Ip adressen in netwerk onbereikbaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08-01 20:55
Hallo allen.

Ik heb een vraag over mijn huidige netwerk. Ik zal het hier zo goed mogelijk proberen uit te leggen.

Mijn netwerk ziet er als volgt uit:

Glasvezel komt binnen op nokia modem.

Op dit modem is aangesloten:
-Grote switch netgear gs724t
-Deco1
-Kleine switch1 netgear gs105

Op de grote switch is aangesloten:
-Deco2
-Synology nas met daarop homeassistant
-Kleine switch2 netgear gs105

Op de kleine switch2 is aangesloten:
-Deco3

Op het nokia modem heb ik portforwarding ingesteld naar de port van de home assistant.

Het probleem is dat alleen op mijn home assistant kan komen via de deco1 welke direct op de nokia modem is aangesloten.

Alle switchen zijn gereset naar fabrieksinstellingen.

Wat kan het zijn wat ik hier verkeerd heb ingesteld?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14:37
Waar zit je DCHP-server op? En hoe staan je deco's ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
Op het modem heb ik ingesteld dat de DHCP pas begint bij 192.168.1.64

Mijn nas en mijn hone assistant hebben een vast ip adres.

De deco’s staan ingesteld als accespoint met de deco1 als hoofd deco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
Ik moet er misschien even bij vermelden dat ik normaal via duckdns inlog op mijn homeassistant. En dan de genoemde problemen ervaar.
Als ik van buitenaf via mobiele data inlog via duckdns gaat het altijd goed.

Nu ligt de glasvezel er vandaag uit en kan ik zelf via het lokale netwerk niet op mijn homeassistant komen.

Dus homeassistant.local:8123 werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Waarom log je op je eigen netwerk via duckdns in? Je gaat nu via extern naar een intern adres. Dat werkt niet altijd. Je kan toch gewoon het interne adres gebruiken? En als je extern bent via een VPN-verbinding op je Synology-NAS inloggen en zo je eigen netwerk benaderen?

[ Voor 13% gewijzigd door RonnieKo op 09-11-2023 21:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:43
De nokia modem kan, afaik, geen nat loopback.
(Delta toch? Nokia en nat loopback doet mij iig belletje rinkelen)

Je moet hem dus intern echt op het interne adres benaderen.
Alternatief is je deco1 in router mode zetten maar dan moet je alles wel achter de deco zetten

[ Voor 26% gewijzigd door laurens0619 op 09-11-2023 21:28 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:26
Staan die deco's wel in AP mode?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
Wat is de beste optie hier.

Ik heb inderdaad delta fiber met een nokia modem.

De deco’s staan allemaal in ap modus.

Het moet gewoon simpel en goed werken. Intern en extern.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Ja dat is zonder nat loopback dus gedoe
In dat topic waar ik naar linkte staan wat hints

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
Dus het probleem is eigenlijk het nokia modem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
De routerfunctie in t modem ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
Moet ik daar nog mee blijven klooien, is er een goede oplossing.

Of is het gewoon beter een ander modem/router te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ik zou homeassistant niet via port mapping beschikbaar maken maar via vpn

Maar kijk anders naar die post die ik linkte, custom dns is ook optie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
NAT loopback is dat je vanuit het netwerk achter de NAT naar het externe IP van de NAT gaat.

Je PC is bijvoorbeeld: 192.168.1.64, router/modem is 192.168.1.1, HA is 192.168.1.2 en jouw externe IP is bijvoorbeeld 62.238.1.2. Port 8123 is op de router/modem geforward naar HA

Als jij vanuit jouw PC naar 62.238.1.2:8123 gaat, dan zal jouw PC dat naar de default gateway sturen, want zelf kent jouw PC dat IP niet. Het verkeer gaat dus naar jouw router. En vanuit het internet is 62.238.1.2 jouw router en jouw router heeft niet draaien op port 8123, dus dan is ie klaar toch? Nou niet met NAT Loopback, want dan zal de router in dat geval het verkeer doorsturen naar HA, zoals ingesteld is.

Als NAT loopback dus niet werkt kun je vanuit jouw netwerk niet gebruik maken van de port forwards op de router.

Ideaal in dit soort situaties is split DNS. Oftewel dat je een DNS server hebt die aan client in jouw netwerk de interne IPs geeft en de rest van de wereld de publieke IPs.

Kun je controleren of je HA wel kunt gebruiken als je simpelweg het (interne) IP van HA gebruikt?
Kun je controleren of homeassistant.local vanuit overal netjes naar het IP van HA verwijst? Ook daar kunnen dingen fout gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Groentjuh
Mooie uitleg!
Is de deco in router mode zetten (alle devices erachter), port map in nokia en in deco dan ook niet een oplossing?

Of gaat t dan nog stuq omdat hij pas bij de nokia het externe ip ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
Ik kan op dit moment (glasvezel ligt er momenteel uit) als ik verbinden met mijn netwerk heb, homeassistant niet bereiken via het aangewezen ip adres.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groentjuh
Rob21tq schreef op donderdag 9 november 2023 @ 22:50:
Ik kan op dit moment (glasvezel ligt er momenteel uit) als ik verbinden met mijn netwerk heb, homeassistant niet bereiken via het aangewezen ip adres.
Als HA niet via zijn 192.168.1.x IP te bereiken is op jouw netwerk, dan zou ik daar eens naar gaan kijken. Dat is immers nogal een probleem. ;)
laurens0619 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 22:48:
@Groentjuh
Mooie uitleg!
Is de deco in router mode zetten (alle devices erachter), port map in nokia en in deco dan ook niet een oplossing?

Of gaat t dan nog stuq omdat hij pas bij de nokia het externe ip ziet
Deco kent dan niet het externe IP, dus stuurt het door naar zijn gateway (=router/modem) en als NAT Loopback daar inderdaad niet werkt, dan lost dat totaal niets op. Geeft dan alleen maar een extra NAT en dus poort forward in de Deco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
Ik ga morge avond nog eens wat dingen proberen. Bedankt voor jullie input. 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-09 22:56

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Het makkelijkste is intern via het vaste ip adres:port benaderen, je hebt het zelf dat vaste ip gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
Het vaste ip adres:port werk nu dus niet. Hoe zou dit komen? Ik denk dat ik dit eerst moet oplossen voordat ik verder kan.

Ik kan bijvoorbeeld wel op mijn nas komen met het vaste ip adres.

HA lukt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Ik denk als je je externe DNS naam override in je eigen DNS en intern IP toekent dat het gewoon intern gaat en werkt.

Ik heb zelf twee hostnames.
HomeA.com.nl verwijst naar extern IP
BomeAIntern.com.nl verwijst naar extern IP (Middels bovenstaande DNS rewrite in adguard)

OT terzijde:
En in HA APP in elk geval kun je twee hostnames opgeven voor 1 instance.
Een interne en externe. Maar dat is in de app!

Note: bovenstaande gaat mis als je vanaf je intern netwerk naar een extern netwerk gaat. Althans bij mij over VPN. Misschien doe ik iets fout.Not sure..
Want dan kan het gebeuren dat hij de gecachede DNS lookup gebruikt. (Althans dat denk ik dat er mis gaat bij mijn setup)

Oh ja -neem aan dat je het IP van HA weet mar mensen die dat niet weten.. zoek het uit :P- als je een DNS gaat draaien op HomeAssistant is mijn tip om intern gewoon altijd via het vaste IP naar HA te gaan zodat wanneer je eigen DNS voor een of andere reden sterft je wel makkelijk bij HA kunt.

[ Voor 42% gewijzigd door MrMonkE op 10-11-2023 10:57 . Reden: Note ]

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
Ik zit nu thuis op het netwerk.
Ik kan overal inkomen op de ip adressen van alle aparaten. Dus ik kom op de nas, de switch, het modem etc. Maar het lukt dus niet om op home assistant te komen.

Home assistant draait in een vm op de nas met een vast ip adres.

Wat kan ik proberen om lokaal op mijn HA te komen?

-Moet er portforwarding zijn ingesteld om lokaal op HA te komen?
-Maakt het iets uit dat ik via een deco op het netwerk zit met de laptop?
-Kan het aan de ipv6 liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:56
Ik mag toch aannemen dat je wel poort 8123 achter het ip zet van HA?

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
Ja dat heb ik. Toch werkt het dan niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
Dus homeassistant.local:8123 werkt niet
Ook ipadres:8123 werkt niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wat is het interne IP van HA en wat is het interne IP van het apparaat waarmee je HA wilt bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
Ik heb momenteel weer glasvezel en kan homeassistant weer extern bereiken en na wat dingen na te kijken vermoed ik dat het iets met het HTTPS certificate in Home Assistant te maken heeft.

Ik ga dit eerst herstellen en kijken of ik dan weer lokaal op HA kom.

Van daaruit ga ik weer verder kijken wat de beste optie is om weer extern verbinding te krijgen icm dit nokia modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
Oke, we zijn weer iets verder.

Het probleem zat hem inderdaad dat ik een duckdns had ingesteld voor externe toegang. En dat deze mijn interne toegang overruled op een af andere manier. Waarom ik dan evengoed alleen maar toegang tot HA kreeg via mobiele data of alleen deco1 en niet de andere deco's weet ik niet.

Maargoed, ik heb de duckdns nu uitgeschakeld en de portforwarding in het nokia modem uitgeschakeld en HA URL local network op automatische gezet. Ik kan nu wel via iedere deco verbinding krijgen met HA via het lokale ipadress:8123.

Wat ik nu wel vreemd vindt is dat ik via ipadress:8123 wel toegang heb. Maar via homeassistant.local:8123 er niets gebeurt en de melding krijg deze site is niet bereikbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Ping maar naar homeassistant.local

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
Net gedaan, geen resultaat. Als ik het ip adress ping vindt hij dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
Of is het ergens weer een instelling? Hoe weet homeassistant.local:8123 welk ip adres hij moet hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Rob21tq schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 21:12:
Of is het ergens weer een instelling? Hoe weet homeassistant.local:8123 welk ip adres hij moet hebben?
DNS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
Oke maar waar bedoel je ergens? iets specifieker. Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01

Kabouterplop01

Rob21tq schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 21:54:
[...]

Oke maar waar bedoel je ergens? iets specifieker. Alvast bedankt.
De DNS server die je hebt ingesteld om te resolven.
met ipconfig /all kun je je DNS server zien.

Als dat een externe DNS server is dan zal die dat .local domein niet voor je resolven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
Ik kom er net achter met wat testen dat het probleem zich alleen voordoet als ik via de deco1 verbinding heb.
Deze deco zit direct op het nokia modem aangesloten en is de hoofddeco.
Als ik met de andere 2 deco’s verbonden ben doet het probleem zich niet voor en kan ik via homeassistant.local:8123 gewoon verbinding krijgen.

Nog steeds een dns probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
Kabouterplop01 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 22:39:
[...]

De DNS server die je hebt ingesteld om te resolven.
met ipconfig /all kun je je DNS server zien.

Als dat een externe DNS server is dan zal die dat .local domein niet voor je resolven.
Ik heb een macbook, geen windows. waarnaar moet ik precies opzoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01

Kabouterplop01

System Preferences > Network

scutil --dns | grep 'nameserver\[[0-9]*\]'

dig +short google.nl
<Hier staat je resolver, wat waarschijnlijk de default gateway is, dus je router>

Het is geen DNS "probleem", want dat werkt naar behoren.
Als je dit met DNS werkend wil krijgen zou je zoals eerder zelf DNS moeten gaan bouwen; split DNS zoals eerder is aangegeven.

[ Voor 33% gewijzigd door Kabouterplop01 op 11-11-2023 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:02

FreakNL

Well do ya punk?

Groentjuh schreef op donderdag 9 november 2023 @ 22:44:
NAT loopback is dat je vanuit het netwerk achter de NAT naar het externe IP van de NAT gaat.

Je PC is bijvoorbeeld: 192.168.1.64, router/modem is 192.168.1.1, HA is 192.168.1.2 en jouw externe IP is bijvoorbeeld 62.238.1.2. Port 8123 is op de router/modem geforward naar HA

Als jij vanuit jouw PC naar 62.238.1.2:8123 gaat, dan zal jouw PC dat naar de default gateway sturen, want zelf kent jouw PC dat IP niet. Het verkeer gaat dus naar jouw router. En vanuit het internet is 62.238.1.2 jouw router en jouw router heeft niet draaien op port 8123, dus dan is ie klaar toch? Nou niet met NAT Loopback, want dan zal de router in dat geval het verkeer doorsturen naar HA, zoals ingesteld is.

Als NAT loopback dus niet werkt kun je vanuit jouw netwerk niet gebruik maken van de port forwards op de router.

Ideaal in dit soort situaties is split DNS. Oftewel dat je een DNS server hebt die aan client in jouw netwerk de interne IPs geeft en de rest van de wereld de publieke IPs.

Kun je controleren of je HA wel kunt gebruiken als je simpelweg het (interne) IP van HA gebruikt?
Kun je controleren of homeassistant.local vanuit overal netjes naar het IP van HA verwijst? Ook daar kunnen dingen fout gaan.
Dat. Maar waarom moet HA naar buiten openstaan? Ik zou eerder HA gewoon op intern IP benaderen zowel van binnen als buiten en dan separaat een VPN inrichten. Dan ben je van al het gezeur af en je bent ook nog eens veilig bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:02

FreakNL

Well do ya punk?

Rob21tq schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 10:44:
Het vaste ip adres:port werk nu dus niet. Hoe zou dit komen? Ik denk dat ik dit eerst moet oplossen voordat ik verder kan.

Ik kan bijvoorbeeld wel op mijn nas komen met het vaste ip adres.

HA lukt niet.
Dat lijkt me een heel ander probleem dan waar de initiële vraag überhaupt over ging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
FreakNL schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 08:43:
[...]

Dat. Maar waarom moet HA naar buiten openstaan? Ik zou eerder HA gewoon op intern IP benaderen zowel van binnen als buiten en dan separaat een VPN inrichten. Dan ben je van al het gezeur af en je bent ook nog eens veilig bezig.
Als je bijvoorbeeld Google assistant wil integreren zonder voor HA Cloud te betalen? Er zijn overigens vast wel meer mogelijke dingetjes die alleen werken met toegang tot HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als je al iets via extern benaderbaar wilt hebben, doe dat dan niet direct. Scheelt je ook poorten te forwareden en met een zogenaamde reverse proxy er tussen kun je ook andere zaken afvangen op de verbinding naar HomeAssistant toe, zodat niet Jan en Alleman toegang heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door CH4OS op 11-11-2023 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
Oke. Even samenvatten.

Ik heb nu dus het benaderen van buitenaf uitgeschakeld.

Als ik nu op mijn eigen netwerk zit kan ik:

- HA wel benaderen via ipadres:8123 op alle deco’s
- HA wel benaderen via homeassistant.local:8123 alleen niet als ik via deco1 verbinding heb.

Heeft dit probleem betrekking op de nokia router van caiway?

Voorheen had ik adsl met een zyxel router. En hier nooit geen problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
Heeft dit alles weer betrekking op de NAT loopback wat niet goed zou werken bij de nokia router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
Heeft in ieder geval niets met NAT loopback te maken, je blijft gewoon op je Lan.

Het gebruik van device namen(homeassistant in dit geval) in een Lan is op z'n best niet gestandaardiseerd en vermoedelijk doet die Zyxel daar niet aan.
Gewoon het ipadres gebruiken is altijd betrouwbaarder of als je het perse wel wilt zul je een DNS server in je Lan moeten optuigen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Iets klopt er niet in de analyse
Als je decos in ap mode staan en ze in hetzelfde netwerk zitten dan kan het niet dat de dns vanaf deco 1 wel werkt en de andere niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
laurens0619 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 12:48:
Iets klopt er niet in de analyse
Als je decos in ap mode staan en ze in hetzelfde netwerk zitten dan kan het niet dat de dns vanaf deco 1 wel werkt en de andere niet
Dit vindt ikzelf ook erg vreemd. Deze problemen zijn eigenlijk begonnen toen ik het nokia modem kreeg.

Ik heb ik de schuur ook nog een los Accespoint hierop ervaar ik dezelfde problemen dat HA alleen bereikbaar is via ipadres:8123

Ook hangt hier in de schuur een esp32 die via wifi op dit AP is aangesloten.
De esp32 kan ik ook niet meer updaten en normaal bereiken via HA wat voorheen prima ging.

Alles is eigenlijk begonnen toen ik het nokia modem kreeg.

Ook moest ik toen bij alle apparaten waarop ik het ip vast had gezet in het apparaat de dns ook ineens apart instellen. Voorheen kon ik hier gewoon het ip adres van het modem/router invullen. En zorgde de router voor de dns.
Nu met de nokia werkte dat niet en moest ik overal de dns invullen.

Ik vermoed dat de problemen voornamelijk in de router zitten. Dat is het gene wat eigenlijk is veranderd in mijn netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wanneer NAT-loopback niet werkt kun je voor je lokale sites ook een lokale DNS gaan draaien, bijvoorbeeld met PiHole. (als je HA op je NAS hebt draaien dan kan PiHole daar vast ook nog wel bij). In PiHole kun je de adressen opgeven die lokaal staan en laten verwijzen naar de IP-adressen. Dat werkt een stuk prettiger. In combinatie met een dashboard zoals bijvoorbeeld Heimdall kun je dan ook meteen de poortnummers er achter zetten zodat je met één klik op de knop op de juiste pagina zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Als die Nokia zichzelf niet als lokale DNS presenteert maar enkel het IP van de externe DNS forward naar clients dan is het gebruik van xyz.local sowieso gedoemd te mislukken.

[ Voor 3% gewijzigd door jadjong op 11-11-2023 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
jadjong schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 13:06:
Als die Nokia zichzelf niet als lokale DNS presenteert maar enkel het IP van de externe DNS forward naar clients dan is het gebruik van xyz.local sowieso gedoemd te mislukken.
Hoe krijg ik het voor elkaar dat de nokia zich dan wel als lokale dns presenteert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01

Kabouterplop01

Rob21tq schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 13:30:
[...]

Hoe krijg ik het voor elkaar dat de nokia zich dan wel als lokale dns presenteert?
Niet, daar is het niet voor gemaakt.
Ik denk dat je op je Synology met het pakket DNS server of met zoals het eerder gesuggereerde pihole aan de slag moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
Oke, heeft het nog zin om de ip adressen in de nokia router vast te zetten en op de losse clients op dhcp te zetten? Of zal dat niets uit gaan maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
IP-adressen zet je vast in de apparaten die op je netwerk zijn aangesloten. In veel routers kun je hooguit een "preferred" adres opgeven.

Mijn opzet is in ieder geval: 50 adressen gereserveerd zodat ik daar zelf invulling in kan geven. Mijn DHCP begint bij .51 te tellen.

Apparaten die vast staan en die je graag steeds op dezelfde manier wilt bereiken geef je het beste een vast IP-adres. Zoals bijvoorbeeld je Synology en je Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
Ik heb mijn apparaten (clients) ook een vast ip adres gegeven. De vraag is of dat het beste te doen is op de apparaten (clients) zelf. Of op de router. Of maakt dat totaal niets uit?

Eerder werd er hier volgens mij gezegd dat het beste is in de router. Of maakt het niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Als de router dood gaat hebben ze hun IP nog en hoef je bij de nieuwe router niets in te stellen als je het in een apparaat vast zet.
Als je het in de router vast zet moet je de config overhevelen naar een nieuwe router en heb je het voordeel van een centrale plek/overzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
En als je router defect raakt of je gaat 'm vervangen door een exemplaar van een ander merk dan zit je al... Dus beter de IP-adressen vastzetten in de apparaten zelf.

Uiteraard moet je dan voor jezelf de administratie bijhouden welke adressen in gebruik zijn door welk apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
Rob21tq schreef op zondag 12 november 2023 @ 15:23:
Ik heb mijn apparaten (clients) ook een vast ip adres gegeven. De vraag is of dat het beste te doen is op de apparaten (clients) zelf. Of op de router. Of maakt dat totaal niets uit?

Eerder werd er hier volgens mij gezegd dat het beste is in de router. Of maakt het niet uit?
Tja... Zelf heb ik alleen een aantal "vaste" apparaten (Printers, server, switches) een eigen IP-adres gegeven. Ik heb een soort vast stramien hoe ze toegewezen zijn. De rest krijgt gewoon via DCHP een ip-adres.

Vaak wordt aangegeven dat je het makkelijkst op de router (DHCP-server) een lijstje kan hebben. Dan hoef je het maar op één plek aan te passen. Dat geldt ook voor apparaten waar het niet zo makkelijk is om een vast ip-adres te geven. Deze krijgen dan via de DHCP iedere keer hetzelfde ip-adres toegewezen. Vaak kan je ook op het apparaat zelf instellen. Het voordeel is dan dat het spul ook zonder DHCP-server blijft werken. Je mag dan ook een lijstje bijhouden.

Bij het vervangen van het router / DHCP-server mag je zelf even wat aanpassen in de configuratie van de router / DHCP-server. Dat is overigens bij alle twee de gevallen. Mogelijk in de ene situatie wat meer dan in de andere. Of dat nu een probleem is.
Pagina: 1