Deurgong vervangen vanwege te hoog volume / vervelend geluid

Pagina: 1
Acties:

• jdereus87
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 08-12 20:10
Hallo Tweakers,

In onze nieuwbouwwoning opgeleverd in 2021 zit een deurbel die door de aannemer is geinstalleerd. Deze werkt correct op het feit na dat deze net zo lang afgaat als iemand op de deurbel drukt en het volume/geluid te hoog/vervelend is. Omdat alle inwoners (mensen, viervoeters) zich elke keer een hoedje schrikken (om het maar even zacht uit te drukken) en er een kleine op komst is wil ik de deurgong vervangen.
Het liefst wil ik deze vervangen voor iets met een 1. keuze uit een deuntje + 2. een volume-regeling.

Hierbij mijn vragen.

1. De deurgong loopt via een draad (die zich in de gong heeft afgesplitst in twee draden, zie foto onder) naar de groepenkast. Ik heb de groepenkast even opgezocht en zie dat deze inderdaad een beltransformator heeft. Mijn eerste vraag: Naar hoeveel volt transformeert hij?

2. Daarop volgend: Ik kan niet helemaal zien op welke groep deze dan zou moeten zitten. Moet ik bij het vervangen voor de zekerheid de hoofdschakelaar omzetten? De deurbel zit op een van de twee buizen die helemaal rechtsvoor zitten (zie foto onder). Ofwel: hoe vervang ik dit veilig :)

3. Ik heb in het algemeen moeite online een bedrade deurgong te vinden die voldoet aan mijn wensen (los dat ik dus nog niet weet hoeveel V ik moet hebben). Heeft iemand een mooie suggestie (of ervaring met) een bepaalde gong? Bijna alles lijkt om draadloze / videodeurbellen te gaan tegenwoordig. Ik wil iets dat 'permanent' werkt en geen batterijen vereist.
(geen must, maar zou wel lekker zijn als ik op de avond van sint-maarten een lekker deuntje erop heb zitten 8) )

Ofwel: ik wil puur even draadjes los koppelen, de gong eraf schroeven, nieuw apparaat erop erop schroeven en de draadjes weer vast maken. Ik wil de groepenkast en knop op de deurpost met rust laten.

Alvast dank voor de hulp!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6J_rSIo3tM8XQj5E0brooZxH-j4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sh6pPjtWEfmV0aboTvT5LmpV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AHzmLtkp6vJHMT3UXWgjvptUFi8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uyqORYbnsUTleHFQSOibZwXn.jpg?f=fotoalbum_large

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:22

Onbekend

...

Op de transformator in de groepenkast staat gewoon de spanning waarop de bel werkt.

Als hij te luid is, zou ik gewoon een stukje plakband ertussen plakken waardoor het geluid wordt gedempt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:13
Dat lijkt niet echt op een gong maar meer op een bel. Het voltage zal waarschijnlijk gewoon op de transformator staan, eventueel even een betere foto posten.

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Als je toch bezig bent, kijk even wat het stroomverbruik in rust is van je beltransformator. Hier (ander type?) lees ik 'power loss 2.5 W'. Als dat inderdaad het verbruik in rust is, kost dat je elk jaar tien euro.

• jdereus87
Ah die had ik even over het hoofd gezien toen ik op de ladder stond. Het is inderdaad 8V. Zie foto onder.

Wat doet de 1/0 knop dan in dit geval? Als die de stroom van de bel haalt is mijn tweede vraag ontopic ook beantwoord.

Een stuk plakband/vilt ertussen plakken heb ik al eens geprobeerd. Dat hielp of minimaal of de bel ging helemaal niet meer. Daarnaast wil ik geluid dat iets meer rust geeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3lsjdYZmA9Sr0p950Bpxu5AJ9_E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BnZXjZvNDAuMxXRATsmQaIz3.jpg?f=fotoalbum_large

• Relesi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10:47
jdereus87 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:22:
Wat doet de 1/0 knop dan in dit geval? Als die de stroom van de bel haalt is mijn tweede vraag ontopic ook beantwoord.
Inderdaad. 0=uit, 1=aan.

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-12 13:15
Ah, de standaard krengen. Ik had er ook een. Vervelend geluid. Ik heb deze vervangen door een Honeywell D117. 8 volt, kun je zo aansluiten als je de handleiding volgt.
Zou voor ieder andere 8v gong moeten gelden.

Ik heb de trafo op 0 gezet en toen durfde ik het aan.

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-12 10:54
ipv plakbandje / vilt tussen het hamertje en de klok kun je ook de klok wat afplakken (binnenkant, buitenkant, in ieder geval alles behalve contactpunt tussen hamer en klok zelf), dan klinkt de bel wat doffer en blikkeriger en minder schel (prrriiiiip ipv prringggggggg)

[ Voor 14% gewijzigd door 0siris op 10-11-2023 14:17 ]

ach...in een volgend leven lach je er om!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Man hier staat toch bijna niks op. Dat kan je gewoon losschroeven en met wat aandacht netjes uit elkaar houden, desnoods even afplakken.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 14-11 16:27
Dinictus208 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 14:23:
Man hier staat toch bijna niks op. Dat kan je gewoon losschroeven en met wat aandacht netjes uit elkaar houden, desnoods even afplakken.
Onbekend maakt bevreest, OP wilt gewoon wat informatie hebben zodat hij het aandurft en een beter idee heeft wat ie moet doen. Niets mis mee.

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Je hebt gelijk. Ik bedoelde het niet denigrerend o.i.d.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

• Audi-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-12 17:06

Audi-Arjan

★★★★★

Je zegt geen videodeurbel te willen, maar bijv een bel van Google is wel errug handig hoor.
Daar kan je in de Home app de gong uitzetten (dus die alarmbel in jouw geval) en toch een notificatie op je mobiel of ander nest apparaat krijgen.

Ik krijg bijvoorbeeld direct geluid en beeld op een Nest Hub.

De andere genoemde tips werken ook, koop een gong die geschikt is voor 1A 8v (dat zijn ze eigenlijk allemaal wel). Dan krijg je een ding dong geluid ipv van trrrrrrriiiiiiiiiiiiinnnnnnnnnggggggggg.

• jdereus87
Hierbij nog even de terugkoppeling:
Ik heb uiteindelijk de deurbel Croma 100A gekocht. Deze kwam gelukkig nog de 11e van de 11e binnen zodat Sint Maarten een rustigere avond werd.

Ik had de handleiding vooraf even wat beter moeten doornemen (deze had ik al reeds gevonden op de site van de verkoper). Er lopen twee draden van mijn beltrafo naar de bel toe, maar de bel zelf krijgt denk pas stroom zodra de belknop is ingedrukt. De bel die ik gekocht had vereiste voor volledige werking (melodie, volume etc.) constant stroom.
Dat circuit is wel aan te leggen, maar de draden van mijn belknop naar de transformator zijn volgens mij niet-zichtbaar weggewerkt en was mij een brug te ver als leek. Nu heb ik het volgende schema gevolgd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X4COU1sdXn4kp_D5VBLwp7NG-UA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ug3pHvWSF2TEBBFz48z8pEEJ.jpg?f=user_large

Het probleem kon echter opgelost worden door er 4 C batterijen in te stoppen. Als we de handleiding mogen geloven gaan deze 5 jaar mee en begint hij zodra de batterijen leeg beginnen te raken twee piepjes te geven post-aanbellen. Dat was voor mij acceptabel.

Nu een bel met een prettige melodie en prettig ingestelde volume. De batterijen vervangen is een probleem voor over 5 jaar :)

Allen dank voor de hulp.
Pagina: 1