Mijn Documenten verplaatst - wat nu?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buckrider
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 30-06-2024
Omdat mijn C-schijf aardig vol begon te raken, besloot ik de map "Mijn Documenten" te verplaatsen naar de D-schijf.

Dit heb ik als volgt gedaan:
- Ik heb een nieuwe map aangemaakt op D:\ met de naam "2013-2017\Documenten".
- In de Verkenner heb ik de linkerkolom "Documenten" geselecteerd en met de rechtermuisknop geklikt.
- Vervolgens heb ik op "Eigenschappen" geklikt, ben ik naar het tabblad "Locatie" gegaan, heb ik de nieuwe locatie opgegeven en voilà, de gehele map (18 GB) werd verplaatst.

Daarna heb ik de eigenschappen van mijn C-schijf gecontroleerd, maar er leek geen ruimte te zijn vrijgemaakt.

Wat blijkt nu: al mijn documenten staan keurig in D:\2013-2017\Documenten, maar ze staan ook nog steeds in C:\Gebruikers\Ruben\Documenten.

Wanneer ik in de Verkenner naar een willekeurig document op de D-schijf ga en de locatie controleer, staat het document inderdaad op de D-schijf. Hetzelfde geldt voor de documenten op de C-schijf.

Het opmerkelijke is dat de map "Documenten" op de D-schijf (14 GB) een paar gigabyte kleiner is dan de map "Documenten" op de C-schijf (18 GB). Ik heb de map een paar maanden geleden naar mijn D-schijf verplaatst, dus wellicht is het verschil in grootte hierdoor ontstaan.

Nu overweeg ik om de map "C:\Gebruikers\Ruben\Documenten" te verwijderen en te kijken of alles blijft werken, maar dit lijkt me riskant.

Heeft iemand een idee wat hier fout is gegaan en hoe ik dit kan oplossen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex3
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-09 14:22
Is de ruimte op de D-schijf inderdaad kleiner geworden of is daar alleen een link gemaakt? Vergelijk beide mappen eens met rechtsklikken, Eigenschappen. Zijn de aantallen bestanden en bytes gelijk? Bestanden als desktop.ini kunnen in grootte veranderen bij het kopiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:14
Kan het zijn dat C:\Gebruikers\Ruben\Documenten een symlink is geworden naar D:\2013-2017\Documenten ? Ik vermoed nl dat het verplaatsen van de Documenten map via "Locatie" op die manier werkt onder Windows.

Kun je op allerlei manieren checken natuurlijk. Via commandline, of je maakt op de D: schijf in de nieuwe documenten map een nieuw bestand aan en kijkt of dat verschijnt op de oude locatie. Zo ja, dan is het een symlink en zijn de documenten dus daadwerkelijk verplaatst en nemen geen ruimte meer in op je C: schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:42
https://answers.microsoft...0d-41cb-9624-0fc8985ed1f8

en Mijn Documenten verplaats je dus nièt zoals een gewone map (heb je ondervonden...)
Hoe dan wel: https://www.schoonepc.nl/...estanden_verplaatsen.html

[ Voor 39% gewijzigd door passer op 10-11-2023 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buckrider
Bedankt voor de suggesties, hopelijk kan ik hiermee het mysterie oplossen.

[ Voor 25% gewijzigd door Buckrider op 11-11-2023 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buckrider
Ik heb de map gewoon verplaatst met de officiële verplaatsingsmethode, weet net of ik dat goed had beschreven: via de Eigenschappen van de betreffende map, tabblad Locatie. Maar de officiele methode is dus blijkbaar niet altijd betrouwbaar gek genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buckrider
mjax schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 13:03:
Kan het zijn dat C:\Gebruikers\Ruben\Documenten een symlink is geworden naar D:\2013-2017\Documenten ? Ik vermoed nl dat het verplaatsen van de Documenten map via "Locatie" op die manier werkt onder Windows.

Kun je op allerlei manieren checken natuurlijk. Via commandline, of je maakt op de D: schijf in de nieuwe documenten map een nieuw bestand aan en kijkt of dat verschijnt op de oude locatie. Zo ja, dan is het een symlink en zijn de documenten dus daadwerkelijk verplaatst en nemen geen ruimte meer in op je C: schijf.
Ik heb dit even gecheckt:

Wijzigingen die ik maak in de documenten map op de d schijf zie ik niet terug in de documenten map op de c en andersom ook niet. Dus de twee mappen lijken zelfstandig naast elkaar te bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buckrider
Alex3 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:58:
Is de ruimte op de D-schijf inderdaad kleiner geworden of is daar alleen een link gemaakt? Vergelijk beide mappen eens met rechtsklikken, Eigenschappen. Zijn de aantallen bestanden en bytes gelijk? Bestanden als desktop.ini kunnen in grootte veranderen bij het kopiëren.
Bestanden en bytes zijn niet precies gelijk, dit komt wellicht omdat ik de map al een paar maanden geleden heb verplaatst. Wat ik gek vind is dat zich in de D documenten map meer mappen en bestanden bevinden maar dat deze minder ruimte in beslag nemen. Zie screenshot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cdXSJfHm1BsXtMTJ0HhkaTnXJF4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5k1NWhVPeKdLr40clYKVd60j.png?f=user_large
Pagina: 1