Wie o wie kan mij opweg helpen in de wereld van foutopsporing met electronica.
Ik heb in het verleden wel vaker condensators vervangen of een losse verbinding van een kabel op een printplaat opnieuw gesoldeerd maar dit keer kom ik niet zo snel achter waar het defect zit.
Waar hebben we het over:
Een actieve speakerset. Type: Wavemaster TWO BT uit 2017
De speakerset gebruik ik als PC speakers. ze gaan vanzelf op standby en komen weer tot leven als ze input krijgen. Ook kan je er BT mee verbinden. fijn setje.
Ze staan dus 24/7 op standby (rood lampje) tenzij ik iets van geluid met de pc output (lampje springt dan naar blauw). dan gaan ze altijd aan. al 6 jaar dus zo geweest. Eergister was er opeens helemaal geen standby lampje meer te zien.
Ik heb de technical support van WaveMaster benaderd. Ik had aangegeven dat ik al eerder wat aan elektronica had weten te fixen en dat ik zelf een poging wilde wagen. Ze gaven het volgende aan:
Nu heb ik net een half uur goed gekeken naar de printplaten. Ik zie geen lekkende condensators en nergens is een spoor van oververhitting of iets in die richting te zien. De zekering is nog intact en er staat spanning op het stopcontact bij het testen
Met het schema dat WM opgestuurd heeft:
/f/image/iLDdFqLj67y8mNtId3p9sORk.png?f=fotoalbum_large)
kan ik een en ander herleiden op de printplaten (de weerstanden en caps zijn goed te zien natuurlijk) maar hoe ga ik nu verder met testen en zoeken naar het probleem als er optisch geen problemen zijn. Multimeter ligt klaar maar ik weet even niet waar te beginnen.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Hier onder nog wat foto's van de inhoud van de unit.
Ik heb in het verleden wel vaker condensators vervangen of een losse verbinding van een kabel op een printplaat opnieuw gesoldeerd maar dit keer kom ik niet zo snel achter waar het defect zit.
Waar hebben we het over:
Een actieve speakerset. Type: Wavemaster TWO BT uit 2017
De speakerset gebruik ik als PC speakers. ze gaan vanzelf op standby en komen weer tot leven als ze input krijgen. Ook kan je er BT mee verbinden. fijn setje.
Ze staan dus 24/7 op standby (rood lampje) tenzij ik iets van geluid met de pc output (lampje springt dan naar blauw). dan gaan ze altijd aan. al 6 jaar dus zo geweest. Eergister was er opeens helemaal geen standby lampje meer te zien.
Ik heb de technical support van WaveMaster benaderd. Ik had aangegeven dat ik al eerder wat aan elektronica had weten te fixen en dat ik zelf een poging wilde wagen. Ze gaven het volgende aan:
Opzich sowieso al een heel net en behulpzaam antwoord. Had verwacht "stuur maar op, dan kijken we er naar en dan krijg je de rekening" maar dit is natuurlijk leuker.TWO BT has a strong transformer power supply for the power amp section, this
is rarely getting defective.
We guess there could be a defect of the small standby switching power supply
inside of your TWO BT. As ususal, the switching power supply consists of a
number of components that could get damaged by overvoltage (lightning) or even
ageing of the charge capacitor etc. Another possibility is a fault in the
signal detection for the auto-ON/Standby circuitry. In spite of that, we have
almost no issues with these things.
Attached is the cirduit diagram for the switching power supply and signal
detection section. Maybe you could find out where the defect is.
Please take utmost care when checking the circuitry, since this is connected
to mains! Please follow all required guidelines for electrical safety!
In case of injury, we will be not responsible.
Hope you can find the defective component and you can replace it, to get your
TWO BT back to function!
If you have any question, please contact us again.
Nu heb ik net een half uur goed gekeken naar de printplaten. Ik zie geen lekkende condensators en nergens is een spoor van oververhitting of iets in die richting te zien. De zekering is nog intact en er staat spanning op het stopcontact bij het testen
Met het schema dat WM opgestuurd heeft:
/f/image/iLDdFqLj67y8mNtId3p9sORk.png?f=fotoalbum_large)
kan ik een en ander herleiden op de printplaten (de weerstanden en caps zijn goed te zien natuurlijk) maar hoe ga ik nu verder met testen en zoeken naar het probleem als er optisch geen problemen zijn. Multimeter ligt klaar maar ik weet even niet waar te beginnen.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Hier onder nog wat foto's van de inhoud van de unit.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |