Politieke boodschap/disclaimer Call of Duty MM3

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:02
Opzicht prima video, alleen de politieke boodschap/disclaimer op het eind lijkt mij nogal overbodig, je kan Call of Duty als videogame toch wel los zien van de huidige gebeurtenissen in de wereld ?
Hoe erg het ook is voor beide partijen, niet alleen in Gaza, ook voor Israël.
Bij elke jaarlijks Call of Duty release is wel een oorlog/conflict gaande in de wereld.
Had eerder een vergelijking verwacht met de oorlog in Oekraïne/Rusland, omdat je in Call of duty MW3 op zoek gaat naar een Russische terrorist. :)

@Tweakjur
@6:45 : video: Spectaculair maar voorspelbaar - Call of Duty: Modern Warfare III camp...

Beste antwoord (via nFo op 13-11-2023 12:56)

• Tweakjur
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-09 11:09

Tweakjur

Redacteur
We hoeven er ook echt niet op dezelfde manier over na te denken. Ik zeg alleen: er wordt van alles achter gezocht, terwijl veel daarvan voortkomt uit eigen invulling van de kijker. Wellicht had ik inderdaad beter een ander conflict kunnen noemen, of meerdere specifiek noemen, in plaats van alleen Gaza. Het ging me ook helemaal niet specifiek om Gaza. De boodschap was nooit 'sta even stil bij de slachtoffers in Gaza' maar 'sta even stil bij mensen die leven in oorlog'.

Dat mensen in het algemeen geen moreel advies willen, mja, ik denk dat je daarin wel gelijk hebt. Maar even heel kort door de bocht gezegd: dat maakt me niet uit. Ten eerste: ik heb ook veel mensen gehoord/gezien die het wél een waardevolle boodschap vonden en ten tweede, en belangrijk(er): als ik vind of voel dat ik graag iets wil zeggen, dan laat ik me daarin niet beperken door de gedachte 'misschien vinden de mensen op internet het wel stom'. Dan kan je aan de gang blijven en ben je ook niet meer authentiek als redacteur. De vrijheid om te schrijven en zeggen wat je vindt is een groot goed.

Natuurlijk zijn er wel grenzen. Zoals: we komen later deze week met een stuk over wat de politieke partijen zoal in hun programma's hebben aangaande tech-related onderwerpen. De schrijvers van dat stuk hebben een duidelijke politieke voorkeur, maar die zul je niet in dat artikel tegenkomen. Maar als ik graag wil vragen om een moment van besef hoe fijn het is dat wij oorlog als spelletje kunnen behandelen terwijl het voor anderen in de (hele) wereld dagelijks realiteit is, dan mag ik dat en dan word ik daarin ook gesteund door de (hoofd)redactie.

Verder ga ik het hier even bij laten, ik denk dat mijn standpunt en uitleg helder zijn nu. Dank voor de respectvolle manier van het uiteenzetten van jullie vragen/standpunten trouwens. Ik snap dat het geen makkelijk onderwerp is en vind het fijn dat er we hier - zeker voor internetbegrippen - een nette discussie over kunnen hebben. Kudos.

(was voorheen JJJur, nickchange 4-8-2014)

Alle reacties

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Tweakjur

Tweakjur

Redacteur
Dat kan en mag je los zien, maar dat doe ik niet. Begrijp me goed: ik vermaak me echt prima met oorlogsshooters, maar het is natuurlijk een feit dat ze oorlogsgeweld romantiseren. Ik vind echt niet dat je dan moet denken ‘oh wow, ja nee dan beter niet spelen’, maar vind persoonlijk dat je je wel mag realiseren wat geweld zoals in de game te zien is, in de realiteit aanricht. Voor mij persoonlijk staat het misschien iets dichterbij dan voor een ander. Ik heb vrienden in Oekraïne, ken mensen die hun alles hebben moeten achterlaten en opnieuw hebben moeten beginnen door oorlog. Als ik op dinsdagmiddag bommen drop in CoD en een uurtje later op het journaal bebloede mensen zie door andere bommen, dan voel ik daar wel wat bij. Het gaf mij tijdens het spelen daarna toch wel een bijsmaak.

De opmerking is overigens juist NIET politiek. Het is geen oproep voor of tegen een partij in welke conflictsituatie dan ook, het is slechts een opmerking die aangeeft dat ik stilsta bij hoe echt dit soort geweld voor andere mensen op de wereld is. Dat ik Gaza noem is omdat dat momenteel de media domineert, het was letterlijk het voorbeeld dat ik hierboven noem: smiddags CoD spelen, savonds Gaza op tv. Maar ik zeg er ook bij: zo veel andere plekken in de wereld. Ik geef alleen Gaza als voorbeeld, omdat dat momenteel het meest actuele voorbeeld is.

Ik vond het zelf belangrijk deze kanttekening te plaatsen omdat het mij bezighield in het reviewproces. Het doet verder niets af aan de game en niemand hoeft er een seconde minder Call of Duty om te spelen. We geven op Tweakers onze mening over producten en daarin zit altijd een stuk persoonlijkheid van de redacteur. Of in elk geval, in mijn content wel. We zijn geen robots die simpelweg feitjes op een rijtje zetten over een product. Is ook helemaal niet nodig imo.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RoestVrijStaal
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-09 23:52
Tweakjur schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 10:42:
Dat kan en mag je los zien, maar dat doe ik niet. Begrijp me goed: ik vermaak me echt prima met oorlogsshooters, maar het is natuurlijk een feit dat ze oorlogsgeweld romantiseren. Ik vind echt niet dat je dan moet denken ‘oh wow, ja nee dan beter niet spelen’, maar vind persoonlijk dat je je wel mag realiseren wat geweld zoals in de game te zien is, in de realiteit aanricht. Voor mij persoonlijk staat het misschien iets dichterbij dan voor een ander. Ik heb vrienden in Oekraïne, ken mensen die hun alles hebben moeten achterlaten en opnieuw hebben moeten beginnen door oorlog. Als ik op dinsdagmiddag bommen drop in CoD en een uurtje later op het journaal bebloede mensen zie door andere bommen, dan voel ik daar wel wat bij. Het gaf mij tijdens het spelen daarna toch wel een bijsmaak.

(...)

Ik vond het zelf belangrijk deze kanttekening te plaatsen omdat het mij bezighield in het reviewproces. Het doet verder niets af aan de game en niemand hoeft er een seconde minder Call of Duty om te spelen. We geven op Tweakers onze mening over producten en daarin zit altijd een stuk persoonlijkheid van de redacteur. Of in elk geval, in mijn content wel. We zijn geen robots die simpelweg feitjes op een rijtje zetten over een product. Is ook helemaal niet nodig imo.
Je kon ook gewoon naar je baas gaan en bedanken voor de eer om deze review te doen, omdat je hoofd er momenteel (emotioneel) niet naar staat.

Door dit soort morele / ideologische boodschappen op het einde van de video, wakker je daarmee morele / ideologische discussies aan op dit techplatform. Discussies waar geen einde aan gaat komen, de gemeenschap gaan verdelen, en waar niets mee wordt opgeschoten.

Overigens geven de FrontPage Mods op dat videoartikel ook een slechte beurt: Door reacties die het bestaan van die boodschap op het einde van de video afkeuren (onder andere vanwege hetzelfde wat ik eerder benoem), als "Ongewenst" te markeren.
Hierdoor blijken reacties die dit soort morele/ideologische boodschappen goedkeuren, on-topic te zijn? Dat is armoe troef. Een neutralere insteek van de moderatie was beter geweest.

Edit:
Lol, blijkbaar heb ik toch met deze reactie op iemands te lange tenen gestaan: na het posten van deze reactie hebben mijn laatste 5 FrontPage-reacties "toevallig" een lagere reactiescore gekregen door ± 6 nieuwe moderaties. Ondanks dat er ongemodereerde reacties om mijn reacties heen staan.

[ Voor 19% gewijzigd door RoestVrijStaal op 12-11-2023 00:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tweakjur

Tweakjur

Redacteur
RoestVrijStaal schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 19:41:
[...]

Je kon ook gewoon naar je baas gaan en bedanken voor de eer om deze review te doen, omdat je hoofd er momenteel (emotioneel) niet naar staat.

Door dit soort morele / ideologische boodschappen op het einde van de video, wakker je daarmee morele / ideologische discussies aan op dit techplatform. Discussies waar geen einde aan gaat komen, de gemeenschap gaan verdelen, en waar niets mee wordt opgeschoten.

Overigens geven de FrontPage Mods op dat videoartikel ook een slechte beurt: Door reacties die het bestaan van die boodschap op het einde van de video afkeuren (onder andere vanwege hetzelfde wat ik eerder benoem), als "Ongewenst" te markeren.
Hierdoor blijken reacties die dit soort morele/ideologische boodschappen goedkeuren, on-topic te zijn? Dat is armoe troef. Een neutralere insteek van de moderatie was beter geweest.

Edit:
Lol, blijkbaar heb ik toch met deze reactie op iemands te lange tenen gestaan: na het posten van deze reactie hebben mijn laatste 5 FrontPage-reacties "toevallig" een lagere reactiescore gekregen door ± 6 nieuwe moderaties. Ondanks dat er ongemodereerde reacties om mijn reacties heen staan.
Het ís on-topic, want het is mijn review, en ik vertel iets over hoe ik de game beleef, binnen een kader van de actualiteit. Content op Tweakers wordt gemaakt door mensen en die vertellen wel eens iets over zichzelf of hoe ze naar iets kijken. Ik ben gelukkig helemaal vrij in of ik zo'n opmerking wil plaatsen en in dit geval wilde ik dat graag. Ik zal de eerste zijn om te zeggen dat Tweakers misschien niet iets inhoudelijks moet vinden van een conflict, maar even denken aan mensen die in oorlog leven lijkt me heel weinig mis mee.

Verder is er nooit sprake geweest van dat ik niet in staat zou zijn om CoD te reviewen. Wat ik ook zei en schreef: ik heb me er prima mee vermaakt. Maar ik wilde graag een opmerking plaatsen. Ik begrijp echt niet dat mensen daar zou zwaar aan tillen. Zelfs al denk je 'gek, dit verwacht ik niet van Tweakers'... en dan? Oké, dat is aan jou. Maar dan is er verder toch niks aan de hand? Ik zeg en schrijf letterlijk dat het prima is om je te vermaken met deze game / dat niemand een seconde minder CoD hoeft te spelen, wat mij betreft. En ik eindig met een persoonlijke noot over iets dat mij bezighoudt. Meer is het niet.

Oh, en voor alle zekerheid: ik weet niet of je met 'te lange tenen' op mij doelt, maar ik heb op het forum en op frontpage geen mod-rechten. Nooit gehad ook. Dus mocht je denken dat ik jouw replies aan het modden ben: wasn't me.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-09 18:17
Tweakjur schreef op zondag 12 november 2023 @ 18:10:
[...]

Het ís on-topic, want het is mijn review, en ik vertel iets over hoe ik de game beleef, binnen een kader van de actualiteit. Content op Tweakers wordt gemaakt door mensen en die vertellen wel eens iets over zichzelf of hoe ze naar iets kijken. Ik ben gelukkig helemaal vrij in of ik zo'n opmerking wil plaatsen en in dit geval wilde ik dat graag. Ik zal de eerste zijn om te zeggen dat Tweakers misschien niet iets inhoudelijks moet vinden van een conflict, maar even denken aan mensen die in oorlog leven lijkt me heel weinig mis mee.

Verder is er nooit sprake geweest van dat ik niet in staat zou zijn om CoD te reviewen. Wat ik ook zei en schreef: ik heb me er prima mee vermaakt. Maar ik wilde graag een opmerking plaatsen. Ik begrijp echt niet dat mensen daar zou zwaar aan tillen. Zelfs al denk je 'gek, dit verwacht ik niet van Tweakers'... en dan? Oké, dat is aan jou. Maar dan is er verder toch niks aan de hand? Ik zeg en schrijf letterlijk dat het prima is om je te vermaken met deze game / dat niemand een seconde minder CoD hoeft te spelen, wat mij betreft. En ik eindig met een persoonlijke noot over iets dat mij bezighoudt. Meer is het niet.

Oh, en voor alle zekerheid: ik weet niet of je met 'te lange tenen' op mij doelt, maar ik heb op het forum en op frontpage geen mod-rechten. Nooit gehad ook. Dus mocht je denken dat ik jouw replies aan het modden ben: wasn't me.
Zou het ermee te maken hebben dat je specifiek Gaza noemt? Uitgerekend een conflict dat mega gevoelig ligt… dan wordt het al snel politiek.

Voor mij voelt het dat er nooit een moreel probleem was met COD (kan het me in elk geval niet herinneren), maar nu Israël terugslaat na een gigantische slachting de daden van Israël opeens indirect genoemd worden bij een review van een game.

Ik hoop vooral dat Tweakers niet deze kant opgaat. Ik hecht enorm veel waarde aan Tweakers en zou het jammer vinden als dit platform ook ten prooi gaat vallen aan polarisatie en discussies die niet tech zijn.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stronk
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-09 21:58
kw_nl schreef op zondag 12 november 2023 @ 19:09:
[...]

Zou het ermee te maken hebben dat je specifiek Gaza noemt? Uitgerekend een conflict dat mega gevoelig ligt… dan wordt het al snel politiek.

Voor mij voelt het dat er nooit een moreel probleem was met COD (kan het me in elk geval niet herinneren), maar nu Israël terugslaat na een gigantische slachting de daden van Israël opeens indirect genoemd worden bij een review van een game.

Ik hoop vooral dat Tweakers niet deze kant opgaat. Ik hecht enorm veel waarde aan Tweakers en zou het jammer vinden als dit platform ook ten prooi gaat vallen aan polarisatie en discussies die niet tech zijn.
Juist goed dat Tweakers het systematisch doden van vrouwen en kinderen door Israël erkent. Onze grote vrienden bij de rijksoverheid durven deze collectieve bestraffing gericht op het volk van Gaza niet eens te bespreken. :)

Zou wat zijn als we na WO2 geen erkenning gaven aan de holocaust, wat nu, op kleinere schaal, wordt uitgevoerd tegen het Palestijnse volk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakjur

Tweakjur

Redacteur
kw_nl schreef op zondag 12 november 2023 @ 19:09:
[...]

Ik vind dat echt enorm overtrokken. Het zou alleen politiek zijn als je zegt 'Israel moet stoppen met wat ze doen in Gaza'. Dat zeg ik totaal niet. Ik zeg 'er leven mensen in de realiteit van oorlog, er worden complete gezinnen weggevaagd, door oorlog'. Met inderdaad Gaza als voorbeeld. Dat maakt het niet ineens een politiek statement, echt verre van. Wat er eerder gebeurt is dat mensen die het lezen allerlei aannames en conclusies aan verbinden, die helemaal niet in de video of in mijn reacties staan.

Er is ook helemaal geen sprake van dat Tweakers deze of een andere kant op gaat. Maar: daar waar games de maatschappij raken, maak ik wel eens een opmerking. Ik heb bijvoorbeeld in de review van de Final Fantaxy VII Remake ook een stuk staan dat ik cat-calling, zoals dat voorkomt in een bepaald stuk van die game, vrouwonvriendelijk vind en daarmee niet meer van deze tijd. Vonden ook een heleboel mensen dat ik daar niet over had moeten beginnen. Tja, jammer, maar dat is en blijft mijn keuze. Ik zie iets wat ik niet vind kunnen (zoals in FF7) of voel iets bij een game waar ik graag een opmerking over wil maken (zoals bij CoD). Dat is de vrijheid die een redacteur (gelukkig) wel heeft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Vooropgesteld; ik heb geen sterke mening voor of tegen zo'n soort addendum in reviews. Ik mag graag naar (jouw) reviews hier op Tweakers kijken juist omdat ze wat luchtiger/persoonlijker zijn, en daar kan dus ook zo'n soort boodschap bij horen. :)

Het was wellicht alleen wat minder handig om als concreet voorbeeld een conflict te nemen wat bij ontzettend veel mensen (politiek) gevoelig ligt.

[ Voor 41% gewijzigd door D4NG3R op 13-11-2023 11:41 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sidflamelord
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-07 22:12
Het is niet zo zeer wat 'mag en niet mag' als wel, wat is wijsheid. Jij bent gaan werken als mens bij een techsite om o.a games te reviewen. Jij kent de polarisatie ook. Mensen willen helaas geen moreel advies meer aannemen van elkaar. Dus helaas ook niet van jou. Ligt er een 'morele verantwoordelijkheid' op jou om je wroeging omtrent conflicten te duiden als beinvloeder, en mensen op te roepen om beter voor elkaar te zijn? Ik denk dat je jezelf daar vrij van mag zetten. Je ziet dat je review het tegengestelde opgeleverd heeft. Er is geen 'common ground' waar je namelijk naar kan wijzen om elkaar meer te vinden. Voor de een is een oorlog juist rechtmatig waar voor de ander dit een afgrijzig is. Ik vrees, door die afwezigheid van een gezamelijk existentieel platform, dat het een niet overbrugbaare zaak is, en dat een poging de ander moreel te beinvloeden in persoonlijk langdurig gesprek dient te worden gedaan, niet als disclaimer bij een game review.

Ik kijk altijd met groot plezier naar je reviews! ga zo door!

[ Voor 3% gewijzigd door sidflamelord op 13-11-2023 11:33 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +7 Henk 'm!

• Tweakjur

Tweakjur

Redacteur
We hoeven er ook echt niet op dezelfde manier over na te denken. Ik zeg alleen: er wordt van alles achter gezocht, terwijl veel daarvan voortkomt uit eigen invulling van de kijker. Wellicht had ik inderdaad beter een ander conflict kunnen noemen, of meerdere specifiek noemen, in plaats van alleen Gaza. Het ging me ook helemaal niet specifiek om Gaza. De boodschap was nooit 'sta even stil bij de slachtoffers in Gaza' maar 'sta even stil bij mensen die leven in oorlog'.

Dat mensen in het algemeen geen moreel advies willen, mja, ik denk dat je daarin wel gelijk hebt. Maar even heel kort door de bocht gezegd: dat maakt me niet uit. Ten eerste: ik heb ook veel mensen gehoord/gezien die het wél een waardevolle boodschap vonden en ten tweede, en belangrijk(er): als ik vind of voel dat ik graag iets wil zeggen, dan laat ik me daarin niet beperken door de gedachte 'misschien vinden de mensen op internet het wel stom'. Dan kan je aan de gang blijven en ben je ook niet meer authentiek als redacteur. De vrijheid om te schrijven en zeggen wat je vindt is een groot goed.

Natuurlijk zijn er wel grenzen. Zoals: we komen later deze week met een stuk over wat de politieke partijen zoal in hun programma's hebben aangaande tech-related onderwerpen. De schrijvers van dat stuk hebben een duidelijke politieke voorkeur, maar die zul je niet in dat artikel tegenkomen. Maar als ik graag wil vragen om een moment van besef hoe fijn het is dat wij oorlog als spelletje kunnen behandelen terwijl het voor anderen in de (hele) wereld dagelijks realiteit is, dan mag ik dat en dan word ik daarin ook gesteund door de (hoofd)redactie.

Verder ga ik het hier even bij laten, ik denk dat mijn standpunt en uitleg helder zijn nu. Dank voor de respectvolle manier van het uiteenzetten van jullie vragen/standpunten trouwens. Ik snap dat het geen makkelijk onderwerp is en vind het fijn dat er we hier - zeker voor internetbegrippen - een nette discussie over kunnen hebben. Kudos.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoestVrijStaal
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-09 23:52
[...]

Het is goed dat er bij Reviews ruimte is voor een persoonlijke noot. Al zou een persoonlijke blog van de reviewer mijn voorkeur hebben, omdat de reviewer in het (video)artikel op dat moment "het bedrijf" Tweakers.net representeert.

Ik denk dat medetweakers op dat moment niet zo'n soort boodschap verwachten in een review hier.
Het is kennelijk nieuw dat dit gebeurd. Dus bij de volgende review zullen medetweakers er meer geanticipeerd op zijn.

De timing van het boodschap, namelijk in de laatste minuut van de video dat je aan het woord bent, zorgt ervoor dat die boodschap meer blijft hangen dan de rest. Niet de meest fijne afdronk.

En om eerlijk te zeggen, een zin als "Call of Duty is (...) een perverse verheerlijking van oorlogsgeweld" is een garantie op dat een aantal medetweakers -op z'n minst- hun wenkbrauwen fronsen.
[...]
Ik verwijt je niets. Mijn laatste twee paragrafen waren niet gericht naar jou. Ik had het voor betere context het in een aparte reactie kunnen zetten, maar dan maakt de forum software helaas nog steeds één reactie van.

Oprecht mijn excuses als het allemaal te kritisch over komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-09 15:49

jdh009

FP ProMod
Of je het eens bent met de vergelijking of niet, dit laat mijn inziens alleen maar zien dat redacteuren mogen zeggen wat ze willen bij Tweakers. Wat de journalistieke vrijheid alleen maar ten goede komt en dat is mooi. Zolang we als gebruiker(s) daarna hier wel op mogen reageren is alles prima (reacties over dit onderwerp worden dan namelijk on topic).

In mijn ogen leidt het echter wel af van een inhoudelijke discussie over de game zelf, wat dan weer jammer is. Maar ook weer prima mocht dit een doel zijn. De link die gelegd wordt tussen verheerlijking van oorlog en deze game vind ik zwak (maar ik heb de game niet gespeeld dus kan het niet controleren).

Het binnenvallen van een gebied met een parachute (rond 4:40) deed mij dan weer denken aan de aanslag gepleegd door Hamas waar ik de beelden van heb gezien. Waar ook complete gezinnen 'gestopt zijn te bestaan'.

[ Voor 3% gewijzigd door jdh009 op 13-11-2023 23:09 ]

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Pagina: 1