Hoe kan ik elke zonnepaneel individueel uitlezen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-06 07:47
hallo,

Ik zie hier wel eens overzichten voorbij komen waarbij per zonnepaneel gegevens uitgelezen kunnen worden. Ik heb zelf een Solis omvormer met 18 zonnepanelen. Soms twijfel ik of alle zonnepanelen wel functioneren.

Is er een mogelijkheid om per zonnepaneel inzicht te krijgen wat een zonnepaneel doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-06 16:28
Niet met een string-omvormer.

Dit kan alleen als je optimizers of micro -omvormers hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 20:14
Dat kan alleen als elke zonnepaneel zijn eigen (micro)omvormer heeft.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-06 07:47
Ik denk dat ik dan mijn antwoord heb. Dat het dus niet kan. Zijn er nog andere aardige trucjes om te bepalen of mijn opbrengst in lijn der verwachting ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 20:14
Extrix schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 17:24:
Ik denk dat ik dan mijn antwoord heb. Dat het dus niet kan. Zijn er nog andere aardige trucjes om te bepalen of mijn opbrengst in lijn der verwachting ligt?
Je weet hoeveel panelen je hebt en wat de Watt-rating is, dus dan kan je ook berekenen wat je per uur of kwartier zou moeten opbrengen. Dan heb je alleen maar een zonovergoten dag uur nodig om te checken of dat in de praktijk klopt. Dus even een maand of 5-6 wachten ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
Extrix schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 17:24:
Je hebt toch wel van de installateur bij de offerte een overzicht van de per maand van de opbrengst gekregen.

je kan dit eens gebruiken: https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/index.html
En anders hier je config in aanmaken. Vergelijkbare omvormer kiezen van SMA.
Dan zie je uiteindelijk ook per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06:54
Ligt er ook aan of een deel van de panelen in de schaduw ligt. Nu zijn oktober en november dit jaar diep triest in opbrengst. Oktober deed hier nog geen 70% van gemiddeld en ook november blijft tot nu toe ver achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Je zou ook eens een snelle simulatie kunnen maken met behulp van pv calc, of pvgis?

Wise enough to play the fool

Pagina: 1