spanning tussen aarde en nul gemeten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KJac
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 07-07 14:34
Aan iedereen met wat kennis van elektrische installaties:

Ik heb boven een stopcontact dat als enige op een zekering in de zekeringskast is aangesloten. Nu werkte het toestel dat hierop aangesloten is ineens niet meer dus heb ik het stopcontact uitgemeten.

Ik meet tussen de nul en de fase maar ongeveer 115-120V. Tussen de fase en de aarde meet ik wel 230V, maar ik meet ook een spanning van ongeveer 80V tussen de nul en de aarde. Ik heb gemeten rechtstreeks op het kabeluiteinde.
Weet iemand waar ergens het probleem kan liggen? Misschien kan ik het zelf oplossen voordat ik een elektricien bel.
Ik heb al op google gezocht maar vind niet direct een antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Gokje, niet gehinderd door enige kennis :P
Ergens live en neutraal omgedraaid en in een lasdoos een slechte verbinding voor de aarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KJac
Nee, de kabel loopt rechtstreeks naar de zekering in de kast. En de kabel heeft ooit goed gewerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:33
Is dit het enige stopcontact waar dit gebeurt, of heb je meer van dit soort gevalletjes?

Ik vermoed dat de nul slecht contact maakt. Kan zowel voor als na de zekering zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boeke209
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:05
Wat voor zekering is het? en meet je bij de zekering hetzelfde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:40

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

_JGC_ schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:48:
Is dit het enige stopcontact waar dit gebeurt, of heb je meer van dit soort gevalletjes?

Ik vermoed dat de nul slecht contact maakt. Kan zowel voor als na de zekering zijn.
Dit inderdaad. En een dergelijke slechte verbinding of zwevende nul kan veel schade veroorzaken. Verkeerde spanningen kan je apparatuur slopen, maar een slechte verbinding kan ook heet worden en brand veroorzaken.
Direct aan de slag dus! :o

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KJac
_JGC_ schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:48:

Dit is het enige. Ik ga het direct uitzoeken.

Bedankt voor de antwoorden. Ik ga het bekijken.

[ Voor 7% gewijzigd door KJac op 10-11-2023 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KJac
Ik heb de kabel volledig ontkoppeld aan het opbouwstopcontact en de zekering. Ik had om te testen de fase en nul aan 1 zijde met een wago gekoppeld en dan de weerstand gemeten aan de andere zijde. Deze was oneindig maar ik zag nergens een beschadiging (loopt achter een inbouwkast en gedeeltelijk onder de vloer.
Ik had ook een stekker bevestigd aan een van de uiteinden, deze in een stopcontact gestoken maar dit gaf dezelfde metingen met de multimeter.

Ik had gelukkig nog een reservekabel liggen die ik kon gebruiken.

Bedankt voor de reacties

[ Voor 15% gewijzigd door KJac op 10-11-2023 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MZwier
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 01-07 19:09
Voerde je de metingen uit de openingspost uit terwijl er belasting achter het meetpunt hing?

Je verhaal klinkt een beetje als een zwevende nul namelijk. Van welk aardingsstelsel is je huis voorzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KJac
Nee, er zat geen belasting op. Het systeem is geaard met een aardingslus. Dit is het enige stopcontact dat het probleem heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-07 09:31

Ligone

Moeha!

Als ge de fase en nul samenlegt en aan de andere kant oneindig weerstand meet is het simpel he: kabelbreuk, andere kabel en klaar en zelfs dat heb je al gedaan dus... 😁👍
Pagina: 1