Omdat er vaak dingen kapot gaan bij een Windows 11 update ga ik weer eens proberen om Linux (deze keer Endeavour OS) als daily driver te gebruiken. Nu is er in Linux ook vaak wat stuk/niet ondersteund waardoor ik toch altijd weer terugging naar Windows. Een van die dingen is een geluidskaart. Ik heb een Creative Soundblaster Z en daar is in Linux altijd gezeik mee. De ene keer doet het geluid het niet, dan kraakt het weer als een malle, dan is de kwaliteit weer niks, gewoon een verloren zaak.
Ik wil dat deze keer op een andere manier aanvliegen: Namelijk een andere (losse USB) geluidskaart aanschaffen. Er is van alles te krijgen maar tegelijkertijd vaak moelijk te zien of het aan mijn wensen voldoet:
- USB aansluiting (als het even kan USB C)
- Aansturen van een Beyerdynamic DT880 PRO (250 Ohm)
- Als het even kan geen gezeur met drivers maar iets dat gewoon werkt als standaard audio apparaat
- Volume control in het besturingssysteem zelf zodat ik standaard volumeknoppen op mijn toetsenbord kan gebruiken
- Equalizer (mag gewoon software zijn)
- Left/right balans aan kunnen passen (afzonderlijk van elkaar harder of zachter kunnen zetten)
- Liefst onder 500 euro
Ik zie links en rechts wel wat spullen van bijv. Fiio maar daar lijkt men niet onverdeeld over als het om gebruik in Linux gaat. Kijk ik meer aan de high-end kant dan zie ik bijvoorbeeld een ADI-2 DAC FS. Lijkt ideaal omdat alles op het apparaat zelf wordt geregeld, maar dan kan ik geen volumeknoppen op mijn toetsenbord gebruiken en dat is een harde eis.
Iemand suggesties?
Ik wil dat deze keer op een andere manier aanvliegen: Namelijk een andere (losse USB) geluidskaart aanschaffen. Er is van alles te krijgen maar tegelijkertijd vaak moelijk te zien of het aan mijn wensen voldoet:
- USB aansluiting (als het even kan USB C)
- Aansturen van een Beyerdynamic DT880 PRO (250 Ohm)
- Als het even kan geen gezeur met drivers maar iets dat gewoon werkt als standaard audio apparaat
- Volume control in het besturingssysteem zelf zodat ik standaard volumeknoppen op mijn toetsenbord kan gebruiken
- Equalizer (mag gewoon software zijn)
- Left/right balans aan kunnen passen (afzonderlijk van elkaar harder of zachter kunnen zetten)
- Liefst onder 500 euro
Ik zie links en rechts wel wat spullen van bijv. Fiio maar daar lijkt men niet onverdeeld over als het om gebruik in Linux gaat. Kijk ik meer aan de high-end kant dan zie ik bijvoorbeeld een ADI-2 DAC FS. Lijkt ideaal omdat alles op het apparaat zelf wordt geregeld, maar dan kan ik geen volumeknoppen op mijn toetsenbord gebruiken en dat is een harde eis.
Iemand suggesties?
[ Voor 3% gewijzigd door leecher op 09-11-2023 20:26 ]
Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)