Van AMD naar Intel van invoed op voorgeinstalleerde schijf?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarcool6
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-09-2024
Ik heb een ssd met Windows 10 besturingssysteem.
Als ik deze als opstartschijf wil gebruiken in een andere computer, kan dat?

De schijf is namelijk afkomstig uit een AMD computer en ik wil dat uitproberen
in een pc met Intel processor die ik kan overnemen, maar ik wil weten of dat wel kan.
Anders krijg ik weer een overbodige toren in huis.

De reden is de volgende: op die ssd zitten namelijk gegevens die ik wil overplaatsen
en dat is voor een deel gelukt. Maar ik heb het idee dat er nog meer 'verstopt' zit op
die schijf. Dingen die ik wel kon vinden bij het normaal functioneren van de pc maar
nu de schijf eruit is heb ik naar mijn gevoel niet alles terug gezien bij het redden van
de data.
Hij is nu als een externe schijf aangesloten en ik heb wat kunnen saven. Kon ik hem
nog maar als eerst zien, normaal functionerend met Windows 10. De pc blijft op zwart
als ik hem als opstartschijf gebruik in de nieuwe toren, dus heb ik uit veiligheid dat maar
een keer geprobeerd en de nieuwe pc met rust gelaten.

Ik heb een oude pc gezien om het daarmee uit te proberen, vandaar deze vraag.

[ Voor 54% gewijzigd door sugarcool6 op 10-11-2023 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:16
Als het enigszins mogelijk is zou ik in zo'n geval altijd een nieuwe Windows-installatie aanraden. Dat gaat snel en probleemloos, terwijl het overzetten van een oude installatie vaak problemen geeft.

Het kan soms wel werken, Windows probeert bij een eerste keer opstarten in een vernieuwde PC als het goed is zelf driverproblemen op te lossen. In dit geval lijkt Windows niet eens in dat proces terecht te komen. Op welke manier probeer je nu precies van de oude schijf op te starten? Wat zie je op je scherm? Probeert hij automatisch van de oude ssd op te starten, of selecteer je die handmatig als opstartschijf?

Als het uiteindelijk lukt, moet je trouwens wel alsnog Windows opnieuw activeren, omdat de activatiecode aan je moederbord gekoppeld is.

Heb je de oude PC nog, zodat je hem daar in kan terugstoppen om een backup van je data te maken?

In principe zou je ook alle data moeten kunnen vinden als je hem als externe schijf aansluit (aangenomen dat er niks versleuteld is). Heb je een idee over wat voor data je mist, zodat je er gericht naar kan zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@sugarcool6 Ik doe altijd een nieuwe OS install

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
thomas_n schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 16:59:
Als het uiteindelijk lukt, moet je trouwens wel alsnog Windows opnieuw activeren, omdat de activatiecode aan je moederbord gekoppeld is.
Als het een retail key is dan is het inderdaad een simpele kwestie van opnieuw activeren. Als het een OEM key is dan kun je die niet overzetten naar een nieuw moederbord en moet je een nieuwe key aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik heb dit zelf onlangs per ongeluk gedaan na een SSD-wissel van AMD naar Intel. De bedoeling was om van USB te starten en de SSD te clonen, maar om een of andere reden werkte het booten van USB niet, waarna die dat van SSD ging doen.

Resultaat: er stond even iets van "Windows is preparing..." in beeld, daarna een blauw scherm met dat Windows onherstelbaar was, en ook in de oude pc startte die SSD niet meer op.

Uit m'n hoofd had dat iets met de HAL te maken.

Eind goed, al goed: zo'n verse installatie lijkt toch weer iets sneller op te starten.

[ Voor 4% gewijzigd door CodeCaster op 14-11-2023 22:18 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...