2.4Ghz band werkt niet meer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teapot
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 28-04 08:02
Mijn vraag

Ik heb een brother HL-L2350DW in combinatie met de kpn box. Daarvoor heb ik een apaarte band met 2.4 ghz moeten aanmaken. In eerste instantie ging dat goed, maar sinds gisteren kan ik niet meer printen.

Als ik op de bother naar netwerk instellingen ga, vervolgens LAN en LAN wizard doe, daar het 2.4ghz ssid kies en het wachtwoord invul, krijg ik in eerste instantie CONNECTED te zien, maar een paar seconden later staat er Press Ok en daarna de vraag Setup Wifi? Blijkbaar kan ik dan weer opnieuw beginnen, ik krijg geen goede connect meer.

Relevante software en hardware die ik gebruik
win10 pro.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb.
Tig keer geprobeerd, reboot etc.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:09

nelizmastr

Goed wies kapot

Heb je de kpn box ook al opnieuw opgestart?
Daarna de printer indien nodig ook nog opnieuw starten.

Kunnen andere apparaten wel op het aparte 2.4GHz SSID?

[ Voor 22% gewijzigd door nelizmastr op 11-11-2023 08:18 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:52

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

(jarig!)
maar sinds gisteren kan ik niet meer printen
Dan is natuurlijk de vraag: wat is er gisteren veranderd? Dingen stoppen immers niet magisc uit zichzelf met werken, vaak is er gewoon een oorzaak.
Daarnaast zijn schermafdrukken van je modem instellingen welkom.
Kunnen andere 2.4Ghz apparaten wel een verbinding met je modem maken?
Enz.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teapot
kpn box uiteraard opnieuw opgstart.
Maar ik zie nu bij de screenshots iets raars.
Op de extra wifi pagina staat bij de 5ghz _ExtraWIFI achter de ssid. En bij de gewone settings staat de ssid die ik gebruik voor 5ghz onderaan de kolom voor de 2.4 ghz.
De bother is het enige 2.4 ghz apparaat wat ik gebruik.
Andere appraten werken prima op de wifi.
Op de pc is anderhalve maand geleden windows 10 pro opnieuw geinstalleerd, dit werkte destijds, maar gisteren 'ineens' niet meer, geen idee wat er veranderd kan zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XtaALZ0hLlTWiNJn2wjutLmkmig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dOrfshLM7ZqJgq8LfdWbGC07.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GPKaeiGbiUTPwsWtfzCGPv4WGRo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/he27BrHT4R1rpe635RjDcTbI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:52

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

(jarig!)
Je pinter doet alleen 802.11g/n. Je zou je 2.4Ghz band eens kunnen omzetten van 802.11ax naar 802.11n? (in theorie is 802.11ax downwards compatible, maar ik weet uit ervaring dat niet alle apparatuur daar even netjes mee omgaat).

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teapot
het heeft gewerkt heh. En waar zou ik dat moeten omzetten.

En wat vreemd dat bij de settings pagina (onderste plaatje) het ssid van de 5ghz onder de kolom van de 2.4 ghz staat.
Op de extra wifi heb ik die 5 ghz met _ExtraWIfi erachter utgezet, dat is blijkbaar op de een of andere manier erbij gekomen, maar mn laptop en tablet zitten op de gewone ssid zonder _extrawifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Just in case: ik zou ff de QR codes blurren. Hier is nu makkelijk uit te halen dat je wifi wachtwoorden ...0000 en ...4320 zijn, en je SSID's staan er ook in ;)

[ Voor 10% gewijzigd door spone op 11-11-2023 09:09 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-06 11:29
teapot schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 08:34:
Maar ik zie nu bij de screenshots iets raars.
Op de extra wifi pagina staat bij de 5ghz _ExtraWIFI achter de ssid. En bij de gewone settings staat de ssid die ik gebruik voor 5ghz onderaan de kolom voor de 2.4 ghz.
Wat je hier ziet is gewoon normaal. Althans ... bij KPN is dat normaal.

Het enige wat niet normaal is, dat is de naam van het 2,4 Ghz netwerk op het Extra WiFi tabblad. Daar staat "DIRECT-2NHL...". Daar klopt echt helemaal niets van. Dat moet haast wel dat je dat daar zelf neer gezet hebt. Waarschijnlijk is dat de naam van het WiFi netwerk wat de printer uitzend voor setup. Haal dat maar weg. Want nu heb je 2 apparaten in je netwerk die hetzelfde netwerknaam uitzenden. Verzin een andere naam. En koppel daar de printer aan.

[ Voor 3% gewijzigd door Nickname55 op 11-11-2023 09:13 ]

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teapot
die wachtwoorden zullen me een zorg zijn, ik zie mn buren nog niet zo vlug proberen mn netwerk te gebruiken.

Die DIRECT-2NHL ... is wat het modem zelf heeft aangemaakt toen ik destijds de extra 2.4 ghz heb aangemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware is de plek voor hardwarevragen die nergens anders op GoT thuishoren. Deze vraag gaat over netwerken en daar hebben we een mooie plek voor: Netwerken

Move OH -> NT

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-06 17:34
Als ik dit probleem zo lees, dan lijkt die verdacht veel op hetzelfde probleem dat ik had met mijn Ziggo modem. (Extra Wi-Fi heeft in het begin ook bij mij gewerkt, maar ineens waren er verbindingsproblemen met de wifi en mijn Brother printer. Waarschijnlijk ergens een update geweest die het conflict heeft veroorzaakt.)

Aan te passen instellingen:
  1. Extra Wi-Fi => uitschakelen. (Geeft storing bij het 2,4- en 5G netwerk.)
  2. Wireless modem => aanpassen naar "n".
  3. Channel Selection => vast kanaal instellen.
Opmerking:
  1. Mogelijker wijs zou misschien (eerst) ook Bandwidth aangepast moeten worden, als je Channel Selection gaat wijzigen.
  2. Wi-Fi instellen alleen bij Settings!
Natuurlijk de nieuwe instellingen niet vergeten op te slaan!

Als ik de nieuwe instellingen er in heb staan, zet ik eerst mijn modem voor minimaal 2 minuten uit. Daarna start ik het modem weer op.

Ik hoop dat dan alles weer naar behoren werkt bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:00
Dat er zo maar instellingen in je KPN box veranderen lijkt me erg onwaarschijnlijk.

Ik zou eerst maar eens structureel gaan zoeken waar het probleem zit.
Dus eerst kijken of je met een ander device wel met de 2,4Ghz kunt connecten en als dat zo is moet je het in de printer zoeken.

Dan die printer eens in de buurt van de KPN box brengen om te kijken of teveel wifi signaal demping het probleem is.

Werkt het dan nog niet, dan kun je er vanuit gaan dat het aan de printer ligt.
Je kunt nog kijken of je met je telefoon de printer wel kunt bereiken met wireless direct.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teapot
@Ben(V) hierboven jou staat een post van iemand die ook zoiets heeft meegemaakt, niet zo vlug zijn met vertellen dat iets onwaarschijnlijk is.

Mensen bedankt voor het meedenken. Ik heb vanalles geprobeerd, ik heb de printer nu via usb werken, voorlopig werkt dat ook prima. Heb brother gemaild, misschien hoor ik nog wat dan laat ik het weten,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:03
Waarom heb je het wifi direct ssid van de brother ingevuld op de kpn box?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:00
teapot schreef op zondag 12 november 2023 @ 11:26:
@Ben(V) hierboven jou staat een post van iemand die ook zoiets heeft meegemaakt, niet zo vlug zijn met vertellen dat iets onwaarschijnlijk is.

Mensen bedankt voor het meedenken. Ik heb vanalles geprobeerd, ik heb de printer nu via usb werken, voorlopig werkt dat ook prima. Heb brother gemaild, misschien hoor ik nog wat dan laat ik het weten,
Als je goed leest is dat een volkomen ander geval en instellingen veranderen niet zomaar ook niet na firmware updates.

En je zou er beter een doen gewoon structureel probleem te zoeken zoals ik je voorlegde.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teapot
@jeroen3 Ik heb niks op de kpn box ingevuld, die gaf me dat ssid toen ik extra wifi aanzette.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:05
teapot schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 07:54:
Mijn vraag

Ik heb een brother HL-L2350DW in combinatie met de kpn box. Daarvoor heb ik een apaarte band met 2.4 ghz moeten aanmaken. In eerste instantie ging dat goed, maar sinds gisteren kan ik niet meer printen.

Als ik op de bother naar netwerk instellingen ga, vervolgens LAN en LAN wizard doe, daar het 2.4ghz ssid kies en het wachtwoord invul, krijg ik in eerste instantie CONNECTED te zien, maar een paar seconden later staat er Press Ok en daarna de vraag Setup Wifi? Blijkbaar kan ik dan weer opnieuw beginnen, ik krijg geen goede connect meer.

Relevante software en hardware die ik gebruik
win10 pro.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb.
Tig keer geprobeerd, reboot etc.
Misschien leg je het wat ongelukkig uit, maar waarom moest je een aparte 2.4Ghz band aanmaken?
(of je zet wifi 2.4 aan, of je schakelt het uit).

Ik snap denk ik wat je bedoelt. Nu lees ik eea over dat extra wifi en je kan 2.4 en 5 Ghz splitsen.

Druk ook eens een netwerkoverzicht uit op die Brother printer (eventueel alle settings).
Wie weet staat daar iets interessants tussen.

[ Voor 4% gewijzigd door EverLast2002 op 12-11-2023 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:05
Heb je ook al de sterkte van het wifi signaal getest, want channel selection staat bij jou op automatisch.
Kan zijn dat het signaal te zwak is richting printer, of dat het weggedrukt wordt door een ander draadloos apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teapot
@EverLast2002 Het heeft gewerkt dus toen was het blijkbaar sterk zat, en ik heb getest met de printer vlak naast de kpn box. Ik geloof het wel, ik wacht even af of ik van brother nog fatsoenlijke hulp krijg, anders doe ik het wel met usb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jovadca
Verwacht van jouw mailtje aan Brother niet teveel! Het antwoord dat ik toendertijd kreeg was; Hoe ik mijn wifi moest instellen op m'n Brother printer. Daar schoot ik niet veel mee op. Ook tijdelijk de printer via de USB aangesloten en verder gaan zoeken naar de oplossing. Na mijn veranderingen, draait alles eindelijk weer goed en stabiel.

Het beste is om helemaal opnieuw te beginnen met het instellen van jouw modem, door eerst terug te gaan naar de fabrieksinstellingen. (Een harde reset.) Die opslaan en dan jouw instelling alleen ingeven bij "Settings" en de "Extra Wi-Fi" niet inschakelen!!!!!

Hierna alle apparaten die op de wifi aangesloten zijn opnieuw instellen.

Ik ben voor 99% zeker dat jouw printer dan weer perfect werkt via de 2,4G wifi als de "Extra Wi-Fi" is uitgeschakeld.
Blijf niet vasthouden aan het feit dat het vroeger gewerkt heeft, want dat werkt nu niet meer. Probeer dat los te laten.

[ Voor 5% gewijzigd door jovadca op 12-11-2023 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teapot
In de handleiding voor de brother staat expliciet dat het ding niet met 5ghz werkt, alleen met 2.4.
Voordat ik extra wifi had ingeschakeld had ik volgens mij alleen een 5ghz.
Ik heb nu extra wifi uitgezet maar nog steeds staan beide bij Settings, en op UP.
Alleen staat er slechts 1 wachtwoord, die voor de 5ghz. Vreemd.

Ik zal het van de week eens proberen met een modem reset.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jovadca
Helemaal opnieuw beginnen!!!!!
Eerst naar "Fabrieksinstellingen" en dan in jouw modem alles helemaal opnieuw ingeven bij "Settings" bij zowel de 2,4g en de 5g. Eventueel nieuw wachtwoord ingeven, zodat je alle apparaten wel opnieuw moet instellen.
Dan alle apparaten opnieuw instellen.

[ Voor 29% gewijzigd door jovadca op 12-11-2023 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teapot
jovadca schreef op zondag 12 november 2023 @ 00:13:
• Wireless modem => aanpassen naar "n".
Er is alleen Wireless Mode, niet modeM, en daar staat geen 'n' bij hier, wel 802.11n, bedoel je dat? En werkt dat dan via 2.4 ghz? Met een aparte ssid / ww?

[ Voor 9% gewijzigd door teapot op 12-11-2023 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
teapot schreef op zondag 12 november 2023 @ 19:00:
[...]

Er is alleen Wireless Mode, niet modeM, en daar staat geen 'n' bij hier, wel 802.11n, bedoel je dat? En werkt dat dan via 2.4 ghz? Met een aparte ssid / ww?
Sorry, een schreivvout. ;) Ik bedoelde ook "Wireless Mode" en "802.11n". Werkt juist bij 2,4G en 5G.
Pagina: 1