Vloerverwarming in badkamer na verwijderen tegels

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dkdkdk
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 26-10 13:55
De badkamer wordt volledig gerenoveerd. Hierbij gaan de oude tegels eruit, waarna we waarschijnlijk een oneffen oppervlak overhouden. De mensen die vloerverwarming infrezen hebben een vlak oppervlak nodig. Maar als ik het eerst egaliseer, dan wordt de vloer uiteindelijk mogelijk te hoog. Hebben jullie hier ervaring mee? Tips?

Beste antwoord (via dkdkdk op 15-11-2023 21:50)

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11:21
dkdkdk schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:07:
De badkamer wordt volledig gerenoveerd. Hierbij gaan de oude tegels eruit, waarna we waarschijnlijk een oneffen oppervlak overhouden. De mensen die vloerverwarming infrezen hebben een vlak oppervlak nodig. Maar als ik het eerst egaliseer, dan wordt de vloer uiteindelijk mogelijk te hoog. Hebben jullie hier ervaring mee? Tips?
Als je badkamer volledig gerenoveerd word snap ik niet dat de hele dekvloer er niet uit gaat...

Gewoon hele dekvloer er uit, kan je de afvoeren en t leidingwerk er mooi nieuw in laten maken, aardnetje er in en daar de slangen op knopen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Makrolon
dkdkdk schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:07:
Als je badkamer volledig gerenoveerd word snap ik niet dat de hele dekvloer er niet uit gaat...

Gewoon hele dekvloer er uit, kan je de afvoeren en t leidingwerk er mooi nieuw in laten maken, aardnetje er in en daar de slangen op knopen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• dkdkdk
Dat is ook een optie, alleen wel wat meer werk. Op de rest van de verdieping wordt al een verwarming ingefreesd, daarom dacht ik voor de badkamer ook aan infrezen.
Overigens wil ik er nog een extra, losse verwarming, bij doen voor als het net even warmer moet worden (vloerverwarming is traag). Als ik daar een gewone radiator doe, dan moet de CV op een hogere stand. Is dat slim? Of ga je dan beter voor een lage-temperatuur variant of elektrisch?

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:32

rdejongjr

Gnome

Als het in een nieuwe zandcement laag ligt heb je meer massa, blijft het langer warmer in de badkamer.
Is de huidige badkamervloer ook niet een stuk hoger?

Let er wel op dat er op de verdiepingsvloer meestal ook heel veel elektra ligt.
Als ze dit raken en vervolgens klakkeloos de buizen erin drukken ben je de klos als er ooit iets met de elektra gedaan moet worden.

Bij mij hadden de heren 60% van de leidingen overhoop inclusief enkele aders.
Ze vonden wat nieuwe aders en wat plakband wel voldoende....
Uiteindelijk zelf alles uitgehakt en hersteld.

• Makrolon
dkdkdk schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:53:
Dat is ook een optie, alleen wel wat meer werk. Op de rest van de verdieping wordt al een verwarming ingefreesd, daarom dacht ik voor de badkamer ook aan infrezen.
Overigens wil ik er nog een extra, losse verwarming, bij doen voor als het net even warmer moet worden (vloerverwarming is traag). Als ik daar een gewone radiator doe, dan moet de CV op een hogere stand. Is dat slim? Of ga je dan beter voor een lage-temperatuur variant of elektrisch?
Reken er maar op dat je waterleiding en afvoer nu ook in die dekvloer liggen. Die ga je dan ook raken met frezen.

Dekvloer is er in 3 uurtjes met zn 2e uit en ook in 3 uurtjes er weer in.. zou ik niet voor gaan kloten met frezen. Daarbij raakt die hele dekvloer zn sterkte kwijt. Zeker als ie nu al niet erg goed gehecht is aan t beton.

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13-12 08:27

ViezeVis

Sample Text

Makrolon schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:12:
[...]

Wij halen bij onze renovatie ook niet de hele dekvloer eruit, omdat die dekvloer gewoon goed is. We breken de dekvloer alleen uit bij de plekken waar het écht moet. Zoals bij de inloopdouche voor de afvoer en afschot. Voor de vloerverwarming zou het echter wel handig kunnen zijn, omdat het je ruimte bespaart.
Makrolon schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:36:
[...]

Reken er maar op dat je waterleiding en afvoer nu ook in die dekvloer liggen. Die ga je dan ook raken met frezen.

Dekvloer is er in 3 uurtjes met zn 2e uit en ook in 3 uurtjes er weer in.. zou ik niet voor gaan kloten met frezen. Daarbij raakt die hele dekvloer zn sterkte kwijt. Zeker als ie nu al niet erg goed gehecht is aan t beton.
Is het zo dat de dekvloer z'n sterkte kwijtraakt? Ze storten ook geen nieuwe dekvloer in woonkamers die vloerverwarming krijgen. Oprechte vraag, ik vraag me namelijk af of dat echt zo is.

[ Voor 32% gewijzigd door ViezeVis op 09-11-2023 21:39 ]

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

• Makrolon
ViezeVis schreef op donderdag 9 november 2023 @ 21:37:
[...]

Wij halen bij onze renovatie ook niet de hele dekvloer eruit, omdat die dekvloer gewoon goed is. We breken de dekvloer alleen uit bij de plekken waar het écht moet. Zoals bij de inloopdouche voor de afvoer en afschot. Voor de vloerverwarming zou het echter wel handig kunnen zijn, omdat het je ruimte bespaart.

[...]

Is het zo dat de dekvloer z'n sterkte kwijtraakt? Ze storten ook geen nieuwe dekvloer in woonkamers die vloerverwarming krijgen. Oprechte vraag, ik vraag me namelijk af of dat echt zo is.
Als die dekvloer we helemaal uit is is t zoveel makkelijker, gewoon leidingen over de grond kunnen leggen, geen gekloot met afvoer als die toch te hoog in de dekvloer ligt. Vaak als je m laat zitten ben je daarna alsnog de halve dekvloer we uit aan t halen omdat je ergens een leiding moet opzoeken of dat je de afvoer net iets verder vrij moet hebben.

Als die dekvloer niet goed gehecht is aan je beton, en je freest er in, dan maak je hem wel echt zwakker. Een dekvloer in een badkamer krijgt t zwaarder te voorduren dan een in een woonkamer.

Maar je.moet doen waar je je goed bij voelt en wat je handig vind. Ik vind dekvloer er uit en er later weer in echt veel handiger dan laten zitten. Zeker als je daarna ook nog gaat frezen.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Wil je die badkamer structureel verwarmen dan? Vloerverwarming duurt wel ff voordat t warm is ook.

Ik zou persoonlijk voor elektrische vloerverwarming kiezen. Juist omdat het een ruimte is waar je even een half uurtje een warme vloer wilt hebben.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• dkdkdk
rdejongjr schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:07:
Als het in een nieuwe zandcement laag ligt heb je meer massa, blijft het langer warmer in de badkamer.
Is de huidige badkamervloer ook niet een stuk hoger?

Let er wel op dat er op de verdiepingsvloer meestal ook heel veel elektra ligt.
Als ze dit raken en vervolgens klakkeloos de buizen erin drukken ben je de klos als er ooit iets met de elektra gedaan moet worden.

Bij mij hadden de heren 60% van de leidingen overhoop inclusief enkele aders.
Ze vonden wat nieuwe aders en wat plakband wel voldoende....
Uiteindelijk zelf alles uitgehakt en hersteld.
Voor de badkamer moet dan denk ik inderdaad beter de dekvloer eruit. Maar nu je het hebt over elektra - de bedoeling is dat ze in de andere kamers op de eerste verdieping wel gaan frezen. Loop ik dan volgens jou het risico dat mijn elektra beneden uitvalt omdat de leidingen wellicht in de dekvloer van de eerste verdieping liggen?

Op de tekening staat wel dat de begane grond een afwerklaag heeft van 8 cm, maar over de verdiepingsvloer staat alleen dat het 20cm met bovenwapening is, niets over de dekvloer.

• dkdkdk
pentaw1nz schreef op donderdag 9 november 2023 @ 21:57:
Wil je die badkamer structureel verwarmen dan? Vloerverwarming duurt wel ff voordat t warm is ook.

Ik zou persoonlijk voor elektrische vloerverwarming kiezen. Juist omdat het een ruimte is waar je even een half uurtje een warme vloer wilt hebben.
Ook een optie en ook dunner. Maar is volgens mij niet goedkoop in gebruik.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
dkdkdk schreef op donderdag 9 november 2023 @ 22:05:
[...]

Ook een optie en ook dunner. Maar is volgens mij niet goedkoop in gebruik.
Ik vraag me af of het duurder is. Je zet dit aan (eventueel vooraf, al dan niet via een app) en weer uit als je klaar bent. Vloerverwarming moet wel structureel aanstaan.

Ik heb in de badkamer vaak een raam open of flinke afzuiging. Dat is ook duur verwarmen.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:09
Electrische vloerverwarming gaat snel stuk, en is enorm onzuing. Ga gewoon voor échte vloerverwaming.
Als je badkamer niet zo goed geïsoleerd is, of je bent niet zeker dat het warm genoeg raakt (relatief klein vloeroppervlak); en je wil geen wandverwarming, kan je een radiator combineren met vloerverwarming.
Warm water in de radiator, op uitgang een RTL ventiel, en dan door de vloer. Op die manier kan je vlot wat warmte boosten met de radiator, en heb je maximaal rendement door de lage retour.

Ik heb een zware gietijzeren radiator hangen in de badkamer, met een programmeerbare thermostaatknop, die stookt het in 10 minuten lekker warm (zolang je op het tapijtje staat), maar denk wel dat de nieuwe badkamer de combi krijgt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-12 20:57
dkdkdk schreef op donderdag 9 november 2023 @ 22:01:
[...]

Voor de badkamer moet dan denk ik inderdaad beter de dekvloer eruit. Maar nu je het hebt over elektra - de bedoeling is dat ze in de andere kamers op de eerste verdieping wel gaan frezen. Loop ik dan volgens jou het risico dat mijn elektra beneden uitvalt omdat de leidingen wellicht in de dekvloer van de eerste verdieping liggen?

Op de tekening staat wel dat de begane grond een afwerklaag heeft van 8 cm, maar over de verdiepingsvloer staat alleen dat het 20cm met bovenwapening is, niets over de dekvloer.
Als je bijvoorbeeld kanaalplaatvloeren hebt, lopen de elektraleidingen volgens mij in de dekvloer van de verdieping erboven inderdaad.
Ik zou dan proberen uit te zoeken / te meten hoe dik de dekvloer is, en eventueel met een leidingdetector aan de slag om te kijken waar de leidingen lopen. De aannemer die bij ons de dekvloer infreesde bood aan om met een handfrees steeds iets dieper te gaan, tot de leiding zichtbaar was, om zo te controleren hoeveel vrije ruimte er boven de leidingen was. Maar als je 8cm dekvloer hebt denk ik dat het sowieso wel goed zal komen qua elektra.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als je arm wilt worden moet je elektrische vloerverwarming plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9lNoYSUcnX8iZqBzm80aJi6wkiw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pxjuFuZbxYgF3ihKY1xd8DXO.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MARKwl-zEUhB5XE3SegqxjrVIVQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VliHma9FqXmSv1i7slPzc1uA.png?f=user_large
10 april 2022 was ik met de elektra in de berging bezig en moest ik "tijdelijk" de buis naar de vloerverwarming van de badkamer weghalen.
Die badkamer stoken we nu in 5 minuten op met een 1000/2000W ventilatorkachel. Energieverbruik is van 3500KWh per jaar naar 2200KWh per jaar gegaan, een groot deel daarvan is die badkamer.

Erfenisje van de vorige eigenaar... eens maar nooit weer elektrische vloerverwarming.

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-12 13:51
pentaw1nz schreef op donderdag 9 november 2023 @ 21:57:

Absoluut niet mee eens. Zeker gekeken naar de toekomst gekeken met een eventuele warmtepomp kan warmte 4 tot 5x goedkoper zijn bij een warmtepomp dan domweg elektra verstoken in je vloer. Zeker als het een badkamer op betonnen vloer betreft kan je niet even snel je badkamervloer warm stoken. Bij droogbouw zou het nog lukken, maar ik hoor hier TS spreken over zandcement.

En elektrisch kan misschien werken als je een zeer regelmatig ritme hebt, maar ik zou gek worden dat de warmtevraag net niet aan mijn schema voldoet. Dan liever een badkamer vloer die de hele dag lekker meedraait op goedkope warmte van een warmtepomp.

• dkdkdk
Bedankt voor alle reacties, ik ben weer een heel stuk wijzer. In 1 van de ruimtes is een uitsparing in de dekvloer waardoor ik 'm kon meten - die is minimaal 7 cm. De frees van de verwarming gaat 2 cm diep. Dus vooralsnog wordt het op de hele vloer frezen, in de badkamer de dekvloer eruit en de verwarming op staalnetten.
En dan hangen we een elektrische verwarming op voor als het even een beetje warmer moet zijn.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:20
Is een badmat + IR paneel aanzetten niet nuttiger?

Vloerverwarming doe je dan continue aan, en zodra je de douche instapt zet je IR paneel aan. Als je er dan uitkomt voelt de lucht prettig aan, en door de badmat voel je de tegels niet.

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:43
Ik ga een combi doen van elec.vw die alleen sochtends 1uurtje de koud uit de vloer haalt en halfuurtje vent,kachel. Beiden op een tijdsklok. De rest van de dag is het CV werk

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
1 uur is niet genoeg is mijn ervaring. Als die vloer echt koud is ben je 2 uur verder voor er een beetje warmte af komt.
Ventilatorkachel doet hier in 5 minuten wat vroeger de vloerverwarming in 2-3 uur moest klaren.

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 13-12 00:34
Badmatje werkt ook goed tegen koude voeten en is veel goedkoper :+
Wij hebben elektrische handdoekradiator van 2000W met blaasfunctie om snel op te warmen wanneer de badkamer gebruikt word.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:38
Makrolon schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:12:
[...]

Dit is the way to go inderdaad. Zelf ook gedaan, ik moest toch al een hogere dekvloer plaatsen vanwege een douchedrain die die hoogte nodig had. Was niet heel veel extra werk om dan gelijk vloerverwarming te leggen: ThinkPad in "Algemeen (vloer)verwarming setup topic"
Pagina: 1