Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creative mind
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-04 12:26
Beste Tweakers,

Met de afnemende hypotheekrenteaftrek en de toenemende vermogensrendementsheffing ben ik aan het onderzoeken of het zinvol is om mijn hypotheek om te zetten naar aflossingsvrij en daarmee naar Box-3 te verplaatsen.

Op basis van deze blog https://financialfocus.ab...box-3-soms-voordeliger-2/ heb ik wat zitten rekenen en ik denk dat ik per saldo goedkoper uitkom.

Mijn renteaftrek komt te vervallen, maar die is met 1,4% rente beperkt en wordt toch al steeds verder afgebouwd.
Door de schuld naar Box 3 over te brengen verlaagd deze mijn vermogen en dus ook de belasting die ik daar over zou moeten betalen.
Ook kan ik het bedrag dat nu elke maand overblijft omdat er niet meer wordt afgelost investeren in bijvoorbeeld een depositio van 4%. (dus in plaats van dat het 1,4% rente bespaard, levert het 4% op).

Ik vroeg me af of mensen ervaring hebben met deze situatie en of er nog haken en ogen zijn die ik over het hoofd zie.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14:22
Is er sprake van NHG op je huidige hypotheek?

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Kun je uberhaupt oversluiten naar deze andere hypotheekvorm met behoud van je huidige rente percentage?
Of ga je dan over naar de huidige marktrente?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winiustyco
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:44
Voor zover ik weet is dit afhankelijk wanneer de hypotheek is afgesloten. Is deze afgesloten voor 2013 dan gaat dit enkel op als je jouw volledige hypotheek aflost voor 1 januari 2024 en weer opnieuw opneemt na 1 januari 2025. Indien een hypotheek fiscaal eenmaal in box 1 of box 3 valt is dat niet zomaar te wijzigen met aanpassing van de hypotheek.
Is deze afgesloten na 1 januari 2013 dan is het eventueel mogelijk om deze in box 3 te krijgen door deze aan te passen.

[ Voor 28% gewijzigd door winiustyco op 10-11-2023 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creative mind
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-04 12:26
Hypotheek zonder NHG, afgesloten in 2020. Oversluiten naar andere vorm met behoudt van rente zou mogelijk moeten zijn volgens mij. Ga ik nog even na bij de hypotheekverstrekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:28
dit gaat pas echt interessant worden zodra je een heel serieus vermogen hebt staan in box 3. 114k is met toeslagenpartner vrij van vermogensbelasting. Alles daarboven wordt pas belast. Voordat je dan aan voordeel komt op je rentelast zal dat een heel aanzienlijk box 3 vermogen zijn.

Tot die tijd zou ik het zeker niet omzetten naar box 3, pas als je aan je eigen berekende omslagpunt zit. Relatief simpel rekensommetje bij welke hoeveelheid spaargeld/beleggingen dat zal zijn. Afhankelijk van je hoogte van de hypotheek. (zie voorbeeld berekeningen in de blog)

Wat wel een overweging kan zijn om naar aflossingsvrij te gaan is zoveel mogelijk hypotheek laten staan tegen deze lage rente met in ogenschouw dat je binnen je rentevaste periode nog een keer een duurder huis gaat kopen dan je nu hebt. Als die aanwezigheid er is dan zou ik eerder geneigd zijn om aflossingsvrije hypotheek af te sluiten nu je zo'n lage rente vast hebt staan.
Pagina: 1