Geen netwerkconnectie tussen router en switch (tester -> OK)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domoti
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 08:33
Ik heb een zeer vreemd probleem met een netwerkverbinding tussen mijn router en switch.

In mijn meterkast heb ik een patch paneel met keystones. Vanuit de patch paneel gaat er een kabel naar mijn TP-Link Router (ER707-M2). Dit is een gekochte cat 6 patch kabel.

Vanaf de patch paneel in de meterkast gaat er een kabel (cat 6) naar mijn kantoor op de 1e verdieping waar ook een keystone aangemaakt is en die wordt ook met een gekochte cat 6 patch kabel aangesloten op mijn TP-Link switch (TL-SG2218) als uplink.

Zodra ik dit doe is er geen goede verbinding. De led van de poort op de switch is uit en de led van de router knippert even, dan een pauze dat die helemaal uit gaat en dan herhaalt het zich weer. (dit is anders dan het normaal knipperende gedrag dat er activiteit is)

Indien ik er een netwerk kabel tester opzet (patch kabel die in de router gaat en de patch kabel die in de switch gaat) werkt alles goed. Ik gebruik die tester al heel veel jaar. Het heeft ledjes aan de master en niet aan de slave.

Heb gisteren 2 extra kabel testers besteld die wel leds aan beide kanten heeft en ook die geven aan dat de kabel goed is.

Maar er is dus 0,0 netwerk connectie.

Zodra ik een gekochte patch 6 kabel tussen de router en de switch plaats van 20 meter werkt alles naar behoren. Mijn zelf getrokken kabel is korter dan die 20 meter. Helaas heb ik die wel bij de verbouwing naast mijn laminaat moeten leggen (had geen optie van pvc buis daar) en daarboven op zit een plint gekit.

Ik snap er niks van: 3 kabel testers geven allemaal aan dat de kabel goed is en toch werkt het niet. Nu ga ik morgen maar de keystone er opnieuw opzetten maar het kan toch niet dat 3 kabel testers aangeven dat de kabel goed is en dat het toch niet werkt?

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:00
Als een standaard gekochte kabel werkt EN je eigen gemaakte kabel niet EN je kabel tester geeft aan dat de kabel oke is, DAN

is mijn vermoeden dat je volgorde van je kleuren (de paren) incorrect is.
Welke kleurvolgorde heb je gebruikt? 586B?

Edit: de paren horen te zijn:
paar 1: pin 1&2
paar 2: pin 3&6
paar 3: pin 4&5
paar 4: pin 7&8

[ Voor 17% gewijzigd door GarBaGe op 10-11-2023 10:50 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domoti
Ja de b standaard heb ik overal hier gebruikt. Maar de kabel tester zou dat toch moeten detecteren als beide stekkers niet hetzelfde zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:00
domoti schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:51:
Ja de b standaard heb ik overal hier gebruikt. Maar de kabel tester zou dat toch moeten detecteren als beide stekkers niet hetzelfde zijn?
Nee, de kabeltester test alleen individuele pinnen en checkt op pin1 matcht op pin1 en 2 op 2 enz.
Maar de paren zijn ook van belang, omdat RJ45 differential signaling gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://www.speedguide.net/images/pics/articles/rj45_586b.gif

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domoti
Okay ik ga hem vanmiddag opnieuw bevestigen. Kijken of er wat fout gegaan is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Dat zie je op de kabel tester als hiij niet netjes van 1 naar 8 loopt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domoti
Ik heb inmiddels aan 1 kant een nieuwe keystone er aan vast gemaakt. Vervolgens met een kabel tester getest en ook deze gaf weer aan dat alles goed is. Alle leds aan beide kanten liepen netjes van 1 naar 8.

Vervolgens alles weer aangesloten en nu werkt het wel!

Ik snap er nog steeds niks van. Ik vraag me namelijk af wat je aan die kabel tester hebt als die gewoon goed aangeven...

Maar goed ik heb weer een werkende netwerk verbinding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
domoti schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:46:

Ik snap er nog steeds niks van. Ik vraag me namelijk af wat je aan die kabel tester hebt als die gewoon goed aangeven...
Al die dingen met een paar ledjes aan beide kanten vertellen je enkel dat het ledje werkt. Dan kan doordat de stekker er goed op zit en volledig contact maakt, maar ook als de stekker er half op zit en amper contact met de draadjes maakt of zelfs wanneer er halverwege een beschadiging in de kabel zit.
Met een beschadigde kabel of connectoren die slecht contact maken krijg je geen werkende netwerkverbinding. Wil je testen of de kabel in staat is om data te versturen dan kan je aan beide kanten een switch van twee tientjes plaatsen, als het vervolgens niet werkt en je wilt weten waarom dan heb je toch echt een apparaat van een paar honderd euro nodig. Of je monteert de stekkers nog 13 keer tot het wel werkt, is voor thuis vaak goedkoper. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:29
GarBaGe schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:54:
[...]

Nee, de kabeltester test alleen individuele pinnen en checkt op pin1 matcht op pin1 en 2 op 2 enz.
Maar de paren zijn ook van belang, omdat RJ45 differential signaling gebruikt.

[Afbeelding]
Dat is niet zo.
Een kabeltester stuurt een gelijkstroom door een aderpaar en niet door en niet door de aders apart.
Die dingen hebben ook maar vier ledjes voor de vier aderparen.

En verder is het zo dat een gelijkstroom iets heel anders is dan een netwerk signaal, dus dit soort testers geeft enkel een grove indicatie.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1