C-Mix i.c.m. Elga Ace reageert niet meer na lang douchen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neusvandezalm
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13-07 22:09
SInds een maand hebben wij een Elga Ace 6kW in gebruik. Opzich werkt deze naar behoren, maar hij heeft een vervelend euvel.

Nadat er een wat langere tijd SWW-vraag is geweest, bijvoorbeeld na het douchen van 5+ minuten, blijft het kraantjes-symbool op de Elga Ace knipperen alsof er nog steeds warmwatervraag is. Dit zorgt er vervolgens voor dat warmtevraag vanuit de thermostaat (eTwist) genegeerd wordt door de Elga Ace.

Ik begrijp dat de Elga Ace geen warmte wil afgeven als er op dat moment ook warmwatervraag is, maar dat is dus feitelijk niet het geval. De Elga Ace lijkt dus te denken dat er (nog) wel warmwatervraag is, waardoor de cv-warmtevraag genegeerd wordt.

De thermostaat (eTwist) is via een gateway op een C-Mix aangesloten en vervolgens op de Elga Ace. Daarachter hangt onze Avanta cv-ketel die voor warmwater zorgt en als backup voor de verwarming.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De situatie die ik krijg na het douchen is in ieder geval te verhelpen door op de Elga Ace in de installateurmodus de warmtepomp handmatig (geforceerd) te laten verwarmen op een willekeurige aanvoertemperatuur (bij mij staat ie op de fabrieksinstelling van 40 graden). Direct daarna kan ik deze optie weer uitzetten en blijft de Elga Ace in de normale toestand. Tot de volgende douchebeurt. Ook is het probleem te 'verhelpen' door de C-Mix een minuut van de stroom te halen en vervolgens weer op te starten.

Herkent iemand dit probleem en/of heeft iemand een suggestie wat hier aan te doen?

Beste antwoord (via neusvandezalm op 19-11-2023 12:03)

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22-07 12:52
en als je nou je cv ketel via aan/uit aansluit op je elga ? want je cv ketel verstuurt via opentherm het signaal dat hij voor warm water moet draaien. en via aan/uit contact werkt hij alleen maar voor cv aanvraag.....
schroef wel je cv vermogen even omlaag en je water temperatuur omlaag anders wordt het een hele dure winter. de opentherm singaal loopt dus via de etwist-cmix tot aan je warmtepomp/elga bij deze setup.
de wartmepomp/elga maakt er een aan/uit singaal van.

[ Voor 7% gewijzigd door miciel op 12-11-2023 02:05 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 00:51
Apart probleem - de Elga Ace heeft met warm water helemaal niets van doen, en ik heb van dit issue nog nooit gehoord. Het zou kunnen dat dit aan de C-mix ligt, dat deze gebruikt wordt icm deze warmtepomp is voor mij ook nieuw. Waarom id dit op deze manier aangesloten? De eTwist kan ook gewoon direct op de Elga Ace worden aangesloten namelijk, dus zonder gateway of C-mix. De ketel kan dan vervolgens door de Ace worden aangestuurd. Misschien kan je wat meer informatie geven over de rest van het systeem (welke gasketel, aanwezigheid van zoneregeling etc.). Hoeveel themostaten/pompen/kleppen zijn aanwezig?

[ Voor 45% gewijzigd door JBtL op 10-11-2023 16:40 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neusvandezalm
Ik had ook de veronderstelling dat de Elga Ace niets met de warmwatervoorziening te maken heeft, dus inderdaad vreemd.

Hier in huis hebben we op twee verdiepingen een vloerverwarmingsverdeler met eigen pomp en met beiden een eigen thermostaatregelaar. Omdat we beide verdiepingen onafhankelijk van elkaar willen verwarmen, zit op beide systemen een zoneklep, De regelaars regelen hun eigen verdieping (groep 1 en groep 2 in de c-mix) en de betreffende kleppen en pompen worden ook door de c-mix aangestuurd bij warmtevraag.

De gasketel (Avanta 35c) hangt (via opentherm) aan de Elga Ace.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
Ik denk dat het dan toch aan de instellingen van de c-mix ligt, hier al gekeken? https://tools.remeha.nl/w...vicehandleiding-c-Mix.pdf

Ik heb daar zelf geen ervaring mee, en de mogelijkheden zijn nogal breed. Maar wellicht iemand anders wel - als je de instellingen van dit apparaat opzoekt (en wellicht de titel van je topic aanpast) dan kan je misschien verder geholpen worden. Klinkt ook wel als iets waar Remeha wel interesse in zal hebben. Een bug in hun systeem eigenlijk.

[ Voor 16% gewijzigd door JBtL op 10-11-2023 20:29 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neusvandezalm
Ik heb die handleiding van de c-mix al uitgebreid doorgespit en vermoed dat het ook hier niet in zit, aangezien ook de c-mix niets met warmwater doet.

Desalniettemin de moeite waard van het verder onderzoeken. Dank voor je reacties tot zover @JBtL!

Overigens heb ik geen idee hoe ik de titel van de topic kan aanpassen hier... :|

[ Voor 14% gewijzigd door neusvandezalm op 10-11-2023 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
Op de Elga Ace zit wel een instelling voor warm water - zie pag. 82:

https://tools.remeha.nl/w...Ace-NL-NOT-7745647-05.pdf

Al geprobeerd hier wat aan te passen?

En zijn beide zones die geregeld worden door de c-mix zichtbaar op de Elga?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runner15
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:46
Heeft hij niet gewoon een wachttijd na tapwater? Als het buiten nog warm genoeg is (hoewel dat nu miss niet meer zo is, maar ik probeer ff mee te denken) dat de Ace het alleen redt, wil je wel voorkomen dat jij onnodige starts en stops maakt omdat er iemand onder de douche staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neusvandezalm
JBtL schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 22:01:
Op de Elga Ace zit wel een instelling voor warm water - zie pag. 82:

https://tools.remeha.nl/w...Ace-NL-NOT-7745647-05.pdf

Al geprobeerd hier wat aan te passen?
Voor zover ik de handleiding hierin begrijp, kan ik alleen maar aan- en uitzetten of er cv-warmte geleverd moet worden. Die instelling staat (uiteraard) aan bij mij.
En zijn beide zones die geregeld worden door de c-mix zichtbaar op de Elga?
Nee! Ik zie maar 1 zone op de Elga Ace. Dat vind ik zelf ook vreemd, al is mijn vermoeden dat de c-mix dat by design niet doorgeeft, omdat de c-mix de input van de twee groepen zelf logisch combineert en dan bepaalt wat hij via OpenTherm aan de Elga Ace doorgeeft. Of klopt mijn gedachte niet en is hier iets niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neusvandezalm
Runner15 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 22:07:
Heeft hij niet gewoon een wachttijd na tapwater? Als het buiten nog warm genoeg is (hoewel dat nu miss niet meer zo is, maar ik probeer ff mee te denken) dat de Ace het alleen redt, wil je wel voorkomen dat jij onnodige starts en stops maakt omdat er iemand onder de douche staat.
Ehm, deze begrijp ik even niet. Als het buiten nog warm genoeg is en de cv-ketel dus niet hoeft bij te warmen, zijn er toch geen onnodige starts en stops? Als er verwarmd moet worden kan de Elga Ace dat juist zelf doen, terwijl de ketel warm douchewater kan leveren. Of praten we nu langs elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
Runner15 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 22:07:
Zo werkt het systeem niet, de CV-ketel kan warm water maken terwijl de Elga Ace het huis verwarmt. Daarom is het ook zo raar dat TS wel interferentie ziet gebeuren.

[ Voor 6% gewijzigd door JBtL op 10-11-2023 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
Voor zover ik de handleiding hierin begrijp, kan ik alleen maar aan- en uitzetten of er cv-warmte geleverd moet worden. Die instelling staat (uiteraard) aan bij mij.
Je kan naar parameter AP017 zoeken, daar kan je instellen of de Elga ook warm water moet maken (wat deze natuurlijk eigenlijk niet kan (in ieder geval niet zonder getweak)). Ik zou eens proberen daar de instelling te wisselen, wellicht zit daar iets in de communicatie met de c-mix wat de boel in de war stuurt. Om te kunnen zoeken moet je de code 0012 invoeren.

[ Voor 25% gewijzigd door JBtL op 11-11-2023 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
Nee! Ik zie maar 1 zone op de Elga Ace. Dat vind ik zelf ook vreemd, al is mijn vermoeden dat de c-mix dat by design niet doorgeeft, omdat de c-mix de input van de twee groepen zelf logisch combineert en dan bepaalt wat hij via OpenTherm aan de Elga Ace doorgeeft. Of klopt mijn gedachte niet en is hier iets niet goed?
Ja, kan goed zijn. Ik zou overigens proberen de c-mix niet via OpenTherm aan de Elga aan te sluiten, maar via Aan/Uit als dat kan. OpenTherm is een gasketel-protocol wat voor warmtepompen niet optimaal werkt. Hier beschreven: YouTube: De hybride warmtepomp: hoe wat en wanneer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neusvandezalm
JBtL schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 23:58:
[...]

Je kan naar parameter AP017 zoeken, daar kan je instellen of de Elga ook warm water moet maken (wat deze natuurlijk eigenlijk niet kan (in ieder geval niet zonder getweak)). Ik zou eens proberen daar de instelling te wisselen, wellicht zit daar iets in de communicatie met de c-mix wat de boel in de war stuurt. Om te kunnen zoeken moet je de code 0012 invoeren.
Deze had ik eerder ook al geprobeerd (en zojuist opnieuw), maar is geen werkbare oplossing. Dit zorgt er namelijk voor dat de warmwatervraag op de cv-ketel uitgeschakeld wordt, Deze instelling wordt dus doorgezet naar de Avanta.

Dit lost natuurlijk sec wel mijn probleem op, maar het lastige is dat ik dan voortaan koud moet douchen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neusvandezalm
JBtL schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 00:13:
[...]

Ja, kan goed zijn. Ik zou overigens proberen de c-mix niet via OpenTherm aan de Elga aan te sluiten, maar via Aan/Uit als dat kan. OpenTherm is een gasketel-protocol wat voor warmtepompen niet optimaal werkt. Hier beschreven: YouTube: De hybride warmtepomp: hoe wat en wanneer
Wat zou dat switchen naar aan/uit mij opleveren? Mijn perceptie is tot nu toe geweest dat aan/uit vooral een 'dom' systeem is (WEL of GEEN warmtevraag) en dat via OpenTherm (meer) nuttige informatie wordt uitgewisseld tussen regelaar en ketel/warmtepomp zodat de warmtepomp/ketel meer maatwerk kan leveren.

Dank voor het gelinkte filmpje. Ik kan hier echter geen informatie uit afleiden over OpenTherm vs Aan/Uit. Waar zie jij dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
neusvandezalm schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 10:06:
[...]

Wat zou dat switchen naar aan/uit mij opleveren? Mijn perceptie is tot nu toe geweest dat aan/uit vooral een 'dom' systeem is (WEL of GEEN warmtevraag) en dat via OpenTherm (meer) nuttige informatie wordt uitgewisseld tussen regelaar en ketel/warmtepomp zodat de warmtepomp/ketel meer maatwerk kan leveren.

Dank voor het gelinkte filmpje. Ik kan hier echter geen informatie uit afleiden over OpenTherm vs Aan/Uit. Waar zie jij dat?
Dit wordt uitgelegd rond 11:45.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
neusvandezalm schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 09:38:
[...]

Deze had ik eerder ook al geprobeerd (en zojuist opnieuw), maar is geen werkbare oplossing. Dit zorgt er namelijk voor dat de warmwatervraag op de cv-ketel uitgeschakeld wordt, Deze instelling wordt dus doorgezet naar de Avanta.

Dit lost natuurlijk sec wel mijn probleem op, maar het lastige is dat ik dan voortaan koud moet douchen ;)
misschien is dan de truc om instellingen op de Avanta aan te passen, zodat deze onafhankelijk van een thermostaat oid warm water gaat maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neusvandezalm
JBtL schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 10:31:
[...]

Dit wordt uitgelegd rond 11:45.
(y) Niet verder gekeken dan mijn neus lang is... Linkje verwees precies NA de uitleg in het filmpje, ik had 'm best zelf even kunnen starten vanaf het begin ;)

[ Voor 21% gewijzigd door neusvandezalm op 11-11-2023 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
Ik zie in de handleiding van de Avanta het volgende staan:

p4 eco- of comfort-stand op 3 standen instelbaar:
0 = warmhouden
1 = eco-stand
2 = warmhouden en regelaar-afhankelijk (= fabrieksinstelling)

Als deze op 2 staat 'regelaar afhankelijk' dan zou ik eens proberen wat er gebeurd als je deze op de eco-stand zet. De regelaar is in jouw geval (dus als deze nog op 2 staat) de Elga, als je deze stand uitzet lijkt me dat je dan wel AP017 kan aanpassen zonder dat je een koude douche hebt. Dan heeft in ieder geval de Elga geen invloed meer op het warme water - mijn hoop zou dan zijn dat het de andere kant op ook onderbroken is.

[ Voor 33% gewijzigd door JBtL op 11-11-2023 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neusvandezalm
JBtL schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:17:
Als deze op 2 staat 'regelaar afhankelijk' dan zou ik eens proberen wat er gebeurd als je deze op de eco-stand zet. De regelaar is in jouw geval (dus als deze nog op 2 staat) de Elga, als je deze stand uitzet lijkt me dat je dan wel AP017 kan aanpassen zonder dat je een koude douche hebt. Dan heeft in ieder geval de Elga geen invloed meer op het warme water - mijn hoop zou dan zijn dat het de andere kant op ook onderbroken is.
Helaas, dit werkt ook niet. :'( Ik heb op de Avanta P4 op 1 gezet en op de Elga Ace AP017 Uit, en het resultaat is geen warm water uit de kraan. Ook bij P4 op stand 0 krijg ik hetzelfde resultaat.

De P04 instelling zorgt er blijkbaar niet voor dat de regelaar (Elga Ace dus in mijn geval) geen invloed meer heeft of de ketel wel of niet warmwater mag geven. Hooguit of de regelaar mag bepalen in welke stand de ketel staat (Eco of Comfort). Ik vermoed dat de AP017 op de Elga Ace alleen invloed heeft op de P3 van de Avanta (CV aan of uit / SWW aan of uit)

Ik ga nog proberen of de OpenTherm -> Aan/Uit tussen de c-Mix en de Elga Ace iets fixt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neusvandezalm
De c-Mix ondersteunt geen Aan/Uit, alleen OpenTherm, dus op die manier kan ik het helaas niet fixen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• miciel
en als je nou je cv ketel via aan/uit aansluit op je elga ? want je cv ketel verstuurt via opentherm het signaal dat hij voor warm water moet draaien. en via aan/uit contact werkt hij alleen maar voor cv aanvraag.....
schroef wel je cv vermogen even omlaag en je water temperatuur omlaag anders wordt het een hele dure winter. de opentherm singaal loopt dus via de etwist-cmix tot aan je warmtepomp/elga bij deze setup.

[ Voor 7% gewijzigd door miciel op 12-11-2023 02:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neusvandezalm
miciel schreef op zondag 12 november 2023 @ 01:44:
Dit lijkt vooralsnog inderdaad het probleem op te lossen. Blijft suf dat het systeem dit niet aankan met OpenTherm, maar als het werkt, dan werkt het! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
neusvandezalm schreef op zondag 19 november 2023 @ 12:03:
[...]

Dit lijkt vooralsnog inderdaad het probleem op te lossen. Blijft suf dat het systeem dit niet aankan met OpenTherm, maar als het werkt, dan werkt het! _/-\o_
mischien moet je even aan remeha zelf vragen hoe zij erover denken. al dan niet via een monteur.
want helemaal snappen waarom de elga blijft hangen in warmwater functie snap ik ook niet. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reneklomp1
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12-12-2024
Hallo.

Ik heb het zelfde probleem, maar dan werkt de Elga ace samen met een calenta ace.

Maar volgens mij kan ik de ketel niet op aan/uit zetten

Mvg rene

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neusvandezalm
Reneklomp1 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:13:
Ik heb het zelfde probleem, maar dan werkt de Elga ace samen met een calenta ace.

Maar volgens mij kan ik de ketel niet op aan/uit zetten
Op basis van de installatiehandleiding van de Calenta Ace, detecteert deze automatisch welk type regelaar is aangesloten. Op de Elga Ace (die nu dienst doet als regelaar voor de ketel) kun je de signaaldraad omhangen van X2 naar X5 (zie https://tools.remeha.nl/w...Ace-NL-NOT-7745647-05.pdf). De Elga Ace zou daarna aan/uit-signalen aan de ketel moeten doorsturen.
Pagina: 1