Windows10 schijf gecloned bron PC niet zichtbaar in netwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikedejong25
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 08:15
Ik heb onlangs met Samsung Magician in mijn primaire PC mijn SSD met Windows 10 1607 Enterprise 2016 LTSB 64bits gecloned (scheelt ook veel tijd tov een clean install) zodat deze nieuwe Clone SSD in mijn secundaire PC kon worden gemonteerd. Het clonen is goed gegaan en de sec PC werkt goed.

Bij opstarten ziet mijn primaire PC zichzelf in het netwerk.

Bij opstarten hierna van de sec PC ziet de primaire PC zichzelf niet meer in het netwerk, de sec PC is nu wel zichtbaar op mijn primaire PC, Bij opstarten van de sec PC heb ik als eerste de computernaam aangepast want deze was gelijk aan de primaire PC. Ik heb op deze sec PC wat mappen gedeeld en deze mappen kan ik gewoon benaderen vanaf mijn primaire PC. Het kopieren hieruit gaat met goede snelheid maar als ik iets wil kopieren vanaf mijn primaire PC naar de sec PC dan stopt deze na een paar seconde en krijg ik eerst een foutmelding op mijn primaire PC dat het bestand dat ik wil kopieren zich niet meer bevind in de map op de sec PC terwijl deze dus nog aan het kopieren was naar deze locatie, hierna valt de internetverbinding uit en bij het fixen zie ik dan de melding dat de standaardgateway niet beschikbaar is.

De sec PC ziet de primaire PC dus niet maar zichzelf wel in het netwerk.

Beide PC's zitten uiteraard op hetzelfde particuliere netwerk, en uiteraard is netwerkdetectie op beide PC's geactiveerd en staat op automatisch.

Via google heb ik nog wel bij services.msc de volgende services van handmatig op automatisch gezet

Function Discovery Provider Host, Function Discovery Resource Publication, SSDP Discovery en UPnP Device Host

Helaas blijft op de sec PC de primaire PC niet zichtbaar.

Zou dit toch met het clonen te maken kunnen hebben, dit zou niet mogen uitmaken?

edit: via een omweg kan ik wel op de sec PC de mappen benaderen van mijn primaire PC, maar zodra ik iets wil kopieren vanaf de sec PC naar de primaire PC dan wordt de verbinding verbroken.
Ook blijft de primaire PC niet standaard zichtbaar op de sec PC onder netwerk, die verschijnt wel als ik de snelkoppeling open maar ook als ik zelf een netwerklocatie wil toevoegen wordt de primaire PC niet zichtbaar en kan ik dus geen netwerklocatie naar de primaire PC toevoegen.

[ Voor 11% gewijzigd door mikedejong25 op 13-11-2023 09:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:08

WouterG

Dit is geen ondertitel

Kan zijn dat je door het clonen nu twee systemen hebt met dezelfde SID. Dat levert vaak vreemde problemen op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
WouterG schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 18:40:
Kan zijn dat je door het clonen nu twee systemen hebt met dezelfde SID. Dat levert vaak vreemde problemen op.
Dat.

Met iets als sysprep wordt juist het SID overschreven, misschien kan dat ook achteraf?

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-09 17:25
Zijn je primaire en secundaire pc's qua hardware hetzelfde (merk, model, moederbord)?
Ik zou persoonlijk toch liever een clean install doen, gewoon vanwege het feit dat je gekloonde OS (=secundaire pc) volstaat met vervuiling van drivers en (register)settings van je primaire pc.

Ik denk dat de filosofie van Magician is = een 1:1 kloon/kopie maken en daarna de gekloonde SSD gebruiken en de originele SSD wipen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:40
Je kunt geen twee clonen van hetzelfde image gebruiken.
Dat staat Windows niet toe, dat is een licentie kwestie.

Clonen is bedoelt om een disk in dezelfde PC te vervangen, niet om eindeloos kopieën te maken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikedejong25
EverLast2002 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 14:45:
Zijn je primaire en secundaire pc's qua hardware hetzelfde (merk, model, moederbord)?
Ik zou persoonlijk toch liever een clean install doen, gewoon vanwege het feit dat je gekloonde OS (=secundaire pc) volstaat met vervuiling van drivers en (register)settings van je primaire pc.

Ik denk dat de filosofie van Magician is = een 1:1 kloon/kopie maken en daarna de gekloonde SSD gebruiken en de originele SSD wipen.
Nee merk en hardware en moederbord zijn niet hetzelfde.
Het clonen scheelt echt dagen aan dingen opnieuw instellen tov clean install

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikedejong25
Ik kan dus wel lezen van en naar beide PCS maar niet schrijven.(ondanks dat lezen/schrijven wel staat ingesteld) Hier moet toch ergens een oplossing voor zijn ondanks het Clonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Wat jij wil kan met software zoals CloneZilla of iets soortgelijks.
Symantec Ghost is ook een clone suite, wel betaald.

Dit is wellicht jouw probleem:
"Client computers must be uniquely identified to operate on a network. This is
achieved using the Security Identifier (SID) and computer name. When you
restore an image onto a number of client computers, you must assign unique
identifiers as part of the task."

[ Voor 55% gewijzigd door EverLast2002 op 17-11-2023 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Dezelfde SID's moet niet echt een probleem zijn.
Maar je kan het wel veranderen natuurlijk.

Waarschijnlijk is het toch een ander probleem, wat geven de log files aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikedejong25
The_Doman schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 21:09:

Waarschijnlijk is het toch een ander probleem, wat geven de log files aan?
Bron: DNS Client Events

En dan onderstaande maar steeds met een andere naam, nu bijv www.googleapis.com maar ook boozifyprays.space, YouTube: YouTube, instantmessaging-pa.googleapis.com etc

In de naamomzetting voor de naam www.googleapis.com is een time-out opgetreden omdat geen van de geconfigureerde DNS-servers reageert.

Daarna dus dat op mijn primaire PC dat het bestand dat ik wil kopieren zich niet meer bevind in de map op de sec PC terwijl deze dus nog aan het kopieren was naar deze locatie, en bij het fixen zie ik dan de melding dat de standaardgateway niet beschikbaar is.

De diagnostische fase van de bewerking van Network Diagnostics Framework is voltooid. De volgende hersteloptie is aangeboden:

Naam Helper-klasse: AddressAcquisition

Hoofdoorzaak: De standaardgateway is niet beschikbaar
Hoofdoorzaak-GUID: {baa4467d-8f57-4739-879b-2cf78298177b}
Aquantia AQtion 10Gbit Network Adapter : Network link is lost.
Aquantia AQtion 10Gbit Network Adapter : Network link has been established at 1Gbit/s Full Duplex.

Hierna is internet weer beschikbaar op deze PC

Ik lees hier overigens https://www.ct.nl/worksho...nstellen-voor-windows-10/
dat je bij je gebruikersaccount ook verplicht bent een wachtwoord in te stellen omdat het anders sowieso niet werkt. Ik heb hier geen wachtwoorden ingesteld maar op het schrijven na werkt alles 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 08:29

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Heb je na het clonen en opstarten wel een nieuw ip adres gemaakt?
Een nieuwe naam gegeven aan je machine?
Het mac adres veranderd?

[ Voor 34% gewijzigd door Kabouterplop01 op 19-11-2023 09:45 . Reden: toevoegingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikedejong25
Sinds gister het 4GB up en down glasvezel aangesloten tov de 1 GB en nu gaat het kopieren van en naar beide PC's wel goed (1 PC met 10GB en 1 PC met 2,5 GB aangesloten ethernetpoorten op de V14), met gemiddeld 250 MB/s :)

Als ik nog een managed switch zou aanschaffen met minimaal 2x 10 GB ethernetpoorten zou dan de snelheid bij kopieren nog naar de max snelheid van 525 kunnen gaan (max snelheid SSD) of maakt dit niet uit tov situatie nu?

[ Voor 52% gewijzigd door mikedejong25 op 21-11-2023 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
mikedejong25 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 14:32:
Sinds gister het 4GB up en down glasvezel aangesloten tov de 1 GB en nu gaat het kopieren van en naar beide PC's wel goed (1 PC met 10GB en 1 PC met 2,5 GB aangesloten ethernetpoorten op de V14), met gemiddeld 250 MB/s :)
...
Als dit daadwerkelijk heeft bijgedragen aan de oplossing van het probleem ben ik bang dat het kopieren via de wan poort van je internet verbinding loopt. Heb je toevallig nog iets gedaan met de laatste reacties ?
Misschien dat wij nog iets kunnen leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikedejong25
W1ck1e schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 14:42:
[...]
Als dit daadwerkelijk heeft bijgedragen aan de oplossing van het probleem ben ik bang dat het kopieren via de wan poort van je internet verbinding loopt. Heb je toevallig nog iets gedaan met de laatste reacties ?
Zie jij nog nadelen bij dit kopieren via de wan poort? Ik heb de reacties mbt nieuw ip en mac adres nog niet gedaan ivm het nieuwe glas abo, computernaam had ik al wel bij 1e keer opstarten aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
@mikedejong25 Je data gaat dan letterlijk via een omweg, en in dit geval over internet en door je modem. Dat is nergens voor nodig als je weet wat je doet.
Ik ken een "mike de jong" die op de netwerkafdeling van een groot bedrijf werkt. Dat zal jij dan wel niet zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door W1ck1e op 21-11-2023 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikedejong25
W1ck1e schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 15:15:
@mikedejong25 Je data gaat dan letterlijk via een omweg, en in dit geval over internet en door je modem. Dat is nergens voor nodig als je weet wat je doet.
is dit nog makkelijk in te stellen of beter om hier dan iemand voor in te schakelen?
Los van dat dit via internet en modem verloopt is dit niet nadelig of kan het nu ook al sneller door dit niet via een omweg te doen
W1ck1e schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 15:15:
@mikedejong25 Ik ken een "mike de jong" die op de netwerkafdeling van een groot bedrijf werkt. Dat zal jij dan wel niet zijn.
haha nee dat ben ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
W1ck1e schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 14:42:
[...]
Dit hoeft niet persé het geval te zijn, en hoe kan hij van intern naar extern kopieeren wanneer er een firewall draait en geen poorten zijn geforward.
Hij doelt erop dat alles is aangesloten op de Box14 en dat hij niet de bruine WAN poort heeft gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
@mikedejong25 Gebruik de interne namen of ipadressen van de pc's om ze te benaderen.
interne ipadressen zijn vaak in de "192.168.x.y", "172.16. x.y" of "10.x.y.x" reeks.
De naam van de pc kan je in windows zien bij eigenschappen van "deze pc".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
EverLast2002 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 15:28:
[...]

Dit hoeft niet persé het geval te zijn, en hoe kan hij van intern naar extern kopieeren wanneer er een firewall draait en geen poorten zijn geforward.
Hij doelt erop dat alles is aangesloten op de Box14 en dat hij niet de bruine WAN poort heeft gebruikt.
Ik schrijf "als" & "ben ik bang".
Hij geeft te weinig informatie om zeker te zijn van zijn bedoeling.

[ Voor 3% gewijzigd door W1ck1e op 21-11-2023 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikedejong25
EverLast2002 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 15:28:
[...]

ja 3 cat kabels 8.1 waarvan 1 van ont naar V14 naar de bruine 10G WAN poort en 1 in de blauwe 10G LAN1 naar PC1 en 1 in de groene 2.5G LAN2 naar PC2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
mikedejong25 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 15:42:
[...]
ja 3 cat kabels 8.1 waarvan 1 van ont naar V14 naar de bruine 10G WAN poort en 1 in de blauwe 10G LAN1 naar PC1 en 1 in de groene 2.5G LAN2 naar PC2
Dat is goed aangesloten, je kopieer acties lopen gewoon intern en niet via internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
"Als ik nog een managed switch zou aanschaffen met minimaal 2x 10 GB ethernetpoorten zou dan de snelheid bij kopieren nog naar de max snelheid van 525 kunnen gaan (max snelheid SSD) of maakt dit niet uit tov situatie nu?"

- mits er in al je pc's ook een 10GB netwerkaansluiting zit.
Maar volgens mij kan het SMB protocol dit niet aan, je moet dan bijv NFS gebruiken.
(Google dat effe, kan zijn dat ik het mis heb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
EverLast2002 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 15:52:
[...]

Dat is goed aangesloten, je kopieer acties lopen gewoon intern en niet via internet.
Hoe rijm ;) jij dit dan met ;
?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
W1ck1e schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 16:00:
[...]

Hoe rijm ;) jij dit dan met ;

[...]

?
Klopt prima met 2,5Gbps omdat de snelheid van de laagste nic wordt gebruikt.
250MB/s is een nette snelheid, rekening houdend met overhead etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
@EverLast2002 Het probleem in de openingspost betreft niet de snelheid, maar onder andere wegvallen van de verbinding en foutmeldingen in windows.

[ Voor 10% gewijzigd door W1ck1e op 21-11-2023 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Wellicht een inkoppertje, maar heb je al gekeken of Windows Firewall en eventuele antivirus software niks tegenhouden?

En check ook meteen of je netwerktype (Windows) niet op Public staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikedejong25
EverLast2002 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 16:20:
Wellicht een inkoppertje, maar heb je al gekeken of Windows Firewall en eventuele antivirus software niks tegenhouden?

En check ook meteen of je netwerktype (Windows) niet op Public staat.
had ik misschien nog moeten melden maar dat heb ik destijds uitgetest ja ook zonder firewall en antivirus, en netwerk staat sinds begin op private

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Maar in feite is je probleem waarom je dit topic aanmaakte toch opgelost?
Enige vraag die je naderhand nog had was die 10GB snelheid, wat niet echt een pobleem is als zodanig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikedejong25
EverLast2002 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 16:43:
Maar in feite is je probleem waarom je dit topic aanmaakte toch opgelost?
Yep
EverLast2002 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 16:43:
Enige vraag die je naderhand nog had was die 10GB snelheid, wat niet echt een pobleem is als zodanig.
beide PC's hebben een 10 GB nic, vroeg me nu alleen nog af of de methode van kopieren nu goed is (conform standaard delen via Win10 aangezien thuisgroepen niet meer wordt ondersteund) via toegevoegde netwerklocaties
W1ck1e schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 15:28:
@mikedejong25 Gebruik de interne namen of ipadressen van de pc's om ze te benaderen.
interne ipadressen zijn vaak in de "192.168.x.y", "172.16. x.y" of "10.x.y.x" reeks.
De naam van de pc kan je in windows zien bij eigenschappen van "deze pc".
en deze optie die ik dus niet heb ingesteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endemion
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06-2024
Ik had ook vergelijkbare problemen en werd verwezen naar dit topic. Nou heb ik mijn probleem ondertussen opgelost dus dacht ik misschien een goed idee om even de oplossing waar ik bij uitkwam hier ook te melden.
endemion schreef op maandag 29 april 2024 @ 12:54:
Hoe dan ook ben ik erachter wat het "hoofdprobleem" is. Friggin Avast, ook al heb ik die geheel uit gehad, blijkbaar was dat niet voldoende. Avast heeft sneaky sneaky het netwerk als not trusted aangemerkt en zo verbindingen lopen blokkeren.

Aangepast nu kan ik iig op 1 vd pc's beide computers gewoon zien via network discovery. Op de ander (de clone) krijg ik ipv waar normaal de gediscoverde pc's opduiken "Microsoft Publication Service Device Host" te zien. Ik kan wel handmatig toegang krijgen via "\\computernaam" op de clone pc welke ik vervolgens "pin to quick access" heb gedaan hier kan ik tenminste mee werken.

Note: Nog steeds wispelturig op gebied van network discovery, dus nog niet ideaal enkel werkbaar
endemion schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 02:58:
Heb zitten spelen met sysprep, big mistake. Generalize werkte niet toen dacht ik als ik dat uit zet dan zal die vast ook niet werken, dus wel... Toen had ik dus van alles kapot en niet eens een nieuw SID.

Nu ben ik een ander tooltje tegen gekomen wat wel goed werkt zonder van alles te resetten dat juist bewaard moet worden. Na dat te hebben toegepast zien beide systemen elkaar zonder problemen op het netwerk.

SIDCHG - SID changer utility - sidchg64-3.0j.exe
https://www.stratesave.com/html/sidchg.html

Eenvoudig in gebruik. Gewoon uitvoeren en de instructies volgen.
- Zet wel eerst actieve scanners uit zoals die van anti virus anders kun je de trial key 2x in gaan vullen en dat moet met de hand want dat is verwerkt in een afbeelding..
- De instructies verder nergens aankomen en z'n ding laten doen, daarna wordt de PC uitgeschakeld.

Ik vermoed dat hoewel dit technisch gezien geen freeware is dat je het wel tenminste 1x per systeem met de trial key kunt gebruiken en dat moet toch genoeg zijn.

(het enige dat ik opnieuw heb moeten instellen voor zover was dat de default browser weer op edge stond (» Vivaldi en extensions weg in Vivaldi))

[ Voor 22% gewijzigd door endemion op 30-04-2024 13:45 ]

Pagina: 1