Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diederikkes
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 29-05 06:08
Ik wil al mijn zonnepanelen loskoppelen, omdat ze de mc4 connectoren aan de verkeerde kant hebben gemonteerd van het montageysteem. Hoe kan ik dit veilig doen?

Ik ben van plan om het sowieso in de avond te doen. Nu is de vraag wat ik precies moet uitzetten.
De omvormer, werkschakelaar of aardlekautomaat. Of gewoon allemaal?

Ik hoor het graag.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:25
Ik hoor 'ze', klopt het dat je hebt laten monteren? In dat geval zou ik de firma terug laten komen en dit laten aanpassen.

Veiligste is overigens alles uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diederikkes
TwingyTwingy schreef op donderdag 9 november 2023 @ 18:45:
Ik hoor 'ze', klopt het dat je hebt laten monteren? In dat geval zou ik de firma terug laten komen en dit laten aanpassen.

Veiligste is overigens alles uitschakelen.
Ja, maar ik had het misschien wat duidelijker moeten zeggen. Montagesysteem is niet van hun.
En volgens mij is het niet zo moeilijk allemaal, zolang het maar veilig is.
Die connectoren kun je gewoon uit elkaar en weer in elkaar klikken toch? kan niet zoveel fout aan gaan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:34

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Gewoon alles uitschakelen, wel zo veilig. Let wel dat er een speciaal tooltje is om de MC4 stekkers makkelijk los te halen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:22
1. Aardlekautomaat van de PV installatie afschakelen.
2. Werkschakelaar bij de omvormer boven afschakelen.
3. DC schakelaar van de omvormer uitzetten.

Voor het losnemen van de connectoren is een speciaal tooltje nodig, zoek even op google. Er zijn genoeg filmpjes over te vinden.
Vastzetten van de connectoren is een verhaal apart. Ook daar kan je het e.e.a. over vinden op internet. Let wel dat na meerdere malen een filmpje te hebben gezien je nog niet kundig genoeg bent. Eerst een paar keer oefenen met aankrimpen is zeker een must.

Normaal zitten aan de panelen de connectoren vast zoals het moet zitten. Wat is daar verkeerd aan?

Let wel dat als je iets veranderd de installateur hier niet meer verantwoordelijk kan houden.

Wees overtuigd van het goed verbinden en gebruik goed aansluit materiaal. Meeste probelem onstaan in de aan slutingen.

[ Voor 0% gewijzigd door amiaima op 09-11-2023 19:26 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diederikkes
amiaima schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:25:

Vastzetten van de connectoren is een verhaal apart. Ook daar kan je het e.e.a. over vinden op internet. Let wel dat na meerdere malen een filmpje te hebben gezien je nog niet kundig genoeg bent. Eerst een paar keer oefenen met aankrimpen is zeker een must.

Normaal zitten aan de panelen de connectoren vast zoals het moet zitten. Wat is daar verkeerd aan?

Let wel dat als je iets veranderd de installateur hier niet meer verantwoordelijk kan houden.

Wees overtuigd van het goed verbinden en gebruik goed aansluit materiaal. Meeste probelem onstaan in de aan slutingen.
huh ik hoef toch niet aan te krimpen?
Ze zitten aan de verkeurde kant van een betonsteun. Dus ik moet ze even uit elkaar klikken en vervolgens aan de andere kant van de steun weer in elkaar klikken. of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmen76
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:40
Met bovenstaande stappen eerst het systeem spanningsloos maken. Daarna kan je de connectoren losmaken. Echter kan je de connectoren niet zomaar losklikken, hiervoor heb je een MC4 sleutel nodig (of iets dat op vergelijkbare wijze de connectoren ontgrendelend).

Je mist dus niks lijkt me, als het systeem spanningsloos is en je hebt de connectoren losgemaakt, is het goed leggen van de kabels en opnieuw vast klikken van de connectoren een 'piece of cake'.

[ Voor 5% gewijzigd door harmen76 op 09-11-2023 20:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:34

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

diederikkes schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:40:
[...]

huh ik hoef toch niet aan te krimpen?
Ze zitten aan de verkeurde kant van een betonsteun. Dus ik moet ze even uit elkaar klikken en vervolgens aan de andere kant van de steun weer in elkaar klikken. of mis ik iets?
Met zo'n ontgrendeltooltje kan je de weerhaakjes makkelijk indrukken, waardoor je de connector los kan klikken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7iiQlWt4IZa7hX9iNo6MdWl8xRQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qYV7gdkXYk5sXJLCQwsvigyj.png?f=fotoalbum_large

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:31
amiaima schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:25:
1. Aardlekautomaat van de PV installatie afschakelen.
2. Werkschakelaar bij de omvormer boven afschakelen.
3. DC schakelaar van de omvormer uitzetten.
In de volgorde 3-2-1 graag... Dat is het liefste voor de relais in de omvormer... Anders krijgt het relais een afschakelvlamboog voor de kiezen als er nog DC stroom loopt en daar kan hij tegen, maar niet onbeperkt.

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 09-11-2023 20:34 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diederikkes
harmen76 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:20:
Met bovenstaande stappen eerst het systeem spanningsloos maken. Daarna kan je de connectoren losmaken. Echter kan je de connectoren niet zomaar losklikken, hiervoor heb je een MC4 sleutel nodig (of iets dat op vergelijkbare wijze de connectoren ontgrendelend).

Je mist dus niks lijkt me, als het systeem spanningsloos is en je hebt de connectoren losgemaakt, is het goed leggen van de kabels en opnieuw vast klikken van de connectoren een 'piece of cake'.
Oké duidelijk. MC4 sleutel heb ik hier nog wel ergens liggen dacht ik.
Dus dan moet het goed komen.
Bedankt.
Pagina: 1