Buitenlamp aansluiten wanneer geen geveldoorvoer voor kabel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-12 20:47
Hi Tweakers,

Ik wil onderstaande buitenlamp aan een gemetselde stenen buitengevel ophangen, maar ik heb geen doorvoer van een kabel vanuit de gevel. Het voedingspunt waarop ik de lamp wil aansluiten zit onder de lamp aan de buitenzijde.
Nu heb ik eigenlijk twee vragen:
  1. Wat zouden jullie aanraden om de lamp op te hangen en aan te sluiten?
  2. Voor de afwerking wil ik de kabel naar de lamp in een buis leggen. Aangezien het alleen een lamp betreft, dient deze kabel dan alsnog 3x2.5mm2 te zijn, of kan ik met een dunnere kabel af (afstand ca. 2m)?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GdF9BqBdEQVaT_edWV_y_5mlx7g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1VAC4c6O1gfm3XNwi5ByICKp.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://www.assets.signify.com/is/image/PhilipsLighting/d32b49309edf4ab1a21aa9b90088d203

(De spouwmuur is nageïsoleerd gevuld met Knauf Supafill wol en daar een kabel doorheen proberen te trekken gaat de isolatie verstoren.)

Mijn eigen bedachte opties voor vraag 1 en 2:
  1. Gat boren onderzijde voet lamp en daarin een rubberen snijnippel zetten (gaat alleen met een dunnere kabel dan XMVK 3x2.5mm2 denk ik).
  2. Muurplaat van hout maken met daarin een sleuf (gaat op den duur rotten en veel werk)
  3. De lamp op een kabeldoos monteren (is niet stevig)
  4. De lamp op een stootvoeg plaatsen en de stootvoeg gebruiken voor achter invoer (gaat alleen met een dunnere kabel dan XMVK 3x2.5mm2 denk ik).
  5. Kabel door de spouw (verplaatst de isolatie)
  6. Langs binnen kan ook niet omdat de woonkamer achter die gevel zit en ik niet de hele boel stoffig wil maken, opnieuw stucen en schilderen.
Wat denken jullie?

Alle reacties

• Royytje
  • Registratie: November 2018
  • Nu online

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:47
3 x 1,5 is ruim voldoende ;)

[ Voor 7% gewijzigd door MarcelGo op 11-11-2023 18:10 ]

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

• Niet_Jan_Jaap
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12-12 21:33
Optie 2 is prima, met fatsoenlijk hout en een decoupeerzaag (en evt bovenfreesje) is dat zo gefixt. Behandeld hout gaat zo 15 jaar mee, als je langer wilt doe je iets duurder hout, beuken, teak ofzo.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Je Boerman

Het eigenlijke probleem is dus dat de lamp te laag komt te hangen als je hem aansluit op het (vaste) stroompunt aan je buitengevel vanwege de kabeldoorvoer van de lamp?

Als dat inderdaad zo is dan zou ik, als ik jou was, gewoon 'optie 1' uit je rijtje opteren en dus de kabeldoorvoer van de lamp zelf gaan verplaatsen.

[ Voor 6% gewijzigd door Will_M op 11-11-2023 19:07 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Appelpie3000
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:22
Ik mis wat informatie denk ik.

1. Heb je 1 plek waar de lamp moet komen, of ben je er nog niet uit waar die moet komen?
2. Kabel recht door de muur is geen probleem. En je moet toch ergens door je muur.
3. Kabel omhoog in je spouwmuur gaat je niet lukken.

Dan blijven er drie opties over. Of aan de buitenkant langs de gevel, of aan de binnenkant langs de muur, of een zonnelamp. Of je komt rechtstreeks in de meterkast uit.

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-12 20:47
Appelpie3000 schreef op zondag 12 november 2023 @ 09:50:
Ik mis wat informatie denk ik.

1. Heb je 1 plek waar de lamp moet komen, of ben je er nog niet uit waar die moet komen?
2. Kabel recht door de muur is geen probleem. En je moet toch ergens door je muur.
3. Kabel omhoog in je spouwmuur gaat je niet lukken.

Dan blijven er drie opties over. Of aan de buitenkant langs de gevel, of aan de binnenkant langs de muur, of een zonnelamp. Of je komt rechtstreeks in de meterkast uit.
Door de muur gaat niet. Zie puntje 6 in OP.
Ik ga met de kabel over de muur heb ik besloten.

• Ruud Spierings
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 23-02-2024
spam

[ Voor 93% gewijzigd door We Are Borg op 23-02-2024 17:36 ]

Pagina: 1