Hoe kan ik controleren of een HDD niet refurbished is?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
x

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2024 12:56 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 23:54
De sticker moet eraf om de HDD open te schroeven, ze plakken een nieuwe sticker terug. Ze noemen dit ook wel manufacturer of factory recertified drives. Als iemand anders dan de fabrikant de hdd heeft 'ge-refurbished', dan zou ik er niet aan beginnen.

[ Voor 47% gewijzigd door Puch-Maxi op 10-11-2023 00:24 ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-09 15:03

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Je zou de SMART data kunnen checken, met iets als Crystal disk Info. Echter de kans is ook prima aanwezig dat dit geflashed is en/of net dat component vervangen is waardoor je er niets meer van ziet.
de verleiding is wel erg groot om een refurbished HDD als nieuw te verkopen
Dat mag jouw mening/gevoel zijn, maar elk zelf respecterende winkel zou dat niet doen. Voor die paar euro, ga je niet je goede naam riskeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:17

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Douweegbertje schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 01:39:
Je zou de SMART data kunnen checken, met iets als Crystal disk Info. Echter de kans is ook prima aanwezig dat dit geflashed is en/of net dat component vervangen is waardoor je er niets meer van ziet.
Wanneer de controller vervangen is zijn de smart waardes "als nieuw". Je kan daar inderdaad niet blind vanuit gaan. Ik vrees dat er in sommige gevallen niets anders opzit dan uitgaan van wat de aanbieder aangeeft tenzij je overduidelijk opengemaakte verpakkingen krijgt, een disk zonder sticker of een disk die toch draaiuren in de smartwaarden laat zien.

Krasjes of andere beschadigingen bij de schroefgaten kunnen ook een teken zijn dat een disk eerder ingebouwd (en dus waarschijnlijk gebruikt) is geweest.

[ Voor 10% gewijzigd door Bor op 10-11-2023 09:06 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:23
Bor schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:06:
[...]

Wanneer de controller vervangen is zijn de smart waardes "als nieuw". Je kan daar inderdaad niet blind vanuit gaan. Ik vrees dat er in sommige gevallen niets anders opzit dan uitgaan van wat de aanbieder aangeeft tenzij je overduidelijk opengemaakte verpakkingen krijgt, een disk zonder sticker of een disk die toch draaiuren in de smartwaarden laat zien.

Krasjes of andere beschadigingen bij de schroefgaten kunnen ook een teken zijn dat een disk eerder ingebouwd (en dus waarschijnlijk gebruikt) is geweest.
Andersom is ook waar: de tijd die het kost om een disk open te maken, componenten te vervangen, disk leeg te trekken, sticker netjes terugplakken... daar ben je wel uurtje mee zoet...
Om dan 10 euro meer te krijgen voor die harde schijf.... Geen goede business case, zeker als je een naam hoog te houden hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 00:09:
Hele simpele vraag, waar ik nergens een antwoord op kan vinden:

Hoe kan ik controleren of een HDD niet refurbished is?

Veel webwinkels verkopen zowel wel- als niet-refurbished HDD’s. Ik ben goed van vertrouwen, maar de verleiding is wel erg groot om een refurbished HDD als nieuw te verkopen.

Dus, hoe kan ik dat controleren als ik een “nieuwe” HDD koop?
Zou niet weten wat het nut ervan is. HDD wordt amper nog verkocht aan consumenten

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

99ruud99 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:22:
[...]

Andersom is ook waar: de tijd die het kost om een disk open te maken, componenten te vervangen, disk leeg te trekken, sticker netjes terugplakken... daar ben je wel uurtje mee zoet...
Om dan 10 euro meer te krijgen voor die harde schijf.... Geen goede business case, zeker als je een naam hoog te houden hebt.
Als je het zelf doet heb je een punt maar een controller boardje in de fabriek vervangen is zo klaar hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor

Bor

Hackus schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:31:
[...]

Zou niet weten wat het nut ervan is. HDD wordt amper nog verkocht aan consumenten
Ik kan je alleen al op basis van de 2e hand handel hier op Tweakers vertellen dat dit niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
x

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2024 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:55
Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 23:18:

Weet om eerlijk te zijn ook niet precies wat refurbishing is. Ik dacht dat ze werden schoongemaakt o.i.d. Aan vervangen van de controller had ik nog niet gedacht.
Bij refurbishen denk ik eerder aan het reviseren van een product zodat het weer in nieuwstaat is.
Waar jij op lijkt te doelen zou ik eerder zien als producten die onder wat vroeger de WKOA genoemd werd geretourneerd zijn bijvoorbeeld en dus nog niet in gebruik genomen, maar enkel uitgeprobeerd.

Er is volgens mij ook nog altijd discussie onder de rechtsgeleerden of zo'n product weer verkocht mag worden zonder aan te geven dat het eerder retour is gekomen. Dit volgens mij omdat 'nieuw' niet gedefinieerd is onze wet, en dus zolang een winkel niet expliciet aangeeft dat iets 'nieuw' is, je er als consument vanuit mag gaan dat de winkel een conform product levert, maar dat dit dus best een product mag zijn dat door een andere klant uitgeprobeerd is. Denk bijvoorbeeld aan een kleding stuk dat gepast is door een ander, of in dit geval een harde schijf die mogelijk door een andere consument uitgeprobeerd is, maar niet in gebruik genomen.

Zo worden er door webwinkels genoeg zaken geleverd die eerder al aan anderen geleverd zijn. Echter wordt vaak pas wanneer bijvoorbeeld het product niet meer verzegeld kan worden, of bijvoorbeeld de verpakking beschadigd er een label '2de kans' of soortgelijk met een korting aan gehangen.

[ Voor 10% gewijzigd door Dennism op 11-11-2023 00:20 ]

Pagina: 1