Ubiquiti Unifi-achtig spul voor thuisgebruik?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fahr
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-12-2024
Hallo allemaal,

Ik heb momenteel thuis inernet van Ziggo met het Ziggo modem als router en WiFi AP en dan nog 3 van die SmartWiFi Pods door het huis 1, waarvan 2 bedraad en 1 niet.

Ik wil daar eigenlijk van af, omdat het nogal een black box is en ik her en der ook lees dat Ziggo allerlei data verzamelt over het interne netwerk (?!)

Nu ben ik dus op zoek naar iets anders. Op kantoor gebruiken we Ubiquiti Unifi spul en dat werkt, maar daarvoor heb je weer een account nodig op een web portal om alles te managen en dat wil ik ook niet...

Is er iets beschikbaar voor particulier (of desnoods zakelijk) gebruik wat dat soort functionaliteit levert? Ik wil dus een router/switch/AP in de meterkast en dan 3 repeaters door het huis, maar idealiter alles centraal beheren, 1 WiFi netwerk door het hele huis en geen gezanik met accounts of web portals - alles gewoon lokaal configureren en beheren.

Ter info;

In de meterkast, op de Ziggo router, heb ik momenteel 4 ethernet kabels aangesloten. 2 daarvan zijn binnen de meterkast zelf (Hue bridge en home assistant RPi), 1 naar de woonkamer met daar achter een kleine switch voor TV, consoles, etc. en 1 naar de verdieping daarboven met daar een grotere switch die alle kamers bekabeld.
In de woonkamer heb ik 1 zo'n pod hangen die niet bekabeld is, op de verdieping erboven is er 1 bekabeld en de zolder nog 1 bekabeld.

Ik ben voornamelijk op zoek naar vervanging van de router/switch/AP in de meterkast en de 3 APs door het huis heen. De overigen switches zijn dom en hoeven niks speciaals te doen.

Beste antwoord (via Fahr op 14-11-2023 09:51)

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:13
Oa. Ubiquiti Unifi / TP-Link Omada / Aruba Instant-On en nog een paar merken werken met centraal controller software die lokaal draait. Een account heb je nodig zodat je toegang kan krijgen tot je beheeromgeving vanuit een externe locatie. De software ziet er wel uit als web portal, zo werken die dingen nou eenmaal.

TP-Link Omada heeft een functie voor lokaal beheer en daarvoor heb je geen account nodig. Ze hebben diverse access points, routers en switches in hun assortiment.

[ Voor 9% gewijzigd door heiyu op 09-11-2023 19:08 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:13
Oa. Ubiquiti Unifi / TP-Link Omada / Aruba Instant-On en nog een paar merken werken met centraal controller software die lokaal draait. Een account heb je nodig zodat je toegang kan krijgen tot je beheeromgeving vanuit een externe locatie. De software ziet er wel uit als web portal, zo werken die dingen nou eenmaal.

TP-Link Omada heeft een functie voor lokaal beheer en daarvoor heb je geen account nodig. Ze hebben diverse access points, routers en switches in hun assortiment.

[ Voor 9% gewijzigd door heiyu op 09-11-2023 19:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:45
Ik snap de vraag niet helemaal...
a) JE wilt alles centraal beheren, niet in de cloud maar lokaal.
b) je wilt niet een centrale beheersomgeving hebben waar je moet inloggen maar het lokaal beheren?

:+
Wat jij wilt, compleet los van de cloud, kom je alsnel op een unifi/omada setup uit. Maar die setup ken je en dat wil je niet.
Wat wil je wel?

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 09-11-2023 20:22 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:43

nelizmastr

Goed wies kapot

Zet een unifi controller op je Pi en hang Unifi AP’s op, probleem opgelost. Moet je wel een PoE switch hebben, want injectoren zitten er tegenwoordig niet meer bij.

Die controller kun je “gewoon” lokaal beheren.

[ Voor 13% gewijzigd door nelizmastr op 09-11-2023 20:29 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:02
Fahr schreef op donderdag 9 november 2023 @ 18:02:
Hallo allemaal,

Ik heb momenteel thuis inernet van Ziggo met het Ziggo modem als router en WiFi AP en dan nog 3 van die SmartWiFi Pods door het huis 1, waarvan 2 bedraad en 1 niet.

Ik wil daar eigenlijk van af, omdat het nogal een black box is en ik her en der ook lees dat Ziggo allerlei data verzamelt over het interne netwerk (?!)

Nu ben ik dus op zoek naar iets anders. Op kantoor gebruiken we Ubiquiti Unifi spul en dat werkt, maar daarvoor heb je weer een account nodig op een web portal om alles te managen en dat wil ik ook niet...

Is er iets beschikbaar voor particulier (of desnoods zakelijk) gebruik wat dat soort functionaliteit levert? Ik wil dus een router/switch/AP in de meterkast en dan 3 repeaters door het huis, maar idealiter alles centraal beheren, 1 WiFi netwerk door het hele huis en geen gezanik met accounts of web portals - alles gewoon lokaal configureren en beheren.

Ter info;

In de meterkast, op de Ziggo router, heb ik momenteel 4 ethernet kabels aangesloten. 2 daarvan zijn binnen de meterkast zelf (Hue bridge en home assistant RPi), 1 naar de woonkamer met daar achter een kleine switch voor TV, consoles, etc. en 1 naar de verdieping daarboven met daar een grotere switch die alle kamers bekabeld.
In de woonkamer heb ik 1 zo'n pod hangen die niet bekabeld is, op de verdieping erboven is er 1 bekabeld en de zolder nog 1 bekabeld.

Ik ben voornamelijk op zoek naar vervanging van de router/switch/AP in de meterkast en de 3 APs door het huis heen. De overigen switches zijn dom en hoeven niks speciaals te doen.
Volgens mij heb jij een klok en klepel probleem. Waar héb je het over als je praat over portals en gezeik???

Je maakt een Unify Account, logt in op je telefoon op de Unify app en je hoeft nooit meer in te logge. Vanaf dat kan je gewoon via een code of faceID inloggen in de Unify app om al je Ubiquity spul te managen.

Dus zet even je aluminiumhoed af en kies voor een betrouwbaar bedrijf waar je data niet een product is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Met de Unify app kan je ook een een AP zonder controller instellen. Je mist dan wel functionaliteit, met name in monitoring en centraal (lokaal) beheer maar om gewoon WiFi dekking te hebben heb je dat niet nodig.

Je kan ook de controller installeren en opstarten wanneer nodig, deze hoeft niet online te zijn. Zo kan je de boel toch centraal beheren en heb je reactief toegang tot monitoring.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-06 12:28
Unifi werkt in eerste instantie vanuit huis zonder cloud.

Het cloud account is een extra waarmee je van buitenaf toch je netwerk kan beheren.
Dit is optioneel en niet noodzakelijk voor de werking van je interne netwerk.

Je hebt gelijk, het werkt.
TP-link levert vergelijkbare dingen.

Je hebt een centrale controller in je huis nodig. Die draait dus ergens in je huis. Daarmee stel je je netwerk in en die pusht alle configuratie naar de aangesloten netwerk-apparatuur. Zeer fijn en handig. En 100% intern dus. De cloud-optie kun je aan of uit zetten, ik vind het handig maar het hoeft helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fahr
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-12-2024
Bedankt voor alle antwoorden allemaal!

Ik was me er werkelijk niet van bewust dat Unifi ook werkt zonder web portal account. Ik heb het zelf niet geïnstalleerd op kantoor en de partij die dat gedaan heeft, heeft het direct gekoppeld aan een online beheerplatform waar ik toegang toe heb... dacht dat dat de enige optie was.

Ik ga ook eens kijken naar TP-Link Omada.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-06 13:05
Om een tegengeluid te geven: is dit niet wat overkill voor een wifi-netwerk thuis? Waarom zou je niet kiezen voor iets anders?

Ik heb thuis bijvoorbeeld alles van Fritz en dat werkt hartstikke prima. En zo zijn er nog een hoop systemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:11

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Fahr schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:53:
Bedankt voor alle antwoorden allemaal!

Ik was me er werkelijk niet van bewust dat Unifi ook werkt zonder web portal account. Ik heb het zelf niet geïnstalleerd op kantoor en de partij die dat gedaan heeft, heeft het direct gekoppeld aan een online beheerplatform waar ik toegang toe heb... dacht dat dat de enige optie was.

Ik ga ook eens kijken naar TP-Link Omada.
Kijk ook naar Aruba InstantOn. Groot voordeel is dat je daar de controller op de AP's zelf draait itt op een andere doos bij UniFi of Omada.

Let wel dat als je aanbieders van dit soort apparatuur wantrouwt, je dat ook bij allemaal moet doen en het dan ook relevant is om een firewall te hebben die beperkt wat de apparaten richting hun fabrikanten sturen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:23
xFeverr schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:13:
Om een tegengeluid te geven: is dit niet wat overkill voor een wifi-netwerk thuis? Waarom zou je niet kiezen voor iets anders?

Ik heb thuis bijvoorbeeld alles van Fritz en dat werkt hartstikke prima. En zo zijn er nog een hoop systemen.
Dat hangt er vanaf hoe groot je huis is. En of er veel buren zijn met hun eigen wifi. Als je een klein huis hebt en genoeg hebt aan 1 access point, dan hoef je niet te beginnen aan UniFi. Maar als je omstandigheden wat lastiger zijn, dan is UniFi een heel goede oplossing. Het hoeft niet eens duur of ingewikkeld te zijn. Je kunt beginnen met een Dream Router. Dat is een alles-in-een oplossing. Je kunt deze later uitbreiden met extra access points Als blijkt dat er plekken in huis zijn waar de dekking slecht is. En je hebt inderdaad niet perse een cloud-account nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-06 13:05
PhilipsFan schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:33:
[...]

Dat hangt er vanaf hoe groot je huis is. En of er veel buren zijn met hun eigen wifi. Als je een klein huis hebt en genoeg hebt aan 1 access point, dan hoef je niet te beginnen aan UniFi. Maar als je omstandigheden wat lastiger zijn, dan is UniFi een heel goede oplossing. Het hoeft niet eens duur of ingewikkeld te zijn. Je kunt beginnen met een Dream Router. Dat is een alles-in-een oplossing. Je kunt deze later uitbreiden met extra access points Als blijkt dat er plekken in huis zijn waar de dekking slecht is. En je hebt inderdaad niet perse een cloud-account nodig.
Dit alles is dus ook mogelijk met veel andere oplossingen. Mijn Fritz!Repeaters zitten ook allemaal bedraad aangesloten en volgen de instellingen van de hoofdrouter (‘centraal beheer’).

En heb dit ook gezien bij diverse andere mesh-setjes, die kunnen meestal wel bedraad aangesloten worden. Je hoeft hiervoor echt niet bij een Unify te zijn, daar is wat mij betreft wel meer motivatie voor nodig dan alleen ‘ik wil accesspoints die hetzelfde netwerk uitzenden’

Vandaar dit tegengeluid, om eens over na te denken. Als je dat spul ‘gewoon leuk’ vindt moet je het zeker doen. Maar maak die keuze dan wel bewust terwijl je weet dat er andere oplossingen zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door xFeverr op 14-11-2023 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikey!
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-06 17:34
Fahr schreef op donderdag 9 november 2023 @ 18:02:
Ik snap eigenlijk niet waarom je per se weg wilt van Ziggo draadloze mesh apparatuur i.v.m. "data verzameling / black box", terwijl je wel gebruik wilt blijven maken van het Ziggo modem en bijvoorbeeld ook nog eens gebruik maakt van Philips Hue. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:23
Mikey! schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:25:
[...]

Ik snap eigenlijk niet waarom je per se weg wilt van Ziggo draadloze mesh apparatuur i.v.m. "data verzameling / black box", terwijl je wel gebruik wilt blijven maken van het Ziggo modem en bijvoorbeeld ook nog eens gebruik maakt van Philips Hue. :?
Dat is toch helemaal niet relevant voor de vraag? Iedereen mag z'n redenen hebben om bepaalde producten niet te willen gebruiken. Bedrade access point werken gegarandeerd beter dan draadloze mesh systemen, al is dat ook weer afhankelijk van hoe zwaar het wordt gebruikt.
xFeverr schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:14:
[...]

Dit alles is dus ook mogelijk met veel andere oplossingen. Mijn Fritz!Repeaters zitten ook allemaal bedraad aangesloten en volgen de instellingen van de hoofdrouter (‘centraal beheer’).

En heb dit ook gezien bij diverse andere mesh-setjes, die kunnen meestal wel bedraad aangesloten worden. Je hoeft hiervoor echt niet bij een Unify te zijn, daar is wat mij betreft wel meer motivatie voor nodig dan alleen ‘ik wil accesspoints die hetzelfde netwerk uitzenden’

Vandaar dit tegengeluid, om eens over na te denken. Als je dat spul ‘gewoon leuk’ vindt moet je het zeker doen. Maar maak die keuze dan wel bewust terwijl je weet dat er andere oplossingen zijn.
Natuurlijk zijn er ook andere mogelijkheden. UniFi is schitterend spul maar het is wel aan de prijs. Als je de extra mogelijkheden niet nodig bent en op een budget zit, dan kun je wellicht even verder kijken. Ik hield mijn praatje even omdat UniFi mij erg goed bevalt. Ik kan niks zeggen over eventuele alternatieven. Ik hoef nooit meer anders dan UniFi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08:59

jurroen

Security en privacy geek

Mikey! schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:25:
[...]

en bijvoorbeeld ook nog eens gebruik maakt van Philips Hue. :?
Naast wat @PhilipsFan zegt: Zigbee stick erin en je kunt Hue gebruiken zonder Bridge, cloud of ook maar enige verbinding met externe machines.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Pagina: 1