteit issue met band steering aan fabrikant van de stekkers. Lossen ze het niet op? Nooit meer iets van dat broddelmerk kopen :o

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:58
@VySio
Probeer eerst eens in te loggen op je modem en kijk bij de wifi instellingen of alles wel goed staat.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:26

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik hoop het niet, dit is namelijk hersendood ontwerp van de stekker software. Het is technisch nergens voor nodig dat je op zelfde band zit, dit is puur bedacht als een nogal niet waterdichte controle dat je op zelfde netwerk zou zitten. Band steering is al jaartje of acht de norm bij degelijke WiFi-apparatuur dus daar zou dergelijke meuk mee overweg moeten kunnen.

Dat gezegd, je kunt een workaround doen, maar mooi is het niet... ik ga er even vanuit dat je een redelijk recente Ziggo gigabit modem hebt (Sagemcom F3896?) en dat alle instellingen verder op default staan. Tip: dit is relevante info, met andere types modem kan het anders moeten, vooral Ubee UBC1318 werkt anders. Geef dus exacte merk- en typenrs en geef aan welke instellingen je er al in gedaan hebt.

Enfin:
- log in op modem.
- zet Smart WiFi uit. Let op dat evt pods die je hebt om dekking elders in huis te realiseren dan stoppen met werken...
- nu kun je de twee banden apart instellen. Stel 5GHz in op ander SSID. Wachtwoord kun je gelijk laten.
- doorloop hersendode installatie van je "WiFi-stekkers" ook hier: merk+type is allerminst overbodige luxe :o
- zet Smart WiFi aan. Na halfuurtje ofzo zou hele netwerk weer als vanouds moeten werken.

Bovenstaande gaat dus alleen goed als je gare stekkers in staat zijn rechtsteeeks op modem te verbinden. Staan ze te ver weg zodat het alleen met pod lukt, dan gaat dit niet werken. In dat geval moet je de stekker tijdelijk dichterbij halen zodat het wel met modem kan verbinden.

Maar bovenal: rapporteer incompatibiliteit issue met band steering aan fabrikant van de stekkers. Lossen ze het niet op? Nooit meer iets van dat broddelmerk kopen :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VySio
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:34
dion_b schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:37:
[...]

Enfin:
- log in op modem.

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Alles is duidelijk. Het gaat idd om de Sagemcom modem, standaard instellingen, en probeer (goedkope ;) ) Ledvion stekkers aan te sluiten nu helaas meer werk, maar doet (buiten het installatieproces) wat het moet doen.

Als ik vanavond thuis kom ga ik ervoor zitten, komt vast goed. Bedankt voor je antwoord.