Verlamd in keuze woonplaats/woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akahja
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 14-11-2023
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 18-04 16:54
Members only:

[ Voor 0% gewijzigd door Aomi op 09-11-2023 21:11 . Reden: MO-tags ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als je verder niet aan NL gebonden bent zou ik lekker naar het buitenland gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Als je een kluswoning neemt dan kan je die rustig opbouwen en verbeteren, hele kleine kans dat die onder water komt te staan mocht je daar bang voor zijn.

Zelf vind ik Den haag, Utrecht, Amsterdam centrum, Leiden leuke steden om te wonen.
Maar moet zeggen dat ik in het oosten van Nederland bijna nooit kom en dus ook niet weet hoe het daar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 25-04 16:26
Wat zoek je in je woonplaats?

Wil je een drukke grote stad, of een rustige kleine stad, of een dorp?
Heb je baat aan 07:00 tot 22:00 leven? Of vind je het prima dat alles om 20:00 dicht is en absoluut uit den boze is om iets te ondernemen op een zondag?
Zoek je een stad vol jongeren, ouderen, of een mix?
Wil je veel natuur om je heen of is veel beton en steen geen probleem?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 25-04 08:53
Waarom wil je vooraf een keuze maken voor de stad waar je gaat wonen? Je kan ook in Utrecht, Apeldoorn, Arnhem en Amersfoort (en eventueel andere steden) gaan zoeken tot je iets vindt dat bij je past.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:17
Utrecht of Apeldoorn is wel een groot verschil. Als Utrecht op nummer één staat, dan zou ik eerder Zwolle of Gorinchem als alternatief noemen dan Apeldoorn.
En daarom is het denk ik om eens goed na te denken over wat je écht belangrijk vindt aan het huis/appartement, de straat, de wijk en de woonplaats.

Denk bij het huis aan:
- Oppervlak
- Aantal kamers
- Gelijkvloers of niet
- bij een appartement: wel of geen lift, grote of kleine VVE
- oud/karakteristiek pand van buiten of meer gericht op van binnen praktisch en 'mooi' naar jouw smaak.
- wel/geen buitenruimte. Indien wel, hoe groot minimaal, wat voor soort?
- Berging

Bij de straat aan:
- rustig of druk
- wel/geen horeca of winkels in de straat
- parkeergelegenheid
- OV halte

Bij de wijk en plaats
- ligging ten opzichte van het centrum
- afstand tot treinstation
- winkels
- verenigingen
- horeca en uitgaansgelegenheden
- reismogelijkheden en afstand naar werk, familie en vrienden.

Verdeel de punten op de lijstjes in harde eisen, in wensen en in absolute afknappers.
Het aantal kamers kan bijvoorbeeld een harde eis zijn. Bij woonoppervlak zou ik er zelf geen harde eis van maken. Soms is een wat kleiner huis zoveel praktischer ingedeeld dat je niet of nauwelijks merkt dat het een paar vierkante meter kleiner is dan wat je als minimaal wenst. Terwijl een grotere woning wellicht heel veel vierkante meters verliest aan een lange brede gang en een groot berghok zonder raam.

Vul de lijstjes met wensen, eisen en afknappers ook telkens aan als je een huis hebt bezichtigd of een plaats/wijk heb bezocht om er eens goed rond te kijken.

[ Voor 5% gewijzigd door Ivow85 op 10-11-2023 19:06 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Dit verhaal is op zich herkenbaar.

Zelf stond ik ook voor een dergelijke keuze circa een jaar geleden, met ongeveer een gelijk budget. Wel woonde ik al in Utrecht (huur). Werk meestal thuis dus kan eigenlijk overal wonen. Heb toen ook nog gekeken in de Zaanstreek (zelfs geboden op een huis), in Houten/Amersfoort, en zelfs Alkmaar. Achteraf voelt dat allemaal toch als een beetje random, alsof ik heel zoekende was.

Uiteindelijk toch weer voor Utrecht gekozen. Natuurlijk krijg je in Utrecht minder huis voor je geld dan in de meeste goedkopere gebieden, maar ben ontzettend blij met mijn keuze. Heb in Houten voor een appartement gestaan en het voelde alsof ik me dan nog steeds erg op Utrecht zou blijven oriënteren, dan kon ik beter daar echt gaan wonen (Houten is denk ik fantastisch voor een gezin, maar als alleenstaande zag ik het niet zo zitten).

Natuurlijk kun je niet alles hebben en heb ik zeker offers moeten doen. Mijn huidige appartement is 60 vierkante meter (genoeg voor mij, maar niet luxueus groot), niet top geïsoleerd, en vrij gehorig. Allemaal dingen die ik liever anders zou zien. Ik kan echter voor het bedrag wat ik betaald heb niet in Utrecht vlakbij het centrum wonen, en tegelijkertijd een enorme hypermoderne woning hebben.

Ik wil benadrukken dat ik geen advies wil geven, want dat is niet super nuttig in dit soort situaties in mijn ogen. Ik wil alleen aangeven hoe ik zelf tot mijn keuze kwam: Ik vond een aantal dingen belangrijk / nice to have, en besefte tegelijk dat ik niet alles tegelijk kon hebben. Toen heb ik afgewogen wat ik het belangrijkste vond en toch uiteindelijk een knoop doorgehakt.

Overigens denk ik dat het in de praktijk wellicht minder uitmaakt waar je woont. Hoewel ik niet ver van het centrum woon is het nou niet dat ik er vaak kom (eigenlijk parels voor de zwijnen), maar ga meestal naar lokale koffietentjes enzo. Als je in een boerengat gaat wonen zul je natuurlijk minder van dat soort horeca hebben, maar in principe bieden veel grotere steden die ervaring.

Oh en nog over 'slechtere' buurten: Ik las hierboven een opmerking over dat Apeldoorn centrum 'slecht' zou zijn. Dat weet ik niet want ik ken Apeldoorn niet, maar ik zou dat met een korrel zout nemen. Heb hier in Utrecht lang vlakbij Kanaleneiland gewoond (wat historisch gezien ook een reputatie heeft), en niks aan de hand (zou daar wel willen wonen, iig wel in een woning met zicht op Amsterdam-Rijnkanaal). Bij veel buurten met een reputatie heeft de werkelijkheid deze ingehaald en is het allemaal zo erg niet, dus als ik één tip moet geven dan is het wel: ga zelf kijken en oordeel zelf, want veel buurten die nog niet 'hip' zijn zijn in werkelijkheid zo gek nog niet.

Als laatste nog: Misschien goed om je te beseffen dat het feit dat je überhaupt iets kunt kopen (in je eentje ook nog) een enorme luxepositie is. De finale trigger voor mij om uiteindelijk toch tot actie over te gaan was dat ik op het werk een conversatie overhoorde van iemand die het samen met zijn partner maar niet lukte om een huis te kopen, maar wel graag wilde. Toen werd ik kwaad op mezelf en kwam tot actie.

[ Voor 7% gewijzigd door smvs op 11-11-2023 14:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:14

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

akahja schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:41:
Members only:
Centraal in Nederland is misschien qua IT werkgevers niet het meest ideaal/centraal, dan kun je beter wat zuidelijker kijken: Eindhoven isn’t just the top Dutch tech center … it’s (arguably) No. 1 in Europe
Soms ook wel het Silicon Valley van Europa genoemt.
En in Eindhoven is meer te doen dan in Amersfoort/Apeldoorn/Arnhem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grunwold
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 24-04 17:26
W1LL3M schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 14:49:
[...]

Centraal in Nederland is misschien qua IT werkgevers niet het meest ideaal/centraal, dan kun je beter wat zuidelijker kijken: Eindhoven isn’t just the top Dutch tech center … it’s (arguably) No. 1 in Europe
Soms ook wel het Silicon Valley van Europa genoemt.
En in Eindhoven is meer te doen dan in Amersfoort/Apeldoorn/Arnhem.
Denk eigenlijk dat dit ook de reden is dat Tilburg een zeer geschikte locatie is om te zoeken naar een woning. Het is zeer betaalbaar en je bent omringd door de 3 beste steden van Nederland (1. Breda, 2. Eindhoven 3. Den Bosch) Ook Utrecht en Nijmegen zijn te bereiken vanaf Tilburg. Verder heeft Tilburg veel voorzieningen en kun je shoppen in BE.

[ Voor 3% gewijzigd door Grunwold op 11-11-2023 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akahja
Hartelijk bedankt voor de antwoorden! Ik ga proberen overal op in te gaan.

@Aomi : Ik had het idee dat ik in het buitenland wel beter in m'n vel zat. Het voelde ook veel makkelijker om contact te leggen met andere expats. Wat ik in het buitenland wel mistte, was een beetje verankering. DIt hoopte ik in Nederland te vinden, maar dat is dus nog niet zo'n succes..

Nu in Nederland val ik helaas weer in wat oude patronen, en ben ik ergens ook wel bang voor vereenzaming. Waarschijnlijk (hopelijk) verandert dat wel weer op het moment dat ik een eigen plekje heb in een (nieuwe) stad. 't Zuiden van Nederland heeft mij eerlijk gezegd nooit getrokken, maar ik heb daar eigenlijk geen echte reden voor. Dat is dus puur een vooroordeel. Ik kan het zeker meenemen.

@Ernemmer : Ergens wel weer zin in. Het hard uit je comfortzone gerukt worden heeft mij destijds ook heel veel goeds gedaan. Ik moet alleen een beetje uitkijken dat ik niet weer tegen dezelfde problemen aan ga lopen. Ergens toch wel fijn om een vast plekje te hebben en wat op te bouwen qua inboedel. Er is iets in mij wat een beetje vastigheid wil.

@Duke of Savage : Mogelijkheden om leuke vrije-tijds besteding te doen en makkelijk naar andere steden te komen (goede OV verbinding). Wat concrete voorbeelden: kunnen boulderen, maar ook hardlopen in een bos/park. Tevens zijn wat cafe's/restaurants wel fijn, en is het ook leuk om wat nieuwe mensen te leren kennen op andere random activiteiten (ik ben altijd wel open voor dingen). Ik gok dat dit een stad is voor jongeren :). Ik moet wel de kanttekening zetten dat ik mezelf soms echt wel tot dit soort dingen moet zetten, maar het achteraf altijd leuk vind. Ik wil de drempel zo laag mogelijk maken.

Als ik echter kijk naar een woning, dan vind ik het belangrijkste:
1. rust (geen last van buren, buitengeluid) -> ik slaap vrij licht, dus ik heb dit nodig om te functioneren.
2. geen studio (losse slaapkamer)
3. genoeg ruimte om je kont te keren (zit hoekje, eet hoek, comfortabele keuken)
4. ruimte voor een los bureau (also non-negotiable).
4.1: Ik zal wel picky zijn als ik zeg dat ik hier het liefst een tweede slaapkamer voor wil, maar ik vind het fijn om thuis te werken, en in je woonkamer is dat gewoon minder fijn. Je woonkamer wordt er ook altijd een stuk rommeliger door (vind ik). Echter is dit geen harde eis.
5. balkon of iets van buiten ruimte zou heel fijn zijn, omdat je apt dan wat meer ademt.

@Saint2Saint : Zeker goed punt. Eigenlijk hoeft dit niet nee. Wellicht komt het voort uit mijn overtuiging dat je niet moet gaan kopen, als je zelfs niet zeker bent over de stad :P

@Ivow85 : Fair, Apeldoorn trok mij met name door de goede OV verbinding, natuur, en op het oog activiteit mogelijkheden. Ik hoor echter ook negatievere verhalen, dus misschien wat meer inlezen. Ik ben hierboven ingegaan op de belangrijkste eisen met betrekking tot de woning, maar zal nog een kleine aanvulling doen (puur om het even voor mezelf vast te leggen):
- oppervlak: gok dat 50-60m2 nodig is voor 1,2,3,4. 65m2 voor 4.1 :)
- aantal kamers: 1 slaapkamer minimaal, 2 zou wel heel fijn zijn.
- gelijkvloers: hangt er vanaf (beide heeft voor en nadelen)
- oud/karakteristiek..: In mijn ervaring zijn oude panden heel gehorig, dus liever praktisch en naar mijn smaak :)
- buitenruimte: nummer 5 op mijn eisen lijst, zou heel nice zijn, maar als 1.2.3.4(.1) mooi zijn, dan is het geen dealbreaker. Raam moet wel open kunnen ;p
- Berging: Indien geen tweede slaapkamer, dan is een berging een must.

Straat: Rustig, (wss dus geen horeca/winkels in de straat), OV in de buurt is wel fijn (zeker in een grotere stad hoef ik geen auto), parkeerplaats wellicht wel handig voor visite/mezelf in X jaar, maar voor nu geen must.

Wijk/plaats: max 15 minuten fietsen centrum/station. inkels in de buurt wel fijn (ik doe graag ad hoc boodschappen), maar onderweg van station is prima. Horeca/uitgaan/verenigingen, prima binnen say 20 minuten fietsen.

Zeker nuttige punten, thanks! Ik ga hier een compleet lijstje van maken die ik invul na bezichtigingen!

@smvs : Ergens fijn om te horen dat ik niet de enige ben die het gevoel heeft dat ie kijkt in "random" plaatsen! Wellicht is het inderdaad als alleenstaande beter om je te focussen op een plek voor alleenstaanden, en niet een gezinnetjesstad. De consessies (met name mijn bovengenoemde punt 1: rust vinden) ben ik nog ietwat bang voor in Utrecht, maar er moeten rustigere wijken zijn. Ook een heel goed punt wat je maakt van m'n luxe positie.. Je hebt helemaal gelijk. Ik heb mezelf al helemaal gek gemaakt om het feit dat er zoveel mensen een betere deal hebben gehad in de laatste 5 jaar, maar heb het nog niet van de andere kant bekeken. Uiteindelijk brengen de keuzes/omstandigheden je op een punt waar je zo'n keuze moet maken, en je moet gewoon accepteren dat het niet optimaal/gelijke kansen is voor iedereen (en dat gaat twee kanten op).

@W1LL3M , @Grunwold : Yes goed punt. Ik ga de zuidelijke steden op mijn lijstje zetten. Bezichtigingen doen wordt wel even puzzelen.

Nogmaals bedankt voor de antwoorden, 't zette me weer even aan het denken, terwijl sommige antwoorden ook verassend simpel waren. Dit betekent dat ik mijn eisen aan een woning/stad eigenlijk wel goed op orde heb. Ik denk dat ik Nederland ook pas goed een kans kan geven als ik een leuk plekje heb. Het buitenland is nog steeds een goede kanshebber, maar uiteindelijk heb ik nu gewoon behoefte aan mijn eigen basis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-04 23:57

Zenix

BOE!

Ik denk dat Apeldoorn geen verkeerde keuze is, genoeg te doen, maar het is geen randstad, dus ook een stuk rustiger. Daarnaast zijn er genoeg werkgevers op IT gebied in Apeldoorn waaronder Achmea, Belastingdienst, Kadaster en Saab om er maar een aantal te noemen. Ik weet niet of je bij je huidige werkgever wilt blijven, maar ik zou ook zeker gaan kijken naar de potentiële werkgevers in de omgeving waar je wilt gaan wonen.

Persoonlijk woon ik in een dorp, waar alle voorzieningen aanwezig zijn en de huizen een stuk goedkoper zijn. Het is hier lekker rustig, maar de Hanzesteden zijn niet ver weg als ik wat meer activiteiten wil gaan doen. Het is ook fijn om rust te hebben en de drukte te kunnen opzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
akahja schreef op zondag 12 november 2023 @ 00:04:
@Duke of Savage : Mogelijkheden om leuke vrije-tijds besteding te doen en makkelijk naar andere steden te komen (goede OV verbinding). Wat concrete voorbeelden: kunnen boulderen, maar ook hardlopen in een bos/park. Tevens zijn wat cafe's/restaurants wel fijn, en is het ook leuk om wat nieuwe mensen te leren kennen op andere random activiteiten (ik ben altijd wel open voor dingen). Ik gok dat dit een stad is voor jongeren :). Ik moet wel de kanttekening zetten dat ik mezelf soms echt wel tot dit soort dingen moet zetten, maar het achteraf altijd leuk vind. Ik wil de drempel zo laag mogelijk maken.
In elke regio vind je wel een wat grotere stad waarin je al dit soort dingen kunt doen en aanwezig zijn.
Als ik echter kijk naar een woning, dan vind ik het belangrijkste:
1. rust (geen last van buren, buitengeluid) -> ik slaap vrij licht, dus ik heb dit nodig om te functioneren.
2. geen studio (losse slaapkamer)
3. genoeg ruimte om je kont te keren (zit hoekje, eet hoek, comfortabele keuken)
4. ruimte voor een los bureau (also non-negotiable).
4.1: Ik zal wel picky zijn als ik zeg dat ik hier het liefst een tweede slaapkamer voor wil, maar ik vind het fijn om thuis te werken, en in je woonkamer is dat gewoon minder fijn. Je woonkamer wordt er ook altijd een stuk rommeliger door (vind ik). Echter is dit geen harde eis.
5. balkon of iets van buiten ruimte zou heel fijn zijn, omdat je apt dan wat meer ademt.
Misschien kun je proberen om toch andersom te zoeken. Niet eerst de regio te bepalen, maar op Funda bekijken welke woningen je aanspreken. En ga dan in die regio kijken, fiets er een dag rond, ga ergens wat drinken en kijk of dat voldoet.
Merk je dat je met je keuzes in woning steeds in een bepaalde regio komt en dat het dat net niet is, of juist telkens net te ver van een grote stad af of zo, dan kun je daar lering uittrekken en van daaruit je eisen/wensen aanpassen. En misschien juist wel al specifieker de regio/plaats of juist soort woning en budget bepalen.
En volg je gevoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10:59
Welkom terug!

Als Utrecht je trekt is denk ik Arnhem een meer vergelijkbaar alternatief dan Apeldoorn. De ov-verbindingen naar noord en zuid zijn ook stukken beter. Er is meer te doen. Qua natuur, je zit zo op de Veluwezoom + er zijn heuvels + er zijn rivieren.

Maar eens met de rest. Ga in wat wijken kijken waar de huizen op funda je aanspreken. Fiets van daar eens een rondje, van en naar de stad bijvoorbeeld.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
@akahja , er zijn absoluut rustige plekjes in Utrecht, waar ik woon iig wel. Van de zomer was ik met vakantie in Marokko, o.a. Casablanca. Daar zat ik twee nachten in een Airbnb die me ernstig naar mijn rustige Utrechtse wijkje deed verlangen iig :')

En dat mensen de afgelopen 5 jaar een veel betere deal hebben gekregen is natuurlijk helemaal waar, daar heb ik ook mee gezeten. Dat is een consequentie van (in mijn geval) het niet op tijd maken van een keuze, wat ik aan mezelf te danken heb. Als ik eerder gekozen zou hebben dan was ik nu schatrijk. Heb me er nu bij neergelegd dat dit een resultaat van mijn eigen (niet) handelen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-04 23:24
Je zou ook steden als Hilversum, Zaandam, Gouda of Hoofddorp kunnen overwegen. Ook zeer centraal gelegen. Prima voorzieningen in het algemeen.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 25-04 22:03
Mocht je Utrecht een leuke stad vinden, maar toch van rust houden kun je Nieuwegein ook nog overwegen. Aanzienlijk goedkoper, en vanuit de meeste wijken woon je dichter bij het centrum Utrecht dan bijvoorbeeld Leidsche Rijn. Het is verder wel een slaapstad waar buiten goede faciliteiten niks te beleven is. met de tram ben je echter in een kwartiertje op Utrecht Centraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:45
Of probeer zeist / de bilt, ook prima verbindingen en is ook goedkoper.
Bijkomend voordeel is dat nieuwegein wat meer lawaaiig dorp is, waar de Bilt wat meer rust heeft. (En de Utrechtse Heuvelrug / hoge Vuursche voor de tweakers meetup ofc)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akahja
Ik heb o.a. naar aanleiding van dit topic besloten om in elk geval weer even met een aankoopmakelaar te gaan praten. De hele zoektocht is al stressvol genoeg voor me, dus wel fijn om iemand "aan mijn zijde" te hebben. Ik ga aan de hand van mijn eisen/wensen kijken of het mogelijk is om in/rondom Utrecht te gaan wonen. De prijzen in Nederland zie ik niet heel snel veranderen. De politiek mag het er dan over hebben, maar daden spreken luider dan woorden. Zelfs als er wat gebeurt, gok ik dat het nog wel een aantal jaar duurt voor we resultaten zien. Ik ga echter wel grenzen stellen voor mezelf, zodat ik me niet klem werk zodat ik maar een plek heb. M'n ouders hebben nog aangeboden om extra van hun te kunnen lenen, maar dit vind ik eigenlijk erg onverstandig. Als ik het niet zelf kan dragen, dan moet ik het gewoon niet doen.

Ook moet ik heel eerlijk zeggen dat ik er in mijn hoofd ook nog niet vol voor ga. Enerzijds kan dit zijn omdat het zo'n grote stap is, waardoor er altijd twijfel is. Echter weet ik ook dat de gedachte om weer naar het buitenland te gaan nog steeds in mijn hoofd zweeft.
Pagina: 1