Hostnet.nl DNS en certbot - welke plugin, hebben ze een API?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• egnaledknarf
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 10-11-2023
M'n broer heeft een domein geregistreerd bij hostnet.nl waar ik nu een paar servers in aan het configureren ben. Aangezien die servers achter een dynamisch (Ziggo) adres komen te hangen moet de DNS-configuratie waarschijnlijk regelmatig worden aangepast. Dan is er ook nog certbot dat regelmatig een TXT record moet kunnen publiceren om "het certificaat" - ik gebruik hier een wildcardcertificaat om het zo eenvoudig mogelijk te houden, dergelijke certificaten kunnen alleen met DNS verificatie worden aangevraagd - te vernieuwen. Ik heb rondgekeken in de documentatie van hostnet.nl rond DNS configuratie maar kom daar niets tegen over dynamisch DNS, een DNS API of een andere programmatische methode om DNS wijzigingen door te voeren. Ik heb vooralsnog ook geen certbot plugin gevonden - ook niet onder de externe plugins als Lexikon en LEGO - die hostnet.nl ondersteunen.

Mis ik iets of ondersteunt hostnet.nl alleen handmatige wijzigingen in de DNS configuratie? Ik zou natuurlijk een plugin kunnen maken voor Lexikon of LEGO om hostnet.nl te ondersteunen maar misschien heeft iemand al zoiets gemaakt of - beter - misschien is er toch een verborgen API die voor dit soort doeleinden bruikbaar is. Het hostnet.nl "dashboard" gebruikt in ieder geval geen publiekelijk toegankelijke API, de DNS pagina wordt compleet ingevuld als HTML gepresenteerd. Ook dat kan geautomatiseerd worden maar dat is a) extra werk en b) niet direct robuust.

Dus: ondersteunt hostnet.nl dynamisch DNS en/of een API voor DNS configuratie?

PS: Ik heb die vraag ook aan hostnet.nl gesteld maar nog geen antwoord gekregen. De 'Chat' knop doet niets anders dan een foutmelding in de console (Firefox/Linux) produceren dus dat was ook geen optie.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucW
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19:08
Je zou ook kunnen overwegen om bijvoorbeeld een externe dns provider te gebruiken zoals bijvoorbeeld Cloudflare, die hebben naar mijn weten een api. Dan moet je nog iets maken dat steeds controleert of je publieke Ziggo ip gewijzigd is en als die gewijzigd is de api aanroepen.

Overigens wijzigt het ip van Ziggo niet heel vaak is mijn ervaring

[ Voor 44% gewijzigd door LucW op 09-11-2023 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egnaledknarf
Ja, dat is een van de opties - Cloudflare, Namecheap of een van de andere 'gratis' providers - maar ik neem aan dat ik (of liever gezegd m'n broer, ik heb m'n eigen domeinen bij Gandi die wel een API hebben...) niet de enige ben met deze vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• egnaledknarf
Ik heb nu antwoord van hostnet.nl waaruit blijkt dat ze noch dynamisch DNS noch een API bieden. Daarmee is de keuze duidelijk en ga ik op zoek naar een alternatieve DNS leverancier. Cloudflare, Namecheap, FreeDNS, 1984, ...?