Elektronica fout opsporing, defecte speaker set

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wabs
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Wie o wie kan mij opweg helpen in de wereld van foutopsporing met electronica.
Ik heb in het verleden wel vaker condensators vervangen of een losse verbinding van een kabel op een printplaat opnieuw gesoldeerd maar dit keer kom ik niet zo snel achter waar het defect zit.

Waar hebben we het over:
Een actieve speakerset. Type: Wavemaster TWO BT uit 2017
De speakerset gebruik ik als PC speakers. ze gaan vanzelf op standby en komen weer tot leven als ze input krijgen. Ook kan je er BT mee verbinden. fijn setje.

Ze staan dus 24/7 op standby (rood lampje) tenzij ik iets van geluid met de pc output (lampje springt dan naar blauw). dan gaan ze altijd aan. al 6 jaar dus zo geweest. Eergister was er opeens helemaal geen standby lampje meer te zien.
Ik heb de technical support van WaveMaster benaderd. Ik had aangegeven dat ik al eerder wat aan elektronica had weten te fixen en dat ik zelf een poging wilde wagen. Ze gaven het volgende aan:
TWO BT has a strong transformer power supply for the power amp section, this
is rarely getting defective.
We guess there could be a defect of the small standby switching power supply
inside of your TWO BT. As ususal, the switching power supply consists of a
number of components that could get damaged by overvoltage (lightning) or even
ageing of the charge capacitor etc. Another possibility is a fault in the
signal detection for the auto-ON/Standby circuitry. In spite of that, we have
almost no issues with these things.

Attached is the cirduit diagram for the switching power supply and signal
detection section. Maybe you could find out where the defect is.

Please take utmost care when checking the circuitry, since this is connected
to mains! Please follow all required guidelines for electrical safety!
In case of injury, we will be not responsible.

Hope you can find the defective component and you can replace it, to get your
TWO BT back to function!

If you have any question, please contact us again.
Opzich sowieso al een heel net en behulpzaam antwoord. Had verwacht "stuur maar op, dan kijken we er naar en dan krijg je de rekening" maar dit is natuurlijk leuker.

Nu heb ik net een half uur goed gekeken naar de printplaten. Ik zie geen lekkende condensators en nergens is een spoor van oververhitting of iets in die richting te zien. De zekering is nog intact en er staat spanning op het stopcontact bij het testen :+

Met het schema dat WM opgestuurd heeft:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cfzopLZ2n77Dr2Nht9gQ17zBxoE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iLDdFqLj67y8mNtId3p9sORk.png?f=fotoalbum_large
kan ik een en ander herleiden op de printplaten (de weerstanden en caps zijn goed te zien natuurlijk) maar hoe ga ik nu verder met testen en zoeken naar het probleem als er optisch geen problemen zijn. Multimeter ligt klaar maar ik weet even niet waar te beginnen.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Hier onder nog wat foto's van de inhoud van de unit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K22rkHHwWf37KgDuDKM9QdAMVWk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/APkFYb8LVD2dOrNsrBQBcF4d.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EL99VCYOfUsaLwuOZPaLH8ru0mI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uep9xDpCdyn3yazSJ2whT6Gg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vQs2rUaGpnuHgeEfdvQofUNHppM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1W7Txk587gByAVSZhbjLaaml.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uuEJfFXccEsc36-Z7PyeeOgVkqg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kxParHB1gltSYvfYBnmF4l1u.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rd-poQqATlpJnY_Uv7JKBKxRI60=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SWqN5Osr7l9WPNxmEaOAO58N.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sud3BT0PhZydSInmg14LXtxFri0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MTHWWAFIzpjPjDu3RweMCcNd.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zA1bZL4f7JIPWGttvGJ5Pt60mK0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6k7OXoQsHW6Yc4w66Vzyph8j.jpg?f=fotoalbum_tile

Beste antwoord (via Wabs op 13-11-2023 12:59)

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:03

SA007

Moderator Tweaking
Ik meet eigenlijk altijd op de condensators, daar heb je de + en - aan de beide kanten ervan, lekker makkelijk.

Je zet de printplaat op zijn kop vast op iets en dan zoek ik aan de onderkant de pinnen van de condensator en meet die.
+ en - maakt idd weinig uit, je hebt een idee wat je moet verwachten, + of - 12V boeit niet, als je maar 12v meet en niet 0V ofzo.
Als ik geen schema heb (eigenlijk altijd) meet ik gewoon alle condensators, en kijk ik of de waardes zinnig zijn.
Bijna alles werkt op 325V primair in de voeding, en 12/5/3.3/1.8v op de uitgang, 0V op een condensator in een voeding is vreemd.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Welke gelijkspanning meet je op +12VP t.o.v. bijbehorende GND
Welke gelijkspanning meet je op U20 pin 6 t.o.v. 1.

Aangezien het klein is (SMD) en compact even kijken waar je het veilig kan meten zonder dat je uit kan schieten met je meetpen. Soms kan je de spanning beter op een groot component meten dan direct op het IC om die reden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Wow, een goede zinnige reactie van een fabrikant, dat is best bijzonder (helaas).

Spanningen meten is inderdaad een eerste stap, wat plekken die ik ook kan voorstellen:
Spanning over C111 (zou ~325V DC moeten zijn, ja is hoog) dat geeft aan dat alle netfiltering etc intact is.
Als je 12V op +12VP (C114) hebt, kan je ook de -5.1V (C106) meten en de +3.8 (C124) en +5V (C12)

Eigenlijk op het bovenste schema van links naar rechts spanningen meten, Als er dan 1 niet is het circuit ertussen meten.

Als een stuk niet werkt, begin met de diodes doormeten, 'meestal' kan je die bij een voeding redelijk in-circuit meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ptiel
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23-09 20:40
Paar tips m.b.t. veiligheid.

* Ook na het uitschakelen van de netstroom kunnen de grote condensators nog een (levens)gevaarlijke spanning vasthouden. (Even zoeken op youtube 'discharge capacitors safely')

* Als je gaat meten aan componenten waar gevaarlijke spanning op staat, gebruik het liefst probes met korte punten. Dan is de kans het kleinst dat je per ongeluk sluiting maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wabs
  • Niet online
Bedankt voor de reacties en uiteraard de veiligheidstips. :) :) :)
Morgen ga ik een poging wagen, zal zeker de resultaten delen hier.

Zoals gezegd, erg ervaren ben ik niet in dit soort dingen doormeten. Al helemaal niet met de spanning er op. :X
Even alles grondig neerleggen zodat niets kan bewegen en dan een vaste hand... even zorgen dat ik er goed bij kan.
Ik heb een mooie Fluke meter, die maakt het volgens mij niet veel uit als ik + en - omdraai, dan krijg ik gewoon een negatieve output.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5yNbIIjXznl370ARrAkh4mBETwk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9vpTNf6DGnEIZE7kx9CccrHn.png?f=user_large
Voor de +12VP meting heb ik die R131 gevonden die er vlak voor in het schema staat (pijl op de foto). Dan zal aan de achterkant de condensator C120 zitten en de GND moet daar dan ook ergens zitten denk ik zo. of kan ik die ook zien aan deze kant van de printplaat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FUuNmFnfCBqT6r9VV-N_6_uy3bw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FBpVJVROVVCqDWO1jTgxWzS2.png?f=user_large
U20 gevonden, dat wordt lastig meten, erg klein en ook hoge spanningsdeel van het circuit volgens mij. Hoe zie ik terug op het chipje wat 1 en wat 6 is? is onscherp op de foto en ben nu niet thuis om fysiek te kijken. staat het op de chip?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G02tZmCdJtQUv3bWWrYJj8NJu1k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aorY0LIH1dytHq5DuGl7LZ48.png?f=fotoalbum_large
C111 lijkt mij deze, ik zal morgen de achterkant eens opzoeken, kijken of ik daar goed bij kan.

Dus voeding in het stopcontact en meten maar? of ga ik nog ergens een beginnersstap over het hoofd zien?

De logica hoe jullie nu bepalen welke punten het meten waard zijn ben ik ook benieuwd naar. _/-\o_ ik kan er ook niet veel wijs uit worden wat welk deel nou precies doet. Verder dan een berg condensatoren, diodes en weerstanden kom ik niet echt 8)7 zou het wel leuk vinden om het beter te begrijpen en natuurlijk helemaal om zo iets ook te kunnen fixen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Ik meet eigenlijk altijd op de condensators, daar heb je de + en - aan de beide kanten ervan, lekker makkelijk.

Je zet de printplaat op zijn kop vast op iets en dan zoek ik aan de onderkant de pinnen van de condensator en meet die.
+ en - maakt idd weinig uit, je hebt een idee wat je moet verwachten, + of - 12V boeit niet, als je maar 12v meet en niet 0V ofzo.
Als ik geen schema heb (eigenlijk altijd) meet ik gewoon alle condensators, en kijk ik of de waardes zinnig zijn.
Bijna alles werkt op 325V primair in de voeding, en 12/5/3.3/1.8v op de uitgang, 0V op een condensator in een voeding is vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wabs
  • Niet online
SA007 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 11:22:

Thanks, klinkt logisch. Ga er vanavond mee aan de slag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wabs
  • Niet online
Eindelijk tijd gevonden om verder te zoeken. Als je dan begint met meten en al meteen bij de zekering geen 230V AC meet dan is er natuurlijk meer aan de hand.
Wat blijkt.... mijn master/slave stekkerblok is er mee gestopt. De slave contacten gaan niet meer aan. Enige wat ik er nog op had zitten waren mijn speakers dus vandaar dat ik dat niet meteen opgemerkt had.
Geen spanning op de kabel verklaart het probleem. Ander stekkerblok, problem solved.

Bedankt allemaal voor het meedenken, uiteindelijk lag het dus helemaal niet aan de unit zelf 8)7 8)7 |:( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Kan je nu het master-slave stekkerblok gaan repareren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wabs
  • Niet online
SA007 schreef op maandag 13 november 2023 @ 19:22:
Kan je nu het master-slave stekkerblok gaan repareren :)
Haha, zeker een optie. Alleen zit die met popnagels dicht. Wordt een flinke klus om die uit te boren en volgens mij was dit ding ooit <20 euro.
Besteed mijn tijd dan liever in iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Zijn het echt popnagels? vaak zijn het bolle schroeven met 2 hapjes eruit die je eruit kan draaien met een platte schoevendraaier met een hapje uit het midden.
En volgens mij zijn master/slave stekkerdozen in de regel > 50 euro, maar wellicht een aanbieding geweest.

Laatst nog 1 gefixed waarvan de master geen stroom meer kreeg, was gewoon een 'niet-vervangbare' zekering in het ding zelf.

• Wabs
  • Niet online
SA007 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:52:
Zijn het echt popnagels? vaak zijn het bolle schroeven met 2 hapjes eruit die je eruit kan draaien met een platte schoevendraaier met een hapje uit het midden.
En volgens mij zijn master/slave stekkerdozen in de regel > 50 euro, maar wellicht een aanbieding geweest.

Laatst nog 1 gefixed waarvan de master geen stroom meer kreeg, was gewoon een 'niet-vervangbare' zekering in het ding zelf.
Je hebt gelijk, het zijn een vreemd soort schroeven. Ik zal het stekkerblok zeker niet weg doen maar we zijn ondertussen ook met een verbouwing bezig dus de prio ligt voor nu even ergens anders ;)
Pagina: 1