tegenvallende framerate AMD RX 6600 XT in F1 2023

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjeeraar84
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:32
Mijn vraag:
Ik speelde F1 23 op mijn AMD RX 570 en draaide in 1920x1080 met medium detail prima. Niet gebenchmarked maar het was gewoon een vloeiende ervaring.
Ik wilde echter met ultra detail spelen dus heb een AMD RX 6600 XT aangeschaft.
Ik vind de prestaties echter zeer tegenvallen, ik kom op gemiddeld 30fps met zakkers naar 16fps. Dus geen vloeiende spelervaring. Ga ik terug naar Medium draait de game prima maar niet beter dan met mijn vorige videokaart.

Als ik de benchmarks van Tweakers mag geloven zou ik op ultra detail met FHD zo'n 116fps moeten verwachten met dips tot 95fps.

Lees ik de benchmarks nou verkeerd of heb ik een andere bottleneck in mijn systeem? Het betreft een ASRock Radeon RX 6600 XT Challenger Pro 8GB OC

Relevante software en hardware die ik gebruik:
- WIndows 10
- AMD Ryzen 5 3600
- 16 GB geheugen
- Gigabyte B450m DS3h mobo
- Nieuwste AMD videokaart en chipset drivers

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Drivers geupgrade

Beste antwoord (via zjeeraar84 op 11-11-2023 21:09)

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-09 23:07
zjeeraar84 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:20:
Mijn vraag:
Ik speelde F1 23 op mijn AMD RX 570 en draaide in 1920x1080 met medium detail prima. Niet gebenchmarked maar het was gewoon een vloeiende ervaring.
Ik vind de prestaties echter zeer tegenvallen, ik kom op gemiddeld 30fps met zakkers naar 16fps. Dus geen vloeiende spelervaring. Ga ik terug naar Medium draait de game prima maar niet beter dan met mijn vorige videokaart.

Als ik de benchmarks van Tweakers mag geloven zou ik op ultra detail met FHD zo'n 116fps moeten verwachten met dips tot 95fps.

Lees ik de benchmarks nou verkeerd of heb ik een andere bottleneck in mijn systeem? Het betreft een ASRock Radeon RX 6600 XT Challenger Pro 8GB OC

- WIndows 10
- AMD Ryzen 5 3600
- 16 GB geheugen

- Drivers geupgrade
Staat Ray Tracing aan met die ultra preset? Zo ja, dan is dat het probleem.

Let er ook op dat die tests op 1080p zijn gedaan met een 13900k CPU. Die is vele malen sneller dan de Ryzen 5 3600, zeker in games. Het kan dus zijn dat je daardoor uiteindelijk een lagere FPS haalt dan in die test (al is 30 veel te laag) omdat de CPU het niet bij kan benen.

[ Voor 9% gewijzigd door FrankoNL op 10-11-2023 12:29 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-09 23:07
zjeeraar84 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:20:
Mijn vraag:

- WIndows 10
- AMD Ryzen 5 3600
- 16 GB geheugen

- Drivers geupgrade

Let er ook op dat die tests op 1080p zijn gedaan met een 13900k CPU. Die is vele malen sneller dan de Ryzen 5 3600, zeker in games. Het kan dus zijn dat je daardoor uiteindelijk een lagere FPS haalt dan in die test (al is 30 veel te laag) omdat de CPU het niet bij kan benen.

[ Voor 9% gewijzigd door FrankoNL op 10-11-2023 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjeeraar84
FrankoNL schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:27:
[...]

Bedankt voor je antwoord.
Ik zat al in die hoek te zoeken maar ik zag geen eenvoudige setting om ray-tracing te disablen.
Zal er vanavond nog een keer naar kijken.
Wel bizar dat dat zoveel performance kost, terwijl die 6600XT als 'ultieme FHD kaart' gepositioneerd is.
Wellicht ligt dat ook aan de kwaliteit van de game die sowieso al een bugfest is :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-09 18:17
Draai anders een generieke test, zoals 3DMark. Dat zijn alle settings vast en kan je makkelijker vergelijken (ook online) met andere mensen met dezelfde kaart.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:55

nelizmastr

Goed wies kapot

zjeeraar84 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 12:38:
[...]

Wel bizar dat dat zoveel performance kost, terwijl die 6600XT als 'ultieme FHD kaart' gepositioneerd is.
Zo werkt dat het raytracing. Dat is vele malen complexer dan hoe belichting traditioneel werd gedaan.

Als raytracing van belang is, dan moet je een Nvidia kaart kopen (ook daar kost het veel performance tegen weinig grafische meerwaarde), voor al het andere vooral kiezen met je portemonnee en dan is AMD de betere keuze in een aantal gevallen.

Dus ja, het is een goede 1080p kaart, zolang je niet ook ultra raytracing en volle bak AA gaat gebruiken.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:39

Thomg

Aww yiss

nelizmastr schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 13:08:
[...]

Zo werkt dat het raytracing. Dat is vele malen complexer dan hoe belichting traditioneel werd gedaan.

Als raytracing van belang is, dan moet je een Nvidia kaart kopen (ook daar kost het veel performance tegen weinig grafische meerwaarde), voor al het andere vooral kiezen met je portemonnee en dan is AMD de betere keuze in een aantal gevallen.

Dus ja, het is een goede 1080p kaart, zolang je niet ook ultra raytracing en volle bak AA gaat gebruiken.
F1 2023 is een uitzondering op die regel, AMD en Nvidia performen vergelijkbaar met Raytracing enabled.
https://www.techspot.com/...amd-radeon-7600/#F1_1080p

30fps is wel laag, volgens HUB zou je makkelijk 60fps moeten scoren.

Een 3600 bottleneck lijkt me onwaarschijnlijk omdat performance schaalt tot minimaal 170 fps, de gebruikte 7800X3D is niet bijna 3x zo snel als een 3600.

Valt me wel op dat performance tussen tweakers en techspot zo groot is...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:04

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

mss draait je ram flink onder zijn (OC) expo speeds, mss dat eens uitlezen

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:50
Zelfs op de 7900xtx op 3440x1440 kakt de fps op ultra in van ruim boven de 200 naar 80-90fps door raytracing. Lekker uitzetten, is niet de moeite waard en gewoon ultra ziet er zeer goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjeeraar84
Heb idd raytracing uit gezet (je kan het niet uit zetten maar wel op medium en alle verdere settings op ‘off’ zetten. 16x AA er bij en ik zit dan rond de 60fps en het is vloeiend. Helemaal prima zo :)
Pagina: 1