Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Cv ketel vervangen en advies installateur vraagtekens

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:17
Was net even bij mijn ouders en de huidige cv ketel is aan het lekken bij de boiler (nefit ecomline 22 cw3 met ingebouwde 22 liter boiler). Het gasverbruik is ongeveer 2500m3 per jaar. Grote tussenwoning met vv op de begane grond.

Vanmorgen is het lokale installatiebedrijf op zijn verzoek geweest voor een offerte om de cv ketel te vervangen.
Wat me opviel is dat er twee opties zijn geboden:
- Intergas HrEco 36 cw5 ketel incl installatie voor 2500 euro
- Intergas HrEco 36 cw5 ketel + Daikin 8kw hybride warmtepomp incl installatie 9500 euro (excl subsidie aftrek)

Waar ik verbaasd over ben is dat er nu een 36kw ketel met cw5 wordt aangeboden. Ze hebben alleen een normale douche (geen regen) en altijd aan een cw3 voldoende gehad (weliswaar met een 25 liter boilter in de nefit ketel).
Mijn idee was dat dezelfde ketel in 24 cw3 of 30 cw4 ook meer dan voldoende zou zijn. Of mis ik iets? Misschien is het beter om de cv zo groot mogelijk te kiezen.

Ook de 2e optie met de 8kw warmtepomp lijkt me nogal overbemeten. Nog geen idee of hij uberhaupt een warmtepomp wil.

Ben benieuwd naar wat tips, want mijn pa heeft geen idee wat hem wordt aangeboden.

24x sf175s + gw5000-dt op oost

Beste antwoord (via VivaAtloni op 10-11-2023 19:17)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:18
Ik zou er idd ook eerder een 24/18 dan een 36/30 neerhangen. Evt een Xtreme 24, die zijn nog wat zuiniger met tapwater en kunnen verder terugmoduleren.

Kijk ook even of water uit de ketel direct de vloer in zonder mengverdeler een optie is, die nieuwe ketels draaien prima op 35 graden aanvoer. Is even afhankelijk van wat de cv pomp door de vloer kan krijgen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• _JGC_
Ik zou er idd ook eerder een 24/18 dan een 36/30 neerhangen. Evt een Xtreme 24, die zijn nog wat zuiniger met tapwater en kunnen verder terugmoduleren.

Kijk ook even of water uit de ketel direct de vloer in zonder mengverdeler een optie is, die nieuwe ketels draaien prima op 35 graden aanvoer. Is even afhankelijk van wat de cv pomp door de vloer kan krijgen.

• Ronald
  • Laatst online: 20:50
Ik lees vloerverwarming op begane grond.

Wat is de verwarminisituatie hoger in de woning?

Bij goede, normaal aangelegde vloerverwarming is nooit een hybride nodig om de boel warm te houden.
Hooguit een dikkere aanvoerbuis en verdeler aanpassing.
Hogere verdiepingen hebben veel lagere warmtebehoefte - er komt veel van de begane grond - waardoor radiatoren het vaak redden.

[ Voor 11% gewijzigd door Ronald op 09-11-2023 20:27 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:14
2500m3 in een tussenwoning is veeeel. zijn er nog goede isolatiemaatregelen te nemen?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Het CW5 aanbod is een de-klant-zal-nooit-klagen aanbod. Tot de klant hoort dat een te zware ketel minder efficiënt is en minder comfort biedt in het lange voor en na seizoen omdat het minder terugmoduleert.

Je kunt blind iets onder het huidige vermogen gaan zitten met een nieuwe ketel.

• VivaAtloni
Ronald schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:27:
Ik lees vloerverwarming op begane grond.

Wat is de verwarminisituatie hoger in de woning?

Bij goede, normaal aangelegde vloerverwarming is nooit een hybride nodig om de boel warm te houden.
Hooguit een dikkere aanvoerbuis en verdeler aanpassing.
Hogere verdiepingen hebben veel lagere warmtebehoefte - er komt veel van de begane grond - waardoor radiatoren het vaak redden.
Huis is van begin jaren 80, dus oude vloerverwarming. Huis heeft ook een kelder in het geheel. Op de bovenverdieping staan de radiatoren niet of een klein beetje open. Alleen in de badkamer zit een radiator, waarbij ook leidingen door de vloer zijn gelegd.
Ook in de kelder zitten 2 radiatoren.

Het is wel een groot huis. Schat zo'n 700m3, dus wel een forse tussenwoning.

• VivaAtloni
Fr33z schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:28:
2500m3 in een tussenwoning is veeeel. zijn er nog goede isolatiemaatregelen te nemen?
Zeker wel. Beneden alles al HR++ glas. Bovenverdieping alles nog enkel glas en ook de dakisolatie kan een stuk beter.
Maar als ik voorstel hier wat aan te doen, dan krijg ik gelijk het antwoord dat het prima is zoals het is 8).

• VivaAtloni
Rukapul schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:35:
Het CW5 aanbod is een de-klant-zal-nooit-klagen aanbod. Tot de klant hoort dat een te zware ketel minder efficiënt is en minder comfort biedt in het lange voor en na seizoen omdat het minder terugmoduleert.

Je kunt blind iets onder het huidige vermogen gaan zitten met een nieuwe ketel.
De vraag is dan of de 24 of de 30 de betere keuze is.

Of toch voor de WP combinatie gaan met bv 4kw.

• _JGC_
VivaAtloni schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:51:
[...]

Zeker wel. Beneden alles al HR++ glas. Bovenverdieping alles nog enkel glas en ook de dakisolatie kan een stuk beter.
Maar als ik voorstel hier wat aan te doen, dan krijg ik gelijk het antwoord dat het prima is zoals het is 8).
Dan zou ik er lekker een HRE 24/18 of Xtreme24 in hangen. Hybride is leuk, maar als je die bovenverdieping aanpakt gaat het gasverbruik door de helft en kan je af met een niet al te dikke warmtepomp zonder ketel. Zonde om dat geld in een hybride systeem te steken als je het geld ook in isolatie en beter glas kunt steken.

• Ronald
  • Laatst online: 20:50
Warmtepomp die 8kW ook haalt bij -8 -10 EN geschikt is om zonder CV te draaien als hybride met een heel mooi klein CV keteltje dan.
Die gaat in het gemiddelde jaar bijna 100% van het gas weg drukken.

Misschien dat de ouwelui dan ineens wel open staan voor het aan pakken van de rest... En dan hoeft er wat de WP betreft niets te gebeuren.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1