Losse artikelen omrekenen naar hele dozen in excel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dendy
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 04-04 18:49
Mijn vraag

Ik heb een lijst in Excel met artikelcodes voor 1 artikel en voor hele dozen in een artikellijst staan.
Nu komen de benodigde aantalen achter beide van zelf te staan echt wil ik het nog verder automatiseren. Ik wil namelijk de losse om rekenen naar hele dozen en dan bij dat artikel optellen. Daar bij moet alles achter de komma, de losse artikelen dan wel blijven staan, de aangebroken doos zeg maar.

Dit alles moet dan pas in werking treden als het meer artikelen zijn dan er in 1 doos zitten.
Dus dacht aan:
code:
1
=als(E2>25;E2/C2)

Maar hoe dan verder, met de aangebroken doos en het + en - bij de aangebroken doos en de hele dozen.

Zat nog te denken aan Converteren, maar dat is volgens mij alleen een optie bij vaste gegevens.

Iemand een idee of dit uberhaupt mogelijk is met excel? Indien mogelijk, hoe dan..?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:36

g0tanks

Moderator CSA
Volgens mij zoek je deze functie: REST, functie - Microsoft Ondersteuning

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:44

m-vw

Dus?

Als je de deling naar beneden afrond heb je de hele dozen en met de rest functie kan je de losse artikelen bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dendy
Thnx, dat werkt maar als er geen artikelen zijn dan moet hij niet rekenen. Maar meerdere opties om #waarde! Te voorkomen falen. >0 achter J49 geeft niet het juiste en mij eerder voorstel met de als functie ook niet Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lve1DlFxz7EdOGJhlCbE0jMzMCs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TEsZlCbANHB8NzR2TyPg7bfR.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UjWfD1_3xCzgDYUFX6odpBBAwag=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pSuWnAnKMEJldTe2D7LXGWVW.jpg?f=fotoalbum_large

Dus als er geen losse artikelen zijn of geen dozen of beide niet dan moet er niet gerekend worden. Dus geen #WAARDE! melding veroorzaken.

[ Voor 6% gewijzigd door Dendy op 10-11-2023 22:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23:02
Zoek eens op als.fout of iferror.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dendy
Dat gaat goed wat betreft de #waarde!, echter doet de formule bij de dozen het nog niet goed als er geen losse artikelen zijn. Hij zet het aantal dozen niet door naar de cel van de formule. Tevens als er wel losse artikelen zijn maar geen volle dozen, maar hij zet de lossen wel om naar dozen en rest, maar vult hij tevens het vak van de formule van de dozen niet in. Dus links of rechts om krijg je dan het aantal dozen niet in de uiteindelijke cel. vAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/98BW8UgvHzsmeiQxbPqkBb2aywI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yrLOlZjZ5mOxHHUkGbJN0drM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23:02
Dendy schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 09:09:
Dat gaat goed wat betreft de #waarde!, echter doet de formule bij de dozen het nog niet goed als er geen losse artikelen zijn. Hij zet het aantal dozen niet door naar de cel van de formule. Tevens als er wel losse artikelen zijn maar geen volle dozen, maar hij zet de lossen wel om naar dozen en rest, maar vult hij tevens het vak van de formule van de dozen niet in. Dus links of rechts om krijg je dan het aantal dozen niet in de uiteindelijke cel. v[Afbeelding]
Ik begrijp dat het nog nirt werkt. Nog een paar tips:

- formuleer helder wat je wilt. Dan helpt je zelf de oplossing te bedenken.

- werk met tussenresultaten. Dus knip de formules op en verdeel de berekening over meerdere cellen.

- gebruik google.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Ik vermoed dat je iets bedoelt zoals in de tabel hieronder.
IN C1 kun je het (maximale) aantal artikelen per doos aangeven.

Formule in B3:
code:
1
=ALS(A3>0;AFRONDEN.NAAR.BENEDEN(A3/$C$1;0)+ALS(C3<>"";1;0);"")

Formule in C3:
code:
1
=ALS(REST(A3;$C$1)>0;REST(A3;$C$1);"")

Beide formules kun je in kolom B en C naar beneden kopiëren tot zover als nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gPmbQRYn-t88ZTHMVwt7ZD51Z9U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HkprZoBCLWGJR2XcZhrrdO3T.jpg?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door dix-neuf op 11-11-2023 15:39 ]

Pagina: 1