Verflak lijkt niet te hechen op Ikea Billy Kast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesperklip
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 04-09 08:29
Goedemiddag allen,

Ik denk mijn eerste post hier, maar advies is erg gewenst hier. Ik en mijn vriendin hebben twee nieuwe Billy Boekenkasten gekocht bij Ikea met het idee om die te pimpen (oftewel een eigen kleurtje geven en de gaatjes op te vullen) zodat hij er iets minder als een standaard Ikea meubel uitziet. We hebben de volgende stappen doorlopen a.d.h.v. verschillende internet artikelen en tutorials:

- Planken ontvet met Universol Ontvetter
- Opschuren met korrel 150
- Gamma grondverf voor binnen extra dekkend aangebracht, één laag.
- Verflak aangebracht

Hier kwamen we na een aantal uur drogen erachter dat we de lak eraf konden krabben. Oftewel hij hechtte denk ik niet goed? Ook dekte hij niet goed. Toen hebben we besloten om een tweede laag te doen maar niet zonder eerst lichtjes opschuren (korrel 240).

We hebben er inmiddels aardig een hard hoofd in, dus de hamvraag is: schuurmachine kopen en de verflagen er weer afschuren en opnieuw beginnen (welke stap hebben we gemist, wat moest anders?) of gewoon blijven lakken tot het goed dekt en hopen dat het voldoende/acceptabel krasbestending is. Er komen boeken in de kast dus we willen uiteraard niet dat de lak de boeken beschadigt.

Graag hoor ik jullie ideeën! Het is de eerste keer dat we zoiets doen dus ook beginnersfouten mogen benoemd worden.

Alle reacties

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• redryder
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
de billy boekenkasten hebben een laag van melamine , is niet echt fijn spul om op te verven:
Stappen:
>melanine licht opschuren, (240 ofzo) (kan je bij sommige primer overslaan)
>Kunststof/melanine primer
>dan verfen met verf die niet bijt met de primer (water op water bijv)
> eventueel 2e laag, tussendoor licht opschuren met k240

nisi credideritis non intelligetis

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Kunstof primer gebruiken ipv grondverf van de Gamma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesperklip
redryder schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:42:
de billy boekenkasten hebben een laag van melamine , is niet echt fijn spul om op te verven:
Stappen:
>melanine licht opschuren, (240 ofzo) (kan je bij sommige grondverf overslaan)
>Kunststof/melanine primer
>dan verfen met verf die niet bijt met de primer (water op water bijv)
> eventueel 2e laag, tussendoor licht opschuren met k240
Ah jammer, dan gaan we de gehele kast weer kaal schuren met een schuurmachine. Ik heb mij laten adviseren bij de Gamma qua grondverf en lak maar de volgende keer zullen we zelf ook wat onderzoek doen voordat we hieraan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:48
Laat ook de grondverf goed drogen (+ evt. een 2e laag) alvorens je gaat verven. Je schrijft 'een aantal uur' dat is echt veel te weinig voor verf om volledig uit te harden.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesperklip
Als we de planken nu in zijn geheel weer opschuren (alle verflagen eraf), weten we dan wel zeker dat er melamine overblijft waar we kunststof primer op kunnen doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Ik zou oppassen dat je niet door de melamine laag schuurt, is niet zo dik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesperklip
Wolly schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:44:
Kunstof primer gebruiken ipv grondverf van de Gamma.
Zou de Wijzonol Kunststof Primer een goede keus zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesperklip
Megamind schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:51:
Ik zou oppassen dat je niet door de melamine laag schuurt, is niet zo dik!
Dat is mijn angst ook als ik nu met een schuurmachine alle verflagen wil wegschuren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redryder
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Jesperklip schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:52:
[...]

Dat is mijn angst ook als ik nu met een schuurmachine alle verflagen wil wegschuren...
Zolang je niet met een flappenschijf op een haakse slijper of een bandschuurmachine gaat schuren zou het wel goed moeten gaan. Mocht je er erg bang voor zijn, gebruik dan een iets hogere korrel. Je bent wat langer bezig en verbruikt meer papier, maar je schuurt ook minder snel gaten.

nisi credideritis non intelligetis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesperklip
redryder schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:55:
[...]

Zolang je niet met een flappenschijf op een haakse slijper of een bandschuurmachine gaat schuren zou het wel goed moeten gaan. Mocht je er erg bang voor zijn, gebruik dan een iets hogere korrel. Je bent wat langer bezig en verbruikt meer papier, maar je schuurt ook minder snel gaten.
Top, heel erg bedankt voor het advies (iedereen)! We gaan weer aan de slag met dit uit de hand gelopen hobbyproject 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09 21:56
Ik heb een keukenkastdeurtje van IKEA geverfd en dat was dezelfde ellende als jij nu beschrijft. Gebruik een (grond)verf of lak voor plastics of kunststof. Bijvoorbeeld de Wijzenol. Anders hecht het inderdaad niet. Laat het ook enorm goed (1 dag) drogen voordat je er weer iets mee gaat doen, want anders valt het er inderdaad zo vanaf. Dat heb ik de eerste keer meegemaakt.

De eerste keer kwam de verf er namelijk gewoon vanaf. Ook na een paar dagen droging. Het hechtte simpelweg niet op de ondergrond. Ik kon het er gewoon met mijn nagels van af krabben. Dit heb ik destijds gedaan met een (kunststof) glaskrabber. Een metalen gaat ook wel, maar dan heb je kans dat je de melamine laag beschadigd. Het hoeft niet perfect kaal te zijn om weer verder te gaan.

Wat voor mij daarna goed werkte was nat schuren met een fijne korrel, 400-600. Dan was het materiaal net ruw genoeg om aan te hechten. Na het goed drogen heb ik het (voorzichtig!) met een fijne korrel 800-1000 nog een keer geschuurd en nog een laag aangebracht en weer goed laten drogen. De medewerker van de verfspeciaalzaak gaf trouwens het advies om met Brillo sponsje te schuren, maar dat was in mijn geval niet voldoende. Je kunt het wel eventueel gebruiken voor oneffenheden.

Het zit er nu (afkloppen) alweer een jaar op. Volg het advies van @Megamind in ieder geval goed op. Ga het ook niet met een schuurmachine er af halen, want de kans dat je de laag beschadigd of oneffenheden krijgt is zeer groot. Ik heb destijds alles met de hand gedaan en het ziet er nu nog steeds enorm strak uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Misschien is wrappen wel een betere optie, hoef je ook niet te schuren.
Zie bijvoorbeeld deze website, en nee, ik heb geen aandelen in deze zaak.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesperklip
alex3305 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:58:
Ik heb een keukenkastdeurtje van IKEA geverfd en dat was dezelfde ellende als jij nu beschrijft. Gebruik een (grond)verf of lak voor plastics of kunststof. Bijvoorbeeld de Wijzenol. Anders hecht het inderdaad niet. Laat het ook enorm goed (1 dag) drogen voordat je er weer iets mee gaat doen, want anders valt het er inderdaad zo vanaf. Dat heb ik de eerste keer meegemaakt.

De eerste keer kwam de verf er namelijk gewoon vanaf. Ook na een paar dagen droging. Het hechtte simpelweg niet op de ondergrond. Ik kon het er gewoon met mijn nagels van af krabben. Dit heb ik destijds gedaan met een (kunststof) glaskrabber. Een metalen gaat ook wel, maar dan heb je kans dat je de melamine laag beschadigd. Het hoeft niet perfect kaal te zijn om weer verder te gaan.

Wat voor mij daarna goed werkte was nat schuren met een fijne korrel, 400-600. Dan was het materiaal net ruw genoeg om aan te hechten. Na het goed drogen heb ik het (voorzichtig!) met een fijne korrel 800-1000 nog een keer geschuurd en nog een laag aangebracht en weer goed laten drogen. De medewerker van de verfspeciaalzaak gaf trouwens het advies om met Brillo sponsje te schuren, maar dat was in mijn geval niet voldoende. Je kunt het wel eventueel gebruiken voor oneffenheden.

Het zit er nu (afkloppen) alweer een jaar op. Volg het advies van @Megamind in ieder geval goed op. Ga het ook niet met een schuurmachine er af halen, want de kans dat je de laag beschadigd of oneffenheden krijgt is zeer groot. Ik heb destijds alles met de hand gedaan en het ziet er nu nog steeds enorm strak uit.
Fijn dat ik niet de enige ben. We gaan het ook met een kunststof glaskrabber proberen! Hopelijk scheelt dat een hele boel werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:13
Tip voor de volgende keer; probeer eerst alleen een stukje. Bijvoorbeeld de onderkant of bovenkant.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Andere tip: kun je het ding niet gewoon met wrapfolie beplakken? Kost je zo 2x de waarde van de kast aan materiaal zonder garantie.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:19
Ik heb laatst een drietal LACK wandplanken een nieuw kleurtje gegeven van wit naar zwart, maar dan met spuitbussen (gewoon el cheapo Karwei bussen) en dat ging prima.
  • Materiaal licht opschuren (volgens mij heb ik korrel 180 gebruikt).
  • Ontvetten
  • Droogmaken
  • Laag (kunststof) primer erop met een spuitbus
  • Goed laten drogen
  • Wederom licht opschuren
  • Schoon / droogmaken
  • 1e laag verf erop gespoten met spuitbus (in mijn geval zwart)
  • Laten drogen
  • Schoon / droogmaken
  • 2e laag verf erop met dezelfde zwarte spuitbus
Dit is een jaar na dato nog steeds retestrak, en de plankjes worden redelijk intensief gebruikt (in de keuken voor koffiekopjes, in de woonkamer voor allerlei steeds wisselende tierelantijnen :P)

Maar goed... ik begrijp ook wel dat je een Billy kast niet perse met spuitbusjes wil gaan doen :+

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:19
Gebruik Sudwest all-grund als primer. Wordt ook door de vakmensen vaak gebruikt.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:47

Yucon

*broem*

Billy's zijn uiteindelijk gewoon een paar planken.. is het niet beter opnieuw te beginnen en hem zelf van mdf of zoiets in elkaar te timmeren?

Als je dit nog moet gaan schuren twijfel ik ernstig of het nog goed gaat komen omdat je zoals gezegd zo weer door de melamine heen zit en die kunststof primer en eventueel aanvullende dingen ook nog moet gaan kopen. Soms moet je gewoon besluiten dat iets mislukt is.

Deze kunnen dan nog mooi ergens in een garage of kelder.

[ Voor 11% gewijzigd door Yucon op 11-11-2023 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesperklip
Ik kwam gisteravond thuis van werk en toen kon ik de tweede verflaag die ik erop had gedaan niet wegkrabben, dus er is hoop! Waarschijnlijk moeten we één zijde opnieuw doen omdat we daar vergeten waren de grondverf laag te schuren voordat we de lak aanbrachten. We hopen dat het dus meevalt :)
Pagina: 1